Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce „valuri” poate face România în regiunea Mării Negre

Portul Constanța

Foto: Profimedia

Recent, un amplu eveniment organizat la București de către Atlantic Council Global Energy Center, Departamentul de Energie al SUA și Ministerul Energiei a pus în discuție consolidarea securității infrastructurii energetice din regiunea Mării Negre, provocând liderii regională să analizeze peisajul geopolitic în schimbare din regiune, cooperarea SUA-Europa și să gândească și să pună în practică strategii pentru a atinge obiectivele climatice comune și pentru a reconstrui sectorul energetic al Ucrainei. Pentru stabilitatea și prosperitatea regiunii sunt cruciale eforturile de îmbunătățire a capacităților de apărare, exploatarea resurselor energetice și promovarea cooperării regionale.

România joacă un rol esențial în regiunea Mării Negre, atât din poziția sa de membru NATO, dar și fiind un important producător regional de energie și un semnificativ actor diplomatic; este aceasta o linie continuă care a făcut trecerea de la o dezbatere la alta în cadrul Parteneriatului pentru Energie Transatlantică și Cooperare Climatică (P-TECC), ediția a V-a desfășurată la București. Dar în ciuda importanței sale strategice și a contribuțiilor sale active, România se confruntă totuși cu mai multe provocări în regiunea Mării Negre. Războiul în desfășurare din Ucraina și anexarea Crimeei de către Rusia au intensificat tensiunile de securitate, sporind amenințările la adresa stabilității regionale.

Dar România are un real potențial de „a face valuri” la Marea Neagră și în regiunea riverană, în sensul pozitiv și pro-activ al expresiei, adică are multe atribute ce-i oferă un rol strategic, poate chiar crucial, în apărarea securității geo-politice regionale și consolidarea securității energetice a întregii UE.

Împreună cu aliații săi din NATO, trebuie să facă față unei complexe dinamici de securitate și să pună în practică măsuri eficiente de descurajare și rezolvare a conflictelor. E drept că NATO oferă României un cadru solid pentru cooperarea militară și pentru răspunsul la amenințările comune. În acest context, investițiile în modernizarea forțelor armate și în creșterea capacităților de apărare nu doar că întăresc poziția defensivă a României, dar contribuie și la securitatea colectivă a alianței. În plus, poziția strategică a României la Marea Neagră o face un punct crucial pentru operațiunile NATO în regiune. Bazele militare precum cea de la Mihail Kogălniceanu demonstrează angajamentul României față de securitatea regională precum și cooperarea internațională în descurajarea agresiunilor și în menținerea păcii și stabilității în regiune.

Țara noastră are un real potențial de a fi un centru nodal energetic (un hub) în regiunea Mării Negre, mai ales datorită poziționării sale favorabile, resurselor sale naturale și infrastructurii energetice. Exploatarea resurselor de țiței și gaze din Marea Neagră și dezvoltarea infrastructurii de transport al gazelor, cum ar fi rețeaua BRUA (Bulgaria-România-Ungaria-Austria), reduc semnificativ dependența Europei de gazele naturale rusești. Gazele naturale precum și dezvoltarea energiei regenerabile sunt componente esențiale ale strategiei energetice a României. Investițiile în energie regenerabilă - cu proiecte importante în domeniul energiei eoliene și solare - contribuie la atingerea obiectivelor de mediu ale României și ale Uniunii Europene. Dezvoltarea unui mix energetic diversificat și durabil întărește securitatea energetică a Europei, dar și poziționează România ca un jucător strategic în geopolitica energetică a regiunii.

Mai mult, diplomația activă a României este un alt pilon important al rolului său vital în regiunea Mării Negre. România promovează cooperarea între statele riverane în domenii precum securitatea, economia și protecția mediului și este un susținător activ al integrării europene și euro-atlantice a țărilor din vecinătatea sa estică, cum ar fi Republica Moldova, Ucraina și Georgia.

Dar pentru a-și menține relevanța strategică la Marea Neagră, România trebuie să rezolve cu tact și eficiență și provocările sale interne, cum ar fi intensitatea confruntărilor politice în an hiper-electoral și dezechilibrele bugetare și disparitățile economice. Consolidarea instituțiilor democratice, asigurarea statului de drept și promovarea creșterii economice - repere indicate de partenerii externi și de Comisia Europeană - sunt esențiale pentru ca România să-și îndeplinească potențialul de lider regional.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult