Regizorul Alexandru Solomon a vorbit în timpul emisiunii „În fața ta”, de la Digi24, despre casele mogulilor în care a intrat în timpul filmărilor pentru documentarul „Kapitalism - Rețeta noastră secretă”.
„Ce mi-a sărit în ochi a fost prezența aproape în toate spațiile a unor acvarii foarte mari. Asta a și devenit o temă în film. Oricum urmăream tema peștelui cel mare care îl înghite pe cel mic și iată că el era omniprezent în cadru. N-aș putea spune de ce. De acolo am plecat mai departe și genericul final e construit cu monitoare pe care se văd chipurile lor”. Un alt lucru care l-a frapat a fost existența unor birouri meschine, „cu tavane joase”, „termopane proaste” și „culoare strâmbe”, care vădeau, în opinia sa, nepăsare față de locul în care lucrau.
Una dintre imaginile emblematice din film este cea a lui Dan Voiculescu, care are, în spatele său, un tablou cu Dan Voiculescu. „Este un portret fotografic, făcut la Londra, pe care l-am reîntâlnit în toate locurile pe care le-am văzut împreună. Cred că Voiculescu și ceilalți se văd ca deschizători de drum în România. În România nu a existat capitalism, a existat, dar a fost retezat, familiile care aveau avere înainte de 1948 au dispărut de pe hartă. Ei sunt întemeietorii unei noi forme de capitalism și vor să lase în urmă lor, generațiilor din familie, cum a lăsat și Ford și atâtea familii bogate din lume”, a continuat Alexandru Solomon.
Un an de negocieri
Documentarul, lansat în 2010, prezintă interviuri cu unii dintre cei mai controversați oameni de afaceri de după Revoluție - Dinu Patriciu, George Copos, George Becali, Dan Voiculescu, Dan Diaconescu, Ioan Niculae, George Pădure sau Dan Ioan Popescu.
Alexandru Solomon a negociat cu ei un an pentru a obține permisiunea de a filma, iar locurile prezentate în imagini sunt cele propuse de ei. „Cred că asta e diferența între jurnalist și documentarist, documentaristul are răbdare și e un ascultător mai degrabă decât unul care chestionează, e o diferență majoră, timpul și răbdarea dau un soi de avantaj ca să ajungi cu cel din fața camerei la o relație durabilă. A durat cam un an de zile acesta negociere cu ei, le explicam ce vreau să fac, liste, locuri în care voiam să filmez cu ei, ei spuneau asta da, asta nu, în film sunt locuri propuse și acceptate de ei, nu puteam să le impun”, a spus Solomon.
Evoluția capitalismului la Patriciu: rechinul, balena, caracatița
A văzut la personajele prezentate dorința de a arăta lumii ce au acumulat. „Există o vanitate omenească, în cazul lor cam toți sunt oameni de media, cam toți sunt superstarurile acestei societăți, le place să apară, să vorbească, sa fie ascultați, au ajuns unde au ajuns și din cauza acestei imagini de vedetă”, crede Alexandru Solomon. Regizorul spune că el a luat decizia ca locuința lui Dinu Patriciu să nu apară în documentar, din dorința de a evita repetițiile. O altă imagine emblematică din film este aceea în care Patriciu desenează evoluția capitalismului românesc sub forma a trei animale marine: rechin, balenă, caracatiță.
„Era mai destins, mai liber în afirmații. Eu l-am rugat să deseneze ceva, nu i-am zis ce anume, surpriza a fost totală când a desenat aceste trei animale marine ca modele de corporație. Avea un fel de năstrușnicie pe care și-o cultiva. Era un interlocutor plăcut, am fost și la el acasă. Nu cred că a fost fericit cu filmul, în cele din urmă, dar în același timp a respectat ce alegeri am făcut”, a povestit regizorul.
Crede că afaceriștii prezenți în film au avut rețete similare ale succesului. „Sunt niște exemplare speciale acești oameni, oricât nu ne-ar plăcea ce au făcut. E clar însă că au niște date care în context românesc au însemnat că au fost ei, și nu alții, au fost niște date personale și niște date de rețea, de clasă politică. Cred că au ajuns să aibe rețete similare, pt că asta e contextul românesc, contextul pe care ei a navigat, înotat, aveau toți într-un fel sau altul legături cu fosta nomenclatura, cu fostele servicii, cu rețele de partid și de stat din vechiul regim”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Excelent tratat subiectul, felicitari d-le Solomon
Ăia din Vest au făcut miliardele cinstit iar ai noştri sunt penali? Să fim realişti. Marile familii americane sau britanice au făcut averi respectând litera şi spiritul legii? Oooo... De averile făcute în SUA în perioada prohibiţiei, între anii 1920-1933, aţi auzit? Dar de bogăţiile aduse în Marea Britanie din India şi toată Asia? De traficul cu sclavi am uitat? Au trecut anii, generaţiile şi s-a aşternut uitarea. Toţi par negustori cinstiţi. Siri, lorzi şi alte alea... Păi dacă am şti adevărul, atunci am constata că primul din fotografie a fost un bandit, un criminal, un neom. Şi când spun asta am în vedere faptul că în acele vremuri averile se făceau cu pistolul în mână, cu armate de jefuitori. Nu ca astăzi, prin telepatie. Generaţii de negri din Africa au fost vândute în SUA şi alte generaţii de sudişti albi au făcut averi din munca sclavilor. Astăzi sunt fermieri cinstiţi? Ce memorie scurtă şi selectivă avem?
Ne mai spune domnul Solomon că în România nu a existat capitalism iar familiile care aveau avere înainte de 1948 au dispărut de pe hartă. Ce vrea să ne transmită distinsul domn? Că înainte de 1948 averile erau dobândite în mod cinstit? Haideţi să citim despre marile scandaluri de corupţie ale vremurilor respective! Găsim pe internet. Despre partidele de poker dintre Carol I şi marii industriaşi aţi citit? Eu am citit. Marii industriaşi pierdeau sume importante...aveau ghinion atunci când jucau poker cu Majestatea Sa. Iar sumele câştigate la poker erau considerate venituri cinstite, se depuneau la bancă. Aşa era legea... Nu m-ar fi deranjat că pierdeau averi la poker cu Regele, dar nu mi se pare în regulă faptul că tocmai cei care pierdeau aceste averi, apoi, în mod miraculos, câştigau contracte grase cu statul. Iar de la Rege în jos toţi procedau la fel. Despre ce vorbeşte domnul Solomon?
Toate-s vechi şi nouă toate.
PS: partidele de poker jucate de industriasi cu regele erau aranjate. adeca aia se intelegeau de le inceput cat sa "piarda" fiecare ca se fie bine ca sa nu fie rau! "pierderea" la masa de poker reprezenta zeciuiala + cheltuiala de protocol care uneori se intindea. ca de, it's good to be the king! cine castiga la poker, inafara de rege, belea stromeleagu! precepi? mai ceteste stimabile!