Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Business-ul atipic al Mihaelei: de ce acești manageri serioși lasă totul deoparte ca să se joace, în sala de ședințe, cu piese Lego. GENERAȚIA B

Mihaela Danciu - Lego

Care e semnificația jocului în viața unui adult? La ce îl duce cu gândul? La vremuri frumoase, demult apuse, la copilărie? La opusul muncii? La o formă de învățare?

De doi ani, Mihaela Danciu, care se prezintă drept „events architect”, construiește și pune în practică programe experiențiale care îmbină distracția cu învățarea. Lucrează cu adulți în organizații unde a implementat principiile Serious Play, Game-Based Learning și Brain-Based Learning.

Ea a ajuns la o constatare despre care spune că poate părea surprinzătoare sau chiar ofensatoare pentru unii. 

„Dacă ne gândim bine, învățarea pentru adulți a devenit similară cu cea a copiilor de grădiniță: este preponderent experiențială și pune în valoare spiritul ludic al participanților, iar cunoașterea intuitivă stă la baza cunoașterii raționale. În urmă cu 20 de ani, când lucram cu copii de grădiniță, pregăteam și utilizam foarte multe materiale didactice ca suport intuitiv (desenam, coloram și decupam jetoane; pictam planșe). Apoi, învățam valori precum empatia, curajul și onestitatea prin povești și poezii; făceam educație muzicală acompaniind copiii la vioară sau chitară, aduceam în clasă diverse substanțe ori obiecte pentru stimularea simțurilor și astfel cream experiențe memorabile de învățare pentru cei mici”, spune Mihaela Danciu.

Acum, în calitate de coach, facilitator de programe experiențiale și consultant de business, aduce joaca mai aproape de adulți. Se joacă eu ei cu piese LEGO®, creează board games sau jocuri cu carduri, folosește materiale dintre cele mai diverse ca suport pentru crearea de prototipuri (Minimum Viable Products), iar împreună fac jocuri de rol pentru evaluarea competențelor sau simulări de business.

„Omul înzestrat cu facultatea de a gândi, omul inteligent (Homo Sapiens), a ajuns să-și dezvolte o latură oarecum uitată ca adult - abilitatea de a se juca. Cu alte cuvinte, Homo Sapiens a devenit Homo Ludens, cum plastic afirma istoricul olandez Johan Huizinga”, explică ea.

Cu un Master în Consultanță Publicitară, Mihaela Danciu are mai bine de 15 ani de experiență în Marketing, PR, Branding și Corporate Communications în medii multiculturale. A coordonat proiecte de branding și rebranding, a dezvoltat și aplicat programe de team building antrenante pentru colegi. 

Piesele LEGO® permit crearea unui număr infinit de combinații și modele, reprezentând un mediu de lucru deopotrivă fertil și versatil ce facilitează forțarea limitelor imaginației și rezolvarea de probleme complexe.

Mediul de afaceri a devenit din ce în ce mai complex, volatil, ambiguu și incert. Iar „joaca reprezintă modul nostru firesc de a ne adapta și a dezvolta noi abilități. Ne pregătește pentru necunoscut și ne deschide către noi oportunități. Ne ajută să ne adaptăm, să devenim rezilienți și să ne deschidem spre noi orizonturi. Exact acele calități pe care ne-am dori să le aducem în sala de ședințe”, după cum spunea psihiatrul american Stuart Brown. Astfel, LEGO®, una dintre cele mai îndrăgite jucării pentru copii, a intrat în Boardrooms. Oameni „în toată firea”, inclusiv executivi, se joacă în mod deliberat (Serious Play), pentru a descoperi soluții la provocările cu care se confruntă în ziua de azi organizațiile din care fac parte.

În plus, ele reprezintă un suport excelent pentru gândirea în trei dimensiuni.

„Ochii noștri colectează doar date 2D. Input-urile milioanelor de nervi optici ajung la cortexul vizual, unde are loc asamblarea informației în 3 dimensiuni. Când ne folosim mâinile, lucrând cu piese LEGO®, operăm direct în 3D, creierul nu mai face niciun efort să translateze din 2D în 3D. Astfel, găsim soluții mai ușor, conectăm mai bine informațiile și identificăm noi sensuri”, explică Mihaela Danciu.

Piesele LEGO, folosite de liderii armatei daneze în crearea de strategii în Afganistan

În cazul în care schimbările sunt foarte frecvente și neașteptate, Lego Serious Play este o metodă extrem de utilă pentru „strategia dinamică”, așa cum a făcut armata daneză în teatrul de operații din Afganistan. Evident, soldații nu au chef de joacă, vor să-și înfrângă inamicul. Așa că, în funcție de cursul impredictibil al evenimentelor de pe front, liderii armatei daneze au folosit piesele Lego pentru adaptarea strategiei la noile realități ale războiului.

„Un proiect impresionant a fost derulat de partenerul meu danez de business – Trivium, compania daneză de consultanță alături de care organizez de doi ani încoace programul de certificare a facilitatorilor interesați să lucreze în organizații cu metoda Lego Serious Play.

Vorbim despre deschiderea a trei fabrici în SUA, Brazilia și China pentru liderul mondial în producția de insulină, compania daneză Novo Nordisk. Prin simulări cu Lego, cele trei unități de producție au fost deschise înainte de deadline și sub buget. O performanță după care ar tânji orice CEO și CFO”, punctează Mihaela Danciu.

Într-un alt proiect, cu pierderi de milioane de euro pe zi, o platformă offshore de transformare – prea grea pentru a fi ridicată de orice utilaj existent pentru a fi pusă pe apă – a devenit productivă abia după ce 60 de oameni au identificat un număr de 187 aspecte critice, tot cu ajutorul Lego Serious Play. Vestea bună este că platforma a devenit funcțională înainte de deadline, în ciuda întârzierilor. Vestea proastă e că managerii de proiect și-au pierdut job-ul.

Ceea ce dovedește că „jocul” serios cu Lego este un bun instrument pentru situații de criză, dar este mai înțelept să fie folosit la începutul unui proiect complex, pentru a evita pierderi semnificative pentru organizații, subliniază antreprenoarea.

În toate atelierele de Lego joaca este catalizatorul. Este acel ingredient care deschide mințile și inimile participanților, conducându-i la descoperiri surprinzătoare. 

„Geniul jocului constă în facilitarea creării unor noi combinații cognitive - în plan imaginar. Iar astfel, descoperim ceea ce funcționează - în plan real. Mare parte din eficiența noastră demonstrată în business vine din imaginarea repetată a unor posibile scenarii pe o temă dată”, arată Mihaela Danciu cum prin acest joc serios ne putem pregăti să facem față cu brio oricărei situații reale cu care ne-am confrunta.

În plus, joaca serioasă susține formarea memoriei pe termen lung. Intensitatea momentelor de joacă este cea care le dă persistență, ajutând participanții să stocheze experiențele mult dincolo de încărcătura momentului. 

Articolul face parte din seria Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Va dau eu o idee in ceea ce priveste un joc, interesant de neevitat si cu miza suprema: surviving climate change, generatie b or not. Joc interesant, util pentru copii si la care nimeni din 7 miliarde nu are training. Lume inconstienta imbarcata pe Titanic orbita de smartphnone si tehnologia care da baca la prima ploicica sau ninsoare.
    • Like 0
  • Leo70 check icon
    BS
    • Like 0
  • Max Max Max Max check icon
    „events architect”, construiește și pune în practică programe de team building care îmbină distracția cu învățarea. Lucrează cu adulți în organizații unde a implementat principiile Serious Play, Game-Based Learning și Brain-Based Learning. HAHAHAHA si mai ce ca sa formam o generatie care se va aliena 10 ore pe zi in fata unui ecran ?!
    • Like 0
  • Because it's fuckin awesome!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult