De la sfârșitul lui septembrie, 7éme Ciel este locul care face senzație la Paris și pe bună dreptate. Între bârne Eiffel și o faimoasă cupolă de sticlă, cei 1300 m2 ai etajului 7 din magazinul Printemps au fost restaurați ca să găzduiască cel mai vast loc din lume dedicat până acum economiei circulare într-un mare magazin de lux. Mi-am rezervat o după-amiază la Printemps, una dintre cunoscutele adrese pariziene de shopping, ca să mă pot uita pe îndelete. Și mi-a plăcut grozav să văd cum de fapt tot Printemps și-a asumat o direcție eco-responsabilă.
Dintotdeauna am preferat magazinul Printemps concurentului său Galeries Lafayette și mulți parizieni vor fi de acord cu mine. Poate de asta înțeleg ușor de ce Printemps poate stârni atâta entuziasm. Mai mic, cochet și cu spații mai comfortabile, Printemps câștigă detașat lupta cu felul său inovator prin care abordează luxul și clientela pariziană comparat cu vecinul Galeries Lafayette care, ca și Turnul Eiffel, strălucește precum un Luceafăr pentru turiști și este la fel de zgomotos ca hoardele de autocare pline de chinezi puși pe shopping care par să aibă reședință permanentă acolo. Printemps și-a păstrat intactă de-a lungul anilor ambiția de a fi lanțul de mari magazine de lux cel mai (re)activ și rapid când vine vorba de tendințe. De altfel, multe branduri hype s-au lansat aici înainte să ajungă la magazinele concurente, de la modă la beauty sau decorațiune de interior.
Instalatie cu 12 000 de fluturi din origami realizati de Charles Kaisin, Printemps 7éme Ciel
Strategia aleasă de Printemps acum ani buni de zile face ca acesta să fie diferent de alte mari magazine pariziene prin îndrăzneala brandurilor alese, stilul vizual ușor de recunoscut care se regăsește și în publicitatea lor sau felul în care decorațiunea, arhitectura de interior sau window designul sunt studiate la fiecare etaj sau corner pentru a pune în valoare fiecare dintre mărcile și produsele prezentate.
Iar când se vorbește despre responsabilitate în modă, ca un adevărat precursor, Printemps a tradus în maniera sa nevoia de eco-responsabilitate pe care și-o asumă până la capăt. Dacă crede în sustenabilitate, Printemps a imaginat din toamnă un concept la care să poată participa toate brandurile din magazin, iar dacă second hand și upcycling sunt calea spre moda responsabilă, atunci a reconstruit un etaj întreg pe tema asta.
Când ai crescut cu Printemps în același oraș, te bucură să vezi cum evoluează, cum continuă să anticipeze și să țină pasul cu tot ceea ce se întâmplă, te surprinde cu energia prin care face lucruri frumoase, reușind să-și păstreze semnătura de-a lungul anilor și în ciuda trendurilor.
Fondat în 1865, Printemps este unul dintre pionerii conceptului de mare magazin pe care-l reinventează constant în cele 17 magazine ale sale din toată Franța și care îl situează printre leaderii francezi ai modei, luxului, lifestyle-ului și zonei de beauty. Grupul Printemps, din care fac parte magazinele, domină și piața de e-commerce prin site-ul Place des tendances (dedicat modei și beauty), Made in design (cea mai importantă platformă de design din Europa) și mai nou printemps.com.
Cea mai cunoscută și emblematică locație Printemps este cea de pe Bulevardul Haussmann din Paris, un monument istoric care și-a sărbătorit cei 150 ani de viață în 2015 și unde merg de fiecare dată să descopăr noutățile de pe Rive Droite și pulsul Parisului.
Unis Vers le beau responsable
Mai mult de 85% dintre francezi declară că sunt conștienți de efectele dezastruase ale consumerismului asupra planetei și își doresc să poată face ceva, iar să creezi o inițiativă complexă de economie circulară fiind un mare magazin mi se pare foarte fain și un exemplu grozav. Reorientarea priorităților clienților în momentul Covid mi se pare bine înțeleasă și perfect sprijinită prin soluțiile și propunerile pe care le-am văzut.
Noul program Printemps axat pe eco-responsabilitate se numește “Unis vers le beau responsable” (Uniți pentru frumosul responsabil), a fost inaugurat în septembrie și dorește să privilegieze brandurile și produsele care pun în valoare o modă etică și foarte atentă la mediu. Cu toate că nu sună chiar la fel de bine în română ca în franceză, am văzut cuvintele “engagé” și “responsabilité” peste tot unde este vorba de modă, de la branduri mari la cele mai mici, la grupuri de lux sau marile magazine.
În magazin găsești un manifest care te informează de demersul responsabil pe care grupul Printemps l-a demarat pentru toate brandurile sale. Apoi afli că Printemps a colaborat cu un comitet de specialiști pentru a defini cele 9 teme și 22 criterii care sunt luate în calcul pentru a măsura performanțele durabile ale unui brand. De la calitatea sourcingului la distribuție, gradul de responsabilitate este tradus în puncte de la 30 – 100 atribuite fiecărui brand și produselor sale pentru a putea integra label-ul “Unis vers le beau responsable”.
Iar pe site-ul Printemps, care aduce conceptul și în online, se regăsesc grupate peste 400 de mărci care acum afișează mai mult de 2 200 de produse.
“Unis vers le beau responsable” mi s-a părut o idee ingenioasă pentru un grup de lux care susține și promovează inițiative fashion responsabile ajutând brandurile din spațiul său să-și dea mai ușor seama de impactul demersurilor lor și să aibă curajul acțiunilor concrete. Mi-a plăcut să văd că majoritatea mărcilor pe care le-am văzut la Printemps aveau mai multe produse sau chiar linii de produse speciale semnalate prin etichete “Unis vers le beau responsable”, ca să poată fi găsite cât mai ușor de către clienți.
Restaurarea spațiilor emblematice și deschiderea lor pentru public
Când îmi spui second hand, vintage sau upcycling, poți fii sigur că ai atenția mea. Adaugă restaurare + clădire din 1800 și gata, m-a câștigat și sunt omul tău. Cam asta era starea mea de spirit când am aflat de proiectul 7éme Ciel.
Efervescența restaurărilor și a spațiilor second hand suflă de mai mulți ani asupra Parisului (este de ajuns să vezi cum au înflorit buticuri de SH în tot cartierul Marais), iar marile magazine profită să redescopere spații istorice ascunse de ani de zile ochilor publicului și a le redesena o nouă destinație. De exemplu, spre plăcerea clienților și amatorilor de frumos, ultimele etaje de la Le Bon Marché sau Printemps au fost redate în folosință, recreând și un alt fel de experiențe shopping și luxury pentru cumpărători.
Așa cum s-a întâmplat și cu Samaritaine, noul mare magazin dedicat luxului și brandurilor grupului LVMH, sau anumite muzee care și-au regândit și ele ultimele etaje sau subsolul (Palais Galliera sau Muzeul Artelor Decorative) pentru a oferi altceva publicului. Printemps s-a apucat de restaurarea ultimul sau etaj din Bulevardul Haussmann, care beneficiază de o cupolă istorică și de o terasă panoramică excepțională.
Cele două cupole ale clădirii monument istoric sunt unite de Podul de Argint, o structură care a fost construită în anii 30 ca să fie efemeră și care a devenit permanentă. Restaurate în același timp, cele 2 cupole, Cupola Binet (creată din 1910 și sub care se găsește 7éme Ciel) și Cupola Charras (unde se află braseria și de unde se vede pomul de Crăciun) au fost închise publicului de mai bine de 50 ani. Am încercat să-mi imaginez cum puteau să arate înainte de restaurare, când nici măcar angajații nu au avut șansa să le vadă .
Acum etajul 7, sub cupola Binet, beneficiază de o terasă largă cu o vedere de 180° asupra clădirilor-obiectiv ale Parisului (proximitatea cu Opera Garnier, una dintre cele mai impresionante construcții ale capitalei este surprinzătoare). Chiar dacă vizitezi terasa într-o zi gri-parizian tipică, cum a fost cazul meu, priveliștea te lasă fără respirație și rămâi să te uiți la toate acoperișurile pe care le identifici pe rând cu bucurie, în ciuda ploii sau vântului rece care încearcă să te impresioneze.
7éme Ciel – un spațiu unic în lumea luxului
Să îmbini o clădire atipică cu un concept diferit de shopping nu este un lucru nou, iar Printemps a mixat noua sa direcție de modă circulară cu planul de restaurare al ultimului său nivel pentru a crea un loc unic. Cei 1300 m2 ai întregului etaj 7 au devenit astăzi cel mai mare spațiu fizic din lume dedicat second – hand-ului de lux și upcycling dintr-un mare magazin de lux. O etapă considerată firească pentru echipele Printemps care de 5 ani și mai mult de 34 proiecte își consolidează strategia de eco-responsabilitate. Iar al 7 lea etaj nu este ales întâmplător, din anii 20 aici au avut loc numeroase defileuri, printre care au fost prezentate și colecțiile lui Paul Poiret sau cele ale lui Pierre Cardin.
Selecția de piese vintage de lux de aici este minunată, foarte atent și bine aleasă de către o echipă specializată cu care Printemps colaborează. Am găsit piese iconice ca și piese mai puțin cunoscute, pe lângă coliere Vivien Westwood, smochingul Yves Saint Laurent și cureaua-corset dantelată Alaïa din ’90 sunt și genți de toate felurile și formele (de la un Kelly de Hérmes, la Céline din anii 70, Gucci din 2 000, sau Comme des Garçons din anii 80), bijuterii vintage de Jean Paul Gaultier sau rochii rare Alaïa, Dior, Margiela, McQueen sau Lanvin. Nu mă așteptam să găsesc, frumos purtate, haine Junya Watanabe, Yohji Yamamoto sau Comme des Garçons din anii in care debutasem la CDG (Comme des Garçons).
A transmite meșteșugul său clientelei este unul dintre obiectivele principale ale unei case de lux (de exemplu înainte să cumperi, vei afla cum este fabricată o geantă Hermès sau o haină Chanel), iar punerea în circulație a unor piese vechi de 10 până la 30 ani sau mai mult permite lucrul acesta într-un cadru ideal unde vânzătorii, majoritatea studenți la modă, își stăpânesc cu entuziasm subiectul.
Printr-un spațiu ca 7éme Ciel nu este vorba doar să cumperi mai ieftin un lucru scump pentru că a fost folosit. Ci să înțelegi mai mult din istoria casei de modă respective prin obiectele sale, să înțelegi perioada și contextul în care au fost create, detalii esențiale pentru cei care iubesc cu adevărat modă și sunt pasionați de lux. De altfel, spațiul este destinat unui public larg și variat, obișnuit cu eclectismul propriu lui Printemps, de unde pleci cu cel puțin câteva informații faine chiar dacă ai venit doar să descoperi locul.
Zona de second hand a fost bine gândită din toate punctele de vedere. Poți achiziționa lucruri, dar poți și să-ți aduci hainele sau accesoriile pe care nu le mai porți care, după confirmarea autenticității lor de către un expert în câteva ore, pot fi schimbate contra unor bonuri de achiziție valabile în tot magazinul Printemps.
Alături de oferta de second hand de lux, Printemps propune și o selecție de branduri recunoscute (și accesibile) pentru demersul lor sincer față de sustenabilitate.
Produse de lifestyle, de îngrijire, fashion pentru bărbați și copii, sau design de interior sunt așezate lângă branduri care duc upcycling la rang de artă (vezi Françoise care din două piese de designeri cunoscuți îți va face o creație unică), care repară (foarte cunoscuții Tilli pe care i-am cunoscut la un atelier organizat de cei de la celebrul Aigle), care personalizează sau care oferă second hand nișat (cei de la Relique propun doar piese din anii 70 și 80).
În afară de 7éme Ciel, alte două proiecte mi-a atras atenția la Printemps: spațiul rezervat brandului Chloé și, mai ales, parteneriatul cu celebra asociație de solidaritate Emmaüs. În mai multe magazine Printemps din regiunea pariziană au fost puse la dispoziția clienților cutii pentru a strânge haine pentru centrele Emmaüs. Cunoscând conceptul celor de la Emmaüs care-mi place și pe care-l susțin personal de ani de zile, asocierea cu grupul de lux este o premieră și îmi arată, dacă mai era nevoie, că luxul este ceea ce se întâmplă dincolo de un logo.
Casă de modă invitată la Printemps prin prisma angajamentului său față de natură a fost Chloé. Directoarea sa artistică, Gabriela Hearst, este faimoasă pentru implicarea sa puternică în cauzele de mediu și viziunea ei a unui “lux cu conștiință”. Înafara jobului de la Chloé, designerita se ocupă și de ranch-ul familial din Uruguay, unde a crescut. Materii ecoresponsabile, defileuri supuse regulilor stricte de bilanț de Carbon sau folosirea plasticului, Hearst colaborează frecvent cu inovatori pentru găsirea de soluții în acord cu principiile ei de responsabilitate și sustenabilitate, cum ar fi dotarea pieselor din colecțiile sale de un QR code care permite trasabilitatea țesăturilor și recomandări de reciclare. În spațiul special rezervat brandului în atrium-ul de la Printemps au fost organizate conferințe sau diverse ateliere pentru public, unde se putea face repararea hainelor uzate sau învăța idei de upcycling, programe reluate de toate magazinele Printemps. Preocuparea pentru educare și informarea constantă fără filtru a publicului față de ceea ce se întâmplă în jur mi s-a părut un lucru foarte bun și sănătos, poate din cauză că-mi dau seama cât de benefic ar fi așa ceva și la noi, și nu vorbesc doar de modă.
Când am postat primele poze de la 7éme Ciel pe Instagram și buticurile de second hand în care tot întru, ne-am pornit pe discutat cu o prietenă, care nici una nici două a rezumat situația. “La noi nu prea merge așa second hand, e încă foarte la început. Încă trebuie să arăți că îți permiți branduri ca să arăți că ești bogată. Ar trebui să investim în educație, doar asta ne poate salva.” Merci Simona!
Credit foto cover: Romain Ricard
Articol publicat inițial pe Code Noir Style
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
2. După ce ani de zile firmele de moda au externalizat producția în est unde au găsit mana de lucru ieftină - cu sa fără probleme de etica aferente - unde un produs ii costa 10 dolari și ei îl vindeau cu sute sau mii de dolari, brusc au avut o revelație și au început sa le pese de planeta și oameni. Eu nu cred deloc acest lucru. În nici o industrie. Ci pur și simplu este o adaptare la anumite tendințe care au loc în piața. Când ai o competiție puternica de la "fast fashion" - alta noua invenție care distruge planeta - este greu sa justifici în continuare de ca sa iti cumperi nu tricou de marca la 50 de dolari, o bluza la 200 de dolari și o rochie la 500 de dolari. Second hand-ul este o opțiune? Nu știu ce sa zic.
3. Pandemia, noua criza energetica globală și noua criza economica va lovi foarte puternic în clasa mijlocie Segmentul de milionari și miliardari nu va mai fi suficient sa justifice financiar organizații mari cu salarii foarte mari, design-eri plătiți cu salarii ca jucatori de fotbal și magazine luxoase scumpe de întreținut. Este greu sa vinzi lux când oamenii încep sa se întrebe ce pun pe masa a doua zi. De aceea o reinventare a industriei o sa fie necesară. Întrebarea este cum?