Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cea mai mare nemulțumire a companiilor străine care vin să facă afaceri în România

Bărbat la laptop

Ce-i nemulțumește cel mai mult pe străinii care fac afaceri în România? Că se schimbă legile foarte des. Ce-i îngrijorează și mai mult? Că forța de muncă tânără și calificată părăsește România. Schimbarea frecventă a legislației (54%), obținerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) și implementarea exigențelor legislative (49%) sunt principalele provocări cu care se confruntă companiile străine prezente pe piața din România, potrivit unui studiu realizat de TMF Group România.

Companiile sunt dispuse să externalizeze serviciile de asistență fiscală și contabilitate (67%), salarizare și administrare resurse umane (40%) și administrare legală (17%), pentru a se concentra asupra activităților lor de bază, arată studiul.

În plus, între cele mai dificile aspecte ale business-ului companiilor străine prezente pe piața din România se numără adaptabilitatea politicilor corporative la exigențele legislației locale (41%), găsirea unor angajați competenți și implementarea proceselor standardizate în funcție de diverse jurisdicții (36%).

Firmele străine au o percepție negativă referitor la nivelul taxelor și la legislație (62%), la colaborarea cu autoritățile (38%) și la găsirea forței de muncă (33%). De altfel, aspectul care s-a înrăutățit cel mai intens față de anul trecut este găsirea forței de muncă bine pregătite, 33% dintre respondenți afirmând că se confruntă cu dificultăți în această privință, relevă studiul.

În ciuda acestor obstacole, aproximativ 85% din respondenți au afirmat că veniturile realizate de ei au crescut în decursul anului 2015: 31% dintre manageri au raportat o creștere de între 5% și 10%, 26%, o creștere de până la 5%, iar 14%, creșteri între 10 și 15% și de peste 20%. Mai mult, companiile străine prezente pe piața din România au o părere bună despre protecția angajatului (36%), competitivitatea mediului de business (28%), forța de muncă (21%) și despre protecția pe care cadrul legal i-o asigură angajatorului (15%).

În 2014, o treime dintre managerii consultați de TMF Group susțineau că găsirea forței de muncă adecvate reprezintă o provocare. Faptul că numărul acestora a crescut semnificativ în 2015 poate fi interpretat ca un semnal de alarmă referitor la dificultățile întâmpinate pentru a ajunge la candidații potriviți, potrivit TMF Group România. Tocmai din această cauză, multe companii rezolvă această problemă recurgând la externalizarea serviciilor pentru care intenționau inițial să facă angajări.

Majoritatea managerilor care au participat la studiu consideră că firmele conduse de ei au nevoie de servicii specializate în ce privește asistența fiscală (40%), salarizarea și administrarea resurselor umane (37%) și contabilitate și raportare financiară (30%).

„În 2015 am observat o creștere a activității de outsourcing a companiilor străine prezente în România. Managerii acestora apreciază competitivitatea de pe piața autohtonă și estimează că nivelul acesteia se va ridica, mai ales în contextul creșterii economice. Tocmai de aceea preferă să lase contabilitatea, resursele umane și salarizarea pe mâna unor profesioniști și aleg să aloce mai mult timp și efort activităților lor de bază, cruciale pentru evoluția oricărei companii”, este de părere Camelia Niță, Managing Director TMF Group România.

Câteva zeci de companii străine prezente pe piața autohtonă – majoritatea lor având și sediul în România - au răspuns sondajului TMF Group, ele reprezentând un eșantion reprezentativ. Dintre respondenți, 34% sunt directori financiari, 21%, directori generali și 16%, directori ai departamentelor de resurse umane. Companiile care au participat la sondaj sunt active în domeniile retail, imobiliar, media, farmaceutic, software, hardware, chimic și petrolier, financiar și în cel al comunicațiilor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Studiul este pertinent, insa pentru a fi luat in serios, ar trebui mai clar precizat esantionul . Sa te limitezi la "zeci de companii străine prezente pe piața autohtonă " nu e foarte relevant. Cate au fost 20 - 30 ? Putin in acest caz.
    • Like 0
  • daca ar fi cinstiti si seriosi, ar declara adevarul, faptul ca trebuie sa dea spaga e cea mai mare nemultumire a lor, chiar daca ,pe termen lung, da rezultate.
    • Like 2
    • @ Adrian Macovei
      Perfect de acord, si investitorii straini si cei romani se lovesc in primul rand de spaga. Si unii se si opresc aici; vezi de ex. gradul mic de absorbtie al fondurilor europene. Se stie ca pentru un proiect aprobat in Romania pentru a fi trimis la Bruxelles trebuie sa platesti 10% spaga. Si sunt zeci de alte exemple.
      • Like 0


Îți recomandăm

Maria Drăghici

Maria Drăghici n-a împlinit nici doi ani și are deja trei operații pe cord deschis. Culmea, e un copil vesel, care știe să se bucure de fiecare moment și, mai mult decât orice altceva, e un copil iubit. De fratele ei și de părinții ei, care, de la nașterea copilei, trăiesc cu ochii deschiși un coșmar adevărat.

Citește mai mult

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult