Foto: DC News via Andrei Nae/Facebook
O fotografie în care un tânăr lector universitar de la Universitatea București poartă o fustă scurtă, un top, sandale și pălărie a iscat o adevărată furtună pe Internet, după cum scrie și Ziarul Adevărul, care indică faptul că în spațiul online comentariile au fost diverse, de la „e treaba lui cum se îmbracă”, la „nu-mi trimit copiii să vadă așa ceva”.
Pretindem că suntem o societatea deschisă, care dă dreptul tuturor persoanelor să se manifeste așa cum își doresc din punct de vedere al genului. E ok să fii conservator, la fel cum e ok să fii progresist. Suntem o democrație care încă învață cum să se comporte cu cetățenii săi și diversitatea opiniilor este un element fundamental în tot acest proces.
Însă atunci când lansezi o opinie, în numele libertății de exprimare, e necesar ca aceasta să nu fie completată de ură, stigmatizare și etichete fără vreun argument valid la bază. Din nefericire, nu s-a întâmplat asta în cazul lui Andrei Nae, lectorul universitar al Facultății de Limbi Străine din cadrul Universității București, care a apărut în fața studenților îmbrăcat în haine feminine, adică în fustă, poșetă și pălărie.
Poza aceasta a devenit sursă de postări care au fost create pentru a fi locuri în care ura să fie manifestată fără vreo limită. Mulți internauți au început să jignească persoanele care își declară alte identități sexuale decât cele cu care s-au născut și să răspândească teorii despre cum „LGBT vrea să ne transforme în femei”.
Ce trebuie să reținem despre Andrei Nae, dincolo de acest scandal online, este faptul că are gradul de doctor și predă cursul de masterat „Jocurile video şi identitatea culturală” şi cursul opţional „Introducere în studiul jocurilor video ca medii narative”, pe lângă seminare de practică a limbii engleze şi literatura americană.
Începând cu 2019, Andrei Nae este directorul proiectului de cercetare „Discurs colonial în jocurile video” finanţat de UEFISCDI. Iar în CV-ul său de 20 de pagini se mai precizează că a publicat mai multe studii sub forma de cărţi, capitole şi articole printre care se numără monografia Immersion, Narrative, and Gender Crisis in Survival Horror Video Games, publicată de Routledge în 2021.
În 2016, Andrei Nae scria un text foarte bun în Dilema Veche, în care preciza: „Homosexualii sînt o anxietate majoră pentru bărbatul tradiţional fiindcă orientarea lor sexuală subminează însăşi identitatea masculină tradiţională. Masculinitatea bărbatului neaoş se defineşte în opoziţie binară cu feminitatea tradiţională. Dacă prima este pozitivă (bărbatul este activ, aduce bani, ocupă sfera publică, are libertate de mişcare, el este cel care cucereşte femeia), a doua este negativă (femeia tradiţională este pasivă, nu produce bani, ocupă doar sfera privată, nu are aceeaşi libertate de mişcare şi agenție în general, ea este cea cucerită de bărbat), iar cele două se definesc prin raportare una la alta.
Având ca obiect al agenţiei sexuale nu o femeie, ci un bărbat, homosexualitatea perturbă constructul identitar masculin şi îl umple pe bărbatul tradiţional de anxietăţi. Simţindu-se atacat la baza identităţii sale, bărbatul neaoş contraatacă prin stigmatizare şi excludere elucubrând, în baza aceluiaşi reductio ad naturam, că homosexualitatea este o boală, că homosexualii sunt anormali, sau prin campanii de excludere precum iniţiativa Coaliţiei pentru Familie de a schimba Constituţia. Arma bărbatului tradiţional este excluderea, dar ce nu înţelege acesta este că excluderea este o sabie cu două tăişuri. Accentuând norma masculinităţii albe şi ortodoxe, excluderea, după ce va fi terminat cu femeile, homosexualii, minorităţile etnice, religioase etc., va începe să producă efecte în rândul bărbaţilor albi ortodocşi heterosexuali care se vor discrimina între ei în funcţie de apropierea sau depărtarea de normă”.
Reacția Universității București
Purtătorul de cuvânt al Universității din București, Bogdan Oprea, a precizat că profesorul n-a venit îmbrăcat indecent. „Trăim într-o țară democratică. Domnul n-a venit indecent, expunând lucruri care nu se expun. Există un cod de etică și incluziune, așa cum obligă legea, ce punct de vedere aș putea să formulez? Trăim într-o țară în care oamenii au libertatea să se exprime”, a spus Oprea, citat de ziarul Adevărul.
Pe de altă parte, a mai precizat reprezentantul Universității din București, în codul de incluziune și gen nu sunt prevăzute norme vestimentare. „Cu siguranță nu sunt prevederi care să te oblige să te încalți cu pantofi de o culoare sau cu pantaloni nu știu de care. Regulile sunt în limitele legii. Un astfel de regulament ar fi împotriva Constituției. Nu poți să dai un regulament care nu respectă legislația națională”, a adăugat Oprea.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
De acord, e mai feminin decât Șoșoaca.
Exceptând vreo invenție epocală legată de transplantul cromozomilor "ea" tot "el" rămâne, indiferent ce fuste, poșete sau tocuri poartă!
GENETICA hotărăște cine ce e, nu presa!
În societatea modernă "libertate" e doar scuza pentru lipsa valorilor reale și atât.
Iar universitatea care îi permite chestia asta se descalifică by default.
răzvanulep.
P.S. În caz că o faci pe prostul (tipic, de altfel pentru whataboutiști), homofobia e o manifestare caracteristică (pe lângă xenofobie, antieuropenism etc.) a postacilor putiniști care prestează pentru stăpânii lor, pe site-urile românești.
Pentru o altă "profesie liberală" era îmbrăcat perfect, greșise doar locația!
Ți s-a rupt vreun toc, e o perioadă mai nasoală a lunii? :D
Pe de altă parte, a mai precizat reprezentantul Universității din București, în codul de incluziune și gen nu sunt prevăzute norme vestimentare. „Cu siguranță nu sunt prevederi care să te oblige să te încalți cu pantofi de o culoare sau cu pantaloni nu știu de care. Regulile sunt în limitele legii. Un astfel de regulament ar fi împotriva Constituției. Nu poți să dai un regulament care nu respectă legislația națională”, a adăugat Oprea.
Cel puțin eu pot spune că n-am cunoscut personal niciun reprezentant al unei minorități sexuale. Dar după cum s-a exprimat tovarășul tău haim, că vede tot felul de homosexuali în jurul său, probabil vă știți cel putin din vedere.
Nu tot ce nu este ilegal este neapărat și moral, iar odată compromisă reputația instituției cu greu se va mai repara. Inevitabil lumea va asocia "UniBuc" cu "profesorii în fuste și pe tocuri", mult succes în activitatea didactică!
Doi la mână, vorbim despre o universitate DE STAT. Pe banii lor pot să facă ce vor, pe banii noștri trebuie să păstreze măcar un minim nivel de decență, că despre nivelul academic ne lămurim ușor din clasamentele internaționale.
Trei la mână, se presupune că trebuie să ne pregătim să punem mâna pe arme să apărăm valorile europene. Între timp însă "valorile europene" au dileme existențiale ce fustă să asorteze la ce sandale și cât de mare să fie poșeta! Să fim serioși, la ăsta nu mă aștept să pună mâna pe arme, de teamă să nu-și rupă o unghie, iar alții clar nu vor pune mâna pe arme să-i apere fusta, literally!
Nu mai dispari odată de pe „Republica”, răzvănelp, că-ți consumi „talentele” degeaba?
P.S. În schimb, voi putiniștii nu aveți nici cea mai vagă idee despre ce înseamnă mândria, cârpe kaghebiste.
Intrebarea e alta: de ce astfel de smititi sunt tocmai la Filologia UniBuc, facultate cu reputatie proasta? Nu vedem asa ceva nici la Informatica, nici la Automatica din Politehnica, nici la Chimie , nici la Matematica, nici la Fizica. Si astea sunt facultati foarte bine vazute in lume, cu absolventi in tot soiul de pozitii importante. Cu siguranta sunt homosexuali si printre absolventii si cadrele didactice de la facultatile mentionate (statistic e de asteptat sa fie), dar selectia de la o specializate competitiva impune ceva autodisciplina si logica, pe romaneste mai trebuie sa si poti ceva, nu doar sa spui vorbe sperand sa atragi atentia.