Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Câteva lecții pentru o Românie care suflă și-n iaurt: chiar lovită puternic de coronavirus, Marea Britanie își scoate educația din carantină

Boris Johnson

Foto: Guliver Getty Images

Guvernul britanic se confruntă la ora actuală cu o situație nu prea roz. Marea Britanie tocmai a depășit Italia în ceea ce privește numărul de morți din cauza infecției cu noul coronavirus iar unii reprezentanți ai sistemului privat, în special cei care au sponsorizat Partidul Conservator, pun presiune pe executiv să dea drumul la economie. 

Premierul britanic Boris Johnson, deși susținea cu nonșalanță imunitatea de grup la începutul pandemiei, după ce a contractat el însuși virusul și a fost nevoit să stea la terapie intensivă câteva zile, și-a schimbat părerea. Reîntors din spital, Johnson nu a susținut ridicarea restricțiilor imediate și a anunțat că la sfârșitul săptămânii acesteia vom avea un plan în etape pentru ieșirea din carantină.

O dezbatere foarte aprinsă în spațiul public privește sistemul educațional și ce se va întâmpla cu elevii, studenții și universitățile când restricțiile se vor ridica. 

Deși de la începutul pandemiei școlile au fost închise, câteva dintre ele si-au continuat activitatea pentru copiii persoanelor considerate a avea joburi-cheie, cum ar fi medici, asistenți, vânzători în supermaket-uri, lucrători în agricultură etc. pentru că aceștia nu ar fi putut sta acasă cu ei. Universitățile au ținut cursuri online, multe școli au prevăzut pachete cu materia pe care elevii vor fi nevoiți să o parcurgă acasă, supravegheați de părinții lor cât se poate, iar unele au susținut câteva cursuri online. 

O mare neînțelegere este la ora actuală intre studenți și universități, pe de-o parte, și universități și guvern, pe cealaltă parte. 

După cum știm, sistemul universitar din Marea Britanie este unul dintre cele mai renumite din lume iar acestui renume i se adaugă și aportul financiar pe care aceste universități îl aduc economiei. Practic sunt ca niște business-uri mamut care la ora actuală se confruntă cu pierderea clientelei care aduce cei mai mulți bani – studenții străini. Un student din afara Uniunii Europene plătește mult mai mult decât un student britanic sau din spațiul comunitar iar un student din spațiul comunitar, deși plătește aceleași taxe școlare ca unul britanic, nu are dreptul la împrumut pentru chirie și necesitați pe perioada studiilor ca cel britanic, așa că încasările se măresc. La momentul de față Guvernul a refuzat un plan de salvare a universităților de 2 miliarde de lire sterline iar acestea sunt nevoite să mențină taxele la același nivel, chiar dacă cursurile sunt susținute online, spre dezacordul studenților care amenință cu abandonul studiilor.

În ceea ce privește redeschiderea școlilor, ministrul educației, Gavin Williamson a declarat că acest proces se va face treptat, cu elevii de clase terminale începând primii, iar asta nu se va întâmpla înainte de 1 Iunie cel mai devreme. Toate deciziile vor fi luate în acord cu Grupul Științific pentru Situații de Urgență (SAGE). Experiența celorlalte state care au deschis deja școlile, precum Germania și Danemarca, va fi luată în considerare.

Distanțarea socială va trebui să fie respectată în școli și pentru asta se vor lua măsuri ca alternarea celor care se vor prezenta fizic la școală cu cei ce vor face cursuri online, acest lucru va fi necesar și pentru că mulți profesori vor trebui ținuți acasă în izolare deoarece fac parte din categoriile vulnerabile în fața virusului. Ministrul a mai menționat că nu se așteaptă totuși să se ajungă la concluzia ca trimestrul pierdut să se extindă în vară, deși unele școli plănuiesc să se deschidă pe timpul verii să recupereze materia pierdută. 

În ceea ce-i privește pe copiii care fac parte din mediile dezavantajate, măsurile au fost următoarele până în momentul de față: 1.3 milioane de elevi sunt eligibili pentru o masă gratuită la școală, iar acest lucru a fost suplimentat pe timpul pandemiei prin vouchere pe care părinții le pot descărca online. Pentru cei ce nu au destule instrumente digitale pentru a continua studiile online s-a făcut un fond și s-au achiziționat 200.000 de laptop-uri ce se vor livra până în iunie. Ministrul este deja în discuții cu BBC pentru a pune la dispoziție materia școlară și prin intermediul televiziunii pentru cei care nu își pot permite internet.

Pe lângă toate acestea doi parlamentari, Ian Mearns de la laburiști, împreună cu Christian Wakeford de la conservatori au scris o scrisoare adresată Ministerului Educației pentru a aloca un fond de 700 de lire pentru fiecare elev care vine dintr-un mediu dezavantajat financiar pentru a fi plătite 2,5 ore extra pe săptămână timp de 12 săptămâni pentru a ajunge din urmă pe cei care au avut mai multe surse financiare pentru a continua studiile pe perioada pandemiei. 

Noi măsuri se așteaptă să fie făcute publice la sfârșitul săptămânii acesteia.

Text apărut pe blogul autoarei

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ovidiu check icon
    Domnisoara/ Doamna, abordarea guvernului UK este de un amatorism infiorator iar SAGE doar o gluma proasta.
    • Like 0
  • În general acest site este populat cu articole serioase, inteligente si credibile motiv pentru care urmăresc postarile si le citesc, macar un ARTICOL pe zi! Aproape nu conteaza contributaorul deoarece nu am citit pe acest site materiale de slaba calitate.
    De aceea va rog - nu mai folositi titluri de tabloid.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    Motivul pentru care Marea Britanie sau alt stat ar dori sa redeschida scolile nu este legat de educatie, ci de impactul izolarii si lipsei vietii sociale asupra psihicului. Pentru copii este un dezastru aceasta izolare. La fel si problema redeschiderii magazinelor sau altor magazinase. Asta nu inseamna redresare economica nicidecum, insa in mintea oamenilor se creeaza ideea de libertate si acestlucru are un imapct psihologic. Altfel, vom avea generatii de copii depresivi si adulti bolnavi psihic.
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult