Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Claudia are un service auto, Ionuț deține o firmă de cazane industriale, iar Ana face bijuterii. Toți au aceeași dilemă. De ce are nevoie un business mic să-și construiască un brand?

La Stup

Indiferent că ai început un business în domeniul horticulturii, că ți-ai deschis un service auto, că faci bijuterii sau cazane industriale ori panouri fotovoltaice, e important să-ți construiești un brand. Și chiar dacă ai ceva experiență și ești de câțiva ani pe piață, dar nu te-a preocupat acest aspect, nu este niciodată prea târziu. Există și varianta rebranding-ului.

Branding-ul nu este doar apanajul companiilor mari care au resurse să investească bugete semnificative. Lucrurile se pot face și la o scară mai mică, cu investiții minime. Condiția este să știi care sunt principiile pe care trebuie să le urmezi și pașii pe care trebuie să-i faci.

Monica Jitariuc, consultant în comunicare și trainer cu peste 20 de ani de experiență recunoscută în domeniu, a prezentat în cadrul evenimentului Comunicare de brand, organizat de Stup, modalitățile prin care poți să-ți construiești un brand indiferent de domeniul în care activezi, de vechimea business-ului sau de bugetul pe care îl poți aloca.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.

Notorietate versus reputație

Cel mai adesea, ideea de brand se asociază cu cea de notorietate. Și cel mai probabil, atunci când începi un business, asta îți și dorești: să fii cunoscut. În realitate însă, brandul înseamnă mai mult decât atât. Sau așa ar trebui.

„Un brand nu este un produs sau o promisiune sau un sentiment. Este suma tuturor experiențelor pe care le aveți cu o companie, spune Amir Kassaei, Chief Creative Officer DDB Global. De la cum arată covorașul de la intrarea în firmă până la cum se poartă recepționera, de la cum arată site-ul până la greșelile de gramatică din mail-ul în care agentul de vânzări răspunde la cererea de ofertă, de la felul în care comunicăm pe social media până la cât de profesionist este vârful companiei în relația cu clienții. Brandul este ceea ce facem, ceea ce spunem, ceea ce arătăm. În schimb reputația este ceea ce simt alții despre noi, este ceea ce ajunge la oameni. Ce înseamnă acest lucru? Multe business-uri la început de drum își doresc să capete notorietate. Numai că notorietatea se poate obține în multe feluri. 

Întrebarea este cum faci să devii credibil, cum să faci lumea să aibă încredere în tine. Când vă stabiliți obiective, încercați să vă propuneți ca oamenii să capete încredere în voi, fie că sunt clienți, parteneri sau furnizori. Imaginea este un capital care îți poate aduce diverse oportunități, investiții, îi poate motiva pe angajați, poate fi un airbag pentru timpuri grele, atunci când ai o criză de imagine. Când se întâmplă ceva neplanificat, un brand bine construit va beneficia de sprijinul comunității. Și, bineînțeles, brandul îți poate aduce o valoare financiară mai mare în condițiile în care studiile arată că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele unor companii cu reputație bună”, le-a explicat Monica Jitariuc celor peste 70 de antreprenori prezenți la evenimentul de la Stup.

Cum se construiește reputația unei companii

Indiferent de dimensiunea unei companii, reputația se construiește la fel și ar trebui să fie un obiectiv pe care un antreprenor să-l urmărească din prima zi de la înființare, crede specialistul în comunicare, care a atras atenția asupra importanței micilor detalii cum ar fi, de exemplu, plata la timp a furnizorilor sau rapiditatea cu care răspunzi la e-mailuri.

În general, reputația unei companii se construiește în jurul mai multor parametrii: comportament etic față de angajați, leadership, responsabilitate socială, calitatea serviciilor și a produselor, mediu de muncă sănătos, prezență online, grija pentru clienți. 


„De cele mai multe ori, antreprenorii tratează comunicarea la ‘și altele’. Îi recunosc declarativ importanța spunând `da, comunicarea este importantă’, dar nu o includ în strategia de dezvoltare a companiei. De aceea, riscă să nu aloce timp pentru reflecție asupra unor teme de comunicare sau să nu bugeteze resurse.

O altă problemă care apare în mediul antreprenorial este rezerva de a pune o față umană business-ului. De multe ori, liderii ezită să se expună și una dintre întrebările pe care o pun frecvent este `trebuie neapărat să apar eu?’”, a atras atenția Monica Jitariuc.

Cum construim un brand: valorile și relația cu clientul

Sunt multe aspectele de care trebuie să ții cont atunci când construiești un brand, dar cele mai importante sunt valorile și relația cu clientul.

În ceea ce privește stabilirea valorilor companiei pe care o înființezi, poți pleca de la valorile personale și vedea în ce măsură le poți transfera tinând cont de piață, client, specificul business-ului. Sunt mai multe tipuri de valori pe care o companie și le poate seta, iar Monica Jitariuc recomandă să fie alese doar acelea pe care le poți susține prin acțiuni concrete.   


„Valorile sunt acele lucruri fundamentale, credințe și promisuni care îi atrag atât pe clienti, cât și pe angajați. Valorile nu sunt doar niște vorbe care stau pe perete, ci devin busola brandului. De exemplu, decizii precum angajarea unui om, colaborarea cu un influencer, alegerea unui furnizor, decizia asupra unei sponsorizări trebuie luată în concordanță cu valorile companiei”, a precizat expertul în comunicare.

Relația cu clientul este importantă în construirea unui brand pentru că în funcție conexiunea pe care oamenii o au cu un brand sunt mai predispuși să-l recomande, să cheltuie mai mulți bani sau să-i rămână fideli. Astfel, pe lângă marketingul de tip tranzacțional care generează vânzări, e important să integrezi și marketingul de tip relațional care se concentrează pe client și pe serviciile oferite.

Ce înseamnă concret să construiești un brand?

Construcția unui brand presupune parcurgerea unor etape, un drum pe care îl poți face singur sau apelând la specialiști.

1. Strategia de brand – reprezintă etapa în care se face analiza pieței, sunt identificați competitorii, felul în care s-au poziționat și în care comunică, prețurile pe care le practică, și se stabilește cum se poziționează business-ul nou: care este strategia de marketing și vânzări, care sunt punctele forte, diferențiatorii, promisiunea făcută potențialilor clienți.

2. Identitatea brandului – logo, nume, culorile, fonturi, vizualuri etc.

3. Experiența de brand – aplicație, video, website, social media, conținut, spațiul fizic. Practic, trebuie făcută o hartă a tuturor punctelor de interacțiune cu clientul.

„Ca în orice serviciu, și în construcția de brand experiența și educația sunt esențiale pentru succes. De aceea, se recomandă investiția în brand prin accesarea companiilor specializate. În funcție de reputație, portofoliu, echipă și bugete, există pe piață alternative din ce în ce mai numeroase”, spune Monica Jitariuc.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult