Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ariana Dudună, fost lider al Asociației elevilor din Constanța, admisă la Stanford: Rezultatul proiectului România Educată a fost un eșec

Ariana Dudună

Ariana Dudună, 19 ani, fost lider al Asociației elevilor din Constanța, unul dintre copiii care s-au implicat în ultimii 3-4 ani în lupta pentru drepturile elevilor, a fost admisă recent la Universitatea Stanford.

Elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Constanța, Ariana a fost singurul elev care a intrat la consultările de la Cotroceni dintre sindicatele profesorilor și președintele României Klaus Iohannis, în timpul grevei generale din lunile mai și iunie 2023. Elevii din asociațiile reprezentate de Ariana au susținut profesorii în ceea ce a fost cea mai mare grevă din învățământ în 18 ani.

Între reușitele Asociației elevilor din Constanța, în mandatul Arianei, se află un proces la Curtea Constituțională a României - primul proces câștigat cu ministerul Educației, pentru o OUG neconstituțională.

„Cea mai importantă reușită, pe mandatul meu, în perioada în care eu m-am implicat, a fost un proces la Curtea Constituțională, a fost primul proces constituțional câștigat de o asociație de elevi vreodată în țară, pe care l-am câștigat cu Ministerul Educației. Era vorba de o OUG neconstituțională, care a tăiat gratuitatea elevilor la transport, elevii din mediul rural erau nevoiți să facă naveta. Noi am ridicat anterior o excepție de neconstituționalitate în instanță”, a spus Ariana Dudună la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Întrebată dacă vrea să se întoarcă în România, după ce va termina studiile la Stanford, ea spune că „nu știu încă sigur, însă nu cred că în următorii zece ani. Nu vreau să fac o astfel de promisiune, că mă voi întoarce.”

Ce ar face dacă ar fi ministru al educației? „Prima măsură - m-aș asigura de echitatea învățământului, ceea ce arde cel mai mult, m-aș asigura că acei copii care nu sunt la școală ajung acolo, prin a generaliza programul cu o masă caldă și prin a asigura transport gratuit elevilor din mediul rural”, a afirmat ea.

Despre sistemul de educație din România spune că i se pare este lipsit de echitate. „În România, în peste 99 la sută din cazuri, mediul in care te naști ajunge să îți determine viitorul. Dacă te naști într-un sat izolat, vei avea oportunități mult mai reduse față de un copil care se naște în mediul urban, într-o familie înstărită. Există și excepții, persoane venite de la sate, dar sunt excepții care întăresc regula.”

Moderator: Ce ar trebui să se întâmple în România pentru ca peste 10 ani să arate cum ar trebui? 

Ariana Dudună: Dacă vorbim la nivel sistemic avem nevoie de oameni îndrăzneți, care să aibă o viziune cu privire la educație, care să se gândească dincolo de modul în care educația arată acum. Dacă înlocuim o materie cu alta și mai schimbăm puțin programa școlară, asta nu e reformă. Aici vorbim de niște schimbări punctuale. O reformă a educației trebuie să schimbe la nivel drastic sistemul de educație, trebuie să aibă o viziune, o direcție. La momentul actual, sistemul de educație din România nu are o direcție. Din punctul meu de vedere, noile legi ale educației nu au reprezentat decât poate un upgrade, în unele perspective chiar un downgrade al legii 1/2011 (legea educației naționale - n.n.).

Moderator: Noi trăim în epoca României Educate...

Ariana Dudună: Rezultatul acestui proiect a fost un eșec, a fost un proiect care inițial a avut potențial - și Asociația elevilor din Constanta, in faza de început, 2015-2016, a participat la diferite dezbateri și discuții. Însă rezultatul pe care l-a girat - aceste două legi ale educației - a reprezentat un eșec. Nu putem vorbi de o reformă, vorbim de niște mici ajustări ale legii 1/2011 și pe lângă asta vorbim de niște reforme care nu se aplică. Au trecut peste 6 luni de când au fost adoptate aceste legi, de când au fost promulgate. Nici până acum multe măsuri care fuseseră asumate pe acest an școlar nu au fost aplicate. Au fost prorogate, au fost modificate prin OUG.

„Excelenta Sa, președintele României, le-a sugerat liderilor de sindicat într-o formă sau alta, mai în glumă mai în serios, că ar trebui să pună o muzică veselă pe fundal, atunci când comunică referitor la grevă”

Fosta președintă a Asociației elevilor din Constanța a povestit un „moment trist” la care a asistat atunci când a mers la Cotroceni, împreună cu liderii sindicatelor profesorilor, în timpul grevei profesorilor de anul trecut.

„La momentul negocierilor de la Palatul Cotroceni din timpul grevei profesorilor - o informație care a fost vehiculată prin presă în zilele respective, nu e ceva nou - Excelenta Sa, președintele României, le-a sugerat liderilor de sindicat într-o formă sau alta, mai in glumă mai în serios, că ar trebui să pună o muzică veselă pe fundal, atunci când comunică referitor la grevă. Cumva ca oamenii să fie veseli și să oprească greva, cam asta fusese ideea”, a spus Ariana Dudună la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Alte declarații:

  • Elevii din Constanța au susținut greva profesorilor, au participat cu pancarte. „Când ne-au văzut, unii profesori au început să plângă. Au fost profesori care și-au dat jos pălăriile, care ne-au aplaudat”. 
  • „Cred ca a fost prima oară, cel puțin în ultimii 10 ani,  când am avut o asemenea solidaritate intre profesori si elevi si părinți. Odată cu finalul grevei, pare că această solidaritate s-a dus, într-o anumită măsură.” 
  • Despre greva generală a profesorilor. „Din punctul meu de vedere, din păcate, greva a fost un eșec, un moment ratat. Nici până la momentul actual  nu avem o lege a salarizării care să prevadă ceea ce li s-a promis profesorilor in timpul grevei. Au fost acele măriri, din punctul meu de vedere prea mici. Angajamentele pe care si le-au luat guvernanții după grevă nu au fost respectate.”
  • „Nu cred că vom vedea o nouă grevă generală, cel puțin în următorii 10 ani în învățământ. Și asta este și unul din motivele pentru care spun că nu se va schimba nimic in învățământ”.
  • S-a gândit să intre în politică? „M-am gândit si răspunsul a fost  nu, pentru că, cel puțin la momentul actual și în următorii 10-20 de ani, cred ca politică te schimba pe tine mai mult decât o schimbi tu pe ea. Avem nevoie de o schimbare care sa vină din afară - de la cetățeni, activiști.”

„Tinerii și orice categorie socială vor vota cu partidul care îi targetează. Faptul că tinerii votează cu partide extremiste ne indică faptul că acele partide au targetat tinerii”

Întrebată ce părere are despre rezultatele unui sondaj recent care arată că o bună parte dintre tinerii de 18 ani ar vota cu partide extremiste, Ariana spune că orice categorie socială va vota cu partidele care o targetează.

„Cunosc sondajul respectiv. E important de menționat că tinerii nu voiau să voteze cu partide extremiste într-un procent mai mare decât restul populației. Era un procent mai mic, comparativ cu toată populația cu drept de vot la nivel general. Cred că exista o anumită frustrare la nivel general, referitor la mediul politic, iar partidele de opoziție vor captura acei votanți frustrați. Asta se întâmplă mereu. Indiferent că vorbim de partide de opoziție care au ideologie de dreapta, de stânga, de extremă dreapta sau extremă stânga. Tinerii și orice categorie socială vor vota cu partidul care îi targetează. Faptul că tinerii votează cu partide extremiste ne indică faptul că acele partide au targetat tinerii. Restul partidelor au toată libertatea și pot să targeteze și ei tinerii”, a afirmat Ariana Dudună la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Asa este, sistemul educational din Romania nu poate fi ameliorat prin plasturi la piciorul de lemn. Este nevoie de o revolutie pe patru directii :
    1. Cresterea nivelului de educatie esentiala la copiii care intra in sistem
    2. Cresterea nivelului profesional si pedagogic al profesorilor
    3. Reformarea drastica a invatamantului superior
    4. Cautarea de modele de succes in lume
    Desigur ca fiecare masura poate fi si trebuie explicata in profunzime, dar nu este aici spatiul necesar. Acesta trebuie sa fie subiectul unei dezbateri publice, deschise, cu intreaga societate romaneasca.
    • Like 0
    • @ ggrun2000@gmail.com
      Valentin check icon
      Ceea ce doriți dvs. este un învățământ performant, comparabil cu cel din țările vestice. Nu se poate face acest lucru, pentru că un învățământ performant este ECONOMIC și ERGONOMIC. Mai puține materii, altfel grupate și predate și implicit UN NUMĂR REDUS DE PERSONAL.
      O asemenea reformă ar concedia o cantitate imensă de profesori. Ce partid politic și-ar asuma riscul? Niciunul. Așa că reforma e un basm frumos.
      Plus ar deranja organigramele celor de la vârf, ar elimina numirile politice etc.

      Nu se poate face.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Nici nu ai cum să faci ceva. Comunismul a fost un virus. La fel ca un virus informatic, a virusat sistemul educației. Problema cu anumiți viruși nu este doar infectarea, ci și faptul că fuzionează cu sistemul infectat, în așa fel încât singura soluție ar fi o formatate completă.
    După 89 fix asta s-a încercat: evitarea une formatări complete, care ar fi însemnat un sistem performat ca în afară, dar categoric cu mult mai puțin personal. Evident că toate guvernările s-au speriat. S-a mers pe burtă, cu farduri împrumutate de peste tot.
    Acum sistem e crăpat. Mai merge câțiva ani și sucombă. Sau cei care îl compun pleacă ori ies la pensie. Atunci ar merge o formatare completă. Radem hardul sau SSD-ul și instalăm un sistem performant. Până atunci, mai pe burtă...
    • Like 1
  • E trist să vezi cum vârfurile noii generații au planificată plecarea din țară. E și mai tristă previziunea lor sumbră că în următorii 10 ani nu s-ar schimba ceva semnificativ care să-i determine să se întoarcă în țară.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult