Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat.
Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte.
Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva.
Scrie, întreabă, contestă, propune.
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.
A deschide sau a nu deschide școlile? Cum au procedat alte state
Foto: Guliver/ Getty Images
În România, noul an școlar va începe pe 14 septembrie, dar în unele state ale lumii școlile au fost deja deschise. Medicii români spun că, în ciuda tuturor măsurilor de precauție, reîntoarcerea copiilor în unitățile de învățământ va duce la o creștere a numărului de cazuri de îmbolnăvire cu Covid. Însă, cu toate acestea, școlile trebuie deschise, spun ei.
„Sunt scenarii care îți dau posibiliattea să fii flexibil. În Germania s-au deschis școli și, în funcție de ce a apărut în zona respectivă, s-a închis N-au închis tot. Cred că și la noi flexibiliattea în a lua decizii e cuvântul care ar trebui să domine. Școlile trebuie să se deschidă”, crede dr. Emilian Imbri, managerul spitalului „Victor Babeș” din București, deși mărturisește că îi este frică de ce se va întâmpla după începerea cursurilor.
Cum au procedat alte state pentru minimizarea riscurilor?
Răspunsul, într-o galerie marca Getty Images. Click pe imaginea de jos pentru a o accesa.
Copiii de grădiniță de la Școala Wat Khlong Toey poartă măști de protecție în timp ce se joacă în spațiile protejate de ecrane, la 10 august 2020, la Bangkok, Thailanda. La începutul lunii iulie, Școala Wat Khlong Toey și-a redeschis ușile pentru aproximativ 250 de studenți în urma relaxării măsurilor de blocare în timpul pandemiei COVID-19. Când școala a fost forțată să își închidă ușile la jumătatea lunii martie, din cauza stării de urgență, administrația și profesorii au pregătit măsuri pentru a asigura redeschiderea în siguranță. Au instalat chiuvete și distribuitoare de săpun în afara fiecărei săli de clasă, creând ecrane de distanțare socială în sălile de clasă și zonele de prânz și instalând dispozitive de dezinfectare și scanere de temperatură la intrare. Școala Wat Khlong Toey este deschisă de o lună și are zero cazuri de COVID-19. Deși Thailanda permite acum școlilor din toată țara să relaxeze în continuare măsurile de siguranță, școala Wat Khlong Toey a ales să continue distanțarea socială strictă pentru a asigura siguranța elevilor și a profesorilor lor. (Foto de Lauren DeCicca/ Getty Images)
Copii de grădiniță din Thailanda cântă un cântecel despre spălarea mâinilor, în timp ce stau în pătratele marcate pentru a asigura distanța socială. Măsuțele lor sunt protejate de ecrane, pentru a evita contactul. (Foto: Lauren DeCicca/Getty Images)
Un profesor thailandez care poartă mască de protecție își supraveghează elevii, în timp ce stau la pupitre cu ecrane de plastic folosite pentru distanțarea socială la Școala Wat Khlong Toey (Foto: Lauren DeCicca/Getty Images)
Pupitrele elevilor respectă cerințele de distanțare socială într-o sală de clasă dintr-o școală elementară publică din districtul Brooklyn din New York, SUA, miercuri, 19 august 2020. Școlile publice din orașul New York pot susține cursuri în persoană în această toamnă, a anunțat guvernatorul Andrew Cuomo, deschizând calea pentru ca districtul să devină singurul sistem important din SUA care să des, în ciuda temerilor crescute în rândul profesorilor, administratorilor și părinților. Foto de: Jeenah Moon / Bloomberg via Getty Images
Un șofer în costum de protecție curăță un autobuz școlar cu un pulverizator dezinfectant. Odată cu redeschiderea școlilor, autobuzele sunt limitate la aproximativ jumătate din capacitatea pentru a permite studenților distanțarea socială. (Foto de Paul Hennessy / NurPhoto prin Getty Images)
O elevă din clasele primare primește în timpul unui eveniment de tehnologie de la școala sa din Dallas o tabletă Apple necesară pentru învățarea la distanță. Autoritățile școlare din Dallas au cheltuit deja 20 de milioane de dolari pe echipamente și estimează că va cheltui 50 de milioane de dolari pentru a instala internet în casele tututot elevilor, pentru ca aceștia să se poate conecta cu profesorii lor. (Foto de: Cooper Neill/Bloomberg via Getty Images)
Copii care poartă măști de protecție dansează în prima zi de cursuri a noului an școlar la școala primară GuthsMuths din Berlin, Germania. Cursurile din școlile din Germania încep în această lună, obligația de a purta mască de protecție variind de la land la land. (Foto: Maja Hitij/Getty Images)
Copii sosind la școală în Berlin, unde este obligatorie purtarea măștilor de protecție. (Foto: Maja Hitij/Getty Images)
O educatoare ajută un copil la o grădiniță privată din Brazilia. Instituția de învățământ a luat o serie de măsuri de protecție, precum purtarea măștilor, reducerea numărului de elevi, dezinfectarea intensă a spațiilor și introducerea unei cabine de dezinfectare la intrare. (Foto de Andressa Anholete/Getty Images)
În landul Mecklenburg - Pomerania de Vest din Germania, copiii s-au întors la școală fără a avea obligația de a purta mască de protecție. (Foto: Jens Büttner/picture alliance via Getty Images)
Premierul britanic Boris Johnson vizitează o școală pentru a vedea cum au fost puse în aplicare măsurile anti-Covid. (Foto: Lucy Young - WPA Pool / Getty Images)
Elevii unui liceu din Glasgow, Scoția, primesc indicații în prima zi de școală. (Foto de: Jeff J Mitchell/Getty Images)
Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)
Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).
Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)
Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.
Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.