Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Anularea datoriilor. Cum și când se aplică facilitatea pentru obligațiile stabilite de inspecția fiscală

Legislația emisă toamna trecută pentru anularea penalităților de întârziere și a 54,2% din dobânzi (OUG 44/2015) a suferit modificări, odată cu trecerea prin procedura parlamentară (legea 4/2016). Facilitatea se aplică contribuabililor cu datorii restante la 30 septembrie 2015. 

Totuși, se arată că pot beneficia și cei la care se derulau inspecții în momentul aprobării acesteia. Din cauza parcursului legislativ, au apărut neconcordanțe între termene, iar Ministerul de Finanțe a emis un proiect de ordin pentru a le clarifica.

Reamintim că de facilitate pot beneficia toți contribuabilii persoane fizice și persoane juridice care îndeplinesc condițiile legale. 

Astfel, pe lângă contribuabilii cu datorii restante la 30 septembrie, potrivit procedurii propuse, pot beneficia de facilitate cei cărora le-au fost stabilite obligații de plată principale prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale și comunicate în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015.

Totodată sunt făcute precizări referitoare la momentul începerii inspecției.

Referitor la condiții, se precizează că facilitatea se acordă pentru obligațiile stabilite de inspecția fiscală dacă:

• diferențele de obligații de plată principale sunt stinse conform prevederilor Codului de Procedura Fiscală referitor la termenele de plată;

• 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor sunt stinse conform prevederilor Codului de Procedură Fiscală referitor la termenele de plată;

• cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.

Prevederile Codului de Procedură Fiscală de la art. 156 Termenele de plată:

• dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din luna, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare, inclusiv;

• dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare, inclusiv.

Sumele ce pot fi anulate:

• obligații de plată principale restante la 30 septembrie 2015 inclusiv (cum ar fi TVA, impozit pe profit, alte impozite și taxe restanțe la 30 septembrie 2015, care au fost achitate după această dată);

• obligații de plată principale declarate suplimentar de contribuabil prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile fiscale principale cu scadențe anterioare datei de 30 septembrie 2015 inclusiv (de exemplu, dacă se declară suplimentar impozit pe profit aferent anului 2014, iar diferența se achită după 30 septembrie 2015);

• obligații de plată principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015 inclusiv și stinse până la această dată (de exemplu accesorii calculate pentru impozite și taxe ce au fost achitate integral până la 30 septembrie 2015, dar pentru care nu s-a făcut și plata penalităților de întârziere și a dobânzilor aferente);

• obligații de plată principale cuprinse în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență (de exemplu dacă inspecția fiscală era în derulare la 21 octombrie 2015 și aceasta s-a finalizat după această dată, prin stabilirea de impozite și taxe suplimentare și obligații accesorii aferente).

Condiții

Condițiile trebuie îndeplinite cumulativ. În primul rând, trebuie să stingă:

1. toate obligațiile principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, până la data de 31 martie 2016.

2. 45,8% din dobânzile aferente obligațiilor principale restante la 30 septembrie 2015, până pe 30 iunie 2016.

3. 45,8% din dobânzile datorate până la data stingerii obligațiilor de plată principale restante la 30 septembrie 2015 și stabilite prin decizii comunicate după această dată.

4. toate obligațiile de plată principale cu termene de plată cuprinse între data de 1 octombrie 2015 și 31 martie 2016 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.

În al doilea rând, trebuie să depună:

5. toate declarațiile fiscale până la data depunerii cererii de anulare

6. cererea de anulare până la data de 30 iunie 2016, inclusiv.

Atenție! Abia după îndeplinirea celor șase condiții, organul fiscal va emite decizia de anulare a accesoriilor.

Ce se aplică?

Din cauza modificărilor, apar situații în care se aplică prevederile art. 4 din OUG nr.44/2015 și art.ÎI din Legea nr.4/2016, în funcție de momentul în care au fost emise și comunicate deciziile de impunere. Astfel, facilitatea se aplică dacă deciziile de impunere sunt:

• emise și comunicate până la 30 septembrie 2015

• emise înainte de 1 octombrie 2015 și comunicate în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015, inclusiv

• emise în perioada 1 octombrie – 21 octombrie 2015, inclusiv și comunicate până la data de 21 octombrie 2015

• emise înainte de 1 octombrie 2015 și comunicate începând cu 22 octombrie 2015, inclusiv

• emise după data de 1 octombrie 2015 și comunicate începând cu data de 22 octombrie 2015, inclusiv

 • emise după data de 22 octombrie 2015, inclusiv, și comunicate după această dată

Articol publicat pe contexpert.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult