Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Biroul din oraș. Fenomenul tinerilor care lucrează „cu stil” din cafenele, restaurante, locuri șic din oraș. Restaurantul Paul - cafea, mic dejun și wifi, pentru zile pașnice și productive

„De ce nu mai mănâncă generația millennials cereale cu lapte la micul dejun?” Oricât de hilară ar părea la o primă vedere, întrebarea pusă de publicația americană Business Insider are un fundament cât se poate de serios: în ciuda faptului că tot mai multă lume ia micul dejun, vânzările de cereale au scăzut cu 5 la sută în doar 5 ani, ceea ce înseamnă o schimbare radicală a obiceiurilor de consum ale tinerei generații. New York Times a mers mai departe cu întrebarea și a constatat că, potrivit unui sondaj, 40 la sută dintre milenariștii chestionați au spus că nu mai mănâncă cereale cu lapte deoarece nu vor să spele vasele după; în schimb, susțin că este mult mai comod să coboare la cafeneaua de la colț, pentru a lua micul dejun, sau să-și ia un covrig sau un croissant în drum spre muncă.

... Spre muncă, spuneam. Unde este însă acest loc de muncă? Generația părinților și bunicilor noștri mergea la uzină, la program fix, în schimburi. Azi nu este nimic nefiresc să vedem la orele prânzului cafenelele din centrul Bucureștilor sau al marilor orașe transformate în „serviciu”. Liber profesioniști, IT-iști, corporatiști, persoane fizice autorizate, antreprenori, milenariști sau nu - categoria românilor care merg la „birou în oraș” este în continuă expansiune.

Patronii s-au adaptat rapid, satisfăcând cererea tot mai mare de prize pentru laptopuri și telefoane mobile. „Ofertele” din oraș s-au diversificat la intrare după modelul vestic: „cafea și wifi”.

„Biroul meu este unde vreau. Am lucrat și de acasă, pe laptop. Apoi am căutat un loc în București unde să pot savura o cafea bună și să am o conexiune bună de wifi”, spune Ioana, 30 de ani, al cărei „birou” este de câteva luni una dintre cafenelele din zona centrală a Capitalei. După ce a renunțat la jobul într-o multinațională și a început un proiect pe cont propriu, a luat în calcul un hub sau alt spațiu comun de lucru, dar deocamdată se bucură de varianta de a lucra din cafenea.

„De ce să lucrez de acasă, când aici mă pot bucura de un mic dejun delicios, la un preț care mi se pare acceptabil”, zâmbește antreprenoarea, în timp ce răsfoiește meniul de la Paul, prezentat într-o formă nouă tip catalog fashion. Într-una din poze un fotomodel ține cu stil sub braț două baghete Paul.

Nu sunt puține cafenelele și ceainăriile business unde oameni din publicitate, marketing online sau alt domeniu își organizează sesiuni de lucru, întâlniri sau prânzuri de afaceri. 

„Intimitatea, liniștea, netul wireless ok și mâncarea bună sunt ingredientele pe care le-am căutat și care mă fac să vin cu plăcere la biroul meu mobil și să lucrez de aici cu spor”, adaugă interlocutoarea mea. În plus, este într-o zonă centrală, de unde poate ajunge ușor la întâlniri. Asta dacă nu își invită partenerii de afacere chiar acolo, unde pot discuta într-un cadru mai relaxat și savura un mic dejun care pare că te poartă pe Champs Elysee...

Motive pentru zile pașnice și productive la Paul

Și, dacă mai era nevoie, iată câteva motive – identificate într-unul dintre cele mai citite articole de acum câțiva ani în fastcompany.com - pentru care și angajații cu birou fix ar putea încerca, măcar pentru câteva zile pe lună, să lucreze dintr-o cafenea:

  • Schimbarea mediului stimulează creativitatea. Chiar și în cele mai cool birouri putem cădea într-o rutină. Iar rutina este inamicul creativității. Schimbarea mediului, chiar și pentru o zi, ne stimulează creativitatea și inspirația.
  • Mai puține distrageri. Deși pare contraintuitiv, lucrul într-o cafenea plină de viață poate fi mai productiv decât să lucrezi dintr-un birou liniștit, unde există riscul să fii întrerupt din treabă de colegi.
  • Comunitate și întâlnirea cu oameni noi. Cunoașterea unor noi persoane poate aduce idei proaspete, o perspectivă diferită asupra problemelor existente sau o legătură interesantă cu o persoană nouă care face ceva minunat ce te inspiră.

Iar unul dintre locurile care te pot inspira sunt restaurantele Paul. Aici produsele Paul din gama Petit Dejeuner a Porter devin accesoriile perfecte orice dimineață, fie că e vorba de o cafea, un croissant, o baghetă sau un delicios sandviș.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Tot ce am să spun nu va fi critică ci doar observații de bun simț (așa cred eu). Eu aș avea o MARE rugăminte la acești tineri dar nu numai ci la întreg tineretul. Apropo de cei care fac part-time pe la diverse cafenele, doresc să le amintesc că produsele pe care le servesc ei la clienți, sunt fabricate, sunt elaborate acolo unde se strânge laptele de la muls, unde se sacrifică animalele din carnea cărora apoi se transformă tot într-o fabrică în șunca servită în sandwich-uri, etc. În general toate produsele alimentare servite în aceste cafenele sunt...fabricate. Acolo unde sunt fabricate : cireadă, stână, abator, fabrică de produse de panificație și patiserie, etc., lucrează persoane. Aceste persoane, probabil multe dintre ele nu au PC sau nu au cont pe FB. Ca o apreciere a ceea ce fac, pentru munca lor indispensabilă societății, ar trebui să iasă în masă la proteste și să schimbe viața acestor adevărați producători de bunuri de consum. Să-i reprezinte pentru că merită. Atâta tot. No hai tinere !
    • Like 0
  • Meshter check icon
    Noroc cu precizarea "Advertorial" de la inceputul articolului, ca altfel credeam ca a iesit "Zoolander 3" si nu am fost atent. Nici una din poze nu imi spune "sunt ocupat si stresat cu un deadline", ci mai degraba "nu am alta preocupare decat cum arat, WiFi e un acronim pentru literatura despre martieni, iar IT este o carte a lui Stephen King despre un clovn smintit".
    • Like 0
  • O mică observație care ține de vocabular : hilar = care aparține hilului (termen anatomic) ; ilar = amuzant, hazliu. Cred că potrivit era al doilea termen în cea de a doua frază.
    • Like 1
  • Eu nu inteleg un lucru...Pentru ca toti acesti tineri sa poata gestiona ceva, on line, cineva, tipul parintilor si bunicilor care munceau la uzina, ar trebui sa produca ceva, care ulterior sa fie gestionat on line si la noi in tara nu prea mai produce nimeni...deci ce gestioneaza on line acesti tineri daca Romania nu prea mai produce nimic...???
    • Like 0
  • Nu suna rau.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult