Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Alin Chiriac, fondator Code School Clubs: Mai important decât să învețe să programeze, un copil trebuie să fie autonom, să știe să rezolve probleme și cum să învețe. Dăm credit educației

Dam credit educatiei

Tehnologia avansează într-un ritm mai rapid decât puterea noastră de adaptare, iar asta face și mai dificilă, dacă nu imposibilă, „citirea” viitorului. În acest context general, particularizat de faptul că sistemul de învățământ românesc nu răspunde nici măcar cerințelor prezentului, sarcina de a identifica oportunități prin care copiii să-și dezvolte abilități, de care vor avea nevoie peste 10-15 ani, rămâne în grija părinților. Și mulți dintre ei se îndreaptă către cursurile de robotică și programare.

Iar decizia este una obiectivă: cererea mare de specialiști IT de pe piața muncii. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, de la jumătatea lui 2020, lipsa competențelor software era omniprezentă în țările din UE, iar aproape toate profesiile IT apăreau pe lista meseriilor în cazul cărora se înregistrează cele mai de mari deficite. Trendul se poate inversa însă în următorii 10-20 de ani, dar compențele digitale dobândite și cunoștințele despre programare trebuie văzute dintr-o perspectivă mai amplă decât oportunitatea de a avea un job bine plătit. 

„Mai important decât a învăța să programezi sau a învăța să fii creator de tehnologie, este capacitatea copiilor de a fi autonomi. Nimeni nu poate prezice viitorul și chiar dacă acum a învăța programare sau a avea competențe digitale este foarte important, credem că în viitor și mai important de atât este ca fiecare copil să fie autonom, să știe cum să caute informații, să rezolve probleme, dar mai ales să știe cum să învețe.

Nu de puține ori s-a întâmplat ca un copil atras de un curs, să meargă acasă și, înainte să treacă la modulul doi, să ne arate proiecte mai complexe decât cele mai avansate module ale noastre, pentru că au fost inspirați, motivați să caute, să se dezvolte și în afara cursurilor”, spune Alin Chiriac, fondator Code School Clubs, care organizează cursuri de programare și robotică pentru copii din 2015, iar în prezent se dezvoltă în sistem de franciză, la nivelul întregii țări.

Pentru că dincolo de posibilitatea de a porni pe drumul unei cariere în programare, astfel de cursuri dezvoltă capacitatea de a rezolva probleme și autonomia, care permite ulterior să descoperi și să înveți aproape orice. În plus, educă și capacitatea de a planifica și de a executa pe baza unui plan, precum și abilitatea de a corela cu ușurință informații din mai multe domenii.

În 2022, platforma Republica vă invită să cunoașteți poveștile antreprenorilor români care au avut curajul să investească în educație. Vom intra în lumea celor care au deschis grădinițe, școli, instituții private de învățământ și care au făcut din actul de învățare- indiferent de forma pe care o îmbracă sau de vârsta celor cărora se adresează- o afacere profitabilă, cu șanse de a se dezvolta în viitor. Dăm credit educației este un proiect editorial care este realizat în parteneriat cu Banca Transilvania, pe parcursul întregului an 2022.   

Tehnologia are un potențial uriaș pe care România încă nu îl exploatează

Înainte să fondeze Code School Clubs, Alin Chiriac a condus timp de 17 ani o agenție de marketing și comunicare, timp în care a lucrat și la multe proiecte de software. Această experiență i-a arătat că oportunitatea în acest domeniu este mai mare decât oferă piața muncii, astfel că, în 2013, a decis să înființeze o organizație non-profit cu scopul de a promova educația în tehnologie în școlile din România și dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor.

Programele derulate s-au dovedit utile și cu potențial de a schimba cu adevărat lucrurile, dar nu erau sustenabile din cauza lipsei de finanțare constante din partea sponsorilor. Soluția? Un proiect independent, încurajat și de interesul părinților: un curs pilot organizat într-o sală de întâlniri dintr-un birou a strâns în trei săptămâni 60 de copii.

„Toate programele în care m-am implicat mi-au confirmat că avem nevoie de resurse umane bine pregătite în tehnologie și că este un câștig potențial uriaș pe care România încă nu îl exploatează. (…) Schimbările în sistemul educațional în ceea ce privește competențele digitale se mișcă foarte greu și cred că va mai dura mult timp până când vom vedea cu adevărat o schimbare.

Copiii de la Code School Clubs beneficiază de o experiență de învățare diferită, au acces la mentori și la programe internaționale, dar mai ales la cursuri adaptate cerințelor reale din piața muncii. (…) Prin simplu fapt că ei învață de la oamenii care practică ceea ce predau, schimbă total experiența de învățare. Cursurile oferă competențele necesare copiilor de la vârste foarte fragede comparat cu programa școlară din sistemul de învățământ. Avem elevi care la 10-12 ani au deja performanțe mai bune decât mulți elevi de liceu din România”, spune Chiriac, care este implicat și în mai multe start-up-uri de tehnogie din IoT și travel. 


Diplomele nu înseamnă competențe

Sfatul fondatorului Code School Clubs pentru părinții care caută diverse cursuri sau cluburi pentru copii lor este să se ferească de „vânzătorii și promotorii de diplome sau certificări fără valoare”.

„Am văzut sute de tineri cu diplome care aveau ceva cunoștințe, dar nu aveau competențe și am văzut copii cu niște competențe extraordinare, capabili să transforme lumea în care trăim încă de la 12 ani ai lor. Pentru că diplomele nu înseamnă competențe. Certificarea unui club este dată de rezultatele cursanților, iar certificarea unui cursant și validarea cunoștințelor lui o face compania la care acel cursant merge la internship sau aplică la un job, sau proiectele realizate în cadrul competițiilor internaționale”, spune Chiriac.

Cursurile Code School Clubs se adresează copiilor cu vârste începând de la 7 ani, dar recomandarea pentru un anumit curs, în funcție de cunoștințele și abilitățile copilului, se face în urma unui interviu și a unei evaluări.

„Dorința noastră a fost întotdeauna să luăm un copil care nu știe nimic sau nu a mai programat vreodată, să-l facem să se îndrăgostească de acest domeniu și să-l ducem până în acel punct în care are capacitatea de a aplica la un internship sau de a-și crea propriul său proiect. 

Cursurile sunt gândite ca o călătorie, iar fiecare copil are posibilitatea de a intra oricând în acest parcurs. Începem cu elemente de bază și gândire computațională, algoritmică, apoi programăm vizual cu ajutorul multiplelor platforme pe care am dezvoltat. Introducem treptat programarea ca o combinație între blocuri și cod, iar mai apoi ne concentrăm pe a înțelege și scrie cod. 

Practic începem cu acele cursuri unde copiii văd imediat rezultatul muncii lor, fie că este o animație, un joc, un robot, o aplicație de mobil, iar mai apoi, pe măsură ce disponibilitatea, dar și răbdarea lor se dezvoltă, lucrăm proiecte complexe ca niște adevărați programatori”, a explicat Chiriac.

Extindere în regim de franciză: 30 de cluburi până în 2025

Code School Clubs este prezent în București și alte 12 orașe, printre care Iași, Arad, Baia Mare, Constanța, Sibiu, Craiova și Cluj, iar în următorii 2 ani planurile de extindere vizează deschiderea a încă 17 centre.

„Spre deosebire de alte francize, deși din punct de vedere buget este mai accesibil să faci un club de programare Code School Clubs, procesul de selecție a colaboratorilor care au o pasiune pentru educație și tehnologie este unul extrem de important. Nu este suficient doar să ai bani să deschizi un club, ca să faci parte din familia Code School Clubs.

Pentru noi procesul de francizare înseamnă în primul rând o voce mai puternică ce își propune să educe părinții și elevii cu privire la oportunitățile pe care le oferă tehnologia. Pentru antreprenori înseamnă un model testat de afacere de succes ce își propune să dezvolte noua generație de specialiști ai României, oferind copiilor din orașul lor șansa să învețe acele lucruri care lipsesc acum din programa națională și care sunt atât de necesare pentru viitor”, spune Chiriac. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Băi, fraților, de câți programatori are nevoie România? Că nu pricep! 10 milioane de programatori? 15? De ce toată lumea trebuie să se încoloneze sub flamura programării? Da, e o meserie bănoasă, dar nu e singura meserie de pe planetă. Poate că unii nu sunt făcuți pentru așa ceva.
    • Like 3
    • @ Valentin
      de programatori buni are nevoie intreaga lume, producerea de software e un serviciu ce poate exporta rapid si usor, cu incasari financiare minunate, fara sa consume resurse colosale sau investitii speciale. Asa ca sa apara tot mai multe firme de software in Romania, zic.
      • Like 3
    • @ Claudia Olteanu
      Valentin check icon
      Sugerați să devenim țară exportatoare de programatori?
      • Like 0
    • @ Valentin
      Am spus de exportul de servicii de producere de software si firme de software, si sa tot mai multe de firmez private in romania, mici si mari, care sa inventeze /creeze / vanda software finit. Vedeti Bitdefender, UiPath, centrul romanesc de cyberSecurity, outsourcing pt IBM etc.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Băi, fraților, de câți programatori are nevoie România? Că nu pricep! 10 milioane de programatori? 15? De ce toată lumea trebuie să se încoloneze sub flamura programării? Da, e o meserie bănoasă, dar nu e singura meserie de pe planetă. Poate că unii nu sunt făcuți pentru așa ceva.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult