Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Aventurile unui scriitor care „nu se vinde”: cu o privire vădit disprețuitoare, doamna librăreasă m-a trimis la plimbare

librarie - detaliu

Foto: Deyan Georgiev / Panthermedia / Profimedia

Dezamăgirea mea contează prea puţin şi oricum, e mai mult legată de limitarea onoraților afacerişti ai cărţii în ceea ce priveşte simţul lor comercial, decât de stima mea de sine, ce ar fi putut să fie serios ştirbită, deşi e la fel de intactă ca şi înainte.

Recent mi-am luat bocceluţa şi m-am dus la câteva librării să văd cum şi în ce fel s-ar putea pune în vânzare cartea de eseuri pe care am lansat-o acum câteva luni. S-au legat discuții, caut soluţii, aștept ca cineva să primească oferta mea, în contextul în care prea puțin mă interesează câștigul financiar pe care l-ar putea genera cartea.

Însă la prima dintre librării (una veche în oraş), o doamnă – ceva mare pe acolo – fără niciun chef de vorbă despre un asemenea subiect – mi-a spus că ei nu iau cărţi de la autori. Vorba i-a fost însoţită de o privire vădit dispreţuitoare, de parcă aş fi vrut să îi vând aspiratoare, cu forţa. Şi nici atunci n-ar fi fost justificată acea căutătură, parcă anume studiată şi folosită şi cu alte ocazii pentru ăştia... ca mine. Aproape că mi-a fost ruşine că am scris o carte.

I-am spus, desigur cu toată politețea, că volumul poate veni şi prin editură. „Ce editură?” m-a întrebat doamna cu acelaşi aer de superioritate omnipotentă asupra vieţii bietei mele cărţi. „Editura X, a universității din oraș”, am răspuns, iar dânsa a dezvoltat: „Nu” – şi mi-a întors spatele, dând să plece. „Nu vă supăraţi, nu, ce?” mi-am luat curajul să forţez nota. „Ce nu pricepeţi? Nu luăm cărţi la vânzare.”

Am mulţumit şi am plecat cu grijă deosebită ca nu cumva, din întâmplare, uşa librăriei să se trântească şi să dau impresia că m-am simţit lezat în orgoliul meu de autor oricum necunoscut. 

Acum... ce nu pricep eu este cum au ajuns miile de cărţi pe rafturile respectivei librării, căci singure nu cred că ar fi în stare de o asemenea performanță. Cel mai probabil cineva le-a strecurat acolo fără ştirea doamnei, şefă de librărie sau ce funcţie o fi având.

Apoi, nu pricep nici din ce mănâncă angajaţii de acolo, dacă nu din vânzarea de carte, pe care ei nu o cumpără ca să o revândă, ci îşi opresc un comision din preţul celor vândute.

De mine sau de carte nu mă simt dezamăgit, întrucât discuţia nu a ajuns atât de departe, nici în amănuntul textului, nici asupra temelor pe care o tratează şi nici măcar pe suprafața, modestă grafic, ce e drept, a coperţii. Atunci, măcar, doamna ar fi putut să ignore opinia că nicio carte nu poate fi judecată după coperţi.

În cele din urmă nu de valoarea cărţii e vorba aici, deși a fost apreciată de filozofi și antropologi, ci de faptul că by default, respectiva librărie nu primeşte cărţi spre vânzare. Ori poate că primește, dar am greşit eu cu ceva, totuşi... pentru că nu am văzut cârnaţi pe rafturi și nici măcar pixuri sau alte produse de birotică.

Aşa că am rămas cu iluzia că am scris o carte bunicică, ce poate conţine câteva idei originale și care aminteşte lumii de azi unele chestiuni vechi, dar de bun simţ, pentru care nici n-ar fi fost nevoie de vreo carte. Adică, într-o lume cumsecade, scrierea mea ar fi trebuit să fie inutilă pe alocuri. Partea ei ipotetic utilă rămâne ferită de cunoaşterea câtorva eventuali cititori, pentru că în cele din urmă am înţeles: librăria respectivă nu primește cărţi la vânzare.

De ce nu am fost dezamăgit? Pentru că nu am avut nicio așteptare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Gabriel check icon
    Nu sunt un mare cititor, dar din cand in cand, mai pun mana pe o carte. ultimele cred ca le-am primit (achizitionate de prieteni pe sistemul click bait, dupa titlu). din pacate, odata ce carte a devenit "o realizare", ea a fost adaugata fortat pe diverse liste. unii au scapat de puscarie scotand carti, unii au facut doctorate sau au acumulat diverse puncte in diverse situatii. daca te uiti atent, in marea majoritate a cazurilor, editurile din spatele acestor carti sunt similare cu cea folosita de tine. nu inseamna ca o astfel de editura nu scoate si carti cu ceva plus valoare dar e un efect pervers al ridicarii carii pe un piedestal. doamna aia practic nu avea chef de explicatii. practic ea stie ca sistemul din care libraria face parte s-a format in zeci de ani si functioneaza (pentru plata angajatilor). astfel de librarii sunt eminamente traditionaliste, nu au oameni si nici bugete de "inovatie". deci nimic nou sub soare. probabil ca tine sunt multi autori, cu scrieri bune, care au murit pana sa ajunga sa fie cititi. daca tu crezi in scrierea ta, poti incerca si in directii mai putin traditionaliste, gen pusul la vanzare pe amazon si "popularizarea" link-ului cartii in diverse forme, in functie de cercul de adresabilitate. numai bine!
    • Like 1
    • @ Gabriel
      Multumesc pentru ganduri si sfat. Poate gresesc, dar nu sunt genul care sa dea din coate. Eu nu am de redus nicio pedeapsa privativa de libertate...
      • Like 0
    • @ Gabriel
      Multumesc pentru comentariu!
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult