Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce înseamnă scenariul de groază al naționalizării companiilor din România: un drum spre izolare economică și decădere. Exemplul Venezuelei

Venezuelă.

foto: Juan Barreto / AFP / Profimedia

Recent, spațiul public a ajuns să aibă dezbateri neverosimile despre economie. Au apărut teme precum „naționalizarea” și s-a discutat despre nevoia de a avea companii românești – poate chiar publice – în anumite zone ale economiei. Evident, pentru România este un plus să existe companii românești proeminente în cât mai multe sectoare ale economiei. În același timp este important să înțelegem că există o diferență între companiile private și cele de stat, iar transferul dintr-o parte în alta fără a folosi mecanisme de piață (de ex. achiziția de acțiuni la valoarea lor reală) este profund problematic.

Cum am ajuns să avem firme străine în România?

Principalul motiv pentru care industria naționalizată din România nu funcționa, avea produse necompetitive și suferea de pe urma altor probleme era lipsa de competitivitate în comparație cu rivalii internaționali. Aceasta, la rândul său, deriva din managementul prost, lipsa de capital pentru investiții și accesul limitat la tehnologie. În acest context, multe companii au fost privatizate după 1990. Unele nu au supraviețuit, altele au înflorit. În unele cazuri, privatizările s-au derulat în condiții suspecte, lucru care a stârnit resentimente în acel moment, dar și ulterior.

Ce înseamnă naționalizarea?

Subiectul principal al naționalizării este compensarea pe care o primesc (sau nu) acționarii companiei care trece în proprietatea statului. Au existat cazuri de naționalizare fără compensare, mai ales cu ocazia instaurării unor regimuri comuniste. Această opțiune implică transformarea statului care o face într-o paria internațională și reducerea noilor investiții la aproape zero. Dacă confiscările se extind la proprietate intelectuală și brevete, transferul de tehnologie tinde să scadă de asemenea spre zero.

Există și privatizări „civilizate”, în care statul – ca oricare alt actor – cumpără acțiunile companiei pe care dorește să o aibă în proprietate. Compania rămâne privată, dar statul prin diverse structuri devine principalul acționar. Aceste privatizări, deși sunt în multe privințe legitime, costă. Statul trebuie să plătească valoarea acțiunilor pe care le cumpără din bani publici. Or, în momentul de față, România se confruntă cu un deficit bugetar record.

Ce se întâmplă după privatizare?

Problema apare, de regulă, după privatizare. Venezuela e un foarte bun exemplu de stat care a decis să nu mai plătească străinilor pentru propriile resurse. A naționalizat industria petrolieră și a creat o firmă de stat – PDVSA – încă din 1976. Evident, minunea a durat doar câțiva ani. La fel ca România, Venezuela are un sector de cercetare subdimensionat și este un importator net de tehnologie. De asemenea, nu este străină de numirile politice independente de competența celor care primesc un loc de muncă. Și pentru a completa peisajul, se pare că din PDVSA (compania petrolieră de stat) s-au furat miliarde de euro. După o politizare adițională a companiei în anul 2002, eficiența acesteia a scăzut dramatic. Acum, Venezuela are „onoarea” de a fi reușit să aibă penurii de produse de bază și un nivel record de sărăcie, deși stă pe rezerve uriașe de petrol.

Dar România are firme de stat de succes

Într-adevăr, România are și companii deținute de stat care funcționează bine și au și cifre bune de profit. De ce nu ar fi ele un bun model pentru privatizările ulterioare? În primul rând din cauză că firmele românești deținute de stat au fost construite pe baza patrimoniului public pre-existent: hidrocentrale sau rețele de distribuție, de exemplu. Diferența față de naționalizarea unei companii private sau crearea unei firme noi de la zero este existența anterioară a capitalului fix. Nu au fost necesare investiții uriașe și nici achiziția de acțiuni. Mai mult, companiile de stat de astăzi sunt de facto privatizate. Statul este doar acționarul principal.

Mesajul contează

Discuțiile despre naționalizare sau schimbarea proprietății companiilor cu capital străin sunt contraproductive din prisma semnalului pe care îl transmit. Riscă să facă neatractive noi investiții străine sau să crească costul creditării externe a unor afaceri private din România. Mai mult, există riscul apariției unor rețineri în calea transferului de tehnologie spre investiții derulate în România. Ambele ne pot afecta negativ pe termen lung. Inclusiv pe noi, antreprenorii români ai căror afaceri depinde de sănătatea generală a economiei naționale și de fluxul de investiții venite din exterior.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

Dieta fertilității.

În ultimii ani, interesul pentru alimentația care sprijină fertilitatea a crescut semnificativ. Cu toate acestea, ideea unei „diete minune” care să garanteze sarcina este un mit. Specialiștii în medicină reproductivă subliniază că succesul depinde de un cumul de factori: echilibrul hormonal, sănătatea generală și alegerile alimentare corecte, completate de tratamentele moderne. foto: Profimedia

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon tăxi - Profimedia

Poate că nu suntem suficient de nemulțumiți ca să vedem cu adevărat ce avem. Poate că, dincolo de nemulțumirile cotidiene și de criticile fără sfârșit, România pulsează cu o vitalitate discretă, cu umor și cu frumusețea unor lucruri care nu se văd imediat, dar care țin locul stabil al unei vieți adevărate. foto: Profimedia

Citește mai mult

Foto CTP

Scriu acest text în primul rând pentru credincioșii ortodocși din România. Pentru cei care cred sincer în cuvântul lui Dumnezeu. Eu sunt un om al științei – ceea ce nu înseamnă automat că sunt și ateu. Cred și eu, dar în altceva: în rațiune, în observație, în experiment, în logică, în dovezi, în demonstrație. Pe baza acestora am analizat la început zicerile lui Dumnezeilă Georgescu. Erau atât de aberante, încât devenea ridicol să raționezi asupra lor. Am renunțat.

Citește mai mult

Sorin Grindeanu și Liviu Dragnea

Zice cel mai detestat om politic român din aceste zile, că venirea în guvern a doamnei Oana Gheorghiu „nu e un lucru care să ne facă bine” și are maximă dreptate. Nu are cum să facă bine un asemenea om, PSD-ului. E un antidot la zboruri Nordis, la jafuri din banul public, la afaceri necurate și e clar că îi ia cu frisoane, cu grețuri. Țipă Olguța, țipă Manda, țipă Grindeanu că Oana Gheorghiu nu le face bine. E ca și cum ar fi venit o molimă peste ei.

Citește mai mult