Acesta este un articol despre fapte, vorbe, dezinformare și responsabilitatea fiecăruia. Nu se referă strict la doamna Firea, dar e exemplul cel mai cunoscut pe care l-am urmărit personal.
Au trecut aproape 6 luni de când scriam articolul despre starea transportului in București. El este o reacție din partea unui călător obișnuit la ideea revoluționară a doamnei Firea de a oferi transport public gratuit. Transportul public în Capitală ar trebui să fie principala obsesie a primarului, oricare ar fi el.
Ce s-a mai întâmplat de la scrierea primului articol:
- semnalizarea la metrou e la fel de proastă. Unele stații (Iancului, Crângași, capătul de legătură dintre Dristor 1 și 2) nu au niciun panou care să arate când vine următorul metrou, doar cel vechi cu cristale care arată când pleacă.
- la metrou a ieșit fum, de câteva ori incendiu, un metrou blocat cu călători, alt metrou deraiat. S-a blocat totul. În perioada iunie-noiembrie 2016, la metrou au venit niște echipe ISU, au constatat că sunt prea multe chioșcuri și obstacole, apoi au dat o amendă micuță (8000 RON) și au plecat. Chioșcurile stau tot acolo. Nu vreau să-mi imaginez ce s-ar întâmpla la Victoriei, la Unirii și la Dristor dacă vreodată e nevoie de evacuarea masivă a călătorilor.
Dar se pare că Metrorex din banii încasați pe reclamă nu are bani să întrețină un sistem de ventilație. Dimineața și după amiaza, la metrou arată așa.
- Ce a făcut Metrorex: a suplimentat câteva trenuri și a mobilizat angajații somnoroși să stea dimineața și la prânz ca niște stâlpi necuvântători la Piața Victoriei și alte stații aglomerate, în timp ce călătorii se îngrămădesc pe scările rulante/fixe. Se formează niște dopuri uriașe de lume care efectiv nu are unde să se îndrepte, fiindcă cei din față stau și blochează accesul.
La Unirii în pasaj, s-au montat benzi colorate care separă sensurile, dar paznicii și angajații Metrorex stau la capătul tunelului, nu în tunel. Cică „fluxul de călători se reglează singur”, asta mi-a explicat un domn prețios. Toate astea pe fundalul unui anunț gutural stresant: vă rugăm să folosiți toată lungimea peronului pentru accesul în metrou. Aș folosi-o, dacă aș putea să ajung la ea!
Să revin cu informația că în Londra angajații metroului vorbesc cu oamenii și le spun „stai pe dreapta, mergi pe stânga” ca să fluidizeze circulația? Să mai menționez că există un angajat la fiecare ușă a metroului, care îndeamnă (chiar fizic) călătorii să intre și se asigură că totul e în ordine înainte să se închidă ușile?
Să mai menționez că această operațiune nu durează, de obicei, mai mult de 30 de secunde? Să mai adaug că nu există turnicheți (unde zaci 1 minut până ți se citește cartela și treci), ci uși batante unde pui cardul și treci în 5 secunde?
Fapt divers: în anumite stații de metrou există 2 case de bilete: una lângă turnicheți, una în peretele stației. Deși există niște angajați plătiți să vândă cartele la casa de lângă turnicheți, mai accesibilă, o parte din zi aceștia pun în față un afiș pe care scrie: cartelele se vând la casa de bilete. Și stau în spatele afișului, vorbind la telefon și făcând gesturi ofuscate dacă-i deranjezi. Doamna din imagine (neclară, dar atât s-a putut cu paznicul în diagonală) e de la Crângași.
Oare de ce n-o avea Metrorex bani și e tot timpul nemulțumit?
Pe bune, Sherlock?
- Trasportul RATB este în general, la fel de prost. Ba chiar unele lucruri s-au înrăutățit. Se zice, la solicitarea călătorilor. Exemplu: liniile 102 și 202.
Linia 202, care circula de la Progresul (Berceni) până la CET Sud Vitan (traseu initial), circula cu o frecvență de circa 10-15 minute. Linia 102, care circula inițial de la Cora Pantelimon până la CET Sud Vitan (traseu) cu o frecvență de maximum 10 minute, acum circulă pe aproape tot traseul liniei 202 (de la Progresul până pe Bd. Basarabia, traseu) cu o frecvență de până la 50 de minute! Iar linia 202 acoperă un tronson de 1,2 km cu 4 stații (traseul nou 202).
Aseară, o prietenă de-ale mele a așteptat 50 de minute ca să prindă 102, iar când acesta a venit plin până la refuz, călătorii de jos și cei din autobuz s-au luat la bătaie.
Ce spune doamna Firea la 6 luni de la preluarea funcției și cu o lună înainte de alegerile parlamentare:
0. este cu adevărat nasol transportul în intersecții, fiindcă sistemul inteligent e mort deocamdată: Pe bune, Sherlock?
1. și cu autobuzul e rău în București, dar, deși am promis în vară, e greu să corectez așa din scurt ceea ce precedenții primari n-au făcut: Ia stai! Precedenții primari „au fost” Sorin Oprescu, „independentul” PSD.
2. vrem să facem să fie bine în București, am un plan măreț cu autobuze și parcări, chiar și niște hârtii noi.....
3. dar o să avem rezultate mai încolo, spre primăvară, când or veni autobuzele....
4. Totuși, până una-alta, hai să ne facem că lucrăm: să cerem Poliției să facă ordine și RATB să suplimenteze autobuzele. Care autobuze? Cele 400 avariate și neutilizabile?
5. Și hai să nu ne mai supărăm așa, cu toții. Hai să îmblânzim și opinia publică, să fie bine, să nu fie rău. Parcări și bilete la teatru, circ si muzeele municipalitatii pentru jurnaliști, că poate n-or fi și ei hateri.
Nu spun că e rău, dar de ce tocmai acum? Primarul se mai ocupă și de lucrările publice pe banii noștri. Un exemplu: în sectorul 3, primarul pe atunci în funcție și candidat la noul mandat, Robert Negoiță, a reamenajat bulevardele principale, a pus gazon și floricele, a turnat beton roșiatic în jurul lor și a montat pavele colorate cu 4 zile înainte de alegeri. Din octombrie, pe Bd. Camil Ressu, sunt tranșee de război: niște șanțuri imense, conducte descoperite, spațiul verde acoperit cu pavelele scoase, parapeții de protecție lipsesc la fel ca muncitorii. A se vedea pozele de mai jos.
Cum am ajuns aici, în această stare de fapt?
Simplu: nu votez, că e plicticos și n-am cu cine să votez. Și nu știu cu ce mă ajută dacă aleg un primar. A votat activul de partid și simpatizanții fideli, care votau oricum cu candidatul „potrivit” (acest model se poate replica la infinit). Astfel doamna Firea a câștigat alegerile cu 12% din populația cu drept de vot a Bucureștiului. La primăriile de sector, modelul e oarecum asemănător. Am explicat matematica absurdului în alt articol.
Ce putem face noi, cetățenii „prinși în trafic”?
1. Să nu mai credem toate prostelile.
2. Să scriem către primării, către consilierii locali și generali și să facem petiții.
3. Să-i urmărim ce fac, să nu ne mai plângem și să reacționăm.
4. Și să ieșim la vot de fiecare dată.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
RATB-ul a fost, este si va fi o sursa permanenta de necivilizatie si de stres pentru nefericitii care sunt obligati sa apeleze la transportul public.
Primarul sectorului 3, pomenit de autor pentru ca si-a impodobit sectorul cu panselute, beton rosiatic, pavele colorate si alte asemenea podoabe pe care viziunea domniei sale a binevoit sa le elaboreze, si care pot sa para frumoase unora dintre noi, dar care accentueaza aspectul tarcat, de bazar asiatic, pe care il afiseaza Capitala.
Dl Ion, desi ironizeaza pe buna dreptate aceste lucruri, nu vede esenta problemei; cauza cauzelor este ca Bucurestiul este singurul oras din Europa care are 7 primari, 7 cohorte de consilieri, 7 legiuni de functionari locali, 7 administratii locale, 7 etc etc. Efectul rezultat este incapacitatea administratiei locale de a dezvolta orasul nostru dupa un plan coerent si unitar; fiecare primar de sector isi "impodobeste" parohia dupa cum il taie capul, iar primarul general raspunde doar in legatura cu unele probleme ale orasului.
Astfel ca la alegeri, nerealizarile vor fi puse de primarii de sector pe seama primariei generale, iar primarul general isi va justifica esecurile pe seama faptului ca primarii de sector fac doar ce-i taie capul.
Poate ca eternii protestatari din Piata Victoriei vor lua in calcul si aceste reale si care ii afecteaza pe toti locuitorii Capitalei, pe langa osanalele, deja traditionale, ridicate cu patriotism in cinstea doamnei Kovesi.
- Mofturi!"
1. Metroul, cu bani cu tot, este, in mod aberant, in subordinea Ministerului Transporturilor, in loc sa fie in subordinea Primariei. Ca atare, primarul, daca are un guvern ostil, nu poate influenta semnificativ imbunatatirea activitatii acestui mijloc de transport. Iata de ce in 26 de ani Metroul acopera abia jumatate din Bucuresti; iata de ce continua bataia de joc in ceea ce priveste constructia metroului din Drumul Taberei. Din aceleasi motive ( relatia proasta dintre primar si Guvern ) nu s-a reusit introducerea cartelei unice pentru transportul de suprata si cel subteran. Putem sa o detestam noi oricat dorim pe d-na Firea; in ceea ce priveste Metroul, cei care decid sunt la Ministerul Transporturilor.
2. Transportul de suprafata este de asemeni un dezastru: autobuze vechi, troleibuze vechi, circulatia haotica, fara respectarea niciunui program, lipsa aerului conditionat, hotii de buzunare care fura nestingheriri, etc.
3. Insa daca se va finaliza achizitia celor 500 masini noi asa cum a promis Primaria, poate ca civilizatia transportului in comun se va imbunatati.
4. D-na Firea ar trebui sa reanalizeze sistemul de gratuitati din transportul in comun; prea multi oameni beneficiaza de gratuitatea transportului in comun.
sa luam de exemplu Bucurestiul :
ALEGERE
- voturi pt primarul ales - 246.553
- durata de vot - 1 zi - data alegerilor pt primar
- tehnica de vot - urne cu vot anonim
DESTITUIRE
- voturi necesare destituirea primarului - 51% (960.305) din numarul votantilor inscrisi pe listele de vot din Bucuresti (1.920.610)
- tehnica de vot - mail/telefon/sms/fax cu vot pe baza de buletin / ci - cu evidentierea nr votantului si cu verificarea votului de catre call center
- durata de votare - 4 ani
- destituirea se pune in practica la 15 zile dupa adunarea nr de voturi