Bugetul pe 2017 a pornit cu probleme de la bun început. Inițial s-au bazat pe un anumit nivel al veniturilor pentru 2016 care s-a dovedit a fi mult sub cel prognozat inițial pe baza căruia s-a făcut și rectificarea bugetară pozitivă de la final de an. Acest lucru făcea complet necredibil venitul prognozat pentru 2017.
În plus, guvernul nu a fost numit suficient de rapid pe final de an astfel că nu a mai avut timp să stopeze reducerea TVA, eliminarea supra-accizei din carburanți și eliminarea taxei pe construcții speciale. Ulterior, programul de guvernare a adus noi presiuni pe buget: creșterea salariilor bugetarilor, creșterea plafonului pentru microîntreprinderi la 500.000 Euro și un impozit de 1% pentru acestea. Toate aceste măsuri pun presiune pe cheltuieli și diminuează în paralel venituri, și mai mult decât era inițial anticipat.
Singurele variante pentru a încadra cheltuieli programate pentru 2017 mult peste posibilitatea de a colecta venituri bugetare erau: presarea la maximum a deficitului bugetar și introducerea în ipoteze a unei creșteri economice astronomice și necredibile. Ambele variante la fel de periculoase pentru stabilitatea macroeconomică de ansamblu. Presarea la maxim a deficitului lasă impresia că guvernul nu a acționat preventiv și nu a luat în considerare elemente pe care nu le poate controla direct (cum ar fi seceta sau un an foarte ploios). O simplă secetă poate împinge rapid un deficit setat la puțin sub 3% semnificativ peste limita de 3%.
Introducerea unei creșteri economice necredibil de mari (5,2%) dă posibilitatea unei proiecții la fel de optimistă legată de veniturile bugetare. Vom vedea foarte rapid cine a avut dreptate după primul trimestru al acestui an când vor apărea primele estimări legate de PIB. Este clar că în acest an vom vedea enorme tăieri / ajustări de cheltuieli programate inițial prin acest buget (rectificări negative semnificative).
Acest buget frizează logica economică ce spune că resursele sunt limitate (chiar și pentru guvern) și că orice buget trebuie să încadreze cheltuielile într-o valoare realistă de venituri. Este un buget cu foarte multe riscuri și incertitudini care va genera mai multe probleme decât ne putem închipui. Este un buget sărac de la care s-a dorit prea mult.
Un guvern care operează pe rectificări majore nu pare a fi un guvern credibil și serios. Optimismul, ca să nu spun ruptura completă de realitate, se vede pe toate palierele: o creștere incredibilă a impozitului pe profit colectat (cu circa 70% față de 2016, adică practic o dublare a sa), o creștere incredibilă a TVA colectat (aproape de 5%, identic cu creșterea economică prognozată, istoricul ultimilor ani arată că niciodată nu am avut o astfel de situație, excepție face anul în care a crescut masiv TVA, acum însă vorbim de scăderea TVA).
Ce riscă guvernul prin acest super-optimism? Nu mare lucru. O să dea vina pe vechea moștenire, pe ploaie, soare sau vânt sau, de ce nu, pe protestele din stradă. Nu va plăti guvernul pentru datoria publică ce va crește substanțial pentru a finanța acest deficit foarte probabil peste 3% din PIB. Nu vor fi plătite de guvern penalitățile pentru deficit excesiv. Nu guvernul va plăti pentru faptul că europenii ne vor trata, încă odată, ca o piatră de moară pentru ei. Cei care vor plăti vom fi noi, cei care contribuim din plin la formarea acestui buget. România nu are caracteristicile unei țări dezvoltate; nici măcar țară emergentă nu este. O criză externă la noi produce prăbușiri ale PIB-ului semnificative (a se vedea 2008 și 2009). Dacă acum avem o datorie de 40% din PIB pe care o considerăm inofensivă, dacă urcă la 50-55% din PIB ne expunem enorm. La o prăbușire a PIB cu 20-25% într-o eventuală criză sărim ușor de 70-80% procent al datoriei publice în PIB. Cu costurile de rigoare.
Acest buget sfidează logica economică ce spune că resursele sunt limitate (chiar și pentru guvern) și că orice buget trebuie să încadreze cheltuielile într-o valoare realistă de venituri. Este un buget cu foarte multe riscuri și incertitudini care va genera mai multe probleme decât ne putem închipui. Este un buget sărac de la care s-a dorit prea mult. Este un buget care mizează prea mult pe elemente pe care guvernul nu le poate controla sau influența nici măcar indirect. Este un buget al salariilor, pensiilor și asistenței sociale și mai puțin un buget de dezvoltare și investiții. Este un buget care nu ne va împinge prea mult înainte.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.