Foto: Guliver Getty Images
Multe vicii au fost interzise, de-a lungul anilor, cu scopul declarat de a curăța societatea de erori. Totuși, puține vicii au putut fi interzise complet și eficient, chiar și de cele mai aspre regimuri. În diferite timpuri și în diferite zone, prostituția, drogurile sau jocurile de noroc au fost interzise prin lege. Însă, mereu s-au găsit prostituate sau droguri și mereu s-au jucat jocuri de noroc. Clandestinitatea activităților ilegale nu face decât să le scumpească. Activitățile ilegale din aceste categorii sunt vizibile, ele au consumatori, iar rețelele sunt astfel foarte ușor de descoperit. Existența lor este asigurată aproape întotdeauna de corupția autorităților, și nu de incompetența acestora, așa cum poate se vede din afară. Interzicerea unui viciu a declanșat peste tot în istorie dezvoltarea unei rețele infracționale de profil, specializată în eludarea legii prohibitive, cu conexiuni obținute prin corupție, până în vârful sistemelor administrative, care au interzis viciul. Prohibiția americană asupra alcoolului, din anii ‘30, este un bun exemplu în acest sens.
Argumentul 1: Prostituția nu se poate eradica, ea nu a fost eradicată nicăieri în lume, nici măcar în țările islamice, cu legislație foarte exigentă. A încerca să eradichezi prostituția este o întreprindere fără sens.
Umanismul, curent cu foarte puțini opozanți teoretici, susține dreptul tuturor oamenilor de a face orice le place cu trupul sau cu mintea lor. Totuși, premisa umaniștilor este cea de a nu crea suferință în jurul lor, respectiv ei se opun oricărei forme de exploatare sau umilință. Însă, așa cum pot fi tractoriste sau macaragioace, femeile pot presta orice meserii, inclusiv prostituția, cel puțin așa sugerează legislația câtorva țări umaniste, printre care Germania, Danemarca sau Nouă Zeelandă, care au reglementat-o deja. Până și feministele cele mai aprige, tot umaniste și ele, s-au convins că expresia libertății persoanei de a-și hotărî singură soarta este superioară limitării fenomenului paternalist social, degradant pentru imaginea femeii, al prostituției. Polemica este încă în toi pe tema asta, însă umaniștii susțin că până și părinții de fete, ca mine, trebuie să-și testeze valorile educaționale primite, pentru a accepta libertatea oamenilor de a lua decizii pentru ei înșiși.
Argumentul nr. 2: Dacă suntem umaniști și admitem că oamenii sunt liberi să facă ce vor, fără să ne deranjeze pe noi, de ce ne-ar deranja existența prostituției în formă reglementată, în țara noastră?
Ca în orice afacere ilegală, intermediarii care-și asumă riscurile fac profituri foarte mari. Pe piața cocainei, de pildă, intermediarii, adică traficanții, câștigă cumulat peste 90% din prețul de vânzare al produsului, iar producătorii doar maximum 10%. Pe piața prostituției ilegale, intermediarii, adică peștii, câștigă între 30% și 80% din veniturile prestatoarelor de servicii. Istoric, legalizarea unui viciu îl face mai accesibil și mai ieftin. Legalizată, prostituția ar fi mai ieftină prin eliminarea profiturilor intermediarilor ilegali. Astfel, și prostituatele ar caștiga mai bine iar statul ar putea colecta un impozit. Singurii care ar ieși din schema de profit ar fi peștii.
Argumentul nr. 3: Piața prostituției ar fi liberă și transparentă, iar statul va încasa taxe dintr-o piață de zeci sau sute de milioane de dolari. Banii strânși ar putea fi alocați descurajarii prostituției juvenile sau reconversiei profesionale a prostituatelor.
În legislația lumii, prostituția este privită, în principiu, în trei moduri posibile: interzisă, dezincriminată (adică tolerată sau numită evaziv aboliționism) sau reglementată. Desigur, există și neo-aboliționism în privința asta, în Franța sau în Suedia, acolo unde numai clienții sunt trași la răspundere. Acolo unde este interzisă, autoritățile se prefac că se lupta cu ea. Acolo unde este tolerată, iar statul este slab, ca în România, se creează premisele infracțiunilor colaterale, de exemplu al traficului de carne vie, facilitat de violuri și șantaj. În țările unde este reglementată, oamenii acceptă și existența, și utilitatea prostituției, fără să se teamă că societatea își va pierde astfel reperele morale. Statistic, după reglementarea unui viciu, infracțiunile colaterale scad, până la a dispărea. În anumite țări, prostituatele trebuie în mod obligatoriu să fie înregistrate, așadar numai fetele care își aleg voluntar această meserie o pot practica. În plus, ele sunt verificate medical periodic și sunt extrem de rar expuse la episoade violente cu clienții.
Argumentul nr 4: Prostituția este în curs de legalizare și reglementare în multe țări. Statutul intermediar legislativ care permite prostituției să fie doar tolerată, fără a fi reglementată încă, este ineficient.
Imaginea României în lume este deja profund relaționată cu turismul sexual, fapt trist de admis, dar, din păcate, adevărat și simplu de observat. Suntem campioni europeni la export de fete și campioni mondiali la studiouri de videochat. Iar asta nu mai e doar o senzație subiectivă, ca acum zece ani, acum avem instrumente clare si credibile de măsurare. Însă, ca orice alt capital de notorietate, brandul turistic românesc ar putea, și ar trebui, să îl întoarcă în folosul său. Modele sunt în lume o grămadă, de la Columbia la Cambodgia. Până și Bangladesh, țară musulmană cu populație imensă, are prostituția reglementată, preferând să o accepte că trăsătură culturală, în loc să se lupte cu ea. În Thailanda, țară cu legislație aboliționistă, ca și a noastră, industria neagră a prostituției valorează peste 6 miliarde de dolari pe an. Însă imaginea exotică a Thailandei, ca bordelul mapamondului, aduce turiști și pe plaje, și la templele din junglă, iar economia țării se hrănește aproape exclusiv din turism.
Argumentul nr. 5: Prin grăbirea legalizării și reglementării prostituției la noi, România poate prelua ușor capitalul de imagine al turismului sexual est-european. Rămâne să mai aibă și abilitatea de a folosi notorietatea în folosul ei. Dacă nu o va face, atunci o altă țară est-europeană o va face.
Desigur, subiectul legalizării prostituției este Cutia Pandorei pentru politicienii români. Ca și în celelalte cazuri de legi controversate, prima grijă este pentru imaginea pe care o livrează publicului. Iar orice dezbatere, să nu zic polemică, pe tema prostituției, într-un mediu atât de încărcat de ură, cum e cel de la noi, riscă să automat degenereze. Plus că și-ar pune în cap Biserica, pentru care prostituția este o practică degradantă, care răpește libertatea ființei umane. Așadar, orice politician întreg la cap se ferește să deschidă această polemică. Iar asta pentru că și politicienii înțeleg că alegătorii lor sunt mai degrabă tribaliști, dogmatici și fals-moraliști.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Într-o societate civilizată, prostituatele nu iniţiază violenţa fizică împotriva unor non-agresori. De aceea, nici asupra lor nu ar trebui să se folosească repercursiuni legale. Aceasta înseamnă că aceste activităţi nu ar trebui pedepsite cu închisoarea sau alte forme de violenţă. Ceea ce, evident, nu înseamnă că aceste activităţi sunt morale, potrivite sau bune.
Tema de bază a libertarianismului este aceea că toate comportamentele neagresive ar trebui să fie legale; oamenii şi proprietatea lor privată deţinută în mod legitim ar trebui să fie sacrosancţi. Aceasta nu înseamnă că acte neagresive ca folosirea de droguri, prostituţia, etc. sunt activităţi bune sau morale. Înseamnă numai că forţele legii nu ar trebui să trimită oamenii la închisoare pentru că se lasă în voia lor.
La urma urmelor, există numeroase tipuri de comportament care sunt legale şi totuşi sunt imorale sau nepotrivite. În afară de prostituţie, am putea adăuga tachinarea handicapaţilor mintali, neoferirea locului unei femei gravide, trişatul la jocuri de noroc, bârfa, lipsa de politeţe şi răutatea gratuită. Aceste acte variază mult în privinţa gravităţii cu care jignesc, toate sunt foarte demne de dispreţ, fiecare în felul lui. Şi totuşi este nepotrivit să fie interzise prin lege. De ce? Explicaţia care are cel mai mult sens este cea libertariană: nici unul nu înseamnă violenţă invazivă.
Oamenii care sunt analizaţi aici nu sunt agresori. Ei nu obligă pe nimeni să facă ce vor ei. Dacă ceilalţi membri ai societăţii intră în relaţii cu ei, aceste relaţii sunt voluntare. Oamenii se angajează în tranzacţii voluntare pentru că au impresia că pot obţine un oarecare avantaj. Din moment ce oamenii fac un schimb voluntar cu „ticăloşii”, înseamnă că obţin de la ei ceva ce îşi doresc.
„Neinvitat” şi „fără permisiune” sunt expresii importante în această filozofie. Pentru observatorul din afară, euthanasia voluntară asistată poate să nu se deosebească de crimă; contactul sexual voluntar se poate asemăna fizic cu violul; un meci de box poate fi identic, din punct de vedere al mişcărilor, cu o bătaie de stradă. Cu toate acestea, există diferenţe cruciale între aceste acte; primul din fiecare pereche este, sau cel puţin poate fi, reciproc consimţit şi deci legitim; al doilea, nu.
Paradoxul fericit al acestei dezbateri este acela că, dacă argumentele pro-legalizare a prostituţiei ar fi luate în considerare şi puse în practică, iar bărbaţii şi femeile descrişi în aceste argumente nu ar mai fi trataţi cu dispreţ şi constrângere legală, atunci şi doar atunci ei ar înceta să mai fie indezirabili. Dacă nu vă place că prostituatele sau peştii sunt indezirabili, atunci singurul mod de a-i priva de această ipostază este să îndepărtaţi restricţiile pe care oamenii cu concepţii eronate le-au plasat asupra lor.
De faptele oare părerea lor n-ar conta mai mult decât a noastră în toată discuția asta? N-ar fi ele mult mai afectate de o eventuala legalizare decât Băsescu, autorul articolului și toți parerologii și moraliști care comenteaza pe aici?
Mă întreb câți dintre cei care au comentat pe marginea articolului de mai sus ar mai fi comentat în felul în care au făcut-o în cazul în care ar fi avut o rudă sau pe cineva apropiat victimă a acestui fenomen?
Ar trebui ca oamenii să realizeze că legalizarea prostituției înseamnă de fapt încercarea de a trece în normalitate și asta în mod oficial un lucru inuman și anume traficul de oameni și a vieților lor. Viața omului nu are preț, nu poți pune preț pe ea și nici nu poți fi de acord ca alții să o facă. Dacă ești un om cinstit, în primul rând cu tine însuți nu ai putea să-i faci alte ființe umane sau să îngădui să-i fie făcut un rău. Ați putea spune că unele din acele femei care vor să se prostitueze o fac din proprie alegere. și că nu sunt forțate de nimic. Dar este greșit să credem asta, o fac din inconștiență, din lipsa de conștientizare că omul ar trebui să urmeze o viață corectă atât față de el însuși cât și față de ceilalți. Sigur că un astfel de lucru nu este ușor de înțeles, însă a legaliza prostituția nu reprezintă niciun ajutor în acest sens.
Într-o lume sănătoasă la cap, bărbatul ar fi bărbatul în relațiile cu femeia și nu redus la statutul de portofel, iar femeia ar fi luată de bărbatul ei și nu un simplu vas în care el se descarcă.
Iată unele opinii şi argumente suplimentare pentru legalizarea prostituţiei pe care am reuşit să le găsesc. Nu dau sursele, pentru că nu vreau să se cheme că fac reclamă. Şi, doar pentru că expun argumentele, asta nu înseamnă neapărat că susţin, sau că îndemn la prostituţie - doar că argumentele de mai jos ar trebui luate în considerare.
O prostituată poate fi definită ca o persoană care se angajează în schimbul voluntar de servicii sexuale contra unui onorariu. Partea esenţială a definiţiei, totuşi, este „schimbul voluntar”. Atâta timp cât nu este vorba de forţă, doi oameni au reuşit împreună, în mod voluntar, în încercarea de a obţine reciproc satisfacţie.
Desigur, clientul prostituatei poate decide mai târziu că serviciile pe care le-a primit nu au făcut banii pe care i-a plătit. Prostituata poate avea impresia că banii pe care i-a primit nu o compensează în întregime pentru serviciile pe care le-a oferit. Nemulţumiri similare pot apărea şi în alte schimburi. Dar regretele s-ar petrece după fapte şi nu ar schimba descrierea acestor schimburi ca fiind „voluntare”. Dacă ambii participanţi nu le-ar fi voit, schimburile nu ar fi avut loc.
Noi întotdeauna plătim pentru sex – cu toţii, întruna – şi deci nu ar trebui să criticăm aranjamentele dintre o prostituată profesionistă şi un client.
În ce sens se poate spune că noi toţi ne angajăm în schimburi şi plăţi atunci când ne angajăm într-o activitate sexuală? În cel mai bun caz, trebuie să oferim ceva partenerelor noastre înainte ca ele să consimtă să aibă relaţii sexuale cu noi. În cazul prostituţiei explicite, oferta este în termeni de bani gheaţă.
În alte cazuri, schimbul nu este atât de evident. Multe modele de întâlniri se conformează în mod clar tiparului prostituţiei. Se aşteaptă din partea bărbatului să plătească pentru film, masă, flori etc., iar din partea femeii să răspundă, în schimb, cu servicii sexuale. Căsătoriile în care soţul asigură elementele financiare, iar soţia îndeplineşte funcţia sexuală se conformează de asemenea destul de clar aceluiaşi model.
De fapt, toate relaţiile umane voluntare, de la cele de dragoste la cele intelectuale, sunt schimburi. În cazul iubirii romantice urmate de căsătorie, schimbul se face în termenii afecţiunii, respectului, bunătăţii etc. Schimbul poate să fie unul fericit, iar ambii parteneri pot să se bucure de faptul că dăruiesc. Dar este totuşi un schimb. Este clar că, dacă nu se dă afecţiune, bunătate etc., sau ceva, nu se va primi nimic.
Dacă există schimburi, există şi plăţi. Acolo unde există plăţi pentru relaţii care includ elemente sexuale, cum ar fi căsătoria sau unele modele de întâlniri – acolo este vorba de prostituţie, conform definiţiei acestui termen. Câţiva comentatori sociali au comparat în mod corect căsătoria cu prostituţia. Dar toate relaţiile în care are loc un schimb, cele care includ sexul, ca şi cele care nu îl includ, sunt o formă de prostituţie. În loc să condamnăm toate aceste relaţii din cauza similarităţii lor cu prostituţia, ar trebui să privim prostituţia ca pe o formă de interacţiune la care participă toţi oamenii. Nu ar trebui ridicate obiecţii faţă de nici una dintre ele – nici faţă de căsătorie, nici faţă de prostituţie.
Are englezul o vorba de mare talc : "Ai grija de ceea ce-ti doresti ca s-ar putea realiza".
Imi aduc aminte ca inainte de 1989, un ofiter militar s-a dus la o casa clandestina de prostitutie sa-si faca poftele. Si cand s-a bagat in pat langa "fata" a constatat ca era chiar fiica lui. Intamplarea a avut loc in blocul cu o cofetarie la parter, vis-a-vis de Liceul Lazar din Bucuresti. Daca nu ma insel, ofiterul s-a impuscat de rusine. Cei ce pledeaza pentru "legalizare" prostitutiei aveti grija, nu stii ce ti se poate intampla. Te duci la "placere" si-ti gasesti sora acolo, sau iubita sau chiar sotia. Dumnezeu este sus, inca n-a murit cum au vrut bolsevicii sau ateii. Cine sapa groapa altuia, tot el cade in ea. Nu le mai momiti pe romance cu viata frumoasa, castiguri babane si pensii asigurate intr-o societate cu prostitutie legalizata.
Maine, poimaine, alti indivizi de aceeasi conceptie, vor propune sa legalizam si pe nazisti si pe fascisti si pe hortisti si pe legionari, pentru ca, ar zice dansii, nici aceste curente politice odioase nu au putut fi eradicate.
Te pomenesti ca si furtul si hotia vor propune sa fie legalizate, ca tot n-au putut fi eradicate. Se pot legaliza astfel si escrocheriile, plagiaturile, copiatul la examene, fituicile.
Se vor putea legaliza si bolile incurabile precum cancerul sau boli neeradicate in lume precum malaria, holera, ebola ?
Astia cu propunerile lor chiar au pus gand rau romanilor. Vor sa pierim si sa ne duca in iad.
Uite o abordare simpla, pe intelesul tuturor:
Ca sa vezi daca toate exemplele tale sunt comparabile, raspunde la intrebatea ‘cine are de suferit, si care drepturi legitime sunt afectate’
Acum ia-le pe rind si ai sa vezi ca toate exemplele pe care le mentionezi au un perdant sau limiteaza un drept democratic, CU EXCEPTIA legalizarii prostitutiei, unde perdantii sunt proxenetii.
Daca ai dificultati, spune-mi si te ajut.
Şi prostituata beneficiază de serviciile peştelui. Ea câştigă timpul pe care, altminteri, l-ar fi pierdut căutând clienţi. Ea este, de asemenea, protejată de peşte – de clienţi nedoriţi şi de poliţişti, din a căror profesie face parte împiedicarea prostituatelor de a se angaja într-un comerţ voluntar cu adulţi care consimt la aceasta. Întâlnirile aranjate de peşte îi oferă prostituatei o securitate fizică sporită faţă de agăţatul pe stradă sau în baruri.
Prostituata nu este mai exploatată de peşte decât este exploatat fabricantul de vânzătorul care îi aduce afaceri, sau decât actriţa care plăteşte unui agent un procent din câştigurile ei, pentru a-i găsi roluri noi. În aceste exemple, patronul, prin intermediul serviciilor angajatului, câştigă mai mult decât costul angajării acestuia. Dacă lucrurile nu ar sta aşa, relaţia patron-angajat nu ar mai avea loc. Relaţia prostituatei cu peştele (cel care angajează faţă de cel angajat) prezintă aceleaşi avantaje reciproce.
Peştele profesionist îndeplineşte funcţia necesară de intermediere. În îndeplinirea acesteia, el este mai onorabil decât mulţi alţi brokeri, de exemplu, decât cei din activitatea bancară, de asigurări sau de bursă. Aceştia se sprijină pe legi restrictive pentru descurajarea concurenţei lor, în timp ce peştele nu poate niciodată să folosească legea pentru a-şi menţine poziţia.
Din nou, doar pentru că am expus argumente, asta nu înseamnă că susţin sau că îndemn la prostituţie sau la proxenetism.
La comentariul tău, adaug că în cazul în care prostituţia se va legaliza, nu doar proxeneţii vor avea ceva de pierdut. Vor avea de pierdut şi multe din femeile care oficial nu se prostituează - care sunt mai numeroase decât proxeneţii. Multe femei, (daca nu chiar majoritatea), îi controlează pe bărbați în avantajul lor. Bărbații au fost instruiți și condiționați de către femei în același mod în care Pavlov îi condiționa pe câini. Bărbaţilor, drept recompensă pentru munca lor, li se permite să folosescă periodic vaginul unei femei. În general, o femeie oferă ocazional bărbatului doar suficient sex pentru a-şi asigura suportul şi fără ca el să-și încalce contractul cu ea.
În momentul în care prostituţia devine legalizată, acele femei imorale care manipulează şi folosesc șantajul sexual pentru a obține ceea ce vor de la bărbați nu prea vor mai putea face asta. Pentru că, în acel caz, bărbaţii vor avea la dispoziţie şi alte alternative perfect legale ca să obţină sex de pe „piaţa liberă”, fără a mai fi nevoiţi să depindă de bunăvoinţa şi ifosele lor.
Din această cauză, ideea de legalizare a prostituţiei le îngrijorează pe multe femei - care şi-ar fi dorit să poată manipula, şantaja sexual şi în final controla pe bărbaţi.
În altă ordine de idei, a mai observat cineva că acele femei care se opun legalizării prostituţiei sunt fix genul de femei cu care NU ai vrea să faci sex?
Poate da, poate nu prea.
Prostituția legală cere un nivel de civilizație si conștiință pe care nu prea îl avem. Unde omul e conștient că mai bine merge la bordel și se descarcă decât să acumuleze tensiuni și frustrări, unde necesitățile omenești sunt recunoscute și acceptate, nu negate și afurisite din amvon. Unde oamenii au și bani să meargă la bordel. Crede cineva că violatorii din Vaslui s-ar fi dus la bordel? Violul e gratis. La nivelul lor nici măcar nu s-au gândit că îi va costa ulterior mult mai mult. Unde Biserica nu se opune din toate puterile, promovând un mod de viață curat și fără pată, uitând că suntem oameni, nu îngeri.
Pentru prostituție legală trebuie un stat puternic si consecvent, care să țină chestiunea sub control cu mână de fier. Dacă merge si așa și aici....
După ce vânzarea de sex ar fi devenit legală, după ce pedepsele ar fi fost înzecite şi după ce s-ar fi făcut suficientă educaţie în toată mass-media, puţinii violatori rămaşi nu ar mai avea nicio scuză. Iar dezaxaţii care totuşi vor mai practica violul vor suferi consecinţe mai aspre decât se merită.
E.. si acum impartim cele 38 000 la 9 ani si rezulta 4200 de fete racolate anual.
4200 racolate din generatia nascuta acum 18 ani adica 180 000 de copii, jumatate fete ar fi 90 000. Inseamna ca 1 din 21 de fete este ademenita, apoi batuta, torturata, violata... voi intelegeti cat de rau am ajuns ??
In SUA lipsirea de libertate se pedepseste cu 30 de ani de detentie. Alaltaieri o traficanta a primit 6 ani. Daca mental acceptati ca 1 din 21 de fete sa fie tarfa, atunci, maine la birou trageti la sorti 1 din 21 colegi si umiliti ghinionista/ul sub forma de perversiuni sexuale. Va convine sau fiecare cu a ma-sii?
...somnul natiunii naste monstrii...
Femeia adulta care decide sa se faca prostituata nu mai trebuie sa se bazeze pe retele de traficanti care o duc sa-si faca munca in mod ilegal prin alte tari, ci pot alege sa stea in Romania, unde nu comite o ilegalitate si unde Legea o poate proteja mai usor.
Poate-s doar 10 000 de interlopi in romania si noi ne cacam pe noi de frica daca intalnim unul. De fapt astia merg mereu cate 3-4. ''Ce faci Gini? Hai cu mine la farmacie sa iau paracetamol'' sau la restaurant ''hai ba sa ne pisam''. Daca te ataca singura sansa cu 3-4 umflati este sa mierlesti unul. Apoi vine legea si spune ''Gogule hai la bulau. ai lovit in SINGURII OAMENI PROTEJATI REAL DE LEGEA ROMANEASCA'' In loc sa penalizam recrutarea SUB ORICE FORMA a fetelor pana-n 25 de ani cu 30 de ani de puscarie, noi vrem sa f.../violam legal. Labagiilor...
E asa de greu sa-ti penetreze teasta idea ca discuti de chestiuni paralele?
Ca legalizarea prostitutiei nu are absolut nimic de a face cu violul, rapirea, bandele de interlopi si tot restul refularilor tale?
Repeti aceleasi statitstici irelevante subiectului.
Ba, maine cand 3 interlopi iti vor crapa capul cu parul din te miri ce motiv, eu voi sta pe margine sa filmez. Interlopi vor fi mereu, capete sparte la fel, ce-mi pasa mie...
Ceea ce te supara pe tine nu are nici o legatura cu legalizarea prostitutiei.
Puteai sa postezi ideile tale la articolule despre colectarea fierului vechi sau hranirea cu biberonul a pisoilor abandonati.
In inversunarea ta nu te opresti un pic sa cauti legatura intre ceea ce spui tu si subiectul articolului care, it’s reamintesc, este despre legalizarea prostitutiei.
Poti aduce vreun argument ca cele doua subiecte se leaga?
Eu as putem argumenta ca legalizarea prostitutiei ar putea scadea numarul violurilor, dar nu e usor. Violul in general are mai putin de a face cu sexul si mai mult de a face cu dominatia, controlul si supunerea victimei.
Tu poti silabisi cum crezi tu ca legalizarea prosItutiei va creste numarul violurilor si al interlopilor?
Ar fi interesant de aflat mai ales ca perceptia mea e ca le-ar influenza exact pe dos de ce crezi tu.
Tocmai că Alexandra a fost o fată cuminte în care părinții au investit grijă și bani. Ea nu s-ar fi prostituat niciodată. Fetele care cad în plasa traficanților sunt fete needucate. O fată care crește într-o familie grijulie, chiar săracă, chiar monoparentală, nu ajunge să se prostitueze. Ele învață că-si pot folosi capul și brațele pentru a-și câștiga existența, iar nu vaginul. Fac școală, facultate, calificări. Aviz celor care se tem că fiicele,surorile lor ar putea odată face trotuarul. NU vor face. Atât timp cât primesc educație.