Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Anularea datoriilor. Cum și când se aplică facilitatea pentru obligațiile stabilite de inspecția fiscală

Legislația emisă toamna trecută pentru anularea penalităților de întârziere și a 54,2% din dobânzi (OUG 44/2015) a suferit modificări, odată cu trecerea prin procedura parlamentară (legea 4/2016). Facilitatea se aplică contribuabililor cu datorii restante la 30 septembrie 2015. 

Totuși, se arată că pot beneficia și cei la care se derulau inspecții în momentul aprobării acesteia. Din cauza parcursului legislativ, au apărut neconcordanțe între termene, iar Ministerul de Finanțe a emis un proiect de ordin pentru a le clarifica.

Reamintim că de facilitate pot beneficia toți contribuabilii persoane fizice și persoane juridice care îndeplinesc condițiile legale. 

Astfel, pe lângă contribuabilii cu datorii restante la 30 septembrie, potrivit procedurii propuse, pot beneficia de facilitate cei cărora le-au fost stabilite obligații de plată principale prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale și comunicate în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015.

Totodată sunt făcute precizări referitoare la momentul începerii inspecției.

Referitor la condiții, se precizează că facilitatea se acordă pentru obligațiile stabilite de inspecția fiscală dacă:

• diferențele de obligații de plată principale sunt stinse conform prevederilor Codului de Procedura Fiscală referitor la termenele de plată;

• 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor sunt stinse conform prevederilor Codului de Procedură Fiscală referitor la termenele de plată;

• cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.

Prevederile Codului de Procedură Fiscală de la art. 156 Termenele de plată:

• dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din luna, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare, inclusiv;

• dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare, inclusiv.

Sumele ce pot fi anulate:

• obligații de plată principale restante la 30 septembrie 2015 inclusiv (cum ar fi TVA, impozit pe profit, alte impozite și taxe restanțe la 30 septembrie 2015, care au fost achitate după această dată);

• obligații de plată principale declarate suplimentar de contribuabil prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv (de exemplu, dacă se declară suplimentar impozit pe profit aferent anului 2014, iar diferența se achită după 30 septembrie 2015);

• obligații de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015 inclusiv și stinse până la această dată (de exemplu accesorii calculate pentru impozite și taxe ce au fost achitate integral până la 30 septembrie 2015, dar pentru care nu s-a făcut și plata penalităților de întârziere și a dobânzilor aferente);

• obligații de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență (de exemplu dacă inspecția fiscală era în derulare la 21 octombrie 2015 și aceasta s-a finalizat după această dată, prin stabilirea de impozite și taxe suplimentare și obligații accesorii aferente).

Condiții

Condițiile trebuie îndeplinite cumulativ. În primul rând, trebuie să stingă:

1. toate obligațiile principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, până la data de 31 martie 2016.

2. 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor principale restante la 30 septembrie 2015, până pe 30 iunie 2016.

3. 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligațiilor de plată principale restante la 30 septembrie 2015 și stabilite prin decizii comunicate după această dată.

4. toate obligațiile de plată principale cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2015 și 31 martie 2016 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.

În al doilea rând, trebuie să depună:

5. toate declarațiile fiscale până la data depunerii cererii de anulare

6. cererea de anulare până la data de 30 iunie 2016, inclusiv.

Atenție! Abia după îndeplinirea celor șase condiții, organul fiscal va emite decizia de anulare a accesoriilor.

Ce se aplică?

Din cauza modificărilor, apar situații în care se aplică prevederile art. 4 din OUG nr.44/2015 și art.ÎI din Legea nr.4/2016, în funcție de momentul în care au fost emise și comunicate deciziile de impunere. Astfel, facilitatea se aplică dacă deciziile de impunere sunt:

• emise și comunicate până la 30 septembrie 2015

• emise înainte de 1 octombrie 2015 și comunicate în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015, inclusiv

• emise în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015, inclusiv și comunicate până la data de 21 octombrie 2015

• emise înainte de 1 octombrie 2015 și comunicate începând cu 22 octombrie 2015, inclusiv

• emise după data de 1 octombrie 2015 și comunicate începând cu data de 22 octombrie 2015, inclusiv

 • emise după data de 22 octombrie 2015, inclusiv, și comunicate după această dată

Articol publicat pe contexpert.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult