Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

„Pe bune, Sherlock?!” Ce ne transmite doamna Firea de pe teren la 6 luni după ce a fost aleasă primar

Gabriela Firea

Acesta este un articol despre fapte, vorbe, dezinformare și responsabilitatea fiecăruia. Nu se referă strict la doamna Firea, dar e exemplul cel mai cunoscut pe care l-am urmărit personal.

Au trecut aproape 6 luni de când scriam articolul despre starea transportului in București. El este o reacție din partea unui călător obișnuit la ideea revoluționară a doamnei Firea de a oferi transport public gratuit. Transportul public în Capitală ar trebui să fie principala obsesie a primarului, oricare ar fi el.

Ce s-a mai întâmplat de la scrierea primului articol:

- semnalizarea la metrou e la fel de proastă. Unele stații (Iancului, Crângași, capătul de legătură dintre Dristor 1 și 2) nu au niciun panou care să arate când vine următorul metrou, doar cel vechi cu cristale care arată când pleacă.

- la metrou a ieșit fum, de câteva ori incendiu, un metrou blocat cu călători, alt metrou deraiat. S-a blocat totul. În perioada iunie-noiembrie 2016, la metrou au venit niște echipe ISU, au constatat că sunt prea multe chioșcuri și obstacole, apoi au dat o amendă micuță (8000 RON) și au plecat. Chioșcurile stau tot acolo. Nu vreau să-mi imaginez ce s-ar întâmpla la Victoriei, la Unirii și la Dristor dacă vreodată e nevoie de evacuarea masivă a călătorilor.

Dar se pare că Metrorex din banii încasați pe reclamă nu are bani să întrețină un sistem de ventilație. Dimineața și după amiaza, la metrou arată așa.

- Ce a făcut Metrorex: a suplimentat câteva trenuri și a mobilizat angajații somnoroși să stea dimineața și la prânz ca niște stâlpi necuvântători la Piața Victoriei și alte stații aglomerate, în timp ce călătorii se îngrămădesc pe scările rulante/fixe. Se formează niște dopuri uriașe de lume care efectiv nu are unde să se îndrepte, fiindcă cei din față stau și blochează accesul.

La Unirii în pasaj, s-au montat benzi colorate care separă sensurile, dar paznicii și angajații Metrorex stau la capătul tunelului, nu în tunel. Cică „fluxul de călători se reglează singur”, asta mi-a explicat un domn prețios. Toate astea pe fundalul unui anunț gutural stresant: vă rugăm să folosiți toată lungimea peronului pentru accesul în metrou. Aș folosi-o, dacă aș putea să ajung la ea!

Să revin cu informația că în Londra angajații metroului vorbesc cu oamenii și le spun „stai pe dreapta, mergi pe stânga” ca să fluidizeze circulația? Să mai menționez că există un angajat la fiecare ușă a metroului, care îndeamnă (chiar fizic) călătorii să intre și se asigură că totul e în ordine înainte să se închidă ușile?

Să mai menționez că această operațiune nu durează, de obicei, mai mult de 30 de secunde? Să mai adaug că nu există turnicheți (unde zaci 1 minut până ți se citește cartela și treci), ci uși batante unde pui cardul și treci în 5 secunde?

Fapt divers: în anumite stații de metrou există 2 case de bilete: una lângă turnicheți, una în peretele stației. Deși există niște angajați plătiți să vândă cartele la casa de lângă turnicheți, mai accesibilă, o parte din zi aceștia pun în față un afiș pe care scrie: cartelele se vând la casa de bilete. Și stau în spatele afișului, vorbind la telefon și făcând gesturi ofuscate dacă-i deranjezi. Doamna din imagine (neclară, dar atât s-a putut cu paznicul în diagonală) e de la Crângași.

Oare de ce n-o avea Metrorex bani și e tot timpul nemulțumit?

Pe bune, Sherlock?

- Trasportul RATB este în general, la fel de prost. Ba chiar unele lucruri s-au înrăutățit. Se zice, la solicitarea călătorilor. Exemplu: liniile 102 și 202.

Linia 202, care circula de la Progresul (Berceni) până la CET Sud Vitan (traseu initial), circula cu o frecvență de circa 10-15 minute. Linia 102, care circula inițial de la Cora Pantelimon până la CET Sud Vitan (traseu) cu o frecvență de maximum 10 minute, acum circulă pe aproape tot traseul liniei 202 (de la Progresul până pe Bd. Basarabia, traseu) cu o frecvență de până la 50 de minute! Iar linia 202 acoperă un tronson de 1,2 km cu 4 stații (traseul nou 202).

Aseară, o prietenă de-ale mele a așteptat 50 de minute ca să prindă 102, iar când acesta a venit plin până la refuz, călătorii de jos și cei din autobuz s-au luat la bătaie.

Ce spune doamna Firea la 6 luni de la preluarea funcției și cu o lună înainte de alegerile parlamentare:

0. este cu adevărat nasol transportul în intersecții, fiindcă sistemul inteligent e mort deocamdată: Pe bune, Sherlock?

1. și cu autobuzul e rău în București, dar, deși am promis în vară, e greu să corectez așa din scurt ceea ce precedenții primari n-au făcut: Ia stai! Precedenții primari „au fost” Sorin Oprescu, „independentul” PSD.

2. vrem să facem să fie bine în București, am un plan măreț cu autobuze și parcări, chiar și niște hârtii noi.....

3. dar o să avem rezultate mai încolo, spre primăvară, când or veni autobuzele....

4. Totuși, până una-alta, hai să ne facem că lucrăm: să cerem Poliției să facă ordine și RATB să suplimenteze autobuzele. Care autobuze? Cele 400 avariate și neutilizabile?

5. Și hai să nu ne mai supărăm așa, cu toții. Hai să îmblânzim și opinia publică, să fie bine, să nu fie rău. Parcări și bilete la teatru, circ si muzeele municipalitatii pentru jurnaliști, că poate n-or fi și ei hateri

Nu spun că e rău, dar de ce tocmai acum? Primarul se mai ocupă și de lucrările publice pe banii noștri. Un exemplu: în sectorul 3, primarul pe atunci în funcție și candidat la noul mandat, Robert Negoiță, a reamenajat bulevardele principale, a pus gazon și floricele, a turnat beton roșiatic în jurul lor și a montat pavele colorate cu 4 zile înainte de alegeri. Din octombrie, pe Bd. Camil Ressu, sunt tranșee de război: niște șanțuri imense, conducte descoperite, spațiul verde acoperit cu pavelele scoase, parapeții de protecție lipsesc la fel ca muncitorii. A se vedea pozele de mai jos.


Cum am ajuns aici, în această stare de fapt?

Simplu: nu votez, că e plicticos și n-am cu cine să votez. Și nu știu cu ce mă ajută dacă aleg un primar. A votat activul de partid și simpatizanții fideli, care votau oricum cu candidatul „potrivit” (acest model se poate replica la infinit). Astfel doamna Firea a câștigat alegerile cu 12% din populația cu drept de vot a Bucureștiului. La primăriile de sector, modelul e oarecum asemănător. Am explicat matematica absurdului în alt articol.

Ce putem face noi, cetățenii „prinși în trafic”?

1. Să nu mai credem toate prostelile.

2. Să scriem către primării, către consilierii locali și generali și să facem petiții.

3. Să-i urmărim ce fac, să nu ne mai plângem și să reacționăm.

4. Și să ieșim la vot de fiecare dată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • La Viena nu exista nici macar usi batante la metrou. Exista probabil controale si amenzi. Si din moment ce lumea plateste cartelele, probabil ca amenzile sunt suficient de mari si dese.
    • Like 0
  • Ma-nsor la vara!
    • Like 0
    • @ Emil Bodnariuc
      În București? Nașpa... riști să-ți „fure” mireasa un autobuz care nu mai ajunge. :D
      • Like 1
  • Cri check icon
    Toate obiectiunile d-lui Daniel Ion sunt pertinente si perfect justificate, cu o mica si ( esentiala ) mentiune: metroul apartine in mod aberant Ministerului Transporturilor, in loc sa apartina, ca in toata lumea civilizata, Primariei.
    RATB-ul a fost, este si va fi o sursa permanenta de necivilizatie si de stres pentru nefericitii care sunt obligati sa apeleze la transportul public.
    Primarul sectorului 3, pomenit de autor pentru ca si-a impodobit sectorul cu panselute, beton rosiatic, pavele colorate si alte asemenea podoabe pe care viziunea domniei sale a binevoit sa le elaboreze, si care pot sa para frumoase unora dintre noi, dar care accentueaza aspectul tarcat, de bazar asiatic, pe care il afiseaza Capitala.
    Dl Ion, desi ironizeaza pe buna dreptate aceste lucruri, nu vede esenta problemei; cauza cauzelor este ca Bucurestiul este singurul oras din Europa care are 7 primari, 7 cohorte de consilieri, 7 legiuni de functionari locali, 7 administratii locale, 7 etc etc. Efectul rezultat este incapacitatea administratiei locale de a dezvolta orasul nostru dupa un plan coerent si unitar; fiecare primar de sector isi "impodobeste" parohia dupa cum il taie capul, iar primarul general raspunde doar in legatura cu unele probleme ale orasului.
    Astfel ca la alegeri, nerealizarile vor fi puse de primarii de sector pe seama primariei generale, iar primarul general isi va justifica esecurile pe seama faptului ca primarii de sector fac doar ce-i taie capul.
    Poate ca eternii protestatari din Piata Victoriei vor lua in calcul si aceste reale si care ii afecteaza pe toti locuitorii Capitalei, pe langa osanalele, deja traditionale, ridicate cu patriotism in cinstea doamnei Kovesi.

    • Like 0
  • O mentiune am de facut despre trotuarele de pe Camil Ressu, pentru ca locuisc in zona si sunt efectiv REVOLTAT. Aceste trotuare fusesera renovate in primavara sau vara, cu cateva luni in urma. Gazon pus peste tot, chiar si in curtile blocurilor, care a fost acum distrus. Nimanui pare sa nu-i pasa, toata lumea trece impasibila prin transee si pe carosabil, ca pe troutuar nu se mai poate circula si li se pare perfect normal ce se intampla!
    • Like 1
  • check icon
    I.L.Caragiale- "Trebuie sa marturisim, cu toata parerea de rau, ca in administratie... uneori se fura foarte des.
    - Mofturi!"
    • Like 0
  • Plangeti ca RATB e naspa si deci nu platit. Pai de asta e naspa, pentru ca e plin de hoti.
    • Like 0
  • Cri check icon
    Doar doua mentiuni:
    1. Metroul, cu bani cu tot, este, in mod aberant, in subordinea Ministerului Transporturilor, in loc sa fie in subordinea Primariei. Ca atare, primarul, daca are un guvern ostil, nu poate influenta semnificativ imbunatatirea activitatii acestui mijloc de transport. Iata de ce in 26 de ani Metroul acopera abia jumatate din Bucuresti; iata de ce continua bataia de joc in ceea ce priveste constructia metroului din Drumul Taberei. Din aceleasi motive ( relatia proasta dintre primar si Guvern ) nu s-a reusit introducerea cartelei unice pentru transportul de suprata si cel subteran. Putem sa o detestam noi oricat dorim pe d-na Firea; in ceea ce priveste Metroul, cei care decid sunt la Ministerul Transporturilor.
    2. Transportul de suprafata este de asemeni un dezastru: autobuze vechi, troleibuze vechi, circulatia haotica, fara respectarea niciunui program, lipsa aerului conditionat, hotii de buzunare care fura nestingheriri, etc.
    3. Insa daca se va finaliza achizitia celor 500 masini noi asa cum a promis Primaria, poate ca civilizatia transportului in comun se va imbunatati.
    4. D-na Firea ar trebui sa reanalizeze sistemul de gratuitati din transportul in comun; prea multi oameni beneficiaza de gratuitatea transportului in comun.
    • Like 1
    • @ Cri
      check icon
      Bucureștiul este singurul oraș mare pe care îl știu eu, unde metroul este instituție separată, pt care plătești alt bilet decît pt alte mijloace de transport în comun.
      • Like 0
  • App Moovit pt transportul public
    • Like 0
  • check icon
    democratia originala ar trebuie sa fie si aplicata : personal cred ca obraznicia primarilor s-ar reduce cu 99.99% in cazul existentei votul de destituire
    sa luam de exemplu Bucurestiul :
    ALEGERE
    - voturi pt primarul ales - 246.553
    - durata de vot - 1 zi - data alegerilor pt primar
    - tehnica de vot - urne cu vot anonim
    DESTITUIRE
    - voturi necesare destituirea primarului - 51% (960.305) din numarul votantilor inscrisi pe listele de vot din Bucuresti (1.920.610)
    - tehnica de vot - mail/telefon/sms/fax cu vot pe baza de buletin / ci - cu evidentierea nr votantului si cu verificarea votului de catre call center
    - durata de votare - 4 ani
    - destituirea se pune in practica la 15 zile dupa adunarea nr de voturi
    • Like 1
  • Am locuit in sud-estul Londrei o vreme. Nu au sapat prea mult acolo din cauza solului nisipos. Gentrificarea vine in Londra odata cu metroul. Canada Water e una din statiile ce se aglomereaza dimineata si seara. Asta pentru ca de acolo poti lua metroul, trenul de suprafata spre cartierele dormitor. E o statie noua cu un peron prea scurt pentru trenurile de suprafata. Esti rugat de fiecare data sa inaintezi spre centru daca vrei sa iesi. Si aici se formeaza dopuri, traficul se gatuie; lumea asteapta si acolo unde-i aparatul acela care iti face transferul de la trenul de suprafata la metrou. Atingi cu cardul aparatul si asa ai facut transferul. Daca nu atingi dracia ceea te trezesti cu suma de pe cardul de transport blocata.Una peste alta, exista multa comunicare si de fiecare data se gaseste o solutie. In unele zile, cu precadere duminica, se lucreaza la modernizarea sinelor si traverselor. In situatia data exista autobuze care fac transferul.
    • Like 0
    • @ Victor Perdevara
      check icon
      Poate ar trebui să ne dați exemple pozitive, nu negative. Nu de altceva, de avem exces de negativ în România, ne trebuie soluții constructive, nu constatarea că și la engleji poate fi un lucru prost făcut. N-a fost Iohannis p-acolo, o rezolva el.
      • Like 0
    • @
      Theodor check icon
      Poate n-ai sesizat, autorul este un locuitor al Bucurestiului, care se loveste de niste probleme. Solutii constructive trebuie sa produca cei care au fost alesi (si sunt platiti de noi) exact pentru asta. Si tocmai asta se pare ca este ultima lor preocupare. Hint: nu-i vorba de Iohannis, nici de Base!
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult