Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ce nu vă spune Guvernul despre cele 30 de miliarde de euro pe care România le primește din partea UE

Klaus Iohannis - Ursula von der Leyen - Florin Citu

Foto: presidency.ro

PNRR a intrat într-o nouă fază. Entuziasmul este la cote înalte. Totuși, nu strică să fim ceva mai raționali și să avem în vedere și câteva aspecte care merită toată atenția, având în vedere contextul economiei românești de la acest moment:

  • PNRR va presa și mai mult pe datoria publică. Are două componente: o componentă de împrumut și una nerambursabilă. Inclusiv pentru cea nerambursabilă este nevoie de cofinanțare de la buget, bani pe care România (la acest moment) nu îi are și nici nu îi va avea în următorii ani. Chiar dacă împrumutul se face la dobânzi extrem de mici (BCE va da acești bani), ulteriori plata împrumutului se va face din refinanțări la dobânda pieței. Mai mereu, luăm alte credite ca să plătim credite din urmă. În plus, PNRR va crește gradul de îndatorare, majorând riscul sistemic și costul la care se împrumută în viitor guvernul. Serviciul datoriei publice și ponderea datoriei publice externe în total datorie publică începe să fie îngrijorător de mare și poate fi sursă importantă de contagiune externă. Pentru cofinanțare se va apela fie la piața externă, fie la piața internă, caz în care fie crește presiunea pe cursul de schimb, fie crește presiunea pe dobânzile interne;
  • Bazându-se masiv pe credit, fondurile din PNRR sunt condamnate să genereze efect de antrenare important. Mult mai important decât influența asupra consumului intern. Infrastructura are acest rol, din păcate o mică parte din bani va fi pentru așa ceva. Mulți bani vin pentru lucruri cu efect de antrenare îndoielnic sau nu imediat. Banii din sănătate sau educație se vor vedea greu în taxe la buget din care să fie returnate ulterior împrumuturile sau acoperite deficitele. Absența efectului de antrenare va genera inevitabil presiuni fiscale majore (creșteri de taxe);
  • PNRR înseamnă investiții publice masive. De la echipamente de birou, aparatură medicală, aparatură pentru educație, calculatoare, servere etc. la buldozere, basculate și macarale pentru autostrăzi. Plus consumabile și materii prime. Adică importuri. Efectul direct și masiv va fi asupra balanței comerciale, și așa încercată de consumul intern pe datorie și deficit. Deficitul comercial va fi dublat de cel din zona veniturilor (a doua componentă a contului curent) cu dobânzile plătite în contul datoriei externe (publice și private). Acest lucru înseamnă presiune suplimentară pe cursul de schimb.
  • Acești bani sunt bani publici. Presupun redistribuire, presupun instituții publice mai mult sau mai puțin politizate care îi vor împărți în stânga și dreapta. Cu mai mult sau mai puțină grijă. Având în vedere calitatea instituțiilor din România, calitatea birocraților din ele, intensitatea corupției și birocrației, există riscuri mari ca fondurile să fie deturnate, țintele să fie prea vagi sau neatinse. Calitatea bunurilor publice livrate nu va crește spectaculos căci nu are cum să crească. Caz în care, rămânem și cu datorii și cu tichii de mărgăritar de care nu avem neapărat nevoie.

Aceste 4 pericole sunt cele mai mari provocări în perioada următoare pentru administrația publică din România. Pot transforma foarte ușor un vis frumos într-o pilulă foarte otrăvită. Părerea mea personală este că ne-am întins mult mai mult decât ne permite plapuma. PNRR, la cum arată astăzi, este mult prea mare pentru o economie ca cea a României și o poate destabiliza macroeconomic destul de repede. Cu atât mai mult cu cât situația politică este tot mai zbuciumată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Asta, daca reusesc proiectele. Daca nu, sa vezi atunci presiune.
    • Like 0


Îți recomandăm

elon musk 2025

Elon Musk, acest copil mare care s-a jucat prea mult cu electricitatea, a reușit din nou performanța rară de a fi propriul său dușman. Omul are tot ce vrei: bani care respiră singuri, PR care n-a mai dormit din 2016, rachete care merg pe orbită mai des decât merg eu la Mega. Și totuși, când vine vorba de reputație, Elon are un talent incontestabil să-și dea singur cu Tesla în oaie.foto profimedia

Citește mai mult

Sondaj Ciucu primar

În democrație, măsurile care încearcă să restrângă drepturile democratice se plătesc, mai devreme sau mai târziu, inclusiv de către cei care le-au adoptat. Candidatul și liderii PSD ar fi dorit, probabil, ca după alegerile de astăzi să fi venit un tur II, în urma căruia alegătorii să decidă viitorul primar al capitalei. „Am înțeles votul electoratului, alegătorii au tot timpul dreptate. Va urma o analiză a acestor rezultate, trebuie să ne întoarcem cu fața la popor”- e discursul social democraților după fiecare înfrângere. Întoarcerea cu fața la popor va dura fix o săptămână, cam cât durează și memoria social-democraților și a liderului Grindeanu, care se vor încărca în foarte scurt timp cu tupeu.

Citește mai mult