Sari la continut

De șase ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Cărtărescu: „Oaia e un animal docil, manevrabil, votează disciplinat”

Mircea Cărtărescu și oile

 (Foto: Facebook/Mircea Cărtărescu)

Scriitorul Mircea Cărtărescu este de părere că nu are sens inventarea unui brand național, pentru că românii nu sunt cunoscuți în lume după un singur lucru, întrebând retoric „de ce să nu punem porcul” în locul oii, vehiculată ca brand național. 

„Eu nu cred în branduri, nu cred că trebuie să inventezi așa ceva. Australienii nu au inventat brand cangurul. Eu nu cred că trebuie să inventezi un brand care n-a existat, românii n-au avut un brand al lor, nu sunt cunoscuți în lume după un singur lucru, nici măcar portul popular, de ce să-l faci (brandul -n.n.) din nimic, n-are sens. Să zicem că trebuie, nimeni nu te va recunoaște. (...) Sigur, punem oaia, de ce să nu punem porcul, românii mănâncă mai degrabă porc decât oaie”, a spus Mircea Cărtărescu luni la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu.

Cărtărescu vede oaia ca pe un animal docil, manevrabil, care „votează cu cine trebuie”. 

„Oaia nu e cel mai deștept animal, e un animal docil, manevrabil, care trăiește cu capul în pământ, votează disciplinat. Dacă putem compara populația României cu o turmă, sigur, e populația care votează cu cine trebuie”, spune Cărtărescu.

Scriitorul a explicat poza postată de el la sfârșitul lunii mai pe Facebook, în care apare în rol de cioban.

„În curte la socrul meu. El a crescut mereu animale. Sângeorz-Băi. M-a amuzat să fac poză în stil Grigorescu, un ciobănel care meditează profund ca ciobăneii noștri naționali”, a spus scriitorul.

Pe 30 mai, ministrul Agriculturii Petre Daea s-a arătat deschis ideii de a schimba actualul brand de ţară al României, frunza, cu oaia, el susţinând că „oaia este o statuie vie” şi că frunze are toată lumea, dar oi ca în România nu.

„Lângă oaie găseşti o frunză, lângă frunză nu poţi să găseşti o oaie”, a spus Daea.

Emisiunea „În fața ta” poate fi urmărită la Digi24 de luni până joi, începând cu ora 22:30.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Frumos spus dar nu in totalitate adevarat. Oaia pare preocupata doar de iarba pe care o manaca si cu cat pasunea e mai grasa cu atat oaia prospera si ciobanul odata cu ea ca are ce lapte sa mulga si deci ce branza sa faca si sa o vanda la piata foarte scump dupa cum se stie. Dar oaia este extrem de sensibila si daca ceva o nelinisteste si o sperie iar relatia ei cu ciobanul nu e cea din Miorita, atunci una din ele fuge, de obicei cea mai sperioasa, si toate fug " ca oile" dupa ea chiar daca fug in prapastie.Deci oaia nu este cel mai sigur animal dect daca e bine hranit, ingrijit si aparat. Doar atunci vor vota cu cine trebuie. Daca nu, vor fi mancate de lup, vandute altora, furate de hoti sau pur si simplu se vor rataci in hatisuri periculoase. In plus daca ar fi sa credem un scriitor american de geniu ca Phillip K. Dick, s-ar putea sa vina un timp in care oaia sa fie un animal de lux.( vezi romanul " Visează androizii oi electrice?")
    • Like 0
  • check icon
    Despre Australia se spunea la un moment dat că trei lucruri ar defini-o și cu care ar fi ușor recunoscută: eucaliptul, cangurul și bumerangul. Trei elemente, de floră, faună și o componentă umană, care o diferențiază ca țară de restul lumii.
    Și la noi, poate nu avem specii endemice de copaci, în arealul climatic temperat-continental, destul de răspândit, deci comun, dar avem codrul, chiar dacă în ultima vreme riscăm să nu mai vedem pădurea din cauza copacilor tăiați.
    Avem barza, viezurele sau mânzul, niște animale care ar putea fi alese mai degrabă pentru rezonanța strămoșească, dar nu avem poate cel mai important element care să ne scoată în evidență ca nație, și anume echivalentul bumerangului.
    • Like 0


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult