Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ca să producem schimbare socială profundă în România nu avem nevoie de eroi, ci de cetățeni implicați

Gradina Botanica

(Foto: galasocietatiicivile.ro)

Am dat zilele acestea un interviu unei studente care își scria teza de masterat pe tema conștiinței civice la români, în lumina protestelor de stradă care au marcat România ultimilor ani. M-a întrebat de ce e participarea atât de scăzută la români și de ce nu par interesați de a îmbunătăți societatea în care trăiesc. I-am spus că, în opinia mea, moștenirea a cincizeci de ani de comunism în care practic toată lumea a păcălit pe toată lumea (vă amintiți celebrul „noi ne facem că muncim, ei se fac că ne plătesc”, nu?) a creat o societate în care membrii ei au foarte puțină încredere unii în alții (low trust society). De aici și lipsa de coagulare a inițiativelor cetățenești. Dar i-am spus ca eu am speranță. În primul rând pentru că văd cum tehnologia începe să închege comunități de încredere. Comunități care, cu timpul, vor evolua, și vor ajunge să miște societatea.

Mi-am amintit de proiectele pe care le-am jurizat recent, la Gala Societății Civile, în cadrul secțiunii de Inițiative Cetățenești. Sunt proiecte care îmi dau încredere că din ce în ce mai mulți oameni simpli, nicidecum „oengiști de profesie”, își dau seama că oricine poate fi un agent al schimbării și poate rezolva o problemă de care îi pasă cu adevărat. Ca să producem schimbare socială profundă în România nu avem nevoie de eroi. Ci de cetățeni implicați. La Ashoka, cea mai mare rețea globală dedicată antreprenorilor sociali, credem într-un lucru simplu: Everyone a Changemaker (Oricine un agent al schimbării).

Am jurizat inițiative aparținând unor mici antreprenori din industria hotelieră care, fără să aibă vreo organizație stufoasă în spate și fără să scrie vrafuri întregi de hârțoage pentru finanțatori, au pus mână de la mână, au încheiat zeci de parteneriate și bartere, și au adus sute de copii amărâți, de la țară, în tabere la București. Felicitări, Anda, pentru Orice copil poate călători: ești un agent al schimbării.

Am citit despre Geeks for Democracy: un grup de ITiști și profesioniști din diferite domenii care s-au reunit cu sutele într-o platformă online cu scopul de a anima viața civică din România. Zis și făcut. Cu buget zero au mobilizat mii de voluntari în cea mai mare campanie de observare a alegerilor derulată până acum în România și au înființat un fond cetățenesc pentru finanțarea inițiativelor cetățenesti. Felicitări, Cătălin: ești un agent al schimbării!

Un student s-a apucat, la 18 ani, să scrie câteva linii de cod pentru a ajuta copiii dislexici să învețe limba română. După câteva luni, 45 de cadre didactice au derulat peste 400 de ore de terapie cu ajutorul lui LEXY. Felicitări, Bogdan: ești un agent al schimbării.

Cu suma modică de 6000 de lei, un cetățean din Mediaș a strâns o comunitate online de peste 4000 de oameni și a realizat o revistă online și o hartă interactivă, Mediaș Alert, pentru identificarea și urmărirea problemelor de pe domeniul public din Mediaș, petiționând cu succes, de sute de ori, autoritățile locale. E imposibil de apreciat numărul total de voluntari implicați în activitățile grupului „Inițiativă pentru Mediaș”. Probabil câteva mii, conform fondatorului acestei mișcări. Felicitări, Tamás, ești un agent al schimbării!

Cu un buget apropiat de nota de plată pentru o cină la un restaurant mai de fițe din București, 17 arhitecți, designeri și artiști din Ploiești s-au coalizat într-un grup mic (numit chiar așa, Mic, de la Maraton de Implicare Creativă) și au ajutat cinci ONG-uri locale să aibă identități vizuale ca la carte, noi strategii de marketing și noi povești. Nu s-au lăsat și au mers apoi la Brașov, unde au croșetat idei creative pentru îmbunătățirea transportului în comun. Felicitări vouă, sunteți agenți ai schimbării!

Lista ar putea continua. Vă invit să descoperiți cele 17 inițiative cetățenești înscrise anul acesta la Gala Societății Civile. Oricât de multă deznădejde ne aduce teatrul absurdului care pare că se joacă zilele acestea pe scena publică din România, sunt oameni care nu se lasă. Și care mereu găsesc soluții. Putem alege calea plângerii sau calea acțiunii. Depinde de noi!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Guvernantii si politicienii ne-au demonstrat in 20 de ani ca sunt imuni la initiative cetatenesti.Singura metoda de ai aduce cu picioarele pe pamint este de a nu ii mai alimenta cu bani ! O greva fiscala generalizata iar lasa cu buzunarele goale; NUMAI ATUNCI II VOM PUTEA SENSIBILIZA....
    • Like 0
  • Cred că #rezist vorbește clar despre calea acțiunii, nu e vorba de oameni deznădăjduiți. :-)
    Omul fără speranță nu rezistă.
    • Like 0
  • Laura check icon
    E super acest articol, dar mai mult de actiuni constructive e nevoie de comunicare din partea mass -media si promovare a oamenilor buni, a ideilor bune. Nu uitati ca si guvernarea tehnocrata s-ar fi plasat mult mai bine daca ar fi comunicat corect, clar toate strategiile puse in practica. In Romania poti sa te chinui si sa faci fapte bune dar daca nimeni nu stie de tine, esti singur pe lume si eventual izolat. Exercitiul de promovare, comunicare, vulgarizare a actiunii civice e foarte foarte important. E un mod de a educa. Asadar, la mai multe articole de acest gen, si la TV daca se poate !
    • Like 0
  • Măi să fie! Parcă e altă țară... dar nu țin minte să fi văzut vreuna din inițiativele astea difuzate la tv.
    • Like 1


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult