Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

„Nebunia” unui român, absolvent de studii de Arhitectură Peisagistică și Teologie, care s-a apucat să stilizeze timpul

Augustin MAtei

- Aș avea nevoie de o tablă de argint. Vreau să gravez pe ea un cadran de ceas cu o scenă de pe columna lui Traian.

- Hmm, e imposibil să faci așa ceva...

- Interesul tău e să îmi vinzi argintul, nu să îmi spui că e imposibil.

Amintirea discuției cu bijutierul, de acum ani buni, îi provoacă și acum un zâmbet lui Augustin Matei, singurul designer român de ceasuri de mână personalizate. Avea să se revadă cu el după ceva vreme, moment în care giuvaergiul a admis că, dintre toți cei cu care s-a întâlnit și aveau idei îndrăznețe, nimeni nu a continuat așa cum continuase Augustin. Povestea lui Augustin Matei, pe care vă invităm să o citiți mai jos, face parte din campania #surprindeesența susținută de Silva, prin care vă prezentăm oameni care și-au transformat pasiunea în meserie și care pot reprezenta modele pentru generațiile ce vin. 

Absolvent de studii de Arhitectură Peisagistică și Teologie - specializarea Arta Sacră, Augustin Matei a lucrat ca designer de interioare și de mobilă la o companie, apoi zece ani a amenajat grădini pe terasele blocurilor, până când și-a descoperit pasiunea pentru conceptul de a stiliza timpul.

Augustin creează povești gravate pe cadrane. Fiecare ceas este personalizat, în spatele imaginilor executate prin tehnici de microsculptură, micropictură sau gravură manuală artistul încearcă să surprindă un strop dintr-o poveste de viață, din esența ei. Niciodată din mâinile sale nu ies două ceasuri la fel. Fiecare se bazează pe un concept unic, inspirat din viața celui care îl poartă.

„Era un ceas frumos, cu carcasă din aur, dar m-am gândit că eu aș putea să fac mai frumos de atât barca aia”

S-a întâmplat ca acasă la un client căruia îi amenaja grădina să cunoască pe cineva care aducea ceasuri, replici ale unor branduri mari, despre care nu auzise până atunci. Și-a cumpărat și el o replică. Apoi pe net a vrut să caute alta. A dat de un ceas cu o pictură cu o barcă, făcut de o companie franțuzească de bijuterii, care vinde și ceasuri. Costa 100.000 de euro.

„Mi s-a părut că barca aia nu e ceva extraordinar. Era un ceas frumos, cu carcasă din aur, dar m-am gândit că eu aș putea să fac mai frumos de atât barca aia”, spune designerul.

S-a luat cu treabă și pe moment a uitat, dar gândul i-a revenit. A căutat pe YouTube să vadă cum fac alții și nu a găsit nimic. Își amintește că s-a enervat, apoi a căutat pe net un bijutier de la care a cumpărat o tablă de argint.

Cu timpul, a închiriat un spațiu și a adunat tot felul de scule, între care și un aparat pentru gravat. Tot ce câștiga din jobul lui în domeniul amenajărilor investea în materiale sau alte lucruri despre care credea că îl ajută. Multe dintre ele s-au dovedit inutile.

A avut nevoie de patru ani să facă primul cadran de ceas.

„Patru ani. Nu zi de zi, dar nici din trei în trei luni. A fost o perioadă foarte frustrantă. Ajungeam la un moment dat când spuneam că renunț, apoi stăteam și mă gândeam - dar dacă a doua zi mai încerc așa, dar pe partea cealaltă, cum ar fi? Și încercam și nu îmi ieșea. Patru ani, o grămadă de timp, am încercat”.

Erau toate amestecate. Putea fi interesant ceea ce își propunea să facă, dar nu prea știa cum s-o apuce. Într-o zi i-a spus prietenei lui de atunci: „Fii atentă, că dacă eu reușesc să fac asta… Va fi bătălie pe ceasurile astea!” „Lasă-mă cu prostiile tale, ocupă-te de lucruri serioase”..., își amintește că a venit atunci răspunsul.

„Chiar am scris recent pe Facebook că vreau să fac un ceas cu sistemul de clepsidră înăuntru. Nu a mai făcut nimeni asta în lume. Nici cei mai mari din breaslă. Un rus care e genial și care face ceasuri și sisteme de gândire mecanică chiar m-a felicitat pentru idee”, spune Augustin Matei.

Schimbările din viața personală capătă sens, dacă acestea sunt un pas în evoluție. S-a întâmplat să încheie un capitol personal, dar să deschidă un altul, profesional. Despărțirea l-a întors la pasiunea lui pentru ceasuri.

„Cum se întâmplă în astfel de cazuri când te desparți de cineva, am ieșit destul de șifonat.”

Așa că s-a întors undeva la țară, la bunicul lui, unde a locuit vreme de un an și s-a ocupat mult mai tare de atelierul de ceasuri. Și a reușit să facă primele două cadrane de ceasuri. Se întâmpla acum trei ani.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Pe al treilea s-a bucurat că a putut să îl vândă.

„Să faci un ceas pentru un IT-st este o provocare. IT e o chestie abstractă. Cum să faci în sculptură ceva care să reprezinte IT? Din zero și unu?”

Acum Augustin Matei realizează cadranul şi face asamblarea. Mecanismele ceasurilor by Augustin sunt procurate din Elveţia, iar carcasele sunt aduse din Germania. Designerul combină microsculptura cu micropictura, iar din mâinile lui ies ceasuri de mână unicat, care parcă spun povestea celui care le poartă.

Cum să facă astfel încât un ceas să fie diferit, să fie o rezonanță a celui care îl poartă – asta are Augustin tot timpul în minte.

„În general puțini dintre cei care comandă un ceas știu foarte clar ce ceas și-ar dori. Iar să faci un ceas pentru un IT-st, de exemplu, e o provocare. IT e o chestie abstractă, nu e ca Alexandru cel Mare, de exemplu. Cum să imortalizezi asta, cum să faci în sculptură ceva care să reprezinte IT? Din zero și unu? Și atunci eu trebuie să mă leg de altceva, trebuie să îl «zdruncin» pe omul ăla, să îl surprind. Îl atrag într-o discuție, încerc să îl rup puțin de realitate și stăm așa, ca doi prieteni, într-o seară pe o bancă și discutăm. Îl întreb unde a copilărit el, ce făcea la bunicii lui, cum alerga în curte. Este cumva pasionat de echitație, îi plac caii? Ce pasiuni are? Este îndrăgostit, ca mine, de Roma Antică? Iar la final ajunge să mă întrebe: «Când e gata ceasul meu, că nu mai am răbdare» ”, spune Augustin Matei.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

În urma discuției cu clientul, designerul realizează o schiță. Apoi de comun acord sunt stabilite detaliile: tipul de carcasă - dimensiune, formă, culoare - , mecanism - manual, automatic- , cureaua metalică sau din piele naturală. Colaborează cu un fost coleg de facultate, Vasile Uglai, designer de curele de ceasuri.  

Designerul spune că a creat un ceas care a ajuns la actorul Sylvester Stallone.

„Am făcut un ceas cu inscripția «still punching» , mesajul pe care Stallone l-a transmis după știrea de la începutul acestui an, în care se spunea că actorul ar fi murit. Ceasul a ajuns la el prin intermediul lui Eduard Irimia, impresarul lui Florian Munteanu, pugilistul român care joacă în «Creed 2» alături de Sylvester Stallone. Am înțeles că Stallone a fost foarte impresionat când l-a primit, punea tot felul de întrebări. Este cunoscut faptul că actorul are o mare pasiune pentru ceasuri, el promovând marca Panerai, un brand din top 10 la nivel mondial”, spune Augustin Matei.

 


În realizarea unui ceas marca Augustin, cel mai mult durează punerea la punct a conceptului. În medie, într-o lună clientul are noul ceas.


(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Unul dintre ceasurile realizate de designerul român a ajuns la un marinar. În partea din dreapta a cadranului are stilizată o corabie și o hartă, iar zona decorativă de elemente florale e gravată manual. Mecanismul mai este decorat cu o pictură manuală cu monștri marini, inspirată din hărți vechi de navigație. Ceasul îmbină mai multe tehnici: gravură manuală, pictură manuală și microsculptură.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Esența unui nou proiect? Încerc să fiu cât mai original

Cum încearcă să surprindă esența atunci când lucrează la un proiect nou? „Încerc că fiu original, să fiu cât mai îndrăzneț și cât mai curajos, să nu-mi fie frică, să nu mă gândesc: dacă nu îi va plăcea?”, spune creatorul brandului Augustin. A practicat arte marțiale și așa a învățat că orice este posibil, dacă ai încredere în forțele proprii, adaugă el.

Cel mai scump ceas vândut de Augustin a avut un preț de 4000 de euro. Lucrează la conceptul pentru un ceas pe care se gândește că îl va vinde cu 10.000 de euro.

Acest articol face parte din campania #surprindeesența, oferită împreună cu Silva. Veți cunoaște, timp de câteva săptămâni, oameni pentru care pasiunea cântărește mai mult decât orice to-do-list. În 12 iulie, a fost lansată Biblioteca de Esențe, un spațiu imaginat de Silva. Vizitează Biblioteca de Esențe, îți vei încărca bateriile pentru întreaga vară. #surprindeesența cu cărți iscusite la Cărturești Carusel, etajul II. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Genial...in epoca aceasta avem atata nevoie de obiecte personalizate de acest tip...Poate nu-si permit multi oameni asa ceva, dar cu tehnologiile moderne se va putea ajunge la versiuni mai accesibile ca pret...e minunat sa poti comanda ceva de acest gen.Ceasul de mana e atat de intim legat de viata si sufletelul fiecaruia...Omul asta chiar ca a facut o strapungere...desigur, are mult de muncit pentru a-si promova ideile si produsele, dar poate avea multe bucurii si satisfactii din aceasta truda, inspirand si pe multi altii...Cand un om are talent si viziune, caile se deschid pentru el!!! Mult succes mai baiatule!!!
    • Like 0
  • wow
    • Like 0


Îți recomandăm

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult