Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Minte-mă frumos 3” s-ar putea să fie un film bun

Nu văzusem înainte primul Minte-mă frumos și bine am făcut, altfel aș fi fost tentat să caut cu lumânarea toate găurile din scenariu, stângăciile de regie, clișeele genului rom-com reciclate neinventiv pentru uz local și atmosfera generală de film făcut pentru (Pro) TV. 

M-a ajutat în această relaxare a simțului critic și o coincidență amuzantă: în primele 5 minute din film unul dintre personaje întârzie la un spectacol de teatru și ridică în picioare un rând întreg – exact în același moment, un cârd de cinefili întârziați intră în cinema căutându-și locurile și ridicând oameni de pe scaune într-o sală pe jumătate goală. 

Toate astea se întâmplau la o proiecție pentru presă; poate că până la urmă avem cinemaul pe care îl merităm.

Minte-mă frumos în Centrul Vechi are, de altfel, ceva de împărțit cu critica și cinemaul higbrow (de festival). Coca Bloos face un excelent cameo în rolul unei somități a criticii teatrale, blogăriță de rit vechi, care reciclează texte scrise la „un spectacol din '68 de la Brașov”, iar un anume doctor ginecolog Bebiță își informează libidinos-cinefil pacienta că el nu face avorturi decât până în 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile. 

Nu cred că sunt împunsături cu direcție, venite din vreo frustrare (legitimă sau nu) a celor care vor să facă cinema comercial, dar nici nu contează, important e că sunt bine integrate în scenariu, că funcționează în registrul comic al filmului, și că sunt trimiteri care mizează pe cultura/ inteligența publicului. Pe alocuri umorul e chiar un pic cam prea nișat. Nu știu câtă lume o să descifreze replica bătrânei critic „trei pagini povestești subiectul și la final tragi concluzia”, dar pe mine m-a uns pe suflet.

Filmul are această calitate, de a întinde tentacule în tot felul de nișe, pe care le explorează mai mult sau mai puțin superficial, în timp ce rămâne ferm ancorat în iconografia mainstream (ce poate fi mai mainstream decât Centrul Vechi?). Nodul central al filmului e o punere în scenă, o comedie romantică de epocă în care încurcăturile amoroase ale personajelor le oglindesc previzibil pe cele ale actorilor care le interpretează: Nicoleta Hâncu și Pavel Ulici (îndrăgostiții), Alexandru Unguru (regizorul gay), Sorin Miron și Aida Economu (tentațiile pentru îndrăgostiți); am dat numele actorilor (și nu ale personajelor) pentru că, indiferent de partitură, îi cam salvează filmul lui Iura Luncașu atunci când scenariul îl lasă în aer, chiar și Unguru care joacă bine un rol scris foarte gros pentru un personaj subțire. Nu e ceva nou și nici foarte original, dar e un plus de sofisticare dramaturgică.

E și un plus de încredere acordată publicului, încredere că poate rezona cu o poveste spusă din interior: despre regizori gay, critici de film, copii de bani gata care au dat la actorie „pentru că nu sunt buni să facă altceva”, vedete băgate în spectacol pentru expunere media, alergatul după proiecte, reclame și stand-up în Godot. Sentimentul e că, undeva pe drum, scenariul lui Adrian Lustig a fost deturnat de tinerii actori puși să-i joace pe tinerii actori din film și în felul ăsta lucrurile au luat o întorsătură foarte intertextuală. Dialogul filmului cu realitatea pe care o ficționalizează sau cu alte filme e și principala sursă de comic. Coca Bloos nu e singurul cameo, mai apar Emilian Oprea în rol de om al legii, Virgil Ianțu în rol de „Virgil vedetă care vrea să se afirme în teatru”, Adriana Trandafir în rol de florăreasă cu o urmă de mahala, Codin Maticiuc în rol de „Marlon, filantrop român” și, probabil cea mai reușită cioacă a filmului, Viorel Lis în rol de „domnu' Viorel, jucător împătimit la păcănele”. Nu o să mă întind să explic de ce există umor (și în unele cazuri o doză mare de autoironie) în toate aceste roluri secundare, important e că cele mai multe dintre ele țintesc un receptor foarte diferit de cel care s-ar prinde doar de faza cu Nea Vio.

E irelevant că acest nivel meta e o acoperire pentru marketing cross-media și că filmul urmărește să stoarcă audiență din toate aceste nișe, de la publicul de tabloid, la fanii Deliei, la fanele lui Emilian Oprea. Ce e important e că încearcă să mintă frumos și asta îl salvează. Primul film din serie, fad și mediocru cum e, reușește să fie mult mai echilibrat și coerent stilistic. Minte-mă frumos în Centrul Vechi e foarte inegal, are o structură dezarticulată, conflictul e impins înainte de coincidențe și cauzalități forțate iar rezolvările sunt de multe ori puerile. Peste toate astea, undeva pe la jumătate, filmul eșuează temporar într-un no man`s land al comediei romantice fără comedie (e și motivul pentru care pare lungit peste măsură): rămânem cu o drama romantică extrem de subțire scenarizată, dar care se ține prin interpretările foarte bune ale actorilor (Nicoleta Hâncu în mod special). Minte-mă frumos în Centrul Vechi e unul dintre acele filme în care suma părților reprezintă mai mult decât întregul.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere

Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult