Sari la continut

Protecția datelor cu caracter personal

Din 25 mai Republica.ro aplică noua politică de protecție a datelor cu caracter personal și modificările propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 (GDPR). Prin continuarea navigării pe platforma noastră confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

Căști VR, podele interactive și dispozitive accesibile pentru sala de clasă. Când tehnologia se îmbină cu educația

Bett show

La sfârșitul lunii ianuarie, a avut loc la Londra Bett Show, un mare târg internațional dedicat tehnologiei educaționale, la care au luat parte peste 800 de companii mari, peste 100 de startup-uri de tehnologie în educație și peste 34.000 de vizitatori care reprezintă comunitatea educațională globală. „Îmi place la Bett că aduce împreună o comunitatea de educatori, inovatori din toată lumea. Creează un fel de Vortex de idei și feluri noi de a gândi, oamenii vin împreună să învețe unul de la altul, să împărtășească idei unul cu altul”, spunea în urmă cu doi ani sir Ken Robinson, unul dintre cei mai cunoscuți experți internaționali în educație, care a vorbit atunci pe scena evenimentului. Pe vremuri, amintea el, să faci orarul însemna să stai o vară întreagă cu o foaie mare de hârtie în față, cu un creion în mână și cu o gumă de șters alături. Astăzi, instrumentele digitale îi ajută pe profesori să își organizeze rapid programul și le oferă o flexibilitate fără precedent în istorie. Este doar unul dintre modurile în care tehnologia este astăzi folosită în școlile și universitățile din lumea întreagă.

„Nu este numai despre tehnologie, baza stă în împlinirea talentului și posibilităților umane. Trebuie să înțelegem că tehnologia e aici să ne ajute”, spunea sir Ken Robinson.

Învățarea cu ajutorul căștilor de VR și al podelelor digitale

La Bett Show 2019 au fost prezentate o serie de dispozitive și programe care să îmbogățească educația la toate nivelurile, inclusiv în învățământul special. Vizitatorii au putut accesa instrumente dedicate școlilor, dar și părinților care vor să își educe copiii de acasă, programe care să facă predarea și evaluarea mai eficiente, felurite resurse educaționale digitale. Spectaculoase au fost instrumentele de Class VR, care aduc realitatea virtuală la orele de curs. Cu ajutorul unor căști de realitate virtuală, elevii pot explora mormântul lui Tutankhamon, pot pilota un avion de vânătoare sau pot intra în lumea lui Shakespeare fără să părăsească sala de clasă. 

„Să ai șansa să faci toate aceste lucruri în sala de clasă este incredibil și e o cale grozavă de a deschide uși și de a le arăta copiilor lucruri pe care altminteri nu ar avea șansa să le vadă”, a consemnat un blog educațional din Regatul Unit. Un alt instrument digital care a provocat entuziasm la Bett a fost o podea digitală, care stimulează învățarea interactivă. Un proiector, un computer și o cameră kinetică transformă cât ai clipi orice podea de școală într-o veritabilă arenă interactivă de învățare. Profesorii de STEM au găsit un ajutor de nădejde în kiturile de construcție și de programare cu care elevii pot crea și programa orice le poate imaginația, de la mașinuțe din piese Lego la chitare pe care le confecționează singuri. 

Dispozitive accesibile și instrumente care detectează plagiatul

Un element important la târg a fost prezența dispozitivelor electronice care pot fi achiziționate la un preț accesibil de școli și licee. Microsoft a prezentat, de pildă, șapte noi dispozitive cu Windows 10, care includ funcția de inking. Dispozitivele permit utilizare tehnologiei gratuite de accesibilitate, precum Learning Tools din Office 365. În plus, Microsoft a adus la Bett noi funcții pentru Teams, hub-ul de colaborare în echipă în Office 365. Acestea au fost realizate în urma feedback-ului primit de la profesori, iar printre ele se numără Grade Sync, care le trimite profesorilor în mod automat notele pentru sarcinile rezolvate în Teams direct în sistemul de informații al elevilor, dar și evaluarea mobilă, prin care dascălii pot evalua sarcinile din Teams de oriunde s-ar afla, de pe un telefon iOS sau Android. Totodată, o nouă funcție le permite cadrelor didactice să detecteze gradul de plagiat prin scanarea internetului, în căutarea de similitudini cu textele predate de elevi. Luna aceasta, va fi lansată o versiune beta care le va permite profesorilor să acceseze platforma MakeCode chiar din Teams. Cu biblioteca gratuită oferită de MakeCode, care cuprinde programa școlară de informatică, elevii pot folosi programarea cu blocuri sau JavaScript pentru a-și crea propriile jocuri și a le partaja cu prietenii. 

Ajutor pentru cei care au nevoie de o atenție suplimentară în procesul de citire

O parte dintre inovațiile prezentate la Bett s-au adresat celor care au, dintr-un motiv sau altul, dificultăți de citire. Microsoft a demonstrat la târg cum poate funcționa Immersive Reader într-o cască de VR, de care să beneficieze oricine are nevoie de o atenție suplimentară în procesul de citire. De asemenea, a lansat și materiale gratuite de formare în cadrul Comunității Microsoft Educator, pentru a-i ajuta pe profesori să le ofere cele mai bune oportunități educaționale elevilor și studenților care au dislexie.

Microsoft a anunțat la Bett că va transfera cercetarea și tehnologia din partea Code Jumper - un limbaj de programare fizică realizat pentru copiii nevăzători sau cu deficiențe de vedere - către American Printing House for the Blind, astfel încât mai mulți elevi din întreaga lume să poată beneficia de acestea. Code Jumper se bazează pe o cercetare a Microsoft, numită Project Torino, și este conceput pentru a le oferi copiilor cu vârste cuprinse între 7 și 11, care au deficiențe de vedere, o introducere în programare. Code Jumper este despre a construi concepte „care să le permită copiilor să devină cercetători în domeniul științei computerelor, programatori, ingineri software. Le dă baza computațională care să le permită să meargă în orice direcție vor”, spunea anul trecut unul dintre cercetătorii care au luat parte la Proiectul Torino.

O țară mai bună se construiește plecând de la un sistem de educație performant. Introducerea programării în procesul educațional deschide oportunități către joburi căutate și bine plătite și, mai mult decât atât, dezvoltă acele abilități care construiesc adulți ce pot face față unor provocări diverse: gândirea critică, rezolvarea unor probleme complexe și creativitatea. Platforma Republica vă prezintă oamenii care își doresc să schimbe felul în care învață copiii noștri. Susținem programul Alt Viitor, în care Microsoft România investește 1 milion de dolari. Este un proiect în care sunt implicate ONG-uri, 4500 de profesori și voluntari, o inițiativă care va sprijini dezvoltarea de competențe digitale pentru peste 11.000 de elevi. Îi veți cunoaște aici, le veți afla poveștile și veți vedea modul în care acești oameni pun umărul la construcția unui viitor mai bun pentru România.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pentru noi ar fi un uriaș pas înainte dacă școlile ar fi dotate cu wc-uri. Cam ăsta e nivelul nostru.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult