Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Ce brad îți iei în funcție de ce mașină ai. Un ghid practic

Cu cât ai mai mult timp la dispoziție, cu atât deciziile legate de cumpărăturile festive devin mai complicate. Timp ai, mai ales cel pierdut în interminabilele blocaje ale Crăciunului. E simplu. Ascultă-ți mașina.

E un Crăciun însorit și cald. Fără zăpadă, polei, viscol, comandament de iarnă, demisii de miniștri sau orice altă posibilă barieră în decizia de a lua mașina. Așa că ne întâlnim toți blocați sub jerbele de beculețe cumpărate prin licitație publică. Colindători avem – la radio sau varianta live cu elemente dramatice adăugate tip miel în brațe sau lipsă picior. Ne mai lipsește niște șorici și o țuică.

Pardon, suntem la volan. Bine, nu e ca și cum am face ceva cu el. E cald. Căldura e la minim, dar tot cald e. Deschizi geamul, renunți la orice speranță legată de semaforul aflat la un kilometru care e roșu de o oră și începi radiografia colegilor de trafic. Fiecare cu bradul lui.

Pe contrasens se strecoară un bătrânel cu o mașină mică veche franțuzească economică. La fel de chibzuit ca și mașina, bătrânelul a ales o coroniță în loc de brad. A așezat-o pe plaja din spate, blocând orice fel de vizibilitate. Oricum nu vede că și-a uitat ochelarii acasă.

Razant, cu flash-uri și părând implicat într-o intervenție armată antiteroristă, spintecă blocajul un SUV sport german de un alb imaculat cu numere de județ din sudul țării și insignă de „World Police Association” înfiptă în parbriz. Hayonul e deschis lăsând să iasă un brad care ar face Familia Regală invidioasă. O fi in misiune. Sau poate vrea să pună bradul la rece.

Pe banda de lângă se târâie cu mai mult spor un monovolum cu două coarne de ren din pluș, condus de o mamă simpatică depășită de situație. În spate trei copii desprinși parcă din reclame au transformat bradul într-un joc de artificii de ace, care zboară în toate direcțiile. Bradul chel cu beculețe. Merge și așa, important e să vină Moșul sub el cu ce trebuie.

Foto: Guliver Getty Images

Un domn distins la volanul unei mașini luxoase de proveniență britanică. Vorbește nervos la telefon, stabilind ultimele detalii privind livrarea bradului direct la domiciliu. „Cum adică nu are voie camionul de 16 tone în oraș? Nu știu, descurcă-te. Da, macaraua a ajuns și așteaptă. Da, îl pui lângă piscină, unde altundeva? Trebuie să fie vizibil din salon!”

Intersecția e aproape, dar un sens e blocat de un cuplu de hipsteri într-o mașină japoneză mai bătrână decât ei, trecută prin trei atacuri de cord, dar de fiecare dată, ca prin minune, cu față curată. Cei doi își cer scuze cu gesturi largi, au apreciat greșit mișcarea cozii. Anul ăsta nu iau brad, nici măcar de plastic. Aportul de carbon e mult prea însemnat. Așa că au încărcat bancheta din spate cu crete, acuarele, ambalaje, hârtii și alte deșeuri din care vor genera un brad-manifest cu emisii negative. Păzea, Instagram!

Mamă, ce se aude? Fac ăștia iar paradă cu cele 4 MIG-uri? E doar eșapamentul unui hot-hatch tunat. Atât de tunat că nu mai știi ce marcă e. Știi doar că eșapamentul îți sfârtecă timpanul și că ar fi bine să nu treacă pe lângă vreo maternitate să nu provoace nașteri premature. În rest e galben, cu jante negre, geamuri negre, oglinzi negre, faruri spate negre și doi puști albi palizi pe locurile din față care stau amândoi pe Snapchat. Vorbesc probabil unul cu celălalt. „Mergeam să luam brad când am văzut ce line-up e la *nume complicat și neinteligibil de petrecere underground electro*. Esti nebun? *treizeci de emoticoane care spun că nu mai iau brad, ci se vor duce la party pentru următoarea saptămână*”.

O limuzină neagră germană din clasa medie. Soț și soție. El răspunde de pe telefon la ultimele mailuri pe anul ăsta – oricum a plecat cu vreo 2 ore mai devreme de la birou ca să ia brad. Ea verifică pe laptop niște bugete într-un tabel de mărimea județului Constanța. Se îndreaptă către un magazin uriaș de proveniență nordică. Mai au circa două ore până când vor cumpăra brad, suport de brad, ornamente, beculețe, sistem de montaj, sistem de demontaj. Brusc își vor da seama că sub brad trebuie pus un covor, lângă el o canapea, că e nevoie de o bibliotecă pentru a pune cadourile și de o mașină mai mare cu care să transporte tot. Vor încheia un credit de nevoi personale și vor petrece Sărbătorile certându-se pe nuanța tapițeriei canapelei.

Blocajul e pe terminate. La fel și Sărbătorile. O mașină de teren, parcă adineauri scoasă din cutie de un copil gigant, preparată să ajungă la Polul Nord, demarează în trombă de la semafor. E așa de înaltă că ar putea să ne depășească pe deasupra. Are prins pe acoperiș tăticul tuturor brazilor - de aici și până în Norvegia. Bradul are nume și rădăcină, e parte dintr-o expediție umanitară mediatizată, va fi plantat într-o zonă în care s-a defrișat masiv. Evenimentul se va termina cu o vânătoare legală, un foc de tabără, vin fiert și colindători din zonă. „Domnu’, nu mi-l vindeți mie? N-am mai găsit d-ăsta viu nicăieri...”

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    ce duios....avem ce ne dorim.....care este problema? nu,nu știm dacă ne dorim brazi de crăciun,cadouri,etc,dar automobile sigur,cu orice preț...atunci de ce ne plângem dulce amar?....
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult