Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Antinostalgia, cu Bogdan Naumovici: „Hai să ne uităm la imaginile de acum 25 de ani, să vedem cum arătau oamenii pe străzi, cum arătau orașele. În orice fel de analiză obiectivă, nu există vreo variantă în care noi am pierdut lupta asta”

Bogdan Naumovici

Bogdan Naumovici este autorul unora dintre cele mai des citate replici din publicitatea românească. La 15-20 de la difuzarea spoturilor, „Laser, frate!” sau „Halatul, cât e halatul?” sunt încă parte a conversațiilor obișnuite. „Cel mai des este folosit „Restul e cancan”. Îl văd folosit în comentarii pe Facebook. în știri, în titluri. Și „Halatul, cât e halatul? Dincolo era mai ieftin” am văzut-o burtieră la nu știu câte televiziuni de știri, de câte ori vin scumpirile. Gândește-te că le-am făcut în 2004-2005. Deci sunt 18 ani, 19 ani de atunci, „Laser, frate!” face 20 de ani anul ăsta. Foarte mulți clienți de-a lungul anilor ăstora de publicitate mi-au spus: Vreau să vii să îmi scrii ceva, să rămână tot așa. Am făcut 800-1000 de spoturi, nu știu câte am făcut în în anii ăștia și au rămas patru-cinci expresii. Dacă ar ști cineva să le scrie să rămână, le-ar scrie pe toate așa. Nu știu ce rămâne”, a spus Bogdan Naumovici la Digi 24, în emisiunea „Scenă Deschisă” realizată de Florin Negruțiu. 

De ce este mai greu astăzi să produci replici memorabile în reclame? În acele vremuri, exista în publicitate mai mult curaj, crede el. 

„Eu am teoria asta preluată de la Noica cu foamea și cu frica. În anii ăia, tuturor le era foame și nu numai nouă, ci și clienților noștri le era foame. Toată lumea vrea să cucerească piața, să lanseze produse noi, să dezvolte afacerea, să o facă mai mare. Și era curaj, era curaj mult. Toată lumea voia să câștige ceva, că erau premii, că era notorietate, că era cotă de piață. Acum e frica să nu pierdem, totul se research-uiește, totul trece printr-un focus grup, orice idee e arătată. Dau exemplul ăsta, pe ca pe care l-am și trăit, al unor polițiști din Iași întrebați: Cum ați face dvs. această reclamă? Era o reclamă la bere. Și după aia, se ia ce a spus polițistul în Iași și se aplică întocmai ca să nu te dea nimeni afară. Se mai poate să fii creativ (n.r. ca în urmă cu 20 de ani) doar cu câte un client mic, cu câte un antreprenor local, cu cineva care e mânat de foame. Clienții mari sunt mânați acum de frică și frica nu e doar să nu pierzi market share, frica e să nu fii tu dat afară, să nu zici tu, să nu îți riști tu poziția”, este de părere Bogdan Naumovici.

Și-a trăit prima parte a vieții în comunism și, ca mulți români în acele vremuri, visa libertatea. Întrebat ce crede că ar fi fost dacă nu ar fi venit Revoluția, Bogdan Naumovici a răspuns: „Sper că american, sper că cetățean american. Aș fi făcut orice să plec din țara asta. Mama mea, Dumnezeu să o ierte, a fost cu Pleșu în clasă, au fost colegi de clasa întâi până a la 11-a. Din acea clasă, doar ea, Pleșu și cred că încă unul rămăseseră în țară. Restul de-a lungul anilor plecaseră, 20 și ceva de colegi erau afară și cu unul dintre ei eram în discuții mult destul de avansate să-mi găsească o căsătorie de formă în America să pot să plec. Eram disperat să plec din țara asta. Deci cred că asta ar fi fost dacă n-ar fi fost Revoluția ori pușcăria, frontierist probabil prins. Dar, altfel, așa dacă aș fi urmat drumul pe care-l începusem atunci, aș fost inginer, inginer de construcții de mașini”, a declarat publicitarul. 

Indiferent cât de greu s-au mișcat lucrurile, România este astăzi într-un loc mult mai bun decât în urmă cu 33 de ani, orice ar spune nostalgicii acelor vremuri.

„Nu mi se pare că am ajuns într-un loc rău. N-am ajuns cât de departe trebuia să ajungem și cu viteza pe care ne-o doream noi de unde am plecat. Adică să ne uităm la imaginile de acum 25 de ani, să vedem cum arătau oamenii pe străzi, cum arătau orașele. În orice fel de analiză obiectivă, nu există vreo variantă în care noi am pierdut lupta asta. De la PIB,  la condiții de trai, la cum arată oamenii, cum călătorim, ce-i în frigider, tot ce vrei și ce nu vrei. Câți proprietari avem de locuințe azi față de câți aveam atunci, nu există discuție de comparat cu perioada aia”, subliniază Bogdan Naumovici, care se declară de dreapta și spune că nu a avut niciodată o campanie publicitară cu statul.

„Cu statul n-am avut niciodată nicio campanie publicitară. Eu am vrut să fac publicitate, nu să dau cu bățul pe la DNA. Nu m-a interesat să intru în acolo. Acolo se fac banii mai ușor, dar și cu riscuri. Dacă îți place, dacă ți se pare că e mișto să faci două-trei milioane și să stai doi ani în pușcărie, merită. Dacă ți-ai făcut deal-ul ăsta treaba ta, dar eu n-am vrut să fac deal-ul ăsta”, a declarat el.

Puteți urmări integral emisiunea pe site-ul Digi24.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult