Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce au în comun o călătorie în Mongolia cu un Peugeot 206 și lansarea unui business. Vlad Grigore a renunțat la o carieră în IT pentru a afla răspunsul. Republica antreprenorilor

Vlad Grigore - Furniture Factory

În urmă cu zece ani, Vlad Grigore a decis să participe împreună cu prietenul său la Mongol Rally, considerată cea mai mare aventură din lume, care presupunea parcurgerea distanței dintre Londra și capitala Mongoliei, pe cont propriu, cu o mașină veche și cu capacitate cilindrică mică, în scop caritabil.

Lucra ca IT-ist într-o bancă și i se părea că nu se întâmplau prea multe lucruri interesante în viața sa. A alungat monotonia și în anii ce au urmat cu expediții în Peru și în Siberia, până când a venit pandemia care a închis granițele și posibilitățile de a lupta cu plictiseala. Acesta a fost momentul în care a decis să înceapă un business și să experimenteze o altfel de aventură. Cu atât mai mult cu cât izolarea și munca de acasă l-au convins că trebuie să facă altceva pentru că se simțea „ca într-o cușcă”.      

Identificase o piață în creștere și găsise chiar doi parteneri care păreau potriviți pentru a porni pe acest drum. Planurile nu s-au concretizat însă așa cum și-a dorit, dar exact că în expedițiile pe care le-a făcut, a depășit obstacolele, și-a învățat lecțiile și a mers mai departe. În vara anului trecut a lansat Furniture Factory, un atelier de mobilă la comandă, în care a investit 50.000 de euro, și estimează că în 2023 va ajunge la o cifră de afaceri de 500.000 de euro.

„În momentul în care discutam cu diverși parteneri și căutam sponsorizări pentru a participa la Mongol Rally, cineva m-a întrebat, în condițiile în care eu făceam training și project management în banking, iar colegul meu era stomatolog, ce știm noi despre mașini și cum de ne-am gândit să plecăm cu un Peugeot 206 până în Mongolia, pentru că sigur că o să ne lase pe undeva pe drum. Tocmai asta era și ideea. Să pleci cu o mașină pe care bunica ta ar lua-o până la piață pentru că sigur se va strica pe drum și de aici vor începe provocările. Așa a fost și cu mobila mai târziu. Se aseamănă cu povestea cu Mongolia pentru că ajungi în niște puncte critice pe care trebuie să le depășești”, povestește Vlad.

„Am făcut rugby și cred că lucrurile se fac cel mai bine în echipă”

Vlad nu știa mare lucru despre mobilă înainte să se apuce de acest business. A văzut însă că cererea pentru mobila la comandă este în creștere și că este o piață pe care se pot aduce îmbunătățiri. S-a asociat cu doi meșteri care ar fi trebuit să asigure partea de producție, dar a constantat în scurt timp o „nepotrivire de caracter”. Așa că a luat decizia să pornească pe cont propriu și să-și construiască o echipă. Lucru deloc ușor. 

„Venind din IT m-am gândit la un model de business în care să ne strângem mai mulți și fiecare să se ocupe de ce știe mai bine, dar nu a funcționat. A fost prima lovitură pe care mi-am luat-o și am reorganizat lucrurile. Am închis prima firmă, am îndreptat greșelile și am deschis una nouă. Cred că acesta e un lucru foarte important. Să faci greșeli și să înveți din ele. (...)

M-a atras mai mult un business în mobilă decât unul în IT, unde lucrurile sunt mai complexe. Vorbind cu cunoscuți și cercetând piața, mi-am dat seama că există cerere în piață pentru că, pe lângă construcția de case și apartamente noi, dar chiar dacă oamenii nu se mută, își schimbă mai des mobila din casă. Nu mai suntem în comunism când țineam mobila 40 de ani. (...)

Cea mai mare provocare de până acum este să formez și să cresc echipa. Am făcut rugby și cred că lucrurile se fac cel mai bine în echipă. Dar este greu să găsești niște oameni pe care te poți baza, să formezi o echipă, pentru că e mai mult decât despre forță de muncă și mână de lucru, este despre a avea niște oameni pe care te poți baza, pe care îi poți trimite la un client și să ai siguranța că fac ce trebuie”, spune Vlad, care în prezent coordonează 5 oameni.

Echipa lui se ocupă numai de partea de producție și montaj, iar pentru design are mai mulți colaboratori.

„Birocrația din România te cocoșează” 

Orice antreprenor știe că dincolo de provocările pe care le prespune începutul unui business, o piatră de încercare o reprezintă și birocrația. Vlad spune că pentru a deveni antreprenor în România e nevoie de răbdare și de dosare cu șină pentru că „birocrația din România te cocoșează”.

Sunt însă și alte aspecte de care trebuie să te ocupi la început de drum, și pentru care Vald a găsit soluții la Stup, un spațiu special creat de Banca Transilvania, menit să îi ajute pe cei care doresc să înceapă un business, dar și pe cei care vor să se dezvolte, indiferent că este vorba de o afacere online sau una offline.

„Am avut mare noroc cu Stup pentru că acolo am descoperit niște lucruri foarte bune pentru zona de antreprenoriat. Găsești soluții din piață, de la parteneri validați, care ajută antreprenorul să dea drumul la treaba. Mai puțin părțile legate de stat. De la Stup am luat, de exemplu, soluția de facturare, un pachet de servicii de la Yellow Creators, care se ocupă cu fotografii. În plus, aici se organizează evenimente la care mă duc și unde am cunoscut oameni din diverse domenii de business. Pentru mine aceste soluții au venit la momentul potrivit, iar acesta este un aspect foarte important într-un business”, conchide Vlad.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Curaj pentru a merge pe drumuri noi, curiozitatea de a descoperi noi soluții și perseverența de a continua să înaintezi chiar și în cele mai dificile momente.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Răbdare și dosare cu șină. Altfel spus, foarte multă răbdare pentru a naviga prin hațișurile birocratice.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Desigur. De fiecare dată când am nevoie de o zi de concediu. Dar din fericire nu am prea mult timp să mă gândesc la acest lucru.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Fiecare client fericit îmi arată că facem ceea ce trebuie.

Ce este antreprenorul? Cel care își dorește să schimbe lucruri și nu se mulțumește cu puțin.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 50 000 EUR

Număr de angajați: 5 angajați

Timp de recuperare a investiției: 3 ani

Cifra de afaceri (estimare 2023): 500 000 EUR

Profit: Sperăm 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult