Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Acționarii Tesla, ca într-un carusel al volatilității. Pariul politic al lui Musk ar putea avea efecte inclusiv în următorii ani

Tesla - masina

Foto: Middle East Images/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Primele luni ale lui 2025 au venit cu fluctuații și răsturnări de situații în interiorul ședințelor de tranzacționare întâlnite până acum doar de câteva ori în ultimii ani, acționarii Tesla simțindu-se ca într-un carusel al volatilității, în contextul pariului politic al lui Musk, care ar putea avea efecte mulți ani de acum înainte.

Fluctuații de câteva procente, altădată observabile într-o săptămână, au ajuns să se petreacă într-o singură ședință, uneori doar în câteva ore. Potrivit unui trader, am asistat la un joc de tenis de nivel olimpic, numai că, de data asta, investitorii au fost chiar mingea. Este un sentiment pe care l-ar putea împărtăși, în perioada aceasta, și acționarii Tesla.

De pe 6 noiembrie, după alegerile din SUA, până pe 17 decembrie, titlurile au câștigat 66,3%, o performanță puternică pusă pe seama beneficiilor sperate a fi aduse companiei lui Elon Musk de apropierea de președintele Donald Trump. Cu toate acestea, de la vârful din decembrie și până pe 25 martie, acțiunile au pierdut 40%. Declinul a depășit chiar 50% recent, înaintea unei recuperări în ultima săptămână.

Sentimentul pieței față de Tesla a cunoscut o transformare radicală, spectaculoasă prin intensitate, dar nu neobișnuită ca tipar general în istoria emoțională a burselor: de la entuziasmul prosperității așteptate în urma victoriei republicane în alegeri, amplificat prin poziția companiei ca singur reprezentant listat pe piață al grupului variat de companii din portofoliul lui Musk, la deznădejdea vânzărilor, concurenței și percepției consumatorilor.

Implicarea politică a lui Elon Musk se dovedește a fi un pariu câștigător doar în primă etapă, însă costisitor ulterior: de la așteptări foarte optimiste care au adus sute de miliarde de dolari în capitalizare suplimentară companiei, la reduceri drastice de vânzări în Europa și un val de furie mergând până la vandalizarea automobilelor, showroom-urilor și stațiilor de încărcare ale Tesla.

În Europa, deși piața automobilelor electrice a crescut în ianuarie și februarie cu 28,4%, vânzările companiei americane au scăzut cu 43%, în timp ce cota sa de piață pe autovehicule electrice a ajuns la 10,3% în februarie de la 21,6% anul trecut. Retehnologizarea fabricii din Berlin a limitat producția, dar vânzările pe continent pot fi afectate și de implicarea politică a CEO-ului. În SUA, afinitățile democrate ale unui segment important de clienți ai Tesla pot construi o reținere față de produsele companiei direct proporțională cu implicarea și vizibilitatea lui Elon Musk în politici publice nealiniate cu preferințele acestora.

Acest trend se poate observa, însă, în timp, sentimentul consumatorilor fiind variabil și susceptibil la schimbări bruște. O reducere a intensității măsurilor de reduceri de personal sau a publicității asociate acestora ar putea oferi, de asemenea, un moment de ”respiro” companiei.

Cât de incomodă ar putea fi concurența din China?

De altfel, propunerea președintelui SUA de a schimba încadrarea distrugerilor bunurilor Tesla de la vandalism la ”terorism intern” arată că cele peste 80 de cazuri de incendiere și vandalism sunt luate în serios. În același timp, FBI a creat o unitate specială pentru a investiga atacurile care vizează compania.

O reducere a riscului de inflamare suplimentară a acțiunilor violente pare posibilă, astfel, dar nu este clar în ce măsură ar putea fi revitalizate și vânzările companiei. Pe lângă situația din SUA și Europa, în Canada au fost înghețate subvenții pentru achiziția de autovehicule electrice ale companiei, venind oricum pe un fond de răcire a relațiilor comerciale dintre cele două economii vecine.

Totuși, cea mai mare provocare ar putea fi concurența din China, unde BYD a anunțat un sistem de accelerare a încărcării bateriei în doar 5 minute care ar putea încuraja cumpărătorii anterior preocupați de limitele autonomiei electrice.

Gigantul chinez a raportat vânzări de 107 miliarde de dolari în 2024, depășind valoarea de 97,7 miliarde de dolari a Tesla, și este primul producător care ajunge la 10 milioane de vehicule de ”energie nouă” (electrice). Acțiunile sale au avansat cu 38,7% anul acesta, în timp ce Tesla a scăzut cu 24,1%, într-o puternică ilustrare a destinelor divergente estimate de investitorii în celor două companii.

Acțiunile Tesla au avut o tentativă de revenire după anunțul președintelui Trump că va cumpăra o Tesla, însă ulterior, au alunecat din nou spre minime. La o întâlnire cu angajații, joia trecută, Elon Musk i-a încurajat să ”țină de acțiuni” și a revitalizat planul de a pune pe șosele 10 milioane de autovehicule autonome capabile de a genera venituri ca ”robotaxiuri”.

Anul acesta ar urma să fie produși și 5.000 de roboți umanoizi Optimus, care a fost descris de Musk drept ”cel mai sofisticat de pe Pământ”, deși a recunoscut că la început ar putea avea niște ”erori”. În acest context, mesajele sale au reaprins speranța, cu o creștere de peste 20% de pe 20 până pe 25 martie. Investitorii de retail au fost o forță importantă în redresarea din minime luna aceasta, potrivit datelor JPMorgan.

Variațiile ultimelor luni pentru titlurile Tesla au fost intense, iar scăderile de la începutul anului reflectă seturile de riscuri cu care se confruntă. Totuși, în numeroase rânduri în trecut, compania a reușit să marcheze reveniri uimitoare, uneori din situații financiare mult mai delicate decât cea din prezent.

Provocarea actuală este, însă, de alt ordin de mărime: aflată sub tirul unor competitori chinezi deosebit de puternici, navigând complexitatea războiului comercial, Tesla trebuie să livreze produse performante unui public divizat, al cărui sistem de preferințe poate depăși teritoriul economic și să se intersecteze cu cel politic. Pariul politic al lui Elon Musk de anul trecut va fi evaluat în ani buni de acum înainte. Traseul aflat înainte pare a pregătit pentru noi runde foarte volatile.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult