Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Chiar a dispărut pandemia peste noapte?

Cuplu în perioada pandemiei

Odată cu încheierea stării de alertă, s-a încheiat și faza să o numim „socială” a pandemiei Covid-19. Oricum, odată cu războiul din Ucraina, tema pandemiei a dispărut din atenția opiniei publice - firesc, pentru că amenințarea la adresa securității individuale este mai puternică decât amenințarea dată de un virus la adresa sănătăți individuale.

Asta însă nu înseamnă că pandemia s-a terminat și pentru medici, pentru sistemele de sănătate publică și pentru cercetare. 

Sunt câteva amenințări și oportunități asupra cărora trebuie să ne oprim imediat toată atenția:

- trebuie să evaluăm impactul posibil al războiului asupra evoluției pandemiei, ca urmare a migrației masive

- trebuie să restartăm vaccinarea, pornind de la alte baze

-  trebuie să punem în practică un sistem performant și inovator de supraveghere genomica a circulației virusului (inclusiv prin testarea apelor uzate)

-  trebuie să avem o strategie “de la testare la tratament”, care să aibă un traseu bine definit și să poată fi implementată în câteva zile

-  trebuie să avem asigurate stocuri de materiale sanitare, vaccinuri, dar și medicamente (în special noile terapii orale) noile vaccinuri, de care este posibil să avem nevoie chiar din toamnă, trebuie să fie autorizate în maximum 3 luni

Și, foarte important în contextul războiului din Ucraina, trebuie să comunicăm urmând câteva principii de bază, care au funcționat în pandemie, în țările care le-au și implementat bine:

- evitarea comunicării unei vagi stări de siguranță

-  comunicarea precisă și empatică a situației, a faptelor, a posibilelor implicații

- afirmarea adevărului, pe care se pot construi ulterior demersuri acționabile la nivel individual, de societate și la nivel de sisteme publice

- evitarea polarizării populației prin afirmarea adevărului și combaterea activă a dezinformării, printr-o informare și educare continuă a cetățenilor.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Bună ziua treaba cu pLandemia a fost o făcătură, guvernul NU avea abilitatea de a „da” LUNAR HG care NU trec prin parlament deci NU au putere de lege, la începutul lunii FEBRUARIE CCR a declarat NECONSTITUȚIONAL oug 192/2020, deciziile se aplică imediat, AȚI VĂZUT PE CINEVA fără MASCĂ PÂNĂ ÎN 9 MARTIE??? Guvernul S-A CONFORMAT „așteptăm decizia publicată”, a trecut O LUNĂ și MOTIVAREA ÎNCĂ N-A APĂRUT, dar masca e în continuare obligatorie
    (febr-9 martie)?????? Ca de obicei, ne băgăm capul în nisip și spunem că AM FĂCUT TOT CE TREBUIE! Chiar??? Zi bună să aveți.
    • Like 1


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult