(Foto: Guliver/Getty Images)
Am văzut din comentariile la articolul meu intitulat „Abordarea echilibrată a ministrului Teodorovici”, publicat pe blog-ul meu pe 30 ianuarie 2018 și preluat pe www.hotnews.ro și pe www.republica.ro că există câteva confuzii referitoare la tipul de venit care este presupus a fi impozitat progresiv. În continuare fac unele precizări care ar putea fi clarificatoare.
Impozitarea progresivă se poate aplica asupra salariului sau asupra venitului global, adică asupra veniturilor din salarii cumulate cu alte venituri, cum ar fi venituri din dobânzi, dividende etc.
Despre introducerea impozitări progresive a venitului global s-a discutat, dar a rămas neclar dacă se va introduce și când.
Impozitarea salariilor în sistem progresiv s-a făcut înainte de 1989, dar și după aceea până în anul 2000. Tot în sistem progresiv și tot până atunci a fost impozitat profitul întreprinderilor, conform, de exemplu, Legii 12/1991.
Globalizarea veniturilor personale a fost introdusă de guvernul Isărescu și implementată gradual începând din 2000 cu asistență germană, iar impozitarea a fost făcută în sistem progresiv. Sistemul impozitării pe baza venitului global a fost eliminat odată cu introducerea cotei unice, în 2005, de către guvernul Tăriceanu.
Având în vedere că globalizarea veniturilor nu s-a făcut încă, în articolul meu m-am referit la impozitarea progresivă a veniturilor salariale. Este foarte posibil ca un guvern să dorească să impoziteze în sistem progresiv numai salariile, nu neapărat venitul global. În articolul menționat m-am referit la eventuala impozitare în sistem progresiv a salariilor și am arătat că reducerea salariilor mai mari care ar rezulta din acest sistem nu este benefică.
Este foarte probabil însă ca, în România, impozitarea progresivă să fie introdusă concomitent cu introducerea cerinței de a se calcula venitul global în scopuri fiscale. Toate judecățile exprimate în articolul meu rămân valabile. În plus, dacă impozitarea progresivă se va aplica venitului global, vor apărea și alte efecte, cum ar fi, de exemplu, reducerea stimulentelor pentru economisiri in conturile de economii.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Economiile oamenilor la banci, sunt deja impozitate. Si sunt impozitate dupa o lege strimba. Gresit alcatuita.
Se impoziteaza dobinda teoretica, nominala, nu ce ramine din dobinda dupa ce se scad taxele bancare. (Adica se impozitateza venitul brut, nu venitul net.)
In al doilea rand, impozitele pe dobinda pleaca de a o dobinda de 1 ban. Codul fiscal prevede o zona de gratie pentru veniturile mici. Nu o stiu exact, dar ceva sub 20000E/30000E venit net /an, nu se impoziteaza. Ma rog, stiti mai bine ca mine cifra exacta. Ori impozitul la dobinda, la mine, a plecat de la 5 USD. ?!!!!!!(/6 luni.....)
In plus, operatiunile bancare ar trebui sa se bucure de confidentialitate. Daca tu spui -obligatoriu- cati bani ai, unde, ce dobinzi..... ce confidentialitate mai exista? Vreti sa eradicati afacerile ilegale si spalarea de bani? Foarte bine. Dar treburile astea sa se rezolve la banci, nu la ANAF. Pastrati o minima decenta in relatiile cu cetateanul. Mai ales cu cetateanul ce economiseste....
Pentru o corecta aplicare a sistemului impozitarii globale, trebuie format un aparat de contabili, intii. Care sa se ocupe de toti cetatenii, sa le poata rezolva problemele. Formati acest corp. Arondati fiecare familie unui contabil. Pe urma vedeti cum si ce obligati cetatenii. Si faceti o lege care sa distinga intre greseala cetateanului si greseala contabilului. Nu trebuie hartuit cetateanul de buna credinta.
In rest, numai de bine!