Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Veți învăța mai multe într-o oră de activitate decât în 3 luni de gândire.” Cum poți fructifica oportunitatea mult visată

Antreprenoriat

Foto: Getty Images

Inovarea e un proces dezordonat. Sunt atâtea surse de date, atâta zgomot de fond și atâtea metodologii disponibile pentru a încerca să lovești o țintă în mișcare – următoarea idee de un miliard.

În companii, acest efect este alimentat de jocurile politice, lupta pentru resurse financiare și pretenții oximoronice din partea managerilor.

Pentru a ilustra ceea ce vreau să spun, să ne gândim că managerii departamentelor trebuie să concureze pentru finanțarea proiectelor cu alte departamente. Unii manageri au o influență relativă mai mare asupra bugetelor sau au mai multă credibilitate datorită succeselor din trecut. Astfel, doar proiectele ale căror inițiatori știu cum să navigheze politica internă primesc aprobare.

Și nu în ultimul rând, performanța angajaților este măsurată folosind indicatori care arată cât de eficient își fac treaba de zi cu zi. Este dificil pentru ei să găsească timpul și energia necesare pentru a iniția proiecte inovative care vor deveni o sursă de avantaj competitiv în viitor.

Rezultatul nefericit

Compania cedează în fața ”inerției organizaționale”. Se concentrează atât de tare pe mărirea cotei de piață și optimizarea proceselor curente încât neglijează complet alte oportunități. Produsele curente încep să își piardă atractivitatea în fața clienților, iar asta are un impact asupra marjelor de profit. Soluția este să îmbunătățești continuu produsele/serviciile existente, să găsești modele de business noi și să te uiți cu un ochi critic asupra poziționării pe piață, din când în când.

În absența unei metodologii care să susțină aceste inițiative, acest efort este imposibil. În fiecare companie există o imensă sursă de creativitate latentă, sub forma a zeci de idei care nu apucă să vadă lumina zilei pentru că nu sunt administrate în mod conștient.

Cum putem să depășim inerția?

O companie antreprenorială susține inovarea prin dezvoltarea unui portofoliu de linii de business curente care să devină surse stabile de venituri, iar, în paralel, un portofoliu de inițiative inovatoare pe care speră să le transforme în viitoare surse stabile de venituri. Inițiatorii acestor proiecte se numesc ”intraprenori”.

Cu toate acestea, munca intraprenorilor este imposibilă în absența unei structuri de muncă potrivite. Aici intervine teoria Effectuation.

Un posibil leac? Effectuation

Effectuation este modul în care intraprenorii experți gândesc și acționează. Este un set de principii ce stă la baza luării deciziilor, care sprijină actorii în crearea de lucruri noi. Această abordare face posibilă modelarea viitorului atunci când mediul de business este incert sau când planificarea nu este posibilă.

Effectuation este abordarea de bază pentru a permite angajaților să fie proactivi și să creeze noi produse/servicii sau soluții din idei vagi. Unde managementul tradițional spune „stabiliți obiective, planificați și implementați”, Effectuation spune „ce pot face cu ceea ce am la îndemână?”. Funcționează luând mijloacele disponibile (know-how, rețele personale și resurse disponibile) și co-crearea cu cei care sunt dispuși să se alăture și să contribuie la modelarea viitorului.

Dându-le cuvântul părților interesate (stakeholders) în crearea unui viitor comun elimină incertitudinea. Părțile interesate pot lua forma colegilor, managerilor, clienților, partenerilor de distribuție și chiar concurenților (în cazurile de joint-venture).

Cu fiecare contribuție din interacțiunile părților interesate, intraprenorii pot obține fie validarea ideii, fie resurse. Dacă ideea este rea, părțile interesate vă vor da de înțeles, astfel încât să puteți schimba direcția de căutare. Dacă ideea este bună, vor fi dornici să se alăture și să-și împărtășească resursele pentru a deveni parte din succesul proiectului.

Această abordare înseamnă că nu riști să cheltui mult timp și bani încercând să prezici un viitor incert. O companie poate căuta oportunități prin inițierea a mai multe proiecte intraprenoriale desfășurate concomitent, până ce unul va deveni câștigător detașat și va face să merite tot efortul.

„Veți învăța mai multe într-o oră de activitate decât în 3 luni de gândire.”

- Marc Randolph, fondatorul Netflix (și alte 6 startup-uri).

Dacă vrei să afli mai multe despre cum Teoria Effectuation poate ajuta compania ta, recomand cartea

»Effectual Entrepreneurship« Stuart Read, Saras Sarasvathy, Nick Dew, and Robert Wiltbank; Taylor & Francis Ltd.; 2016

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult