Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Când nu mai știu cum să-mi învăț copilul să vadă lumea, mă gândesc la formidabila lecție a lui Vasile Adamescu

Uneori mă tem că nu voi reuși să transmit corect copilului meu toate cunoștințele mele. Asta e bogăția mea, de cealaltă nu am foarte multă și cu ea n-are ce face, dacă va rămâne needucat. Îmi doresc ca el să înțeleagă lumea, mult mai mult decât am putut eu să o înțeleg până acum.

Mulțumesc cerului, copilul este perfect sănătos, dar nu știu cum să-i fac mai ușoară învățarea de cântece, numere, litere, iar mai târziu de logaritmi și integrale.

Uneori cedez prea repede, alteori nu știu cum să fac mai atractive lecțiile sau insist până ce copilul începe să dezvolte o respingere. Sau îmi pierd răbdarea.

Poate e prea mic, poate eu nu știu cum să fac, poate e el mai energic, poate nu am eu suficientă răbdare, poate toate astea câte puțin.

Pedagogia este o știință, dar și o artă a educației, de care știam, dar nu m-aș fi gândit să apelez la metodele ei.

Până când am aflat de o poveste de viață extraordinară.

E vorba de celebrul Vasile Adamescu.

Foto: TVR

Născut perfect sănătos, la vârsta de doi ani și jumătate, rămas nesupravegheat, în grija unei mătuși, adoarme pe prispa casei. Între timp, o ploaie rece de toamnă îl udă până la piele și micuțul copil răcește.

Familia, neștiutoare de carte, încearcă să îl îngrijească cum poate mai bine. Era pățită. Băiețelul trecea acum prin ce trecuse și mama sa, care căzuse într-o copcă de gheață, încercând să ia apă din Dunăre. Murise în 1946, cu numai câteva luni în urmă.

Răceala se transformă în meningită și treptat copilul își pierde vederea și auzul. Din cauză că nu avea exercițiul vorbirii, devine și mut.

Rămas în grija bunicii, care l-a iubit nespus, la 11 ani, face un drum lung, din sudul țării, din comuna Borcea, tocmai până la Cluj.

Auzise bunica lui că acolo este o școală pentru orbi și surzi.

De frică să nu îl refuze, pe motivul vârstei, sau al triplei deficiențe, tatăl îl părăsește. Direcțiunea, încurcată de situație, îl acceptă în cele din urmă.

Așa cum descrie în cartea sa autobiografică, soarele a răsărit acum și pe strada lui.

Întra în lumea cunoașterii.

Și atât de mult a iubit Vasile cunoașterea, încât a reușit, cu ajutorul și devotamentul uriaș al unui grup de profesori, ca în următorii ani să poată să citească, să scrie, și cel mai uimitor, să vorbească.

Istoria cunoaște doar 3-4 persoane care au reușit să își depășească situația de orbi, surzi și muți, și să vorbească.

A reușit să-și termine liceul, pe vremea când bacalaureatul era ceva mai serios ca dificultate, și să intre și la Facultatea de Istorie-Filosofie, secția psihopedagogie specială. A concurat cu 273 de candidați văzători, pentru unul dintre cele 34 de locuri. A intrat cu nota 8,16.

Mai departe, devenit profesor, îndrumând la rândul său alți copii orbi.

Iată cum pedagogia, devotamentul profesorilor, voința, și răbdarea au adus unui copil pierdut, lumina cea mai de preț: Cunoașterea.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pedagogic vorbind, un copil cu dotare intelectuală normală dar cu handicapuri dramatice de văz și auz are o motivație mult mai solidă de învățare/ cunoaștere. Cazul nu poate constitui un exemplu pentru copiii care nu au traversat asemenea întâmplări nefericite.
    • Like 0
  • Frumos scris, impresionant exemplu de lupta cu destinul pentru a-ti construi singur un destin. Nu va recomand sa folositi aceasta poveste impresionanta de viata pentru copilului dvoastra decat dupa o anumita varsta. Copiii urasc exemplele exemplare care ii fac sa se simta imperfecti si oarecum neiubiti. Aveti rabdare! este cea mai buna metoda de a-l face pe copilul dvoastra sa se dezvolte in armonie cu calitatile si defectele sale. Discutati cu el orice. inclusiv un filemd edesene animate. Cunoastere poate incepe de oricunde si cu cat veti vorbi mai mult cu el aratandu-i ca in spatele oricarui lucru este ceva ce poate fi cunoscut, veti vedea ca in timp a acumulat deja o gramada de cunostinte. Mereu am visat pentru copiii pana in 10 ani o predare a informatiilor in modul in care Indiana Jones le primea de la guvernanata lui. Varietate, veselie, libertatea de a gandi si experimenta, mandria si chiar orgoliul de a spune la noua-zece ani, stiu! Din pacate asta putem face cu copiii nostri doar daca avem timp si suntem noi insine veseli si curiosi!
    • Like 4


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult