Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Bugetul de stat, împovărat cu sumele pierdute de primării în instanță. Care sunt implicațiile

ANAF 4

Contribuabilii care au de recuperat sume de bani de la autoritățile publice locale, stabilite prin hotărâri judecătorești definitive, au posibilitatea să le compenseze cu taxele și impozitele pe care le datorează către bugetul de stat, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 93/2023. Actul normativ a fost adoptat cu scopul de a ajuta contribuabilii să încaseze mai repede sumele câștigate în instanță, dat fiind că primăriile invocă de fiecare dată resursele financiare limitate, dar și pentru a degreva autoritățile publice locale de plata unor sume care se pot dovedi excesiv de împovărătoare și care pot afecta activitatea comunităților. Cu toate acestea, sunt încă multe aspecte care nu au fost luate în calcul la elaborarea noii reglementări.

Până la apariția Legii nr. 93/2023, publicată în Monitorul Oficial în data de 18 aprilie 2023, un contribuabil putea apela la compensare doar pentru creanțele fiscale administrate de aceeași autoritate publică (spre exemplu, taxele datorate către ANAF cu rambursările cuvenite de la aceeași instituție), dar nu avea posibilitatea să solicite stingerea datoriilor către bugetul central cu sumele pe care le avea de recuperat de la autoritățile publice locale.

În cazul sumelor de recuperat de la unitățile administrativ teritoriale (în sens general, de la primării), contribuabilul avea la dispoziție o serie de remedii (compensarea cu obligațiile față de bugetul local pe o perioadă de mai mulți ani, până la stingerea datoriei, executarea silită, declanșarea procedurii de insolvență a unității administrativ-teritoriale etc.). Însă toate acestea prezintă numeroase dezavantaje, astfel că, de cele mai multe ori, contribuabilul era pus în imposibilitatea de a recupera banii cuveniți într-un termen optim și fără a recurge la proceduri administrative și/ sau judiciare suplimentare.

Stimulent pentru indisciplină financiară

Noua lege încearcă să corecteze aceste deficiențe, dând posibilitatea contribuabilului să ceară compensarea creanțelor fiscale stabilite prin hotărâri judecătorești definitive (deci nu orice creanță deținută de contribuabil față de autoritatea locală) cu obligațiile de plată către bugetul central. Însă este departe de a acoperi toate situațiile identificate în practică.

Spre exemplu, această compensare nu ajută contribuabilii care au de plătit către bugetul de stat sume cu mult mai mici față de cele pe care le au de recuperat de la autoritățile publice locale. Totodată, această soluție nu îi favorizează nici pe cei care au de recuperat bani și de la bugetul de stat.

Mai mult, legea se poate transforma într-un instrument de care primăriile și autoritățile publice locale ar putea abuza, pentru că le-ar permite să refuze oricând să restituie către contribuabili sumele stabilite prin hotărâri judecătorești și să îi invite pe aceștia să ceară compensarea cu obligațiile de plată către bugetul de stat. O astfel de practică abuzivă vine în contradicție cu reglementările în vigoare, care stabilesc obligația primarilor, în calitate de ordonatori principali de credite, de a dispune toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite bugetare, pentru a asigura în bugetele proprii sursele financiare necesare pentru plata sumelor datorate în temeiul unor titluri executorii (decizii definitive ale instanțelor).

Inclusiv guvernul a apreciat, prin punctul de vedere transmis cu privire la această lege, că o astfel de măsură poate conduce la abuzuri din partea organelor fiscale locale, dat fiind că le dă posibilitatea să emită decizii de impunere nelegale, în temeiul cărora vor încasa de la contribuabili sume de bani necuvenite, pe care nu vor mai fi obligate să le restituie, eventual cu dobânzi și penalități, în cazul în care actele de impunere sunt anulate de către instanță. În final, bugetul central preia obligația de a despăgubi contribuabilii respectivi, iar bugetul local va fi, astfel, majorat în mod artificial.

În concluzie, Legea nr. 93/2023 nu face altceva decât să îngăduie pasivitatea autorității locale, care s-ar putea prevala de acest mecanism pentru a evita obligația de restituire a sumelor datorate, stabilite de instanțe. Contribuabilul, afectat deja de procedura deseori greoaie și costisitoare a unei acțiuni în instanță, nu obține un beneficiu real din aplicarea acestei legi dacă are de recuperat sume importante de la bugetul local, dar nu are obligații substanțiale de plată către bugetul de stat, sau dacă are de recuperat bani și de la acest buget. Așadar, câștigătorul real al acestei modificări legislative este bugetul autorității publice locale, în timp ce marele pierzător este bugetul de stat.

Au contribuit Elena Moroiu, Associate, și Andreea Pantofaru, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon