Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce spune ministrul Educației din România despre gestul Danei Nălbaru și al lui Dragoș Bucur de a-și retrage fetița de la școală pentru sistemul homeschooling

Ministrul Educației, Mircea Dumitru, a atras atenţia la Digi24 că legislaţia este neclară în privinţa sistemului de homeschooling și a spus că pot apărea probleme legate de înscrierea la liceu sau facultate, din cauza cursurilor care nu pot fi echivalate și a lipsei unei diplome recunoscute.

„Riscul este că atâta timp cât în România nu există o legislaţie clară care să îţi definească o rută de trecere din homeschooling în sistemul public formal de şcoală, care sunt condiţiile de a accede din home schooling în gimnaziu, liceu, universitate, poţi să fii în situaţia ca, odată ce ai terminat patru sau opt clase în sistemul şcolarizare acasă să nu poţi să te întorci în sistemul public. Să ai dificultăţi pentru că nu ai o diplomă care e acreditată, un număr de credite, ore”, a declarat ministrul Educației la Digi24.

Ministrul a vorbit și de avantajele sistemului de homeschooling, între care libertatea de a alege subiectele și educatorii și a dat exemplul lui Bertrand Russell, care a fost educat în familie, înainte să meargă la univesitate.

Mircea Dumitru a spus că nu cunoaște exact motivaţia pentru care Dana Nălbaru și Dragoș Bucur au luat decizia de a-și retrage fiica de 9 ani de la școală pentru a o educa în sistem homeschooling, „însă am o anumită simpatie pentru unele dintre criticile pe care Bucur le aduce şcolii”. 

„De pildă, această idee pe care am mai prezentat-o de câteva ori de când am preluat portofoliul de ministru al Educaţiei. Evaluarea elevilor trebuie să fie una de factură strict cantitativistă, adică după numărul de teme, după caracterul foarte repetitiv al multora dintre ele”, a adăugat ministrul Educației. 

Dragoș Bucur a scris pe blogul 4 în aventură despre problemele din sistemul de învățământ care l-au determinat să ia această decizie. 

„Am retras-o din sistemul de învățământ de stat, am înscris-o la o școală tip umbrelă și ne-am aruncat în necunoscut. Sofia a fost într-o clasa care avea o învățătoare foarte bună, dar nici chiar o învățătoare foarte bună nu poate acoperi găurile dintr-un sistem care funcționează după reguli cu care noi (eu și Dana) nu mai suntem demult de acord. Sunt convins că acest „sistem”(ce o fi de fapt asta) se va modifica la un moment dat, dar nu sunt dispus sa aștept , așa că prefer să mergem pe propriul nostru drum. Am citit un articol interesant in care sistemul era comparat cu un mare vapor care atunci când vrea să schimbe direcția are nevoie de timp si spatiu pentru asta, în timp ce bărcile micuțe din jurul lui pot face schimbarea pe loc. Îmi place să cred că suntem o mică bărcuță și că, în timp, sistemul de învățământ se va adapta vremurilor în care trăim”, a scris actorul. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • O taxa ar rezolva probleme ... si proba la sport, chimie si literatura, unde sunt laboratoare, ca restul materilor sunt de umplutura, cel putin asa sunt tratate, cred.
    • Like 0
  • Dupa parerea mea, chiar daca nu ma intreaba nimeni, e o mare gresala! Copilul trebuie sa se dezvolte in colectiv, sa se raporteze la cei din jur, sa - si faca prieteni, sa colaboreze sau sa intre in competitie cu altii, dar, sa alergi de unul singur, fara sa stii daca alergi repede si bine sau incet si prost... Sunt de acord sa completezi acasa cu ceea ce consideri ca nu ofera scoala, dar, sa- l rupi de cei de o varsta cu el mi se pare cel putin deplasat. Dar, fiecare hotaraste cum crede ca e mai bine pentru copilul lui!
    • Like 0
  • check icon
    Există, la polul opus, să zic așa, o altă realitate: ghiozdanele deosebit de grele ale copiilor. Manualele tipărite de hârtie de calitate, grea; numărul lor mare; caietele... conduc la ghiozdane foarte grele. Unii copii merg la școală cu trollerul, oricum mai bine decît să care în spate cîteva kilograme. De ce se întîmplă asta? Deoarece: în școli nu există dulapuri personale; școala este, în aproape toate cazurile, pe două schimburi, să zic așa; în loc să extindem, într-adevăr util, manualele în format electronic, pe tablete, le facem tot mai mari și mai grele, este drept că frumoase. Alternativa la acest sistem greoi și obositor NU este însă home schooling, ci REFORMA, în sfîrșit REFORMA sistemul educațional; reformă, nu vorbe și parangheli politice.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Cred că sunt nişte încurcături pe-aici. Nu miniştrii fac legile. Problema trebuie discutată de legiuitori. Sau se poate da o ordonanţă de urgenţă? În tot cazul, se pot găsi soluţii, însă baza discuţiei rămâne tot programa stupid de încărcată şi inutilă. Un homeschooling unde eşti obligat de legislaţie să faci caruţe de exerciţii până la 11 noaptea nu e soluţia cea mai bună. Scapi de stresul şcolii, dar adoptarea unui sistem de învăţământ normal ar scădea şi tensiunile din şcolile de stat.
    • Like 2
  • Sunt atatea tari europene care au gasit solutie pt homeschooling, au decis o programa obligatorie si ceva optionala si validari; sunt manuale online si coordonatori la distanta. La homeschooling ce vad ca avantaj este eliminarea religiei, eliminarea mersului pana la scoala si inceperea la ore fixe (sunt copii care au bioritm diferit), introdus 2-3 ore saptamanal de piscina sau volei (dupa dorinta copilului ) etc.
    Daca ministerul vrea, s-ar putea adapta o solutie in doar cateva luni.
    • Like 3
    • @ Claudia Olteanu
      check icon
      Religia nu este obligatorie oricum (ăsa e un fel de bau-bau, văd); iar faptul că nu te miști din casă, în condițiile în care copiii români sînt între cei mai sedentari din Europa (cei din mediul urban), mulți cu tendințe de obezitate de la vîrste f. mici, ceea ce menționați dv. ca avantaje sînt prea firave pt o discuție serioasă.
      • Like 2
    • @ Claudia Olteanu
      Valentin check icon
      Aţi rămas cu siguranţă în urmă, religie e opţională, deşi cei care urmează cursul vor doar să-şi mărească nota. Unele şcoli au şi cursuri de fotografie, computere, teatru etc. Tot opţionale.
      • Like 2
    • @ Claudia Olteanu
      Anon check icon
      De acord pana la treaba cu orele fixe. Ca doar atunci cand te duci la munca si serviciul incepe la 9, nu cred ca poti sa-i spui sefului: auziti, eu vin de la 10 ca am bioritm diferit... E bine sa invete ceva disciplina de mici.
      • Like 0
    • @ Anon
      Valentin check icon
      Există şi facultate la fără frecvenţă, unde, în afară de cursuri, ai ritmul tău. Nu văd prea mare legătură. Există şi persoane care îşi fac singure programul. Se numesc freelanceri. Ideea e că un adult îşi poate regla priorităţile. Să nu uităm că homeschoolingul a produs numeroase persoane care lucrează şi sunt foarte ok cu programul şi cu serviciul.
      • Like 6
    • @ Valentin
      Anon check icon
      Freelanceri adica PFA-uri la noi. Stiti ca s-a schimbat de curand legislatia pentru PFA-uri in mod foarte nefavorabil pentru respectivele persoane. Sa fii freelancer in Romania nu prea mai e rentabil. Desigur daca se pune problema sa fie freelanceri in alta parte atunci multe probleme se rezolva, inclusiv eventualele legaturi cu ministerul/echivalari etc. Sigur, sunt posibilitati, dar in foarte, foarte multe cazuri e nevoie disciplina si program fix. Ceea ce se poate si cu homeschooling, daca se vrea. Eu raspundeam la argumentul cu bioritmul, de care multi nu cred ca ar tine cont, realist vorbind.
      • Like 1
    • @ Valentin
      E foarte obligatorie in conditiile in care nu ai alternativa.
      • Like 1
    • @
      religia e pusa la mijlocul orelor ( nu prima si nici ultima), copilul nu are alternativa, asa e nevoit sa ramana in clasa. Copiii sunt pusi sa se roage in genunchi. Sincer, pentru cei ce sunt de alta religie sau care au alta abordare, ora de religie in unele scoli e o situatie proasta.
      Despre miscare si sedentarism este o alegere, un parinte ce opteaza pt homeschooling deja e constient ca piscina sau volei, hambal sau tenis, si pimbarile in natura pt biologie si georgrafie, mersul la banca sau la administratia fiscala pt educatia financiara etc sunt componente zilnice. Pe cand cei sedentari se duc cu masina sau sunt dusi cu masina, si aici e suficient sa deschid geamul si sa ma uit la scoala de langa bloc ....
      • Like 1
    • @ Anon
      fiica mea se trezeste la 6 30 si e plina de energie si incantata e viata, citeste o poezie si o stie pe de rost, pe cand are colegi la scoala ce abia la pauza de la 10 incep sa deschida gura si sa se gandeasca sa manance ceva. Pt fiica mea ritmul e ok la 8, ea in 10 min de concentrare reuseste ce nu reuseste colegul ei in 2 ore. De aceea sunt absolut sigura ca colegului ei un studiu la ora potrivita lui ii va aduce un randament mare, pe cand acum realmente uraste scoala si consuma prea mult timp (desi e un tip extraordinar de inteligent si are niste benzi desenate si replici facute la 6 ani de imi sperie colectia mea de amator de BD). La exemplul asta ma refer, si imi aduc aminte cand faceam eu liceu ore dupa amiaza si dupa ora 17- 18 nu ma gandeam decat la mancarea de acasa si incepeam sa casc.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      check icon
      Ora de religie este facultativă, punct. Dacă e pusă aiurea, e vina școlii, poate și de conivență cu conducerea școlii. Confesiunea poate fi diferită de a majorității. Da, știm, BOR vrea să facă din ortodoxie „religie națională”, în contradicție cu normele europene și de conivență cu structurile politice ale României, știu ei de ce.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Anon check icon
      Nu zic ca nu aveti dreptate, insa si acel coleg trebuie sa invete sa se adapteze. Daca ajunge vreodata sa lucreze intr-o firma unde programul incepe de la 9, asta e, trebuie sa lucreze incepand de la 9 si sa-si faca treaba. Exact cum cineva se poate adapta sa lucreze in schimbul de noapte, asa se poate lucra la a fi eficient la ora la care trebuie. Tine de vointa.
      • Like 0
    • @ Anon
      Valentin check icon
      Asta îmi aminteşte de o întâmplare auzită sau citită cu un adult care a dat fetiţei sale de 3 ani o merdenea imensă. Merdenaua a căzut pe jos şi adultul şi-a certat odrasla că nu e atentă la ce face. Ceea ce nu ştia adultul era că policele, la trei ani, nu are capacitatea de a bloca ceva cum are la 10 ani sau la vârsta adultă. Cartilajele sunt încă moi şi ideea de a ţine un obiect care depăşeşte de vreo patru ori dimensiunea palmei nu e prea strălucită. E o confuzie pe care o faceţi dvs. referitor la creierul copilului. Neurologic vorbind creierul e în formare, aşa că a supune un copil unor experienţe neplăcute pe motiv că trebuie să se înveţe cu ele e absurd. Nu are mecanismele necesare pentru a procesa corect informaţia. Până şi voinţa e un produs al maturizări creierului. Nu poţi educa un bebeluş să nu mai plângă printr-un exerciţiu de voinţă. Haideţi să nu mai confundăm copii cu adulţii!
      • Like 2
    • @ Valentin
      Anon check icon
      OK, si atunci ar fi mai bine sa-i ferim de experiente neplacute pana se maturizeaza? Incep sa inteleg de ce una din expresiile aparent comune pe care am auzit-o pe la tinerii britanici e "I can't be bothered to..."
      • Like 0
    • @ Claudia Olteanu
      Fiind diriginta la clasa aV-a, am surpriza sa o vad pe fosta lor învățătoare "sensibilizându-i" pe copii cu : "Voi știți câți oameni vor rămâne fără salariu dacă nu completați cererea de a face ora de religie?!" Ce e mai grav- eu nu am luat atitudine pt ca m-am gandit ca celelalte cadre didactice îi vor întoarce pe elevi împotriva mea. Am preferat sa tac si sa am o relație frumoasă cu ei în continuare.
      • Like 0
    • @ Anon
      Imunitatea se formează în colectivitate. Problema e ca daca expui un copil prea devreme sau timp prea mult la contactul cu agenți patogeni s-ar putea sa îl ții numai prin spitale.. Asa e si cu "hai sa-l invațăm cu program ( de la 3 ani - grădinița), cu teme la clasa I, cu pumni și umilințe de la 4-5 ani, etc
      • Like 0
  • Cand un ministru isi preia prerogativele, daca il intereseaza cu adevarat sectorul in care a fost numit, va constata ca exista o multitudine de probleme acute ale sistemului care trebuie rezolvate urgent. Daca vorbim de sistemul de invatamant, problemele acute sunt cele legate de infrastructura (scoli insalubre, fara tot felul de autorizatii de functionare ), de modul de trecere dintr-un ciclu de invatamant in altul ( cu examen sau fara examen, cat sa fie ponderea notelor din ciclul anterior in media de admitere, ...), problema coruptiei din invatamant, problema salarizarii personalului didactic care este in legatura directa cu nivelul de competenta a acestui personal si multe altele. Abia pe la sfarsitul listei apare problema homeschooling-ului. Asa ca nu se sustine reprosul adresat ministrului (care nu are nici un fel de sustinere politica in a promova legi ) faptul ca nu este rezolvata aceasta problema. Pe de alta parte, echivalarea sistemelor este foarte complicata, graba va putea deschide porti largi imposturii (de care nu ducem lipsa). Nu am nici o rezerva in a sustine homeschooling-ul. Temerea unora cu privire la integrarea sociala a celor care adopta acest sistem consider ca este neintemeiata. De regula, cei care-l adopta au grija sa rezolve concomitent si problema integrarii in colectivitate a copiilor lor. Iar esecurile nu vor depasi procentual pe cele ale invatamantului institutional. Dau o nota buna ministrului pentru atitudinea fata de problema ... Am facut parte din sistemul de invatamant timp de 7 ani pana in 1990, si nu consider ca acel sistem a fost mai bun decat cel de astazi. Cat despre elevi ..., sunt copiii celor care au fost educati intr-un sistem de invatamant pe care uni il considera ca a fost net superior celui din prezent !!!
    • Like 1
    • @ Iacob Hopartean
      homeschooling-ul prin scaderea nr de copii ar rezolva si problema scolilor insalubre si neincalzite (s-ar inchide din ele si scadea cheltuieli, mai putine autorizatii etc), a invatatorilor nepregatiti, coruptie ( mai putine incidente, mai putini angajati etc) etc.
      • Like 1
    • @ Claudia Olteanu
      Anon check icon
      Cum sa se inchida? Dar scolile alea au directori numiti politic, marionete de partid. Cum, sa se piarda o masa de manevra? Nuu, de aia nici nu o sa se miste crearea legislatiei legate de homeschooling prea curand. O sa stam, o sa mai meditam in scaune...poate peste niste ani asa...daca iese lumea in strada...mai vedem.
      • Like 2
  • dar preafericitul, preafericitul ce spune? sunt atât de interesat...
    • Like 4
    • @ Ciprian Bretan
      Valentin check icon
      E posibil să ofere şi curs opţional de religie dacă cineva doreşte acest lucru. Indiferent dacă e online sau nu, vă garantez că elevii îl vor face dacă se adaugă la medie. Cine nu vrea să obţină o medie mai bună ca să prindă un liceu renumit? Ne place sau nu, mulţi copii urmează religia pentru rotunjirea mediei.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Anon check icon
      Mai sunt si alte motive, care nu tin neaparat de copii. Am inteles ca odata ce s-a declarat religia optionala, multor parinti li s-a strans mana in usa sa semneze ca vor ca odraslele lor sa faca religie la scoala. Aici au intervenit niste directori care le-au spus ca daca nu semneaza, trebuie sa vina la scoala sa-si supravegheze copiii in acea ora libera (lucru complet neadevarat, cand se mai anuleaza o ora din diverse motive nu sunt chemati parintii la scoala, e absurd). Asa ca godporatia isi vrea cu tot dinadinsul lucratorii pe teren (profesorii de religie) in numar cat mai mare.
      • Like 2
    • @ Ciprian Bretan
      Managerul general al bor este disperat. Cu fiecare baba care iese in mod natural din sistem dispare o sursa de bani. Generatiile tinere nu mai calca prin biserica si, daca totusi o fac, nu mai cheltuie acolo. De aceea bor are grija ca orele de religie sa fie doar teoretic optionale deoarece practic nici o scoala nu ofera alternative si parintii sunt fortati sa accepte mizeria. Nu poti pleca de la serviciu sa stai cu copilul tau o ora de fiecare data cand are ora de religie.
      • Like 4
    • @ Valentin
      @Valentin va place ori ba alti multi copii ar dori alte cursuri in loc de religie dar parintii acestora prefera sa-i lase la ora de religie deoarece copiii vor fi IZOLATI de restul comunitatii clasei ! Profesorii (profesoarele) de religie incita la crearea unor stari de FRICA in randul copiilor , manualele sunt pline de exemple in care copiii ce au gresit sunt STIGMATIZATI si PERFIZII "profesori" induc STAREA DE VINA in randul copiilor ! Este o CRIMA sa induci asemenea stari, INADMISIBILE puritatii unor copii ce asteapta cu totul altceva in primii ani de studiu, CURIOZITATEA de a afla tainele naturii, poezie, astronomie, harta cerurilor, copiii AU NEVOIE DE PEDAGOGI GENEROSI nu de "HIENE" la catedra ! Lasati-ne copiii in pace ,sa isi aleaga singuri optiunile extrascolare, nu mai induceti cutume ale ortodoxiei ce creaza ANXIETATE si DISCONFORT celor mici !
      • Like 2
    • @ Ciprian Bretan
      Cainele moare de drum lung...
      • Like 0
    • @ Tudor Vasilescu
      check icon
      Din păcate, greșești! Din păcate ...
      • Like 0
    • @ Cristian Marcu
      Unii copii chiar sunt îndepărtați de religie prin solicitări de genul : urmăriți tv Trimitas și veniți cu rezumatul emisiunilor. Păcat! Câte lucruri profunde, morale s-ar putea discuta la ora de religie!! Am predat în 4 școli. Într-una chiar am văzut un profesor de religie cu blândețe și cu dragoste de copii. Ce părinte nu și-ar dori așa ceva!!
      • Like 0
  • De ce nu există o legislație clara ? Nu este o prioritate educația ? Câți ani de motaiala în Parlament trebuie să mai treacă?
    • Like 3
    • @ Apostol Rodica
      Anon check icon
      Nu, doamna, prioritare sunt "structurile" si spagile. Motaiala va tine pana in ultimul minut posibil.
      • Like 3
  • Total de acord, dar trebuie făcute demersuri pt. ECHIVALAREA acestui sistem, astfel încât copii să nu întâmpine opreliști în viitor !
    • Like 3
  • Ministrul a spus chestii de bun simț, la fel și părinții. Dacă există nelămuriri legislative, să se lămurească, că de aia ne plătim parlamentari din taxe și impozite. N-ar strica să se creeze un sistem paralel, care să dea posibilitatea doritorilor să facă studiu individual și examene clare și pe bune, pentru echivalarea reală a studiului individual. Așa cum există examene / module recunoscute internațional pentru tehnologii Cisco, Oracle, Windows și Linux Server, exact așa putem face și noi organiza niște examene / module naționale care să certifice studiul individual la matematică, română sau orice altă materie... Ar fi foarte utilă o platformă online în care copilul să poată asista la lecții online, filmate în clase de elită, la care predau profesori de elită. Asta da, ar fi extraordinar, dar cred că ar avea aplicabilitate mai degrabă după 12-14 ani, când copilul este în stare să studieze individual. La clasele mici, eu cred că e foarte importantă socializarea și autocompararea copilului cu colegii. Oricum, orice alternativă care încearcă să corecteze / completeze actualul sistem este binevenită.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult