Sari la continut

„Toți absolvenții de Robotică își găsesc de lucru după terminarea facultății. Sunt angajați de cele mai mari companii din domeniu”

Robotică

Elevii din peste 50 de licee își pregătesc acum roboții pentru a lua parte, între 25 și 26 martie, la prima ediție românească a celei mai mari competiții de robotică pentru liceeni din lume: First Tech Challenge. 

În cadrul BRD First Tech Challenge Romania Powered by Vodafone, tinerii își vor demonstra nu doar performanțele în domeniul tehnic, ci și capacitatea de a lucra în echipă și de a lua deciziile corecte. Îmbină cunoștințe din matematică, informatică și fizică pentru a reuși să asambleze, programeze și piloteze pe suprafața de concurs robotul, iar unii dintre ei visează că vor construi, odată, un rover pe care să îl trimită în spațiul cosmic sau un chirurg din circuite care să salveze vieți cu precizia sa.

Primul robot românesc, făcut la Timișoara

Suntem la 35 de ani distanță de momentul în care un profesor din Timișoara, Francisc Kovacs, reușea, cu ajutorul unei echipe, să construiasă primul robot industrial din România: REMT-1. Au urmați și alții, la București, inspirați din modele din străinătate. RIP 6,3, un braț robotic care putea mișca o masă de 6,3 kilograme. 

Apoi, un al doilea model. „RIC 25, robot în coordonate cilindrice, care avea sarcina portantă de 25 de kilograme, destinația lui fiind încărcare-descărcare mașini unelte. Ulterior, s-au dezvoltat multe alte modele de roboți”, spune prof. univ. dr. Florin Adrian Nicolescu, prodecan la Facultatea de Managementul Sistemelor Tehnologice.

Linia românească pentru prelucrat tamburi de frână folosită de Volkswagen

Un an extrem de important pentru construcția de roboți din România a fost anul 1984. „Atunci, în România s-a fabricat linia pentru prelucrat tamburi de frână, servită cu roboți. Aceasta s-a cuplat cu o secțiune din linia de producție de la Volkswagen, din Germania. Era sută la sută de concepție românească”, spune profesorul Nicolescu.

Întemeietorul roboticii românești a fost regretatul profesor Christian Pelecudi. Bursier în anul 1968 al Laboratorului de Robotică de la Stanford și visiting professor la Université de Poitiers, unde a elaborat un curs despre mecanisme, profesorul Pelecudi a fondat, în anul 1983, la Politehnică, centrul de cercetare şi dezvoltare pentru roboţi industriali MEROTEHNICA. 

De numele său se leagă crearea, în 1990, a specializării Roboți Industriali, din cadrul Facultății de Tehnologia Construcțiilor de Mașini, dar și fondarea, în același an, la Timișoara, a Societății Române de Robotică.

 „În anul 2005-2006, denumirea specializării s-a schimbat în Robotică, ea fiind integrată într-un așa-numit domeniu de studii care cuprinde două specializări: Mecatronică și Robotică. 100% dintre absolvenții de Robotică își găsesc de lucru după terminarea facultății. Absolvenții noștri lucrează astăzi la cele mai mari companii din domeniu”, spune Nicolescu.

Pășitorul MERO și bipedul ASIMO

Conf. univ. dr. inginer Ion Ion (foto) a lucrat cu profesorul Pelecudi la MEROTEHNICA. Lucrează acum la proiectul unui robot pășitor care să meargă pe teren accidentat, care ar putea fi folosit, de pildă, la cultivarea viței de vie. O rudă mai în vârstă a patrupedului, hexapodul MERO, a luat premiul I la Salonul de Inventică de la Geneva.

Iar o altă creație a lui Ion Ion, patrupedul pășitor MERO, a ajuns în 1999 la Tokyo, într-o companie selectă. „Pe 5 iunie 1999 a făcut primul pas, atunci când i-am bătut pe unguri cu 2 la zero la fotbal. L-am prezentat la Tokyo, la aceeași conferință la care a fost prezentat bipedul ASIMO de la Honda. Ne-au despărțit câteva ore”, își amintește profesorul, care a păstrat programul conferinței de atunci. Îmi arată o filmare de atunci, în care MERO lovește ușor o minge cu piciorul pe muzică de Ceaikovski. Într-o altă filmare, ani mai târziu, un moștenitor perfecționat al lui ASIMO îi trimitea o pasă președintelui american Barack Obama.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Trebuie sa fie o greseala: presa a relatat mereu ca in comunism-socialism industria era la pamant, se lucra megalomanic si anapoda dupa conceptii de partid aiuristice, totul era bun de fier vechi, nimic nu functiona si ne faceam ca muncim. Cum sa cred eu ce se spune in articol ca am facut o linie robotica pt nemti in 1984? Minciuni propagandistice!
    • Like 3
    • @ Mihai Dumitru
      Mr.Oh
      Ca sa fim ancorati in realitate sa nu uitam ca din 1954 pana in anii '80 a trecut ceva timp.

      1954: The first programmable robot is designed by George Devol. He coins the term Universal Automation.

      1956: Devol and engineer Joseph Engelberger form the world's first robot company, Unimation.

      1960: Unimation is purchased by Condec Corporation and development of Unimate Robot Systems begins. American Machine and Foundry, later known as AMF Corporation, markets a robot, called the Versatran, designed by Harry Johnson and Veljko Milenkovic.

      1962: The first industrial robot was online in a General Motors automobile factory in New Jersey. It was Devol and Engelberger's UNIMATE. It performed spot welding and extracted die castings.

      1969: Nachi starts its robotic business.

      1973: German robotics company, KUKA, creates the first industrial robot with six electromechanically-driven axes. It is called the Famulus.

      1974: A robotic arm (the Silver Arm) that performed small-parts assembly using feedback from touch and pressure sensors was designed. Professor Scheinman, the developer of the Stanford Arm, forms Vicarm Inc. to market a version of the arm for industrial applications. The new arm is controlled by a minicomputer.

      1974: Industrial robots were developed and installed in Fanuc factory. Dr. Inaba, President of FANUC was rewarded with "the 6th Annual Memorial Award of Joseph Marie Jacquard" by the American NC Society. The production and sale of DC servo motors were started under GETTYS MANUFACTURING CO., INC license.

      1977: The Motoman L10 was introduced. It featured five axes and a maximum workload of 10 kg, which included the gripper. It weighed 470kg. The Motoman L10 was the first robot that Yaskawa introduced on the market.

      1977: ASEA, a European robot company, offers two sizes of electric powered industrial robots. Both robots use a microcomputer controller for programming and operation. Unimation purchases Vicarm Inc. during this year.

      1978: Vicarm, Unimation creates the PUMA (Programmable Universal Machine for Assembly) robot with support from General Motors. Many research labs still use this assembly robot.

      1979: Nachi developed the first motor-driven robots for spot welding.

      1979: OTC DAIHEN was known as OTC America. OTC was an acronym for the Osaka Transformer Company. Located in Charlotte, NC, OTC was originally a supplier of welding equipment for other transplant companies. They expanded to become a provider to the Japanese auto market of GMAW supplies. In these early years, OTC Japan introduced its first generation of dedicated arc welding robots.

      1980: The industrial robot industry starts its rapid growth, with a new robot or company entering the market every month.

      1981: Takeo Kanade builds the direct drive arm. It is the first to have motors installed directly into the joints of the arm. This change makes it faster and much more accurate than previous robotic arms.

      1985: OTC DAIHEN became the official OEM supplier of robots to the Miller Electric Company. Miller chose to assign different model numbers to the robots sold in the North American market. The prefixed the letters in the model with "MR," for Miller Robot. Miller no longer supports the robots that were manufactured in this era. The Japanese models featured their own number and name.

      1987: ASEA of Vasteras, Sweden (founded 1883) and BBC Brown Boveri Ltd of Baden, Switzerland, (founded 1891) announce plans to form ABB Asea Brown Boveri Ltd., headquartered in Zurich, Switzerland. Each parent will hold 50 percent of the new company.

      1988: The Motoman ERC control system was introduced with the ability to control up to 12 axes, more than any other controller at the time.

      1989: Nachi Technology Inc., U.S.A. is established.

      1992: FANUC Robot School was established. GM Fanuc Robotics Corporation was restructured to FANUC's wholly owned share holding company, FANUC Robotics Corporation, together with its subsidiaries, FANUC Robotics North America, Inc. and FANUC Robotics Europe GmbH. A Prototype of the intelligent robot was built.

      1994: The Motoman MRC control system was introduced with the ability to control up to 21 axes. It could also synchronize the motions of two robots.

      1995: Miller departed from the robotic business. OTC launched the Dynamic Robotic Division and moved the headquarters to Ohio to focus on selling robots to new users.

      1996: Nachi expands robotics business, cutting tool, and bearing product ranges.

      1998: The introduction of the XRC controller allowed the control of up to 27 axes and the synchronized control of three to four robots. The Motoman UP series introduced a simpler robot arm that was more readily accessible for maintenance and repair. Honda was instrumental in driving the development of both the UP series of arms and the XRC arm control.

      2003: OTC DAIHEN introduced the Almega AX series, a line of arc welding and handling robots. The AX series robots integrate seamlessly with the OTC D series welding power supplies for advanced control capabilities.
      • Like 2
    • @ Mr.Oh
      Tot ca sa fim ancorati in realitate, haideti sa vedem ce numeau baietii astia "roboti", si ce capacitate de programare exista. Adica, ce suprafata ocupa tabloul cu relee, caci de programe nu era vorba...
      • Like 1


Îți recomandăm

Roboți

În urmă cu mai puțin de un an, niciunul dintre elevii de la Colegiul Tehnic „Petru Rareș” din Beclean, un orășel din Bistrița, nu și-ar fi imaginat că la ei în liceu se va construi un robot. Și totuși, iată-l, bătându-se, în alianță cu alți doi, în finala competiției BRD FIRST Tech Challenge powered by Vodafone pentru un loc la Campionatul Mondial de Robotică din SUA.

Citește mai mult

Salina Praid

Spectaculoasă prin felul în care se prezintă turiștilor și specială pentru modul în care este amenajată, Salina de la Praid este vizitată de peste 200.000 de turiști în fiecare an. Pentru a ajunge în măruntaiele muntelui de sare, ei parcurg un kilometru și jumătate cu un autobuz special. Ei bine, numele acestui loc deosebit îl găsiți și dacă priviți cu atenție pe rafturile supermarketurilor din marile orașe, unde puteți vedea o brânză specială, care se inspiră de aici și împrumută savoarea locului.

Citește mai mult