(Foto: Virgil Simionescu/Inquam Photos)
În ziua în care Europa a stat cu ochii pe Bruxelles pentru a vedea care sunt propunerile pentru următorul cadru bugetar post-2020, în România este cap de afiș același subiect care marchează dezbaterea publică încă de la începutul lui 2017, de la momentul OUG 13. Într-o Uniune Europeană care pare a da din ce în ce mai multă greutate valorilor statului de drept și încurajării unui sistem de justiție care apară interesele cetățenilor plătitori de taxe (inclusiv printr-o eventuală condiționare a accesului la fonduri europene de respectarea unor principii și valori comune), o parte din decidenți pare a nu înțelege acest semnal extrem de puternic.
România are nevoie de o justiție aflată în serviciul public și nu în serviciul unor grupuri sau indivizi. Cetățenii români, la fel ca cetățenii europeni, au nevoie de un sistem judiciar eficient, care să poată acționa atunci când valorile și resursele comune sunt amenințate. În discuția cvasi-interminabilă despre justiție și eficiența ei, pare însă că graba strică treaba și dialogul devine mai curând o întrecere de tipul „care pe care”. De peste 15 luni ne grăbim să schimbăm legislația din domeniul justiției sau care oferă instrumente justiției. În tot acest timp, confuzia din jurul procesului de legiferare ne pune în riscul de a rata o dezbatere onestă și serioasă despre cum putem face din justiție un serviciu public mai bun.
Funky Citizens a încercat să facă un pic de ordine în cele mai importante evoluții din ultima vreme și au rezultat două documente de poziție – privind stadiul legilor justiției (pentru că Președintele a anunțat că le va ataca la Curtea Constituțională și că va sesiza Comisia de la Veneția) și privind propunerile de modificare a codurilor penale (pentru că au început lucrările Comisiei speciale din Parlament pe marginea acestora). Documentele nu își propun să fie o analiză exhaustivă, ci un unghi din care se văd aceste modificări și evoluții. Iar din unghiul din care privim noi, lucrurile arată mai rău decât la OUG 13.
DOCUMENT DE POZIȚIE: DE CE MODIFICĂRILE CODURILOR PENALE SUNT MAI RELE CA OUG 13
DOCUMENT DE POZIȚIE: LEGILE JUSTIȚIEI - UNDE SUNTEM ȘI CE URMEAZĂ?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ce lipseste totusi pentru a avea efect aceasta munca titanica este sprijinul civic ,,atata timp cat suntem indiferenti si ne inchidem in globul de cristal toate aceste demersuri vor fi eficiente pentru scurt timp.
Presedintele ,din ce in ce mai singur ,face ce poate pana cand Parlamentul ii va taia si ultima posibilitate de atac si anume sesizarea organismelor europene ,cred ca in scurt timp Johannis va fi nu numai izolat intern dar nu va avea nici o putere sa mai faca ceva ,asadar este cam ultima oara cand mai putem sa il sustinem iesind in strada.
Daca acum cand e cald nu iesim in strada pana la alegerile de anul viitor PSD va acapara tot statul si vor falsifica alegerile pentru a fi siguri ca vor avea si ultimul bastion castigat si anume Presedentia.
Ce va urma ......,ultimul stinge lumina ca in Venezuela.