Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce s-a întâmplat aici, în Canada, de când a început vaccinarea în Marea Britanie

vaccinare - voluntar

Foto: Ernesto Benavides / AFP / Profimedia

Primul canadian a fost vaccinat anti-Covid la începutul acestei săptămâni. Este vorba de Gisele Levesque, de 89 de ani din Quebec. Cele 30.000 de doze de vaccin care au ajuns în Canada sâmbăta trecută au fost împărțite între cele zece provincii și întreaga săptămână a fost dedicată celei mai complexe și largi campanii de imunizare în masă. Dar o altă campanie este pe cale să înceapă și anume cea de educare a populației. 

În acest moment numai 48% dintre canadieni s-ar vaccina anti-Covid, restul fiind îngrijorați de așa-zisele efecte-secundare. Medici și oameni de știință au realizat că degeaba guvernul face rost de vaccinuri, dacă populația refuză să se vaccineze. Așa că acum toți cei care înțeleg importanța vaccinării anti-Covid și a menținerii în continuare a restricțiilor – masca, distanțare, spălare a mâinilor – încercă să facă ceva să-i convingă pe ceilalți. „Este normal ca oamenii să fie îngrijorați și nesiguri, dar până la urmă dacă nu ne vaccinăm o mulțime de alți oameni vor muri”, a spus David Broniatowschi, profesor la Universitatea George Washinghton, pentru CBC News. Experții spun că cel puțin două treimi dintre canadieni trebuie vaccinați ca toată populația să fie protejată. Campaniile de convingere privind siguranța și importanța vaccinării anti-Covid iau diverse forme și se duc pe multe fronturi:

1. Puterea exemplului. „De când a început vaccinarea în Marea Britanie, procentul canadienilor care sunt de acord să se imunizeze a crescut cu 20%. Au văzut la televizor oamenii aceia în vârstă care spuneau că totul e bine și asta i-a convins pe mulți”, a declarat pentru CBC News, Shachi Kurl, președintele Institutului canadian de cercetare și statistică Angus Reid.

2. Covid este un urs. La sfârșitul acestei săptămâni „Health Canada” va începe o amplă campanie de educare realizată ca o campanie publicitară, iar mesajul va fi: „Covid is a bear. Don’t let it catch you or the ones you love” (Covid e un urs. Nu-l lăsa să te prindă pe tine sau pe cei dragi ție). Evident se face referire la ursul Grizzly, despre care orice canadian știe cât este de periculos. Cineva cu care nu ți-ai dori să te întâlnești. (https://www.youtube.com/watch?v=GuhTpknxJmo)

3. Teme de școală. Tocmai am terminat o clasă de design, iar ultima temă dată de profesor a fost să creăm un „Public service meme” (Mim în folosul comunității) care să promoveze vaccinarea anti-covid sau orice alt comportament social benefic în pandemie, o imagine pe care apoi să o răspândim pe social-media (vezi foto). Și sunt sigură că nu numai el și-a implicat studenții în genul asta de inițiativă în această perioadă.

Imagine creată de Ada Bucur

4. Oamenii de știință pe Tik-Tok. Cu mai mult de 65 de milioane de cazuri confirmate de Covid în țoată lumea oamenii de știință și medicii au realizat cât de important este să convingă lumea de necesitatea dar și de siguranța vaccinării anti-Covid. „Să ai un vaccin bun e important, dar la fel de important e să-l și faci. Dacă nu imunizăm suficient de mulți oameni, Covid-19 va fi printre noi pentru mult timp”, a spus dr. Cora Constantinescu, specialist în boli infecțioase la Universitatea Calgary, citată de CTV News. Anna Blankney, bioinginer la Imperial London College și care e implicată direct în studiile privind vaccinul anti-Covid, face parte și din „Team Halo”, un grup de 100 de oameni de știință din toată lumea care luptă împotriva informațiilor false lansate despre vaccin cu dovezi științifice pe care le explică clar oamenilor prin intermediul Tik-Tok și Twiter. Deja videourile realizate pe ei pe Tik-tok au 24 de milioane de vizualizări.

Canadienii se uită și încearcă să înțeleagă. Pun întrebări și așteaptă răspunsuri. Nu sunt mai deștepți sau mai prosti decât românii. Dar nu spun „Nu” și gata. Așa că genul acesta de campanii sunt importante și de obicei au succes.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu as vrea sa minimalizez importanta educatiei in aceasta pandemie, dar sistemul de sanatate canadian ar face bine sa bage mai putini bani in tot felul de campanii de marketing si sa faca lucruri . Suntem pe locul 2 in lume la cheltuieli si sub 20 la calitatea actului medical. In schimb se baga o gramada de bani in campanii de marketing care sa acopere neputinta sistemului medical. Cand o sa vad ca au vaccinuri si vaccineaza 100-150,000 de oameni pe zi , atunci o sa ascult campaniile lor de marketing.
    • Like 1
    • @ Radu Bogdan
      Delia MC Delia MC check icon
      Prin 2008-2009 a început răspândirea via internet a teoriilor antivaxx iar lumea medicală era efectiv consternată. Nu avea nimeni habar ce-i de făcut. Și-au imaginat că va trece iar lumea le va înțelege absurditatea. S-au înșelat. Gândind retrospectiv, ceea ce ar fi trebuit atunci era tocmai o astfel de campanie susținută, la tv și în social media. Cu concursul firmelor de publicitate, așa cum s-a făcut, mai târziu am aflat, în alte țări. Faptul că nu s-a făcut nimic a dus la opinia asta generalizată cum că vaccinurile ar fi dăunătoare. Aceste campanii fac pur și simplu educație. Nu se vor putea vaccina câți spuneți dacă terenul nu e pregătit în sensul creșterii acceptanței populației. Ar fi păcat. Așa s-au irosit atunci mii de doze de vaccin anti HPV fiindcă oamenii nu au avut incredere. Dacă se făcea o astfel de campanie, rezultatul ar fi fost altul. În România mor anual mii de femei de cancer de col uterin în timp ce Australia și Germania se pregătesc să elimine acest flagel. Deci da, le consider utile. Altfel banii dați pe un vaccin atât de mult așteptat ar fi bani dați pe fereastră.
      • Like 0
  • Sunt Eu Sunt Eu check icon
    Mesajul din meme vine mai mult în sprijinul unei teorii a conspirației, ori asta ar trebui evitat, vaccinarea salvează vieți, nu condiționează călătoriile. Depinde ce țintă de public ați avut, probabil limitată ....
    • Like 0
  • Gata am inteles , traiesti in Canada, in fiecare articol trebuie sa subliniezi ca traiesti tu in Canada. Oricum postezi doar niste articole puerile , dar adevarata stire ii ca tu traiesti in Canada.
    • Like 1
    • @ Silviu Pop Sese
      Dan Dinu Dan Dinu check icon
      Ne trimiţi salutări din Congo, după toate aparenţele ... .
      • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult