Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Antinostalgia, cu Bogdan Naumovici: „Hai să ne uităm la imaginile de acum 25 de ani, să vedem cum arătau oamenii pe străzi, cum arătau orașele. În orice fel de analiză obiectivă, nu există vreo variantă în care noi am pierdut lupta asta”

Bogdan Naumovici

Bogdan Naumovici este autorul unora dintre cele mai des citate replici din publicitatea românească. La 15-20 de la difuzarea spoturilor, „Laser, frate!” sau „Halatul, cât e halatul?” sunt încă parte a conversațiilor obișnuite. „Cel mai des este folosit „Restul e cancan”. Îl văd folosit în comentarii pe Facebook. în știri, în titluri. Și „Halatul, cât e halatul? Dincolo era mai ieftin” am văzut-o burtieră la nu știu câte televiziuni de știri, de câte ori vin scumpirile. Gândește-te că le-am făcut în 2004-2005. Deci sunt 18 ani, 19 ani de atunci, „Laser, frate!” face 20 de ani anul ăsta. Foarte mulți clienți de-a lungul anilor ăstora de publicitate mi-au spus: Vreau să vii să îmi scrii ceva, să rămână tot așa. Am făcut 800-1000 de spoturi, nu știu câte am făcut în în anii ăștia și au rămas patru-cinci expresii. Dacă ar ști cineva să le scrie să rămână, le-ar scrie pe toate așa. Nu știu ce rămâne”, a spus Bogdan Naumovici la Digi 24, în emisiunea „Scenă Deschisă” realizată de Florin Negruțiu. 

De ce este mai greu astăzi să produci replici memorabile în reclame? În acele vremuri, exista în publicitate mai mult curaj, crede el. 

„Eu am teoria asta preluată de la Noica cu foamea și cu frica. În anii ăia, tuturor le era foame și nu numai nouă, ci și clienților noștri le era foame. Toată lumea vrea să cucerească piața, să lanseze produse noi, să dezvolte afacerea, să o facă mai mare. Și era curaj, era curaj mult. Toată lumea voia să câștige ceva, că erau premii, că era notorietate, că era cotă de piață. Acum e frica să nu pierdem, totul se research-uiește, totul trece printr-un focus grup, orice idee e arătată. Dau exemplul ăsta, pe ca pe care l-am și trăit, al unor polițiști din Iași întrebați: Cum ați face dvs. această reclamă? Era o reclamă la bere. Și după aia, se ia ce a spus polițistul în Iași și se aplică întocmai ca să nu te dea nimeni afară. Se mai poate să fii creativ (n.r. ca în urmă cu 20 de ani) doar cu câte un client mic, cu câte un antreprenor local, cu cineva care e mânat de foame. Clienții mari sunt mânați acum de frică și frica nu e doar să nu pierzi market share, frica e să nu fii tu dat afară, să nu zici tu, să nu îți riști tu poziția”, este de părere Bogdan Naumovici.

Și-a trăit prima parte a vieții în comunism și, ca mulți români în acele vremuri, visa libertatea. Întrebat ce crede că ar fi fost dacă nu ar fi venit Revoluția, Bogdan Naumovici a răspuns: „Sper că american, sper că cetățean american. Aș fi făcut orice să plec din țara asta. Mama mea, Dumnezeu să o ierte, a fost cu Pleșu în clasă, au fost colegi de clasa întâi până a la 11-a. Din acea clasă, doar ea, Pleșu și cred că încă unul rămăseseră în țară. Restul de-a lungul anilor plecaseră, 20 și ceva de colegi erau afară și cu unul dintre ei eram în discuții mult destul de avansate să-mi găsească o căsătorie de formă în America să pot să plec. Eram disperat să plec din țara asta. Deci cred că asta ar fi fost dacă n-ar fi fost Revoluția ori pușcăria, frontierist probabil prins. Dar, altfel, așa dacă aș fi urmat drumul pe care-l începusem atunci, aș fost inginer, inginer de construcții de mașini”, a declarat publicitarul. 

Indiferent cât de greu s-au mișcat lucrurile, România este astăzi într-un loc mult mai bun decât în urmă cu 33 de ani, orice ar spune nostalgicii acelor vremuri.

„Nu mi se pare că am ajuns într-un loc rău. N-am ajuns cât de departe trebuia să ajungem și cu viteza pe care ne-o doream noi de unde am plecat. Adică să ne uităm la imaginile de acum 25 de ani, să vedem cum arătau oamenii pe străzi, cum arătau orașele. În orice fel de analiză obiectivă, nu există vreo variantă în care noi am pierdut lupta asta. De la PIB,  la condiții de trai, la cum arată oamenii, cum călătorim, ce-i în frigider, tot ce vrei și ce nu vrei. Câți proprietari avem de locuințe azi față de câți aveam atunci, nu există discuție de comparat cu perioada aia”, subliniază Bogdan Naumovici, care se declară de dreapta și spune că nu a avut niciodată o campanie publicitară cu statul.

„Cu statul n-am avut niciodată nicio campanie publicitară. Eu am vrut să fac publicitate, nu să dau cu bățul pe la DNA. Nu m-a interesat să intru în acolo. Acolo se fac banii mai ușor, dar și cu riscuri. Dacă îți place, dacă ți se pare că e mișto să faci două-trei milioane și să stai doi ani în pușcărie, merită. Dacă ți-ai făcut deal-ul ăsta treaba ta, dar eu n-am vrut să fac deal-ul ăsta”, a declarat el.

Puteți urmări integral emisiunea pe site-ul Digi24.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Theodor Paleologu, diplomat și președinte al Fundației Paleologu. Foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Pe fondul ascensiunii extremismului la nivel mondial, mulți se întreabă acum ce s-a întâmplat cu societatea și de unde a ieșit la lumină ura aceasta aproape perceptibilă fizic între oameni care nici nu se cunosc personal. Căci trăim, iată, vremuri în care amenințarea și injuriile sunt elemente la ordinea zilei. Mulți aproape că le ignoră, pentru că, pe nesimțite, ele s-au normalizat. Drumul de aici la agresivitate fizică e scurt. Și asupra acestui pericol atrag atenția mulți oameni ai cărților, care știu din istorie ce se întâmplă cu societățile în astfel de perioade.

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult

Radu Jude la Paris

Adevărul e că nu ieșim în lume cu prea multe. Cu excepția performanțelor câtorva sportivi, începând cu David Popovici, a câtorva companii private care au trecut granița și aspiră la statutul de unicorni și a filmelor din „noul val”, România nu iese prea mult în evidență. De aceea, orice „ieșire în lume” face foarte mult bine imaginii unei țări în deficit uriaș de imagine internațională.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Marina Axentii

La doar 27 de ani, Axentii Marina (foto) se află pe un parcurs academic remarcabil. Originară din România, ea este doctorandă în domeniul Ingineriei Produselor Alimentare la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar în prezent își desfășoară activitatea de cercetare peste ocean.

Citește mai mult