Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Biserica nu este spațiul democrației indolente și numărul celor care strigă nu este niciodată mai mare decât al celor care se roagă

De ani buni urmăresc, nu cu înfrigurare dar atent, cum presiunea secularistă este dublată, pe comunitatea Bisericii, de presiunea extremismului perfecționist. Nu, nu trăim într-un laborator canonic, unde toate merg conform lucrării Părinților Bisericii, dar cum să spui aceasta unora care se cred direct din Duhul Sfânt. 

I-am auzit cum povestesc despre o conferință la care aveam să particip ca și cum ar fi participat deja, cum comentează la orice lucru pe care-l faci ca slujitor al Bisericii sub teribila platoșă a anonimatului de pe Facebook. Ne-au virusat teologia cu traduceri ieftine din gândirea greacă sau rusă, au descoperit trunchierea citatelor cu barda propriei dreptăți, i-am descoperit cultivați de către cei care expun Ortodoxia cu orice preț.

Exemplul cel mai la îndemână este situarea pe un site de actualități al unui ziar cu pretenții de adevăr a unei diatribe anti-ierarhie care se încadrează, cu minimă decență, în linia discursului obsesiv. Au tăcut doar când era nevoie reală de ei. În apărarea orei de religie și la momentul #Colectiv. Și bine au făcut. Pentru că prea le-au îndrăcit apoi pe toate. 

Discursul ne-monahului on- line mi-a adus aminte de limbajul unor jurnaliști cu ștaif, cu nimic mai presus în conținutul denigrator decât supăratul cetățean înveșmântat în haine negre. O doamnă pune la punct și ea ierarhii, pornind de la experiențe personale cu sublinieri de aport ale unor teologi, nenumiți și neștiuți, dar acoperiți ca niște surse de teologie ilicită. E președintă de asociație. O alta, apărându-și părintele duhovnic, spune ea, înjură, jignește și urlă în cuvinte necuvenite. Ba o echipă de rakeți aruncă vorbe grele unui Mitropolit, stricându-i pacea Liturghiei. 

Adevărul este că nu suntem datori să-i băgăm în seamă. Poate i-aș fi ascultat mai atent dacă nu le-aș fi văzut reacția pre-sinodală. Au publicat chiar și un volum de documente traduse din greacă, deși sinodalii noștri au mers cu propria soluție în documentele Sinodului de la Creta. Și tot pe documente grecești au continuat să vorbească și să aducă mereu injurii ierarhilor.

La vremea de cumpănă de acum nu avem nevoie de instigatori ori urâtori. De-ajuns ni-i greutatea lumii în care respirăm. Cred că avem nevoie unii de alții mai mult decât ne închipuim. Decenți, cuminți și înțelepțiți de iubire. Este motivul pentru care am scris rândurile acestea. Din nevoia de pace ziditoare. Vor fi multe de refăcut în relațiile din comunitatea bisericii. Poate că și mai multe în încercarea de a ține societatea civilă aproape de idealurile morale ale Mântuitorului Hristos.

Constantin Necula

Ca preot de Ardeal, partea din ortodoxie mereu acuzată de nacealnicii purității ca fiind ecumenistă, disperarea lor mă duce la gândul că greșim grav dacă nu-i ascultăm cu răbdare. Mecanismele unei schisme sunt vizibile și pot afecta Biserica. O fac deja de ani buni de când s-au născut cuiburi de ortodoxie care mărturisește infailibilitatea unei gândiri împotriva unei Ortodoxii dinamice, alonjată în pretențiile misionare ale unei lumi moderne. Se trece ușor de la democrația opiniei la democrația emoției, opiniile devin convingeri, iar locul dialogului este luat de scandal. Să ne înțelegem. Biserica nu este spațiul democrației indolente și numărul celor care strigă nu este niciodată mai mare decât al celor care se roagă. Meteahna secularistă asumată sub dictonul „e mai ușor să mobilizezi împotrivă decât să aduni pentru” pare să aibă efect. Astfel de atitudini amplifică frica de reacție, dezvoltă valori de intoleranță și violență atitudinală extrem de periculoase. Creștinismul scandalizează ordinea lumii, deseori arătându-ne nedemni de numele și chemarea de creștin.

Funcția critică a credinței este în pericol atunci când lucrării duhovnicești se substituie violența nesimțirii, contondența îmbrâncelii ca răspuns îmbrățișării. Da, una din harismele Duhului Sfânt este bunul simț. Când se pierde bunul simț se pierde prezența Duhului Sfânt, oricât de pedagogic ne-ar fi mesajul. Una dintre soluțiile contestatarilor unor documente de la Creta, dacă le vor fi citit, este lepădarea de Ierarhul locului. Mai ales se cere nepomenirea lui la Liturghie. Ori pomenirea o face preotul slujitor, nu poporul, oricât de nedemocratic ar părea. Preotul hirotonit de arhiereu și care slujește din încredințarea Arhiereului, semn fiindu-i Antimisul care se află pe Masa Altarului cu semnătura Episcopului în jurisdicția căruia se află locașul de cult. Sugerăm un scenariu. Nu pomenim pe arhiereul locului că nu ne place semnătura lui pe un act care privește o atitudine de viață și nu un conținut dogmatic. Atunci, din start, pierdem sensul comunitar al Liturghiei. Tot le plac unora canoanele mai mult decât rugăciunile. Recitind textul Liturghiei vedem că ea nu există fără Antimis și fără Scaunul cel de Sus. Adică fără Hristos. Celor care vor să slujească unei biserici fără Hristos le stă la îndemână gălăgia, virulența și subiecte de teologie inventată: dacă spunem sau nu la mulți ani de Adormirea Maicii Domnului, dacă mâncăm sau nu varză de Tăierea capului Sfântului Ioan...

Desigur că biserica Ortodoxă Română plătește pentru greșeli de comunicare, bineînțeles că avem nevoie să modificăm atitudini pastorale sau să resuscităm valențele misionare ale Bisericii primare. Cred că presiunea de acum e un lucru trezvitor. Dar în același timp cultivarea pe vreme îndelungată a mediocrității ca sens al mărturisirii devine extrem de rănitor pentru Biserică. Pentru cel care iubește pe ierarhul său, om în cele din urmă, deci supus ispitei, greșelii și păcatului, lucrurile sunt simple. Ierarhul tău e tatăl familiei tale duhovnicești. 

Te pot durea atitudini, te pot răni acțiuni ale sale, poți să nu înțelegi mecanismele gândirii sale. Dar nu poți înceta să te rogi pentru el. Făcând pomenirea lui rămâi înaintea lui Dumnezeu rugător. La vremea de cumpănă de acum nu avem nevoie de instigatori ori urâtori. De-ajuns ni-i greutatea lumii în care respirăm. Cred că avem nevoie unii de alții mai mult decât ne închipuim. Decenți, cuminți și înțelepțiți de iubire. Este motivul pentru care am scris rândurile acestea. Din nevoia de pace ziditoare. Vor fi multe de refăcut în relațiile din comunitatea bisericii. Poate că și mai multe în încercarea de a ține societatea civilă aproape de idealurile morale ale Mântuitorului Hristos. Anatematizând și comunicând prin dezacord nu însemnăm nici sarea pământului și nici lumina lumii. Și ce nevoie ar fi de sare duhovnicească și lumină de limpezire la ceasul de acum. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mult adevar, pana la problema cu ierarhul. Ulterior Sinodului din Creta, mare tulburare si neliniste sa produs in biserica pe tema ecumenismului. Roada acestui sinod este tulburare si posibilitatea schismei, Prin contrast, in Galateni 5:22 Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioşia, 23 blândeţea, înfrânarea poftelor. Împotriva acestor lucruri nu este lege.
    Pomul se judeca dupa roade nu dupa cuvinte mestesugite.
    La fel ce sa intamblat in septembrie 2018, cu biserica ortodoxa rusa aflata pe pozitie contrara patriarhului Bartolomeu nu este lucru bun.
    • Like 0
  • Stimabile Necula, dogma tre' schimbată! Cât despre doctrine... Ia vezi matale mai bine ce-ți comunica Biblia foarte clar! Cea editată de BOR! Și statutul aceluiași cult cand il veți respecta?
    • Like 2
  • Corect. Lăsați scandalul. Haideți să ne înțelegem creștineste.
    • Like 1
  • Raul check icon
    Propaganda ortodoxa, nu mai scapam de astia nicaieri!
    • Like 4
    • @ Raul
      check icon
      Iată un argument care întărește de pe o poziție contrară, spusele Părintelui.
      • Like 1
  • check icon
    Scris frumos, cu un aer arhaic în limbaj, articolul ar putea face un mare serviciu actualei biserici ortodoxe române! Spun „ar putea”, pentru că sfinția sa(?) uită un singur lucru să ne spună, anume ce „brand” de vin era băut la cina cea de taină, adică nu vrea să ne dezvăluie textul adevărat al Evangheliei, text care probabil sună cam așa: „acest vin ecumenic produs de podgoriile bor și numai acesta este sângele meu ...”.
    Nu ar fi rău dacă același autor ne-ar explica și cum stă treaba cu lumânările de Paște: „veniți de luați lumină numai cu lumânările produse în atelierele bor”?
    Sau cum trebuie calculată suma plătită pentru slujba de înmormântare: după impozitul plătit pe ultimele 12 luni de cel răposat sau la kilogramul de mort?
    Dragă domnule, astea-s lucrurile care-i deranjează pe români, astea-s chestiile care-i îndepărtează de biserică, astea și altele ca ele și nici pe departe problemele teologice: teologia în credința ortodoxă are (poate) importanță ca materie de studiu sau pentru câțiva călugări convinși în ființa lor, dar pentru baba care bate mătănii nu înseamnă NIMIC! Și nici pentru cei care vă supără fiind împotrivă: pentru că trebuie să observați domnule, că marea majoritate nu sunt împotriva credinței ci împotriva administrației ei, adică împotriva bisericii așa cum a ajuns ea astăzi!

    Mă gândeam că ar trebui să dau un exemplu despre modul cum bor administrează credința ortodoxă pentru obținerea unui profit maxim din credulitatea celor ce au impresia că-și cumpără indulgențe deși nu știu că așa se cheamă - și citind că sunteți „preot de Ardeal” (de ce nu preot din Transilvania?), vă arăt cel mai urât mod în care bor extorchează bani de la credului:
    CULTUL LUI ARSENIE BOCA!
    Vă sună cunoscut?
    • Like 4
    • @
      Mihai check icon
      Sunt absolut uimit de cat de multi oameni confunda mesajul cu mesagerul. Adica cat de multi oameni sunt dispusi sa denigreze Biserica si Credinta (ortodoxa in acest caz) pentru ca au vazut/auzit , preoti care fac lucruri cumva nedemne de haina preoteasca. Oameni buni, hai sa ne intelegem: preotii sunt oameni, deci sunt supusi greselii. Ei pot sa se lacomeasca la bani, pot sa ceara diverse favoruri, pot sa aiba o prestanta uneori mai putin flatanta, etc, etc, etc. Inseamna asta ca avem motive sa ne alteram Credinta in Dumnezeu si in invataturile Lui ? Cu ce ramanem dupa ce pretindem ca stim ca preotul X face slujbe doar pentru bani (sau mai stiu eu ce) ? Ne multumeste asta ? Este asta un fel de Game Over ? Mergem acasa si ne culcam ? Sau intram pe Facebook si ne laudam cu felul in care am dat cu piatra intr-unul sau altul ca sa mai cersim niste like-uri ? Aceasta atitudine mi se pare ''marginita si limitata'' , ca sa-l citez pe proful meu de matematica. Una din invataturile Bisericii este urmatoarea: sa ridice piatra cel ce este fara de prihana ! Este cineva de aici, incluzandu-ma si pe mine, care are curajul sa afirme ca este un om corect, cinstit, care n-a inselat pe nimeni, care a spus intotdeauna adevarul, care n-a furat (nici macar bani de o inghetata de la parinti), care a avut o conduita ireprosabila de cand se stie ? Sigur nu este cazul meu. Si cred ca al nimanui de aici sau de oriunde. Atunci hai sa lasam fariseismul de-o parte si sa intelegem ca doar in ziua in care devenim ireprosabili, vom avea dreptul sa-i criticam pe altii ca nu sunt ireprosabili. Stiu o gramada de parinti care le spun copiilor ca fumatul nu este bun, ei fumand in timp ce tin aceasta predica. Sau militanti in grupuri ecologistilor care - dupa ce au terminat de tinut speech-uri despre salvarea planetei pleaca casa urcandu-se in jeep-uri cu motoare de 4l - 5l. Sa mai continui ? Suntem foarte buni la a-i critica pe altii, la a pretinde ca altii sa faca ceea ce noi insine nu facem . Se numeste fariseism, adica ipocrizie. Cine are un pic de decenta, sa se abtina de la a mai critica pe altii, fie ca sunt preoti sau vecini sau colegi de munca, etc. Este o conditie a MINIMEI decente.
      • Like 1
  • Bogdan check icon
    Eu am avut rabdare sa citesc pana la capat si chiar am incercat sa inteleg ce aveti de spus. Pe scurt, impresia mea este urmatoarea: nu se intelege de ce anume sunteti suparat pe cei care critica biserica, unde anume considerati ca gresesc in rationamentele lor cei care nu trateaza biserica cu suficient respect (pentru ca nu raspundeti direct nicunei critici formulate exact, sunteti doar suparat pe ei la modul general). Cu indemnuri multe si argumente putine, textul dvs se cam reduce la o cerere de respect din oficiu, lucru care nu prea mai merge in ziua de azi. Ca exemplu, spuneti pe final “ierarhul tău e tatăl familiei tale duhovnicești”. Spusa asa, fara alte argumente (si fara sa reiasa