Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Bun venit pe străzile copilăriei mele: Simetriei, Sportului, Angrenajului, Emisferei, Scaieților și minunata Stradă Mică

În Japonia străzile n-au nume. Cu excepția unor artere fie principale, fie celebre (Ginza Dōri) străzile japoneze se nasc și mor complet fără nume, ca monstrul doctorului Frankenstein. Adresele se scriu rece: prefectura, orașul, districtul, aria zonei (asta ar ține loc de numele străzii), numele clădirii (da, blocurile au nume, care mai de care mai pompoase (Hill Court, Lion´s Mansion, Celine, Central Heights, Alpha Stage, Grandeur) și numărul de pe ușă. Pe ușă n-am văzut nicăieri Fam. Inginer Kutare sau Fam. Arhitect Kutaresku, dar asta-i altă poveste.

Strada Simetriei

Azi au venit de departe, neinvitate, să mă întrebe ce mai fac, străzile copilăriei mele, cu Colentina-n frunte, care nu-i stradă, e șosea. Și m-am uitat așa la ele și abia acum mi-am dat seama ce nume tâmpițele au, cam cum te întâlnești peste ani cu gașca și îți dai seama ce aiurea sună poreclele voastre.

Când am auzit prima dată de Strada Simetriei asta am crezut că fiind paralelă cu Colentina, voi găsi acolo o altă Colentină în oglindă, toate maghernițele de la noi de pe stradă trebuiau să se regăsească simetric pe Simetriei, dar nu era așa, ei aveau șandramalele lor, noi pe-ale noastre, ba în plus ei aveau gaze.

Școala mea, numărul 32, era pe Strada Sportului, lucru cumva logic, având în vedere că acolo a studiat în curtea școlii marele nostru fotbalist italian Florin Răduciou. Ehe, și din Sportului, după școală, să te ții, care mai de care, ca dintr-un ciorchine, atârnau străzile alea cu nume grele: Târnăcopului, Cimentului (pe asta stătea fratele maică-mii, căruia-i spuneam Unchiu´ Popa, pentru că îmi era și unchi, și preot), după care veneau niște străzi cu ceva referințe gastronomice: Măcrișului, Smeurei (cu S, o fi fost beat funcționarul când a scris în nomenclator) și Cuișoarei, dar nu vă temeți, că azi n-o să vă bat la cap cu pagina mea cu rețete japoneze. Hăt, în capătul Străzii Sportului și dincolo de el, urmau așa, ca niște muci în fasole, după cum urmează: Angrenajului, Emisferei, Scaieților, Câmpului și Refrenului. De ce?

Dacă ieșim de pe Sportului și facem dreapta spre fosta Europa, fostul Agrosem, fosta Uzină de Țevi Sudate și mult prea actualul Voluntari, urmează un frumos șirag de străzi cu nume cel puțin la fel de răsunătoare și cu un fir semantic drept ca pișatul boului: Hortensiei, Poeziei (ce frumos), Dropiei (mai sunt dropii în Dobrogea, apropo, chiar caii de la Letea ce-or mai face?), Codălbiței, Păsărani, apoi între Lanului și Spinului, eroi de război: Ene Niță, Enache Sandu și Invalid Suligă. Când auzeam de Invalid Suligă (aveam colegi de clasă care locuiau pe respectiva stradă) mă pufnea râsul, dar doar pe jumătate, că îmi dădeam seama că nu se cade să râzi de un invalid, fie el și Suligă (accentul cade pe i și pentru că eu m-am oprit din creștere prin clasa a cincea, a șasea, și acum pufnesc puțin).

Dar dintre toate străzile astea cu nume complet neinspirate și fără sens (nu mă refer la cele de eroi), e una către care se îndreaptă acum gândul meu cel din urmă. Strada Mică. Era paralelă cu Sportului, dar doar un ciot, între Colentina și Simetriei. Pe Strada Mică stătea nașul tatălui meu, eu îi spuneam Nașul Mare, care era orb și pe care l-am dus într-o zi la un vindecător în Cișmigiu să-i redea vederea și nu i-a redat-o, dar și asta e altă poveste.

Mă gândeam azi la Strada Mică și mă simțeam mândru. Că deși putea alege tot Bucureștiul, toată Colentina, Strada Mică a ales să fie la doi pași de mine, să-mi facă onoarea să trec în fiecare zi, ba să mă și joc pe ea. Și din tot orașul ăla care se visează încă mai mare decât este, strada asta a avut curajul în modestia ei să se numească Strada Mică.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Draga si stimate dle George Moise, mi-a placut descrierea strazilor copilariei dvs. Modul trenant cum ati creionat niste crampeie din copilarie m-a facut sa citesc admirativ cum pot unii sa scoata din niste lucruri banale o povestioara atat de interesanta si placuta.
    • Like 0
  • check icon
    Si Strada Inalta, Strada Anvergurii, Strada Valea din deal.
    • Like 0
  • Și în Cluj exista o stradă "Mică",pe care treceam de pe la 4 ani.De câțiva ani a devenit totuși str.Academ.dr. Prodan .. Au fost schimbate numele străzilor cu "foști comuniști,ilegaliști"Dar mai sunt destule străzi cu nume aiurea.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon