
Prin ADN-ul său inovativ, arta contemporană este foarte compatibilă cu zona de business. Prezența artei transformă biroul într-un spațiu în care oamenii se simt mai mulțumiți și lucrează mai bine, aducând în același timp conotații pozitive la nivel de brand.
Arta este un contrapunct foarte bun în orice tip de organizație sau comunitate care trebuie să genereze idei, să depășească obstacole și să atingă obiective, indiferent de dimensiune sau domeniu - privat, public sau non-profit. De la startup-uri la corporații, companiile încurajează angajații să gândească creativ, iar arta este o resursă valoroasă în acest demers.
Artele vizuale au un rol foarte important. Interacționăm mai ales vizual cu ceea ce ne înconjoară, iar arta ne ajută să ne formăm limbajul critic necesar pentru a înțelege mai bine mesajele la care suntem expuși. Există însă în companii un public care nu are neapărat acces la un conținut de calitate în acest domeniu. Pe plan local, spre deosebire de muzică, film sau teatru, în zona artelor vizuale sunt puține evenimente cu relevanță internațională.
Pandemia a transformat mediul de lucru într-o miză de HR de importanță crescută. Multe companii și-au dat seama că nu pot avea o cultură organizațională fără a aduce oamenii la birou, măcar o parte din timp, dar și că este nevoie de un alt fel de spațiu, care să încurajeze această revenire on-site. Birourile pot fi generice și adesea nu s-au investit sume consistente în amenajarea lor. Nu mă refer la lipsa condițiilor adecvate, ci la faptul că puține spații de lucru sunt cu adevărat atrăgătoare. Prin cadrul estetic și social pe care-l propune, arta este acel reper motivațional necesar reîntoarcerii la sediul companiei.

Din experiența noastră, companiile se uită la zona de artă atunci când își propun să-și decoreze birourile astfel încât mediul de lucru să fie mai plăcut și mai prietenos. Altele își doresc să se diferențieze de competitori și își dau seama că, aducând arta în organizație, pot atrage anumite talente sau stimula procesul de recrutare. Alteori primează preocupările cu proiectele de learning și dezvoltare personală a angajaților. Multe companii își doresc inițiative care ies din sfera team building-urilor și evenimentelor uzuale și recurg la proiecte care pun arta în prim-plan.
Am avut aceste nevoi în vedere când am creat Art Set by Gaep, o soluție de tip abonament care poate fi adaptată la nevoile și planurile oricărui tip de companie, dar și la diverse categorii de buget. Ea înseamnă mini-expoziții instalate la sediul companiei, schimbate la fiecare șase luni, și diverse activități și evenimente. Acestea din urmă pot fi seminare pe teme care fac legătura dintre artă și domeniul de activitate al companiei sau workshop-uri practice cu diverși artiști care desfășoară activități de tip pictură, colaj, fotografie, în funcție de interesele angajaților acelor companii. O parte importantă este și cea de mediere culturală continuă, pentru că aceste expoziții la sediul companiilor sunt acompaniate de o prezentare digitală. Cei interesați pot scana un QR code care oferă acces nu numai la explicații privind lucrarea respectivă, dar și o viziune de ansamblu asupra expoziției, necesară pentru că aceasta se desfășoară pe mai multe etaje și cuprinde numeroși artiști, în anumite cazuri. Art Set implică o expunere constantă, de tip program, ceea ce înseamnă și un impact crescut.

În funcție de obiectivele lor, companiile pot opta pentru acest pachet complet sau doar pentru activități sau lucrări. Un birou de contabilitate, de pildă, își poate decora biroul cu o selecție de lucrări. O companie mai mare poate folosi soluția pentru a se poziționa ca actor social și cultural interesat de artă, creativitate și leadership. Serviciul presupune un buget care se poate situa între 500 și 4000 de euro lunar. Prima sumă este valabilă pentru o selecție de circa 10 lucrări, fără activități, în timp ce cea din urmă acoperă peste 40 de lucrări distribuite în mini-expuneri tematice pe șapte etaje ale unei clădiri de birouri, precum și o serie de trei activități pe an.

Experiența ne-a arătat că nicio companie nu este în mod fundamental incompatibilă cu arta. Și orice fel de artă își poate găsi locul într-o companie, indiferent de mediul artistic, de la pictură, desen, fotografie, până la instalații, artă digitală sau video. Un exemplu este instalația textilă interactivă concepută de Wanda Hutira pentru hubul logistic Kuehne+Nagel din Bolintin, în județul Giurgiu. Lucrarea se inspiră din motive prezente în țesături tradiționale românești, pe care le tratează într-o estetică de pixel art. Instalația are și o componentă digitală: integrat în instalație este un mesaj-text care se schimbă periodic în funcție de alegerile angajaților. Proiectul ne-a demonstrat că cei care lucrează în acest centru nu au neapărat o atitudine diferită față de artă, în comparație cu colegii lor de la birouri. Pentru a aduce oamenii împreună sunt necesare și astfel de inițiative, care nu se uită foarte ușor.
Cum influențează arta performanța angajaților?
Orice organizație care își dorește ca angajații să își atingă potențialul ar trebui să aibă în vedere impactul pe care arta îl poate avea asupra bunăstării acestora. Între studiile care au analizat relevanța acesteia într-un spațiu de lucru, raportul Art of the Workplace (1) arată, pentru prima dată după pandemie, beneficiile asociate prezenței artei în birouri.
Conform acestuia, procentul angajaților care se simt inspirați de job-urile lor este mai mare în rândul celor care lucrează în birouri în care arta și un design plăcut sunt prezente: 39% față de 24% dintre cei în al căror mediu de lucru arta este absentă. Cei care găsesc inspirație în munca pe care o fac sunt mai implicați, ceea ce crește productivitatea și starea de mulțumire generală. Dintre cei cărora li se oferă diverse evenimente culturale sau sociale la locul de muncă, 34% s-au declarat inspirați de job-urile lor, comparativ cu doar 13% în cazul celor care nu sunt expuși la asemenea activități.

Mai mult, 64% dintre respondenți consideră că evenimentele culturale și sociale de la locul de muncă îi ajută să lucreze mai eficient, iar 69% că prezența lucrărilor de artă în birouri contribuie la starea lor de bine.
Dintre cei care lucrează în spații care au un design atrăgător și în care arta este prezentă, 75% preferă să vină la birou în detrimentul lucrului de acasă, față de 53% dintre cei care lucrează în birouri fără un design plăcut sau lucrări de artă.
Dincolo de cifre, am remarcat și noi aspecte similare de când derulăm proiectul Art Set. Întotdeauna în companii există interes pentru artă. Întâlnim mereu un nucleu de oameni entuziaști față de lucrările și activitățile pe care le propunem și, atunci când putem să dezvoltăm noi inițiative, publicul acestui tip de proiecte se extinde. Deși fiecare organizație are o fluctuație de personal, observăm că, treptat, numărul participanților la activități crește.
Feedback-ul de la companiile cu care lucrăm ne-a arătat că expunerea continuă și semnificativă la artă creează și conexiuni emoționale cu anumite lucrări. Unele companii ne-au spus că nu-și mai imaginează acum birourile fără artă. Altor parteneri lucrările selectate le-au lăsat impresia că au fost create special pentru ei pentru că erau foarte aproape de domeniul lor de activitate și de interesele lor.
O asociere de impact
Prezența lucrărilor de artă într-un spațiu de lucru este și un element de prestigiu care nu are, cred, echivalent la nivel simbolic. Lucrările de artă nu sunt doar niște obiecte frumoase. Ele încorporează un conținut și aduc un capital de imagine similar colecțiilor corporate de artă, care, în timp, au dezvoltat un rol important în cultura organizațională.

Companiile care au colecții mari derulează și programe care încurajează angajații să învețe despre acestea, să interacționeze cu ele, și chiar devin ambasadori ai acestui tip de patrimoniu. În unele cazuri colecția este expusă în diverse muzee sau alte instituții internaționale unde compania este interesată de demersuri de diplomație culturală.
Intervine un statut care derivă din faptul că aceste colecții corporate au fost dezvoltate împreună cu consultanți sau galerii profesioniste, și că acei fondatori de companie sau directori care le-au inițiat au înțeles că arta are în primul rând o valoare intrinsecă - intelectuală, estetică și culturală – dincolo de cea investițională.
Vedem și noi, la nivel local, companii interesate să-și dezvolte colecții de artă. În ultimii ani, instituțiile bancare au fost cele care au lansat apeluri de achiziții, interesate mai ales de artiștii români. Există un potențial foarte mare și în această zonă, iar o parte din companiile care au achiziționat abonamentele Art Set vor putea, probabil, să tranziteze către astfel de inițiative.

Dezvoltarea viitoare a acestor proiecte și a altora care expun angajații la interacțiunea cu arta depinde de logica în care operează companiile. Dacă aceasta se concentrează pe impact, bugetul dedicat artei nu este o cheltuială, ci o investiție în resursa umană, viitorul organizației și identitatea pe care aceasta o poate construi în timp.

(1) Studiul a fost realizat de compania de real estate Brookfield Properties și platforma The School of Life cu ajutorul agenției Perspectus Global în rândul a 1000 de respondenți din Londra și alți 250 în fiecare din alte nouă orașe din Marea Britanie. Aceștia lucrau între două și patru zile pe săptămână la birou.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.