de undeva ca ati simti nevoia de a aduce vreun argument), este o afirmatie pe care eu o percep ca pe un afront. Traim intr-o lume in care respectul se castiga, lucru valabil pentru toata lumea – medici, profesori, politicieni etc, si mai ales, lucru considerat normal. Imi pun si eu, ca orice om, intrebarea: ce a facut ierarhul cu pricina ca sa merite atata respect din partea comunitatii si a mea? Ce anume il califica drept parinte spiritual / tata de familie duhovniceasca? In ce domeniu important al vietii si-a dovedit el competente deosebite? Ca daca nu, atunci chiar nu vad de ce sa consider un absolvent mediocru si ignorant al scolii de popi (ca toti pe care ii stiu) drep parinte duhovnicesc. Si mai imporant, cu ce drept ma indemnati dvs sa consider astfel de om drept parinte spiritual?
    • Like 7
    • @ Bogdan
      Pentru orice dubiu aveți, faceți recurs la liberul arbitru. Nu vă cere nimeni să vă alegeți un ANUME părinte duhovnicesc. Așa cum logica elementară nu vă permite să generalizați. Personal sunt de părere că, dacă nu ne oprește bigotismul și superioritatea, putem discuta cu ORICINE și învăța de la ORICINE :). Și da, există preoți/călugări pe care îi puteți lua drept părinți spirituali. Există. Trebuie doar să aveți aplecarea de a-i căuta/asculta :).
      • Like 1
    • @ Tiberiu Szocs-Mihai
      Acești părinți spirituali fac parte din familia tradițională?
      Mie mi se pare un fel de menage en trois!
      • Like 0
    • @ Nicio Laie
      Vorbiți de niște "tradiții" de sorginte vestică. Și care semnalează interese sau angoase personale oedipiene. Vă urez succes în clarificarea acestora, tradițional sau nu.
      • Like 0
    • @ Bogdan
      dalex check icon
      Daca nu mergi in fiecare duminica la liturghie, nu te spovedesti si nu te impartasesti rezulta ca ierarhul NU este parintele TAU duhovnicesc. De ce crezi ca te obliga cineva sa-l consideri "parinte spiritual" cand ai suficienti lideri, guru, maestrii care te asteapta la lectiile lor ( evident cu plata ) ? Ce sa mai faca un om modern ca tine cu vechea si prafuita Biblie. Lasa BOR-ul pentru "bigoti" si "pupatori de moaste" si "integreaza-te in ABSOLUT". La inmormantarea rudelor solicita "asistenta" unui guru "iluminat" si in loc de "Buna ziua" adreseaza-te parintilor sau bunicilor cu "Namaste".
      • Like 0
  • Sper să trăiesc suficient de mult încît să văd România mult mai seculară decît este acum. Pentru mine BOR este un organism sinistru, plin de popi bolnavi după bani și care se folosesc de puterea lor - din păcate mare - ca să șantajeze politicieni și să frîneze dezghețarea mentală a românilor de rînd. Un popor mai inteligent este ceva devastator pentru ei. Iar treaba aia, că dacă dau în Biserică dau în Dumnezeu este și ea sinistră. Adică orice hibă are biserica nu pot să dau în ea? Dacă popii noștri ortodocși au fost securiști, dacă chestia asta s-a imprimat în însăși structura BOR, nu pot să dau în biserică? Dacă popii catolici au violat băieței, nu pot să dau în biserică? Cît despre ecumenism, dragă domnule popă, e ceva de dorit. Catolicii și protestanții sînt și ei creștini. Iar marea provocare din zilele noastre pentru creștinism nu este dreptatea supremă pe care o are vreuna din ramurile lui, ci lupta cu fundamentalismul religios al islamului.
    • Like 4
    • @ Diana Daniela
      Ca absolvent de matematică, vă pot spune cu mâna pe inimă că greșiți.

      În primul rând, pentru că generalizați fără fundament logic. În lumea asta largă există FOARTE PUȚINE expresii logice universal valabile, adică adevărate pentru TOATE elementele MULȚIMII. De ce? Pentru că un singur contraexemplu, UNUL SINGUR, este suficient pentru a le infirma.

      În al doilea rând, pentru că generalizați fără fundament statistic. Câți preoți sunt foști securiști? Aveți date? Dar corupți?

      În al treilea rând, pentru că particularizați social. Avem sau am avut vreo lustrație post-decembristă? Cum vă așteptați ca o instituție să fie peste normele SISTEMULUI? BOR se supune legii. Abia dacă avem o lege de deconspirare a foștilor colaboratori. Spun abia pentru că are MULTE lacune (de exemplu că dacă a fost solicitată o dată această verificare, nu se mai poate face ulterior, deși au apărut date suplimentare; vezi cazul Isărescu ;) ).

      În ceea ce privește ecumenismul, ar trebui să vă documentați privind condițiile sale dogmatice și ierarhice ;). Nu de alta dar ele există. Și nu ne sunt favorabile.

      Ca notă secundară, BOR nu LUPTĂ contra Islamului radical. Orice fel de extremism este nociv. Orice categorisire de genul ”ăia sunt răi, și trebuie convertiți sau distruși”. ISIS, ca reprezentant a Islamului radical este dacă vreți o firmă. Pentru că nu are jenă să vândă chiar și infidelilor petrolul din puțurile/rafinăriile capturate. Dacă doriți o țintă, cu toții trebuie să luptăm cu metehnele proprii. Să naștem preoții și conducătorii de care să fim mândri. Restul e chibițăreală ietină.
      • Like 2
    • @ Tiberiu Szocs-Mihai
      "Restul e chibițăreală ietină"
      Textul de mai sus este chiar o chibițăreală ieftină!
      V-o spune un alt absolvent de matematică.
      Nu căutați logică in religie in general și în ortodoxie în particular. Mai ales în cea a BOR!
      • Like 1
    • @ Nicio Laie
      Logica, în calitate de idol personal, este sortită eșecului. Și asta nu o spun eu, ci o spune un domn numit Gödel, care a demonstrat că există afirmații A, pentru care nu putem demonstra nici A nici non A.

      De aceea, Dumnezeu funcționează pe baza unui Adevăr transcendent, care este revelat, nu dedus ;).
      • Like 1
    • @ Tiberiu Szocs-Mihai
      Citiți Biblia sau măcar Noul Testament!
      • Like 0
    • @ Nicio Laie
      In spatele textelor biblice se găsește o matematica fără cusur! ( Chestia cu chitibareala este adevărata!)
      • Like 0
  • Nu... nu am putut sa trec de primul paragraf... Cand numiti "presiune secularista" ceea ce se intampla... Nu, nu mai insinuati ca este vreun complot, vreo conspiratie... Sunt doar oamenii satui sa fie umili si sa li se predice umilinta de catre popi care traiesc in lux, cu case si masini mari si scumpe, cu argat in gospodarie...cu ferme si hoteluri si business-uri profitabile, de multe ori primite pomana de la stat pentru campanii electorale in biserica... Halal indrumare spirituala...
    • Like 3
    • @ Stefan Balan
      Generalizați. Personal am văzut preoți și călugări care dau mai departe dumicatele și banii primiți altora mai necăjiți. Care construiesc și întrețin centre de îngrijire a bătrânilor sau copiilor orfani. Care creează mini-școli, mini-dispensare gratuite pentru comunități.

      Nu există comploturi? Conspirații? Pfoa. O să-mi spuneți acum că nu sunt manipulate masele prin rețele de socializare/media și data mining (vezi istoriile recente cu alegerile prezidențiale de la noi, fenomenul Colectiv și recent alegerile prezidențiale americane). Un popor ”tolerant” receptiv la ”șaorme de idei cu de toate” e numai bun. De manipulat :).

      Halal ”raționament”. Bazat pe fracturi de logică. Halal ”toleranță”. Bazată pe discursuri de genul ”minutul de ură”.
      • Like 1
  • Ecumenismul are logica. Practic incearca unirea sectelor care s-au desprins din secta care s-a desprins din religia ebraica. Are sens.
    • Like 3
  • Stefania check icon
    Multumim parinte pentru povete si dojeni.Sa nu uitam ca suntem toti omeni si toti suntem supusi pacatului.Daca ne-am gandi in primul rand la cel de langa noi si apoi la noi insine ce bine ar fi....
    • Like 4


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult