Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce s-a întâmplat când această imagine fake a fost arătată unor corporatiști, unor studenți la jurnalism și unor copii. Urmăriți un Podcast pentru Minte, cu Dragoș Iliescu, Florin Negruțiu și Claudiu Pândaru

O epidemie agresivă de fake news este în desfășurare în întreaga lume, iar internetul mare este terenul fertil de propagare a tuturor falsurilor. Poate educația digitală să reprezinte o soluție pentru a opri știrile false? Aceasta este întrebarea pe care jurnalistul Claudiu Pândaru a adresat-o invitaților săi - profesorul universitar Dragoș Iliescu, fondator al Brio.ro, și jurnalistul Florin Negruțiu, în timpul Podcastului pentru Minte, amplificat de Republica și susținut de Brio și UiPath Foundation.

„Răspunsul pe scurt este da. Nu cred că e singura soluție, dar e o soluție importantă. Când te uiți la literația digitală, una dintre componente e literația informațională. Cum manipulezi din punct de vedere cognitiv informațiile pe care le obții, ținând cont de sursa lor și de cât de credibilă e sursa lor și de felul în care se coroborează cu informațiile din alte surse?

E o zonă fascinantă care a fost studiată foarte mult în offline și a fost foarte bine studiată și în epoca digitală. Ce ne deranjează la fake news nu este informația în sine, ci deciziile greșite în felul în care evaluăm situații de viață, oameni, evenimente, decizii civice - votul pe care îl dai. Asta te deranjează, deciziile pe care le iei din cauza unor informații nereale”, explică Dragoș Iliescu.

„În România, disponibilitatea de învățare scade pe măsură ce înaintezi în vârstă”

Potrivit lui Florin Negruțiu, atunci când vine vorba despre fake news, adulții au nevoie de chiar mai multă educație decât copiii, pentru a face diferența între fals și realitate. El a dat exemplul unei fotografii fake celebre, botezate The tourist guy și al reacțiilor la care a asistat atunci când a arătat-o mai multor categorii de public, în cadrul unui curs despre fake news. „Am fost cu cursul ăsta despre fake news la corporatiști, la studenți la jurnalism, la elevi de liceu și la copiii de școală generală. Și porneam de la o imagine, este o imagine celebră, s-a vorbit foarte mult despre ea, se numea The tourist guy. Este un tip care stă pe unul din cele două turnuri gemene, în momentul atacului de la 9.11 și își face o poză, un selfie. Este pe acoperiș. Din spatele lui, se vede venind avionul care urma să intre în clădire în câteva secunde. Întrebarea de la curs a fost: Ce titlul dați acestei imagini? Pentru că vorbim aici despre fake news, titlul cel mai evident este fake news. A fost primul și cel mai comentat fake news la nivel global. Întrebarea e pusă diferitelor tipuri de public și nu adulții răspund din prima fake news, ci copiii. Nu adulții, nu studenții la jurnalism, nu elevii de liceu, Majoritatea sunt copii de școală generală, sunt ăștia micii, care spun: Cum domnu’, să nu se întoarcă el să vadă avionul, nu știe ce zgomot face un avion?”.

The tourist guy / Sursa: wikipedia.org

În opinia sa, acest lucru ține pur și simplu de disponibilitatea de a învăța a celor mici.

„În România, disponibilitatea de învățare scade pe măsură ce înaintezi în vârstă. În momentul în care ești la o vârstă în care disponibilitatea la învățare este mare și rezistența la fake news devine mai mare, pentru că nu primești informațiile pe nemestecate, ești învățat să înveți să gândești”, crede el.

Avem nevoie de o școală a bunicilor

Cea mai vulnerabilă categorie la fake news este cea a vârstnicilor și de aceea ar fi nevoie de o școală a bunicilor, care să le țină mintea trează și să îi pună în contact cu ce se întâmplă prin lume.

„V-ați întrebat ce mai fac părinții noștri, ce primesc pe WhatsApp și ce dau mai departe pe WhatsApp? Analfabetismul digital este mai mare la cei de vârstă mai mare. De ce avem nevoie ca să rezolvăm nu doar fake news-ul, ci și alte nenorociri este o școală pentru bătrâni. E ceea ce școlile nordice numesc educație continuă”, spune Florin Negruțiu.

Asta nu exclude însă nevoia de a investi în programe care să le cultive copiilor și adolescenților capacitatea de discernământ, având în vedere că de deciziile lor va depinde soarta României în următoarele decenii, subliniază Dragoș Iliescu

„E greu să disjungi literația digitală și, mai ales literația informației digitale, de gândirea critică. Gândirea critică are o componentă de evaluare critică a informației. E important să facem asta, să ne concentrăm pe acest lucru. (...) Cum poți să vorbești despre civism activ, nu știu cum poți să te mai aștepți la civism activ, într-o lume digitală, de la un concetățean de 75 sau 80 de ani?

Mă aștept ca la adolescenții de acum, peste 3, 4, 5 ani, să văd civism activ. Care este soarta unei democrații în care cea mai mare parte a votanților nu sunt rezilienți la fake news într-un mediu digital în care trăim din ce în ce mai mult? Asta îngrijorează mai degrabă și îngrijorează mai degrabă în zona asta de elevi, de viitori votanți”, crede el.

„Reformarea educației ar trebui să pornească de la spiritul care domnește în școală. Spiritul reprezentat de cine? De dascăli”

O vulnerabilitate care face educația digitală și mai greu de realizat este faptul că profesorii înșiși nu sunt pregătiți pentru a face față unei lumi în schimbare accelerată.

„Mare parte din profesori nu au ce să caute acolo. Reformarea educației ar trebui să pornească de la spiritul care domnește în școală, spiritul reprezentat de cine? De dascăli, de profesori. Cum să-i faci pe acești profesori educați în stilul pre-tehnologic, să se raporteze la lumea de astăzi, în care copiii lor se mișcă, trăiesc, sunt acolo? Mare parte dintre profesori au rămas în urmă. Ați văzut ce rezistență fantastică a existat la școala online. O școală pentru profesori prin care să treacă toți profesorii trebuie să fie parte a acestei educații continue”, afirmă Florin Negruțiu.

Efectele fake news-ului astăzi depășesc mult consecințele provocate de faptul că acționezi în baza unor informații greșite. Ele ajung să deraieze destine, să destabilizeze societăți și să fie folosite drept arme de război de puteri militare agresive precum Rusia.

Urmăriți întreaga discuție în Podcastul pentru minte, amplificat de Republica și susținut de Brio.ro și UiPath Foundation

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Rusia foloseste fake news, asa este; Occidentul foloseste fake news, asa este; intrebare: de ce va irita doar minciunile rusesti? orice om cu scaun la cap este revoltat de orice minciuna, nu doar de inconvenient fake news
    • Like 0
  • Apologia manipularii, one way or the other. Articole de genul asta care au ca subiect fake news au aparut sincron cu pandemia Covid 19 iar mai nou in legatura cu razboiul din Ukraina. In consecinta nu exista alte adevararuri decat cele prezentate la unison in media "consacrata". Ce inseamna media consacrata, a explicat Justin Trudeau cu pachetul lui de "salvare media" in valoare de cateva sute de milioane. Si uite asa, oricine care isi pune intrebari fie ele si minore referitoare la ce se intampla cu adevarat, devine brusc antivaccinist, putinist, troll sau victima de fake news, adevarata "persoana non grata" ce mai.. De fapt se doreste inducerea unei mentalitati de genul, "nu poti gandi cu capul tau, lasa "specialistii" sa gandeasca pentru tine ca stiu ei mai bine" tu nu poti face diferenta intre fake news si realitate si asta pe masura ce imbatranesti si te prostesti pana si copii stiu mai bine. Asadar, introducem "a lot of crap"(suna tare bine) definita ca educatie moderna si in mintea copiiilor(vezi si transgenderismul la copii de 6-7 ani care invata "noua normalitate" menita a "forma" adultii de mai tarziu), proces in care educatia parintlor sa aiba genul de contributie "next to nothing". Si uite asa manipulezi la "ambele capete" septelul uman programand fiinta umana cum programezi un microcontroler, adica sa execute intructiunile dupa program si fara gres.
    • Like 0
    • @ Victorin Borsciov
      Delia MC Delia MC check icon
      Cu tot respectul, vă înșelați.
      De fake news ( sau știri false, fake sună mult mai pregnant fiindcă exprimă EXACT sensul de știre distorsionată ca și conținut ori interpretare și făcută în scopul manipulării) știm noi acum deși există de pe când o știre putea fi într-un fel transmisă așa încât să ajungă distorsionată la destinatar. S-a practicat și în WW2 și în "comunism", s-a mințit poporul cu televizorul și cu presa.
      Problema cea mare e că există DOAR niște articole pe ici pe colo și NU o tactică accesibilă oricui.
      Iar ce se spune în articol e taman pe dos, și anume, omul POATE fi învățat să distingă fake-ul de realitate, nu total dar cu randament de peste 90%.
      Și nici în privința pandemiei: Tom Nichols în cartea Sfârșitul competenței spune cum ar trebui să ne comportăm când unii experți spun una și alții alta. Și da, și experții greșesc câteodată.
      Ne poate ajuta și logica. Eu v-aș întreba: "sunteți un om rău"? Dvs ați răspunde cel mai probabil "nu". Atunci de ce credeți că 99% din medici sunt răi ori plătiți de oculta? Poate oculta să-i plătească pe toți? Cât de probabil e să fie așa? Cât de credibili sunt cei care spun altceva? Remarcați că nu vorbim de certitudini ci de PROBABILITĂȚI.
      Nu, nu-i așa. Nu zice lasă specialiștii să gândească pentru tine. Ci încearcă să vezi cât de probabil e ca unii ori alții să aibă dreptate. E vorba a oferi instrumente pentru ca oamenii să vadă singuri ce-i fake ori nu.
      Cu cât mai puțini se apără de fake, cu atât mai manipulabilă e acea societate. Dacă majoritatea se poate apăra, ceilalți rămân în minoritate și societatea e mai stabilă. Invers ... am văzut. Dar pentru asta trebuie să pui instrumente în mâna omului, să-l înveți să pescuiască nu să-i dai mereu pești.
      • Like 4
  • Domnu' Negrutiu,
    "selfie" inseamna cand iti faci singur o poza !
    https://translate.google.ro/?hl=en&sl=auto&tl=ro&text=selfie&op=translate
    Privind fotografia care insoteste articolul, mi-e greu sa cred ca poza a fost facuta chiar de "tourist guy" insusi !
    Asadar, mai usor cu pianul pe scari cand vorbiti de informatii false in articolele de presa.
    • Like 0
  • The tourist guy , ce vrea sa insemne ? cumva ca e turist poponaut ?
    • Like 0
    • @ Costel Iordanescu
      Prietene, "gay" e una, "guy" e alta!
      Ai dat cu bata in balta.
      • Like 6
    • @ Ovidiu Grigore
      nea" Costel nu știe nici românește bine, vreți să priceapă alte limbi ?
      • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    Nu toți bătrânii își dau mesaje pe whatsapp că nu le au deloc cu tehnica. Pericolul cel mare vine de de la tv. Păi atunci propun ca dl Negruțiu să instituie un Curs de manipulare ( de evitarea ei) la televiziunea Digi. Chiar și cei care își iau lumină din Telegram ori aiureli de whatsapp se uită la tv. Ar fi o inițiativă grozavă și poate ar fi preluată și de alții (eu însămi m-am gândit la așa ceva pe facebook ori să-mi fac blog ). Numai că trebuie să i se acorde o atenție deosebită, să coopteze cadre didactice, psihologi, să aibă un format atractiv și concis, etc. În sfârșit ceva care ar face foarte, foarte mult bine.
    Simultan cu o inițiativă în școli, dacă vreți adulți activi civic și totodată bine informați și evident pe cât se poate imuni la manipulare.
    • Like 4
  • După părerea mea atitudinea față de știri false nu ține nici de vârstă, nici de profesie, nici de poziția socială. Singura calitate care poate diferenția atitudinea-recepția în raport cu știrile false (evit termenul fake news , nu numai că nu sunt anglofon dar sunt categoric împotriva alterării limbii române) este nivelul de cultură. Cunosc mulți buni specialiști în domeniul lor dar care au o problemă cu cultura generală. Vorbesc nu de cultură ci doar de cultura generală.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult