Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Călătorie cu „perla coroanei CFR” la 50 de grade. Sau cum își plimbă burțile la vagonul clasa I angajați tineri, în putere, numai buni de muncă

wc în tren CFR

Mijlocul săptămânii, gara Sibiu, primele ore ale dimineții. Trenul care ar fi trebuit să vină de la Budapesta (Keleti) în direcția București afișează o întârziere de o oră, apoi de 70 de minute, apoi de 90 de minute. Din câteva căutări pe internet și două telefoane aflu că trenul nu a avut probleme cu furtunile din țară și nici că a intrat cu întârziere în țară. Pe traseu, locomotiva s-a defectat și a durat mult remedierea.

90 de minute de așteptare în gara Sibiu- o gară mică, renovată de curând și prin care trec câteva trenuri, unde forfota e departe de a semăna chiar și cu cea din Brașov- te obligă să vezi detaliile cu alți ochi, să filosofezi și să te întrebi cum arată un plan de business al unui colos care suge bani de la buget.

Pe peronul gării, la 7 dimineața, își mută agale burțile proeminente indivizi în formații tip ciorchine, de câte 4-5 inși, niciodată de unii singuri, în plimbări individuale. Descriu leneș, întru relaxare matinală, cu instrumentele din mână (pe care nu le vezi folosite) mișcări strânse (niciodată largi) de pendul. Simbol al trecerii implacabile a timpului și a reducerii vitezei trenurilor de la noi, până la echilibrul perfect, șederea pe loc a garniturilor.

Cred că e nevoie de mulți ani de experiență ca să-ți rafinezi activitatea și să execuți mai multe lucruri simultan: să schimbi o vorbă despre nimic cu partenerii de plimbare, să miști lejer ciocanul din mână cu mâner lung și să mergi de la un capăt la altul al gării ca într-un ritual al facerii de nimic și aflatului în treabă în grup.

Te întrebi la ce o fi nevoie de atâția inși, care o fi gradul de încărcare, câte ore muncesc cu adevărat pe săptămână și cât câștigă. Or fi de la CFR infrastructură? Or fi angajați ai CFR Călători? Or fi angajați ai gării Sibiu?

Fără să comentăm prea multe despre tarifele călătoriilor, pentru că acestea sunt percepute mari sau mici în funcție de venituri, să știți că CFR Călători România percepe pentru un loc la un vagon de dormit clasa I, într-un compartiment cu două paturi, dar ocupat exclusiv de un singur pasager, 265 lei, echivalentul a 53.53 euro la un curs de 4.95 lei/ euro. Ideea de a oferi posibilitatea cumpărării unui compartiment întreg de către un singur călător este de departe- mai ales pe timp de pandemie- una bună.

Fără să cădem în capcana analizelor despre prețurile de la noi și cele din Europa VS salariile de la noi și veniturile din alte state, putem să ne oprim la raportul preț-calitate. Iar experiența unei călătorii cu perla coroanei CFR Călători, vagon de dormit clasa I, singur în compartiment, nu merită nici pe departe 53 de euro: mobilier vechi, neîngrijit, crăpat și murdar, miros de vechi și mucegai, sistem de alimentare la energia electrică nefuncțional în multe intervale, aer rece inexistent sute de kilometri, geamurile pline de zoaie, iar wc-ul, o „infecție” în mișcare. 


La plusuri, trecem o apă plată într-un recipient din plastic care probabil că s-a apropiat binișor, pe caniculă, de câteva ori de punctul de fierbere, un șervețel mare, alb, un săpun mic, o periuță de dinți de unică folosință cu pastă, 2 șervețele umede și încă unul, tot umed, pentru șters pantofii.

Vineri, ora 17.45, drumul de întors la Sibiu, plecare din Gara de Nord, cu trenul IR 472, București Nord- Budapesta (Keleti). 

Vagonul de dormit clasa I numărul 422 e aproape gol. Este păzit voinicește de un domn rotofei, înalt cât ușa compartimentului, cu nelipsita proeminență abdominală- semn al traiului dulce, fără de griji. Numai bun de muncă la vârsta lui. 

Nu ai cum să te întrebi ce examene și interviuri o fi trecut ca să se pricopsească cu un loc de muncă așa de solicitant: se urcă în tren la Capitală, merge până la Curtici, are 12 stații în care nici măcar nu coboară la fiecare, pentru că știe în avans dacă s-a mai luat vreun bilet. 

Altfel, ocazii nelimitate de combinații: oameni pe care-și face milă să-i ducă dintr-un oraș în altul, că poate nu au posibilități să achite zeci de euro pe o călătorie la vagon de dormit. Înțelegere din categoria că doar oameni suntem, pentru cei care își mai aprind o țigară la capăt de vagon fără să se mai dea jos din tren, că deh, fumatul ăsta e un viciu de care greu mai scapi.

În tren, prizele nu merg zeci de kilometri, cu intermitențe, te temi că fluctuațiile îți pot arde încărcătorul telefonului sau laptopului. Aerul nu se răcește deloc, pentru că a fost o defecțiune la computer (?!) dar acum își revine (explică el, e drept, plin și el de transpirație, semn că muncește în condiții grele, pentru care merită un spor la salariu, în timp ce își trage sufletul pe bancheta compartimentului pentru nași.)

Folosirea toaletei de la capătul vagonului perla coroanei CFR Călători este pe riscul călătorului. 

Care pandemie, ce măsuri minime de igienă? Ți-e silă să pui mâna pe mânerul ușii, capacul de la wc arată mizerabil și vechi. CFR te obligă te obligă să-l atingi ca să tragi apa, pentru că butonul este în spatele capacului. 

În baie, piese lipsă, mizerie pe jos, jeg pe la colțuri, nu știi dacă sunt doar urmele trecerii timpului sau chiar nimeni nu se ocupă să le spele- deși aș paria că de igienizare se ocupă minimum o firmă care a câștigat vreo licitație când a externalizat CFR Călători serviciile de curățenie. 


La coborâre, i-am atras atenția domnului rotofei numai bun de muncă despre condițiile din toaletă. Faceți ceva, zic. Totuși, WC-ul este eticheta unui loc, spune foarte multe despre oameni.

Răspunsul te face să-ți dai seama că la CFR Călători nu este vorba numai despre lipsa banilor și veșnica lipsă a investițiilor. Nu e nici despre PNRR și bani europeni. E despre nesimțirea fără margini a multora dintre angajați, acești făcători de nimic, care se plimbă de colo-colo pe banii noștri, primind invariabil leafa lună de lună (din prețul biletelor și subvențiile de la buget) și exersând ridicatul din umeri. 

Și eu ce să fac, să vină ministrul, să vină cine vrea. Nu-i treaba mea. La plecare, cineva a semnat că trenul e pregătit pentru călătorie. 

Nu am pus semn de exclamare la fiecare replică a domnului cu pricina, pentru că în nesimțirea lui, nu era loc decât de intonație de vreun fel, ci doar de punct. Punct și de la capăt, în traducere eu doar îmi iau leafa ca să fac nimic și-s mulțumit.

I-am mai spus că poate face rapoarte, poate transmite șefilor de mai sus că sunt călători nemulțumiți, că trebuie reparate lucrurile, că trebuie schimbat capacul de wc, că trebuie montate piese acolo unde lipsesc, că trebuie curățate, că e o chestiune de a fi gospodar.

Faceți sesizare cui vreți, e dreptul dumneavoastră, tot cu punct la final, a fost sentința finală a domnului numai bun de muncă, plictisit că trebuie să asiste la prelegeri la ora 23, pe un peron de gară de provincie, când am coborât la Sibiu.

În scurta plimbare până acasă mă întrebam dacă atât de lăudatul și titratul ministru Drulă mai are timp și de CFR, pentru că aleargă toată ziua pe șantierele de la autostrăzi (deși viitorul Europei e verde, iar trenurile ar trebui să fie grija numărul 1). 

Mă mai gândeam dacă nu ar trebui să-i pună și directorului companiei o rangă în mână, cu care să spargă porțile în spatele cărora își dau mâna sindicatele, angajații impasibili, corupția, șefii, interesele firmelor care căpușează de atâtea decenii căile ferate și trenurile din România. 

Să călătorești cu trenul în România este un coșmar, spune Digi24 duminică dimineață. Sunt probleme pe calea ferată și din cauza caniculei, dar și a furtunilor. Pasagerii sunt transportați în vagoane fără aer condiționat ori în vagoane-cușetă în care plouă. Călătorii care au plecat de la Arad spre Mangalia au ajuns la destinație după aproape 24 de ore.

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Diferentele colosale intre calatoria cu un tren (oricare ar fi el) din afara Romaniei si un tren CFR sunt o reprezentare clara a nivelului de implicare general, de la politicieni la calatori si angajati. Problema CFR nu este in mod necesar managementul, desi e evident ca daca o firma de consulting ia compania la puricat, jumatate din angajati pot pleca acasa. Problema CFR e combinatia dintre nepasare si coruptie. Solutia? Nu mai folositi CFR. Deloc. Pana inteleg nasii si baietii cu ciocanele ca putem trai si fara ei. Puteti? Eu zic ca nu, ca mentalitatea la noi e ca rau cu rau, dar mai rau fara rau. Ce sa ne mai fasolim, astia suntem.
    • Like 0
  • Buna seara domnu Alex, pentru ca in acest articol este vorba despre mine!
    Va rog frumos sa ma lasati sa am drept la replica!
    Am citit articolul dumneavoasta si eu personal am inteles urmatoarele!
    1. La vagonul de dormit calatorii fumeaza in vagon.
    2. Sunt calatori care merg pe combinatie cu domnul ,, rotofei" :)
    Bun, sa incepem cu inceputu!
    Este o vorba in zona Sibiului ,,incetut cu treaba buna"
    Acel domn pe care dumneavoastra l-ati numit rotofei (dolofan) il cheama Valentin si are o inaltime de 1.97 si 110 kg si varsta de 36 ani. Daca dumneavoastra considerati ca la asa inaltime si greutate sunt rotofi, este doar remarca dumneavoastra! Probabil pe langa fizicul dumneavoasta sunt rotofei!
    Sa stiti ca sunt bun de munca din anul 2002 luna Decembrie, atunci cand m-am angajat la CFR pe postul de sudor electric, unde nu contau ca afara era -25 de grade sau +40 trebuia sa-ti faci meseria, adica sa fiu bun de munca asa cum ati scris dumneavoastra si sa stiti ca chiar am fost bun de munca!
    Sa stiti si dumneavoastra ca ati calatorit in vagonul de dormit cu inca 5 persoane, toate cele 5 persoane au avut bilete de calatorie.
    In vagon nu s-au aflat calatori fara bilet si din cei 5 calatori doar 4 au fumat dar nu in capat de vagon asa cum spuneti dumneavoastra, au fumat in fiecare statie in care trenul a oprit!
    Cand ati coborat in statia Sibiu, nu mi-ati atras atentia, mi-ati adus la cunostinata pe un ton foarte frumos din partea dumneavoastra de neplacerile avute la calatoria dumneavoastra!
    Ati avut o discutie cu mine, reveritor la conditiile din tren, dar in discutia cu dumneavoastra nu am pomenit de ,,ministru" asa cum spuneti dumneavoastra. Aici m-ati dezamagit drept sa va spun!
    Daca imi aduc bine aminte discutia dumneavoastra referitoare la ce m-ati sesizat a fost mai mult cu cei doi calatori care au coborat sa fumeze, retineti au coborat!!
    Acel ,,rotofei" se numeste insotitor vagon de dormit, care a terminat o Scoala de Specializare Autorizata care calatoreste cu trenu de la statia de plecare pana la statia de destinatie si inapoi!
    Care pleaca cu noptile de acasa si care intr-o luna el este plecat aproape 20de nopti de acasa de langa familia lui si toate astea pentru ca iubeste aceasta meserie, o iubeste atat de mult incat uneori isi lasa familia pe locul 2.
    Cu mare drag va invit cu mine la cateva voiaje sa vedeti si dumneavoastra ce ,,viata de lux ducem"!
    Va multumesc pentru dreptul la replica si va doresc o seara buna!
    Valentin!

    • Like 0
  • Buna seara domnu Alex, pentru ca in acest articol este vorba despre mine!
    Va rog frumos sa ma lasati sa am drept la replica!
    Am citit articolul dumneavoasta si eu personal am inteles urmatoarele!
    1. La vagonul de dormit calatorii fumeaza in vagon.
    2. Sunt calatori care merg pe combinatie cu domnul ,, rotofei" :)
    Bun, sa incepem cu inceputu!
    Este o vorba in zona Sibiului ,,incetut cu treaba buna"
    Acel domn pe care dumneavoastra l-ati numit rotofei (dolofan) il cheama Valentin si are o inaltime de 1.97 si 110 kg si varsta de 36 ani. Daca dumneavoastra considerati ca la asa inaltime si greutate sunt rotofi, este doar remarca dumneavoastra! Probabil pe langa fizicul dumneavoasta sunt rotofei!
    Sa stiti ca sunt bun de munca din anul 2002 luna Decembrie, atunci cand m-am angajat la CFR pe postul de sudor electric, unde nu contau ca afara era -25 de grade sau +40 trebuia sa-ti faci meseria, adica sa fiu bun de munca asa cum ati scris dumneavoastra si sa stiti ca chiar am fost bun de munca!
    Sa stiti si dumneavoastra ca ati calatorit in vagonul de dormit cu inca 5 persoane, toate cele 5 persoane au avut bilete de calatorie.
    In vagon nu s-au aflat calatori fara bilet si din cei 5 calatori doar 4 au fumat dar nu in capat de vagon asa cum spuneti dumneavoastra, au fumat in fiecare statie in care trenul a oprit!
    Cand ati coborat in statia Sibiu, nu mi-ati atras atentia, mi-ati adus la cunostinata pe un ton foarte frumos din partea dumneavoastra de neplacerile avute la calatoria dumneavoastra!
    Ati avut o discutie cu mine, reveritor la conditiile din tren, dar in discutia cu dumneavoastra nu am pomenit de ,,ministru" asa cum spuneti dumneavoastra. Aici m-ati dezamagit drept sa va spun!
    Daca imi aduc bine aminte discutia dumneavoastra referitoare la ce m-ati sesizat a fost mai mult cu cei doi calatori care au coborat sa fumeze, retineti au coborat!!
    Acel ,,rotofei" se numeste insotitor vagon de dormit, care a terminat o Scoala de Specializare Autorizata care calatoreste cu trenu de la statia de plecare pana la statia de destinatie si inapoi!
    Care pleaca cu noptile de acasa si care intr-o luna el este plecat aproape 20de nopti de acasa de langa familia lui si toate astea pentru ca iubeste aceasta meserie, o iubeste atat de mult incat uneori isi lasa familia pe locul 2.
    Cu mare drag va invit cu mine la cateva voiaje sa vedeti si dumneavoastra ce ,,viata de lux ducem"!
    Va multumesc pentru dreptul la replica si va doresc o seara buna!
    Valentin!

    • Like 0
  • Articol platit! Nici macar nu stiti despre ce vorbiti. Cand ministru era Basescu la transporturi era necesar RK la 330 Km. Acum din 11000 Km ne apropiem de un sfert cu necesar de reparatii. Partiale, sau totale. Lipsa de investitii face a viteza pe calea ferata sa scada. Documentati-va! In 1989 pe CFR se circula cu 80 - 120 Km/h. Acum ? Cat despre purtatorii de ciocane - prea tineri sa fie pensionati si prea batrni sa fie angajati (daca ar avea unde). Asa cajudecati ministrii si politicienii care i-au pus la conducere.
    • Like 0
  • E ceva de groaza.Am calatorit pe relatia Bucuresti -Oradeala vagon cuseta si am jurat ca nu am sa mai calatoresc niciodata cu trenul. De ce ????M-am umplut de pureci,iar apoi a tretrebuit sa merg la medic pentru tratament de specialitate,.W.C.-urile dela capetele vagonuluierau MEZERABILE.Unul di W.C.-uri era ocupat cu saci de porumb. La noi grija fata de om,client nu exista..Acest exemplu este luat dela cei care se prefac ca conduc Romania.
    • Like 1
  • Voi fi rea. In ultima vreme, daca am treaba pe la Bucuresti sau Constanta, calatoresc de la Arad cu ATC-ul. E civilizat si pretul e la fel. Dar am observat si acolo ceva interesant: cand trenul pleaca de la Arad, e in stare perfecta: curat, hartie, sapun, instalatii functionale, vagonul cuseta pregatit pentru calatori.. Cand pleaca de la Bucuresti, seamana destul de bine cu trenurile CFR: cam jeg, vagonul cuseta cu lenjeria neadunata sau fara pachetele cu lenjerie proaspata, defectiuni mai mici sau mai mari, se mai uita cafeaua si apa minerala etc. Ma intreb, de ce oare?
    • Like 3
    • @ Maria Sarbu
      Astra Arad a construit vagoanele pentru CFR Calatori. S-a schimbat guvernul si banii n-au mai fost dati. Atunci au hotarat ca corect este sa exploateze vagoanele devenind operator transport calatori. Despre curatenie - politica Bucurestiului este "arde-l pe tugulan. Ce mortii masii".
      • Like 1


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult