Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Ce a început să conteze pentru tinerii corporatiști, dincolo de salariu: reputația angajatorului și sediile cool

Sediile „cool” și reputația angajatorului sunt criterii de care țin cont tot mai mult, pe lângă un salariu atractiv și diverse beneficii, potențialii angajați valoroși atunci când aleg un nou loc de muncă.

„În prezent pentru candidați contează foarte mult mediul de lucru. Candidații vor să lucreze pentru o firmă care are un brand frumos, despre care se știe că tratează lucrurile corect, are un sediu frumos, care arată că firmei îi pasă de angajați. De exemplu, dacă vorbim de IT, vorbim de oameni tineri care vor ca firmele să fie cât mai „cool”, programul cât mai flexibil, să existe cât mai multe beneficii, acces la cât mai multe programe de dezvoltare, de diplome, certificări”, a declarat pentru Republica.ro Oana Botolan Datki, South East Europe managing partner al Consulteam.

Angajatorii se luptă pentru atragerea candidaților bine pregătiți, propunând o ofertă completă și complexă, dar firmele cu reputație negativă întâmpină dificultăți atunci când vor să facă angajări, arată specialiștii în resurse umane.

„Așteptările unui operator sau ale unui lucrător comercial pot diferi de cele ale unui manager, dar, pentru ambele categorii, intră în calcul salariul, beneficiile, dar și elemente precum reputația angajatorului, atmosfera și condițiile de lucru, respectul față de salariat, inclusiv în materie de timp de lucru. Din această perspectivă, reputația negativă precede, și sunt companii mari care au serioase dificultăți să angajeze, atât la nivel de specialist, cât și la nivel de personal de execuție. Locația postului este de asemenea importantă, pentru că dificultățile de transport sunt omniprezente în România”, ne explică Raluca Pârvu, business manager BPI Group.

Cum aduci un candidat valoros în compania ta

Este important să existe o armonie între nevoile companiei și așteptările unui potențial candidat valoros, crede Oana.

„Dacă omul este ceea ce are nevoie compania, dar face jobul acesta de patru-cinci ani, iar ce pot eu să îi ofer, ca angajator, este același lucru, atunci nu e nicio miză. Ori trebuie să îi dau mult mai mulți bani, ceea ce nu prea se mai întâmplă, adică în general îi dai un pic mai mult decât avea, tot cam pe acolo, nu îi dai cu 25% mai mult pe același job. Dar trebuie să fie ceva interesant și pentru omul acela ca să plece din locul unde a lucrat atât. Trebuie să existe un avantaj, fie că e ceva mai complex, o promovare, o expunere la niște chestii mai interesante față de ce făcea până acum”, spune Oana Botolan Datki.

În cazul unui post de management, trebuie ținut cont de strategia companiei în găsirea unui candidat potrivit.

„Dacă vine un candidat bun, potrivit, pe un post de top management și strategia companiei este să facă restructurări, s-ar putea să nu fie ceva bun neapărat, decât dacă e o promovare pentru el”, explică reprezentanta Consulteam.

„Punctual, putem spune că piața aparține candidaților, și nu angajatorilor”

Raluca Pârvu, business manager BPI Group, spune că regula cererii și ofertei se aplică și în recrutare. Dinamica depinde mult de contextul local sau al industriei respective.

„Atunci când se deschide un hipermarket, o fabrică sau un centru de servicii partajate și sunt sute de posturi disponibile, recrutarea se face în condiții de volum, într-un timing strâns și cu criterii precise referitor la calitățile indispensabile ale candidaților. Sunt în lucru astfel de proiecte de recrutare în România, atât pe poziții de execuție (operatori de producție), cât și pe poziții de experți (servicii partajate sau IT), unde numărul de posturi disponibile este mult mai mare decât numărul candidaților disponibili și interesați la momentul respectiv”, este de părere Raluca Pârvu.

Punctual, pe anumite funcții sau în marile orașe, putem spune că piața aparține candidaților, și nu angajatorilor, consideră Raluca Pârvu. În acest tip de piață, cu cât angajatorul are mai mare nevoie de respectivă competență, cu atât va trebui să facă mai multe eforturi pentru a-și valoriza oferta.

Pentru pozițiile de expert/specialist/manager, pachetele de beneficii merg mână în mână cu politicile de dezvoltare internă. Nu vorbim doar despre posibilitățile de formare profesională, care sunt demult o realitate în mediile corporatiste, din marile orașe, ci și de posibilitățile de promovare și de gestionare a carierei.

Eforturi de clarificare a ofertei de carieră

Specialiștii în resurse umane spun că, atât timp cât creșterea salariilor nu poate fi sustenabilă pe termen lung, angajatorii vor face eforturi de clarificare a ofertei lor de carieră.

„Totuși, într-o piață tensionată, candidații nu privilegiază suficient cariera, ci pachetul salarial, de aceea oferta trebuie să fie bine echilibrată, poziționată corect față de alți angajatori comparabili și bine „vândută” la interviu. Logica de carieră este poate încă insuficient explicată candidaților pe aceste poziții specializate și înalt calificate. Credem că în 2016 mulți angajatori vor face eforturi de clarificare a ofertei lor de carieră, cu atât mai mult cu cât simpla escaladă a salariilor și beneficiilor nu este sustenabilă pe termen lung! Momentan, cel puțin în piața de IT, există încă bugete de salarii deosebite și se merge pe soluțiile cu rezultat rapid în atragerea candidaților”, explică Raluca.

În opinia ei, companiile sunt preocupate să diversifice pachetul de beneficii pentru a se diferenția de concurență. „Iar atunci când ai mijloace financiare, fantezia nu are limite! Doar că odată atrași candidații, este indispensabil să-i și păstrezi pe termen mediu cel puțin”, arată reprezentanta BPI Group.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ar trebui sa plateasca si ei taxe la stat ...ca toata lumea ...si mie mi-ar conveni ca in domeniul meu sa nu se plateasca taxe ...sa iau si eu 2000de euro leafa....si vreau si trotineta la serviciu...si ping pong.....si mai cred ca munca lor este pentru beneficiul celor din exterior...nu pentru romania.....deci ...sa plateasca taxe
    • Like 0
    • @ Vladimir Stefanov
      Care ei, despre ce vorbim? Presupun ca te referi la angajatii din domeniul IT si as fi de acord cu tine, chiar daca eu insumi beneficiez de aceasta scutire. NUMAI CA nu intelegi scoupul acestei scutiri. Este vorba de incurajarea companiilor internationale de a deschide sedii si in Romania. Lucru care se intampla. Si de pe care beneficiem TOTI. Companiile PLATESC in continuare taxe la stat. In plus de asta, pe langa joburile din domeniul IT se deschid o multime de oportunitati si pentru alte domenii, de la servicii de curatenie si paza pana la joburi in vanzari, resurse umane, comunicatii, management, etc, etc, etc. Ca sa nu mai vorbesc de buticurile, restaurantele, saloanele, salile de fitness si alte afaceri mici care se deschid pe langa aceste corporatii. Scutirea de impozit pentru angajatii din domeniul IT nu este data pentru acestia, ei s-ar descurca bine si fara ea. Este data pentru toti ceilalti! Exista studii facute pe baza acestui subiect. Dar daca tu preferi sa furi o varza de la celalalt chit ca asta va face capra ta sa moara... Ce sa zic? Bine ca nu iei tu decizia asta.
      • Like 3
    • @ Madalina Zarafin
      Cum ai dedus tu ca nu inteleg scopul acestei scutiri?...si mai stiu ca piata este suprasaturata de trotinete...si vor fi taxati curand...ghinion...
      • Like 0
    • @ Vladimir Stefanov
      Daca intelegi care este scopul acestei scutiri si intelegi ca este pentru binele TUTUROR de ce exact iti doresti sa fie scoasa? Cat despre piata asta suprasaturata despre care vorbesti tin sa-ti spun ca nu ai nici cea mai mica idee despre ce vorbesti. Se dau salarii uriase pentru recruiting pentru ca pur si simplu sunt prea putini oameni care lucreaza in aceste domenii raportat la cat are nevoie piata. Orice firma, oricat de mica are nevoie de un inginer de IT, de programe, de servere, de.. etc. etc. Fiecare site pe care il folosesti (acesta inclusiv) are cel putin un om care se ocupa de el (mult prea rar doar unul, de obicei de la 10 in sus). Se dau prime uriase pentru recomandari in domeniu pentru ca pur si simplu nu sunt suficienti oameni. Eu stiu persoane care si-a deschis firma cu persoane din alte domenii pe care le-au invatat programare pentru ca nu gaseau programatori la salariile pe care erau dispusi sa le dea. Nu stiu cine ti-a zis ca piata este suprasaturata dar iti garntez ca si-a batut joc de tine.
      • Like 1
    • @ Madalina Zarafin
      Ok..pot intelege...dar nu privi lumea de sus...toate domeniile sunt importante..nu subestima pe nimeni..si doamna care face curatenie are rolul ei in societate....
      • Like 0
    • @ Vladimir Stefanov
      Nu stiu ce exact din mesajul meu ti-a dat de inteles ca as privi pe cineva de sus. Nici nu imi trece prin cap sa fac asta din cauza meseriei, este un motiv stupid, consider ca oricine munceste cinstit pentru traiul sau merita respect - cu atat mai mult "doamna care face curatenie", eu nu as rezista fizic si psihic sa fac meseria dumneaei. Ma deranjeaza insa teribil cei care nu gandesc, isi aleg o meserie care nu ii multumeste si pe urma dau vina pe lume sau societate sau tara sau chiar pe cei care muncesc cinstit in alte meseri mai bine platite.
      • Like 1
    • @ Madalina Zarafin
      Daca esti platita sa fii maciuca...nu-mi propun sa-ti dau de lucru...punct
      • Like 0
  • Foarte mult contează relevanța muncii, participarea la proiecte care au un impact vizibil și măsurabil, sentimentul că produsul la care lucrează este util, performant și livrează beneficii reale clienților și utilizatorilor. Desigur, în companiile care fac outsourcing (majoritatea) subiectul ăsta nu se abordează, că nu le este convenabil și accesibil, în oferta lor de joburi nu se poate include acest element esențial fiindcă numca pe care o oferă este una de rutină, fără o finalitate imediată și fără un feedback real din piață, de la beneficiari.
    • Like 0
  • sunt curios de unde afla viitorii corporatisti informatii credibile despre 'reputatia' viitorului angajator?! Cred ca aici e trasa de par treaba, dupa mine, intr-o tara care se zbate intre capitalism si comunism (inca!) tinerii sunt interesati de bani si stabilitate cand vine vorba de un job, si mai putin de sedii 'cool' sau 'reputatia' angajatorului.Stiti vorba aia, la pomul laudat ...
    • Like 1
    • @ Adrian Macovei
      Serios, esti curios? Pai simplu: de la cunostinte si prieteni in primul rand. Fiecare dintre noi lucreaza intr-un domeniu, are fosti colegi de facultate sau de job, prieteni, care lucreaza in acelasi domeniu. Si care au suficiente de povestit despre cum merge treaba in firma respectiva. In plus fata de asta, exista diverse site-uri si aplicatii (Glassdoor este cel mai cunoscut exemplu) in care angajatii isi evalueaza compania dupa atmosfera de lucru, program, atractivitatea beneficiilor, salariu si multe altele. Deci informatii ai de unde sa iei.
      • Like 1
    • @ Adrian Macovei
      Pe urma, tu zici ca "tinerii sunt interesati de bani si stabilitate". Cam generalizat, nu crezi? Chiar crezi ca asta ii intereseaza pe toti tinerii? Chiar crezi ca toti tinerii sunt dispusi sa faca cel mai de rahat job si sa lucreze de dimineata pana seara si sa faca 2 ore cu transportul in comun pentru un job banos si stabil? Eu nu cred. Pentru mine cel putin conteaza mult si alte aspecte. Am auzit cazuri de oameni foarte nefericiti la firme in care salariile erau OK raportate la piata si joburile erau stabile. Dar degeaba era jobul stabil daca seful tipa la tine si te jignea, monitoriza de cate ori mergi la baie, te lua la rost cand voiai concediu si eventual te chema si sambetele sa lucrezi. Ca sunt tineri care sunt interesati doar de bani si stabilitate? Nu neg. Presupn ca dintre cei care lucreaza in domenii nu foarte cautate. Dar cred ca sunt foarte putini.
      • Like 1
    • @ Madalina Zarafin
      cred ca tu generalizezi, in afara de setea ta pentru dat replici, nu vad nimic obiectiv in ce spui, te raportezi la experientele tale personale si atat. Sa zicem ca vine firma Madalina Zarafin Inc. din Milwaukee(SUA) si doreste sa angajeze 50 de geoengineers...sa zicem ca tu esti interesata, ai pregatirea necesara si te duci la interviu, de la care prieteni si cunostinte afli tu (in afara de google) despre ei?
      • Like 0
    • @ Madalina Zarafin
      din nou dai replici subiective, tinerii romani, spre deosebire de cei straini, nu prea au de unde alege si ,DA, sunt dispusi la multe compromisuri "dispusi sa faca cel mai de rahat job si sa lucreze de dimineata pana seara si sa faca 2 ore cu transportul in comun pentru un job banos si stabil"
      • Like 0
    • @ Adrian Macovei
      Trec peste atacul destul de personal cu toate ca nu ne cunoastem si iti raspund obiectiv la intrebarea pe care ai pus-o:
      Bineinteles (nu a zis nimeni altfel!) ca fix cand se deschide sediul firmei in Romania nu ai de unde sa ai date pentru ca nimeni nu poate sa stie care vor fi conditiile. Nu despre asta se discuta aici. Odata ce firma respectiva deschide insa sediul in Romania si angajeaza oameni, intr-un an - poate nici macar, poate doar cateva luni, sunt suficienti angajati incat sa poata da un feedback puternic. Sunt cateva firme pe care eu stiu sa le evit pentru ca am primit un feedback negativ de la cunostinte. Si nu numai eu stiu sa le evit, nu doar la mine a ajuns acel feedback. Pe langa feedback-ul primit de la prieteni si cunostinte, dupa cum am mentionat deja, exista forumuri si aplicatii dedicate acestor informatii. International (repet, daca ai fi citit raspunsul meu ai fi vazut), cel mai cunoscut este Glassdoor. O aplicatie care exact pentru asta exista: angajatii dau feedback anonim, se fac statistici (clasificate pe joburi si experienta si altele) si posibilii angajati merg (sau nu merg) la interviuri mai in cunostinta de cauza. Deci se poate. Sigur ca este ceva mai greu cand vorbim de firme mai mici, dar in timp se va regla si asta. Restul presupun ca depinde si de domeniul in care lucrezi, cat de bine stii meseria ta, cat de bine stii ce vrei de la un job si cat de mult efort depui pentru a obtine acel job. Pentru mine personal (si pentru cei cu care am mai discutat acest subiect), nu conteaza numai salariul. Conteaza mult si proiectul pe care voi lucra, programul de lucru, atmosfera, accesibilitatea sediului si multe altele. Da, ultimele 2 fraze au fost asumat subiective.
      • Like 1


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult