Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Cărtărescu: „Oaia e un animal docil, manevrabil, votează disciplinat”

Mircea Cărtărescu și oile

 (Foto: Facebook/Mircea Cărtărescu)

Scriitorul Mircea Cărtărescu este de părere că nu are sens inventarea unui brand național, pentru că românii nu sunt cunoscuți în lume după un singur lucru, întrebând retoric „de ce să nu punem porcul” în locul oii, vehiculată ca brand național. 

„Eu nu cred în branduri, nu cred că trebuie să inventezi așa ceva. Australienii nu au inventat brand cangurul. Eu nu cred că trebuie să inventezi un brand care n-a existat, românii n-au avut un brand al lor, nu sunt cunoscuți în lume după un singur lucru, nici măcar portul popular, de ce să-l faci (brandul -n.n.) din nimic, n-are sens. Să zicem că trebuie, nimeni nu te va recunoaște. (...) Sigur, punem oaia, de ce să nu punem porcul, românii mănâncă mai degrabă porc decât oaie”, a spus Mircea Cărtărescu luni la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu.

Cărtărescu vede oaia ca pe un animal docil, manevrabil, care „votează cu cine trebuie”. 

„Oaia nu e cel mai deștept animal, e un animal docil, manevrabil, care trăiește cu capul în pământ, votează disciplinat. Dacă putem compara populația României cu o turmă, sigur, e populația care votează cu cine trebuie”, spune Cărtărescu.

Scriitorul a explicat poza postată de el la sfârșitul lunii mai pe Facebook, în care apare în rol de cioban.

„În curte la socrul meu. El a crescut mereu animale. Sângeorz-Băi. M-a amuzat să fac poză în stil Grigorescu, un ciobănel care meditează profund ca ciobăneii noștri naționali”, a spus scriitorul.

Pe 30 mai, ministrul Agriculturii Petre Daea s-a arătat deschis ideii de a schimba actualul brand de ţară al României, frunza, cu oaia, el susţinând că „oaia este o statuie vie” şi că frunze are toată lumea, dar oi ca în România nu.

„Lângă oaie găseşti o frunză, lângă frunză nu poţi să găseşti o oaie”, a spus Daea.

Emisiunea „În fața ta” poate fi urmărită la Digi24 de luni până joi, începând cu ora 22:30.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumos spus dar nu in totalitate adevarat. Oaia pare preocupata doar de iarba pe care o manaca si cu cat pasunea e mai grasa cu atat oaia prospera si ciobanul odata cu ea ca are ce lapte sa mulga si deci ce branza sa faca si sa o vanda la piata foarte scump dupa cum se stie. Dar oaia este extrem de sensibila si daca ceva o nelinisteste si o sperie iar relatia ei cu ciobanul nu e cea din Miorita, atunci una din ele fuge, de obicei cea mai sperioasa, si toate fug " ca oile" dupa ea chiar daca fug in prapastie.Deci oaia nu este cel mai sigur animal dect daca e bine hranit, ingrijit si aparat. Doar atunci vor vota cu cine trebuie. Daca nu, vor fi mancate de lup, vandute altora, furate de hoti sau pur si simplu se vor rataci in hatisuri periculoase. In plus daca ar fi sa credem un scriitor american de geniu ca Phillip K. Dick, s-ar putea sa vina un timp in care oaia sa fie un animal de lux.( vezi romanul " Visează androizii oi electrice?")
    • Like 0
  • check icon
    Despre Australia se spunea la un moment dat că trei lucruri ar defini-o și cu care ar fi ușor recunoscută: eucaliptul, cangurul și bumerangul. Trei elemente, de floră, faună și o componentă umană, care o diferențiază ca țară de restul lumii.
    Și la noi, poate nu avem specii endemice de copaci, în arealul climatic temperat-continental, destul de răspândit, deci comun, dar avem codrul, chiar dacă în ultima vreme riscăm să nu mai vedem pădurea din cauza copacilor tăiați.
    Avem barza, viezurele sau mânzul, niște animale care ar putea fi alese mai degrabă pentru rezonanța strămoșească, dar nu avem poate cel mai important element care să ne scoată în evidență ca nație, și anume echivalentul bumerangului.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult