Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De doi ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu! La doi ani de Republica, îți mulțumim că ne ești alături!

„Nebunia” unui român, absolvent de studii de Arhitectură Peisagistică și Teologie, care s-a apucat să stilizeze timpul

Augustin MAtei

- Aș avea nevoie de o tablă de argint. Vreau să gravez pe ea un cadran de ceas cu o scenă de pe columna lui Traian.

- Hmm, e imposibil să faci așa ceva...

- Interesul tău e să îmi vinzi argintul, nu să îmi spui că e imposibil.

Amintirea discuției cu bijutierul, de acum ani buni, îi provoacă și acum un zâmbet lui Augustin Matei, singurul designer român de ceasuri de mână personalizate. Avea să se revadă cu el după ceva vreme, moment în care giuvaergiul a admis că, dintre toți cei cu care s-a întâlnit și aveau idei îndrăznețe, nimeni nu a continuat așa cum continuase Augustin. Povestea lui Augustin Matei, pe care vă invităm să o citiți mai jos, face parte din campania #surprindeesența susținută de Silva, prin care vă prezentăm oameni care și-au transformat pasiunea în meserie și care pot reprezenta modele pentru generațiile ce vin. 

Absolvent de studii de Arhitectură Peisagistică și Teologie - specializarea Arta Sacră, Augustin Matei a lucrat ca designer de interioare și de mobilă la o companie, apoi zece ani a amenajat grădini pe terasele blocurilor, până când și-a descoperit pasiunea pentru conceptul de a stiliza timpul.

Augustin creează povești gravate pe cadrane. Fiecare ceas este personalizat, în spatele imaginilor executate prin tehnici de microsculptură, micropictură sau gravură manuală artistul încearcă să surprindă un strop dintr-o poveste de viață, din esența ei. Niciodată din mâinile sale nu ies două ceasuri la fel. Fiecare se bazează pe un concept unic, inspirat din viața celui care îl poartă.

„Era un ceas frumos, cu carcasă din aur, dar m-am gândit că eu aș putea să fac mai frumos de atât barca aia”

S-a întâmplat ca acasă la un client căruia îi amenaja grădina să cunoască pe cineva care aducea ceasuri, replici ale unor branduri mari, despre care nu auzise până atunci. Și-a cumpărat și el o replică. Apoi pe net a vrut să caute alta. A dat de un ceas cu o pictură cu o barcă, făcut de o companie franțuzească de bijuterii, care vinde și ceasuri. Costa 100.000 de euro.

„Mi s-a părut că barca aia nu e ceva extraordinar. Era un ceas frumos, cu carcasă din aur, dar m-am gândit că eu aș putea să fac mai frumos de atât barca aia”, spune designerul.

S-a luat cu treabă și pe moment a uitat, dar gândul i-a revenit. A căutat pe YouTube să vadă cum fac alții și nu a găsit nimic. Își amintește că s-a enervat, apoi a căutat pe net un bijutier de la care a cumpărat o tablă de argint.

Cu timpul, a închiriat un spațiu și a adunat tot felul de scule, între care și un aparat pentru gravat. Tot ce câștiga din jobul lui în domeniul amenajărilor investea în materiale sau alte lucruri despre care credea că îl ajută. Multe dintre ele s-au dovedit inutile.

A avut nevoie de patru ani să facă primul cadran de ceas.

„Patru ani. Nu zi de zi, dar nici din trei în trei luni. A fost o perioadă foarte frustrantă. Ajungeam la un moment dat când spuneam că renunț, apoi stăteam și mă gândeam - dar dacă a doua zi mai încerc așa, dar pe partea cealaltă, cum ar fi? Și încercam și nu îmi ieșea. Patru ani, o grămadă de timp, am încercat”.

Erau toate amestecate. Putea fi interesant ceea ce își propunea să facă, dar nu prea știa cum s-o apuce. Într-o zi i-a spus prietenei lui de atunci: „Fii atentă, că dacă eu reușesc să fac asta… Va fi bătălie pe ceasurile astea!” „Lasă-mă cu prostiile tale, ocupă-te de lucruri serioase”..., își amintește că a venit atunci răspunsul.

„Chiar am scris recent pe Facebook că vreau să fac un ceas cu sistemul de clepsidră înăuntru. Nu a mai făcut nimeni asta în lume. Nici cei mai mari din breaslă. Un rus care e genial și care face ceasuri și sisteme de gândire mecanică chiar m-a felicitat pentru idee”, spune Augustin Matei.

Schimbările din viața personală capătă sens, dacă acestea sunt un pas în evoluție. S-a întâmplat să încheie un capitol personal, dar să deschidă un altul, profesional. Despărțirea l-a întors la pasiunea lui pentru ceasuri.

„Cum se întâmplă în astfel de cazuri când te desparți de cineva, am ieșit destul de șifonat.”

Așa că s-a întors undeva la țară, la bunicul lui, unde a locuit vreme de un an și s-a ocupat mult mai tare de atelierul de ceasuri. Și a reușit să facă primele două cadrane de ceasuri. Se întâmpla acum trei ani.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Pe al treilea s-a bucurat că a putut să îl vândă.

„Să faci un ceas pentru un IT-st este o provocare. IT e o chestie abstractă. Cum să faci în sculptură ceva care să reprezinte IT? Din zero și unu?”

Acum Augustin Matei realizează cadranul şi face asamblarea. Mecanismele ceasurilor by Augustin sunt procurate din Elveţia, iar carcasele sunt aduse din Germania. Designerul combină microsculptura cu micropictura, iar din mâinile lui ies ceasuri de mână unicat, care parcă spun povestea celui care le poartă.

Cum să facă astfel încât un ceas să fie diferit, să fie o rezonanță a celui care îl poartă – asta are Augustin tot timpul în minte.

„În general puțini dintre cei care comandă un ceas știu foarte clar ce ceas și-ar dori. Iar să faci un ceas pentru un IT-st, de exemplu, e o provocare. IT e o chestie abstractă, nu e ca Alexandru cel Mare, de exemplu. Cum să imortalizezi asta, cum să faci în sculptură ceva care să reprezinte IT? Din zero și unu? Și atunci eu trebuie să mă leg de altceva, trebuie să îl «zdruncin» pe omul ăla, să îl surprind. Îl atrag într-o discuție, încerc să îl rup puțin de realitate și stăm așa, ca doi prieteni, într-o seară pe o bancă și discutăm. Îl întreb unde a copilărit el, ce făcea la bunicii lui, cum alerga în curte. Este cumva pasionat de echitație, îi plac caii? Ce pasiuni are? Este îndrăgostit, ca mine, de Roma Antică? Iar la final ajunge să mă întrebe: «Când e gata ceasul meu, că nu mai am răbdare» ”, spune Augustin Matei.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

În urma discuției cu clientul, designerul realizează o schiță. Apoi de comun acord sunt stabilite detaliile: tipul de carcasă - dimensiune, formă, culoare - , mecanism - manual, automatic- , cureaua metalică sau din piele naturală. Colaborează cu un fost coleg de facultate, Vasile Uglai, designer de curele de ceasuri.  

Designerul spune că a creat un ceas care a ajuns la actorul Sylvester Stallone.

„Am făcut un ceas cu inscripția «still punching» , mesajul pe care Stallone l-a transmis după știrea de la începutul acestui an, în care se spunea că actorul ar fi murit. Ceasul a ajuns la el prin intermediul lui Eduard Irimia, impresarul lui Florian Munteanu, pugilistul român care joacă în «Creed 2» alături de Sylvester Stallone. Am înțeles că Stallone a fost foarte impresionat când l-a primit, punea tot felul de întrebări. Este cunoscut faptul că actorul are o mare pasiune pentru ceasuri, el promovând marca Panerai, un brand din top 10 la nivel mondial”, spune Augustin Matei.

 


În realizarea unui ceas marca Augustin, cel mai mult durează punerea la punct a conceptului. În medie, într-o lună clientul are noul ceas.


(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Unul dintre ceasurile realizate de designerul român a ajuns la un marinar. În partea din dreapta a cadranului are stilizată o corabie și o hartă, iar zona decorativă de elemente florale e gravată manual. Mecanismul mai este decorat cu o pictură manuală cu monștri marini, inspirată din hărți vechi de navigație. Ceasul îmbină mai multe tehnici: gravură manuală, pictură manuală și microsculptură.

(Foto: Facebook/Augustin Matei)

Esența unui nou proiect? Încerc să fiu cât mai original

Cum încearcă să surprindă esența atunci când lucrează la un proiect nou? „Încerc că fiu original, să fiu cât mai îndrăzneț și cât mai curajos, să nu-mi fie frică, să nu mă gândesc: dacă nu îi va plăcea?”, spune creatorul brandului Augustin. A practicat arte marțiale și așa a învățat că orice este posibil, dacă ai încredere în forțele proprii, adaugă el.

Cel mai scump ceas vândut de Augustin a avut un preț de 4000 de euro. Lucrează la conceptul pentru un ceas pe care se gândește că îl va vinde cu 10.000 de euro.

Acest articol face parte din campania #surprindeesența, oferită împreună cu Silva. Veți cunoaște, timp de câteva săptămâni, oameni pentru care pasiunea cântărește mai mult decât orice to-do-list. În 12 iulie, a fost lansată Biblioteca de Esențe, un spațiu imaginat de Silva. Vizitează Biblioteca de Esențe, îți vei încărca bateriile pentru întreaga vară. #surprindeesența cu cărți iscusite la Cărturești Carusel, etajul II. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Genial...in epoca aceasta avem atata nevoie de obiecte personalizate de acest tip...Poate nu-si permit multi oameni asa ceva, dar cu tehnologiile moderne se va putea ajunge la versiuni mai accesibile ca pret...e minunat sa poti comanda ceva de acest gen.Ceasul de mana e atat de intim legat de viata si sufletelul fiecaruia...Omul asta chiar ca a facut o strapungere...desigur, are mult de muncit pentru a-si promova ideile si produsele, dar poate avea multe bucurii si satisfactii din aceasta truda, inspirand si pe multi altii...Cand un om are talent si viziune, caile se deschid pentru el!!! Mult succes mai baiatule!!!
    • Like 0
  • wow
    • Like 0


Îți recomandăm

Savana Unistrat

În loc de două sau trei, mai bine nu folosești decât un strat. Dacă auzi tot mai multe persoane în jurul tău care utilizează adverbul decât în preajma unui verb doar la forma negativă și prieteni care nu plasează din cauza decât într-un context negativ, atunci toate acestea s-ar putea să se întâmple datorită lecției naționale de gramatică și lexic la care am luat parte în ultima vreme în timp ce urmăream pauzele publicitare de la televizor sau reclama de pe website-urile preferate.

Citește mai mult

startup - Getty Images

„Cine să vină, mamă, la Costești?" Când le-a spus că vrea să se întoarcă din Germania, unde lucra de 10 ani ca avocat, iar soțul ei ca arhitect, și că vor să își deschidă o pensiune în comuna Costești, părinții Otiliei Loidl nu și-au ascuns scepticismul. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

România asigurată- infografic 1

„România asigurată” este un alt fel de ABC, în țara tinereții fără bătrânețe și vieții fără de moarte. Conform studiilor, doar 6% dintre români economisesc în perioada în care muncesc pentru timpul în care ies la pensie. Procentul celor care se gândesc să-și facă asigurare de viață este de doar 2-3% „România asigurată” vorbește despre temerile, dar și despre percepțiile românilor în ceea ce privește asigurările de viață.

Citește mai mult

Telekom Cloud Backup

Protejarea eficientă a volumelor mari de date ale companiilor, stocarea datelor în centre performante de date situate în România, securitatea sporită a datelor pe întregul flux al acestora şi zero investiţii in infrastructura IT suplimentară sunt principalele beneficii oferite de soluţia Telekom Cloud Backup. Bazată pe tehnologia Veeam Cloud Connect, soluţia protejează atât staţii de lucru de tipul PC şi laptop, cât şi servere cu sisteme de operare Linux sau Windows. Testeaz-o acum şi beneficiaza de toate aceste avantaje!

Citește mai mult