Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Claudia are un service auto, Ionuț deține o firmă de cazane industriale, iar Ana face bijuterii. Toți au aceeași dilemă. De ce are nevoie un business mic să-și construiască un brand?

La Stup

Indiferent că ai început un business în domeniul horticulturii, că ți-ai deschis un service auto, că faci bijuterii sau cazane industriale ori panouri fotovoltaice, e important să-ți construiești un brand. Și chiar dacă ai ceva experiență și ești de câțiva ani pe piață, dar nu te-a preocupat acest aspect, nu este niciodată prea târziu. Există și varianta rebranding-ului.

Branding-ul nu este doar apanajul companiilor mari care au resurse să investească bugete semnificative. Lucrurile se pot face și la o scară mai mică, cu investiții minime. Condiția este să știi care sunt principiile pe care trebuie să le urmezi și pașii pe care trebuie să-i faci.

Monica Jitariuc, consultant în comunicare și trainer cu peste 20 de ani de experiență recunoscută în domeniu, a prezentat în cadrul evenimentului Comunicare de brand, organizat de Stup, modalitățile prin care poți să-ți construiești un brand indiferent de domeniul în care activezi, de vechimea business-ului sau de bugetul pe care îl poți aloca.

Stup este un proiect al Băncii Transilvania, un spațiu fizic unde antreprenorii pot găsi sprijin indiferent de etapa în care se află business-ul lor. Stup funcționează ca un marketplace de produse și servicii necesare oricărui antreprenor, un loc în care oricând poți găsi consiliere gratuită dedicată afacerii tale. Și pentru că Stup este un loc în care chiar se fac lucruri, poți consulta agenda evenimentelor organizate și găzduite AICI.

Notorietate versus reputație

Cel mai adesea, ideea de brand se asociază cu cea de notorietate. Și cel mai probabil, atunci când începi un business, asta îți și dorești: să fii cunoscut. În realitate însă, brandul înseamnă mai mult decât atât. Sau așa ar trebui.

„Un brand nu este un produs sau o promisiune sau un sentiment. Este suma tuturor experiențelor pe care le aveți cu o companie, spune Amir Kassaei, Chief Creative Officer DDB Global. De la cum arată covorașul de la intrarea în firmă până la cum se poartă recepționera, de la cum arată site-ul până la greșelile de gramatică din mail-ul în care agentul de vânzări răspunde la cererea de ofertă, de la felul în care comunicăm pe social media până la cât de profesionist este vârful companiei în relația cu clienții. Brandul este ceea ce facem, ceea ce spunem, ceea ce arătăm. În schimb reputația este ceea ce simt alții despre noi, este ceea ce ajunge la oameni. Ce înseamnă acest lucru? Multe business-uri la început de drum își doresc să capete notorietate. Numai că notorietatea se poate obține în multe feluri. 

Întrebarea este cum faci să devii credibil, cum să faci lumea să aibă încredere în tine. Când vă stabiliți obiective, încercați să vă propuneți ca oamenii să capete încredere în voi, fie că sunt clienți, parteneri sau furnizori. Imaginea este un capital care îți poate aduce diverse oportunități, investiții, îi poate motiva pe angajați, poate fi un airbag pentru timpuri grele, atunci când ai o criză de imagine. Când se întâmplă ceva neplanificat, un brand bine construit va beneficia de sprijinul comunității. Și, bineînțeles, brandul îți poate aduce o valoare financiară mai mare în condițiile în care studiile arată că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult pentru produsele unor companii cu reputație bună”, le-a explicat Monica Jitariuc celor peste 70 de antreprenori prezenți la evenimentul de la Stup.

Cum se construiește reputația unei companii

Indiferent de dimensiunea unei companii, reputația se construiește la fel și ar trebui să fie un obiectiv pe care un antreprenor să-l urmărească din prima zi de la înființare, crede specialistul în comunicare, care a atras atenția asupra importanței micilor detalii cum ar fi, de exemplu, plata la timp a furnizorilor sau rapiditatea cu care răspunzi la e-mailuri.

În general, reputația unei companii se construiește în jurul mai multor parametrii: comportament etic față de angajați, leadership, responsabilitate socială, calitatea serviciilor și a produselor, mediu de muncă sănătos, prezență online, grija pentru clienți. 


„De cele mai multe ori, antreprenorii tratează comunicarea la ‘și altele’. Îi recunosc declarativ importanța spunând `da, comunicarea este importantă’, dar nu o includ în strategia de dezvoltare a companiei. De aceea, riscă să nu aloce timp pentru reflecție asupra unor teme de comunicare sau să nu bugeteze resurse.

O altă problemă care apare în mediul antreprenorial este rezerva de a pune o față umană business-ului. De multe ori, liderii ezită să se expună și una dintre întrebările pe care o pun frecvent este `trebuie neapărat să apar eu?’”, a atras atenția Monica Jitariuc.

Cum construim un brand: valorile și relația cu clientul

Sunt multe aspectele de care trebuie să ții cont atunci când construiești un brand, dar cele mai importante sunt valorile și relația cu clientul.

În ceea ce privește stabilirea valorilor companiei pe care o înființezi, poți pleca de la valorile personale și vedea în ce măsură le poți transfera tinând cont de piață, client, specificul business-ului. Sunt mai multe tipuri de valori pe care o companie și le poate seta, iar Monica Jitariuc recomandă să fie alese doar acelea pe care le poți susține prin acțiuni concrete.   


„Valorile sunt acele lucruri fundamentale, credințe și promisuni care îi atrag atât pe clienti, cât și pe angajați. Valorile nu sunt doar niște vorbe care stau pe perete, ci devin busola brandului. De exemplu, decizii precum angajarea unui om, colaborarea cu un influencer, alegerea unui furnizor, decizia asupra unei sponsorizări trebuie luată în concordanță cu valorile companiei”, a precizat expertul în comunicare.

Relația cu clientul este importantă în construirea unui brand pentru că în funcție conexiunea pe care oamenii o au cu un brand sunt mai predispuși să-l recomande, să cheltuie mai mulți bani sau să-i rămână fideli. Astfel, pe lângă marketingul de tip tranzacțional care generează vânzări, e important să integrezi și marketingul de tip relațional care se concentrează pe client și pe serviciile oferite.

Ce înseamnă concret să construiești un brand?

Construcția unui brand presupune parcurgerea unor etape, un drum pe care îl poți face singur sau apelând la specialiști.

1. Strategia de brand – reprezintă etapa în care se face analiza pieței, sunt identificați competitorii, felul în care s-au poziționat și în care comunică, prețurile pe care le practică, și se stabilește cum se poziționează business-ul nou: care este strategia de marketing și vânzări, care sunt punctele forte, diferențiatorii, promisiunea făcută potențialilor clienți.

2. Identitatea brandului – logo, nume, culorile, fonturi, vizualuri etc.

3. Experiența de brand – aplicație, video, website, social media, conținut, spațiul fizic. Practic, trebuie făcută o hartă a tuturor punctelor de interacțiune cu clientul.

„Ca în orice serviciu, și în construcția de brand experiența și educația sunt esențiale pentru succes. De aceea, se recomandă investiția în brand prin accesarea companiilor specializate. În funcție de reputație, portofoliu, echipă și bugete, există pe piață alternative din ce în ce mai numeroase”, spune Monica Jitariuc.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

 expert contabil

Pentru fiecare 10.000 de lei distribuiți, impozitul crește de la 1.111 lei la 1.905 lei, iar firmele trebuie să verifice activul net și capitalul social înainte de a face orice distribuție. „Cota de 16% intră în vigoare de la 1 ianuarie, dar se aplică pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie. Or, ce dividende pot eu să distribui în ianuarie? Pe cele din trimestru IV, cele care se formează chiar acum”, explică expertul contabil.

Citește mai mult

Pălărie de damă

Copiii mamei soacre și-au confruntat notițele abia după înmormântare. Adevărul i-a eliberat, au urât-o pentru câteva ore, dar prevederile testamentare și o ladă de șampanie vintage, scumpă, cumpărată chiar de soacră-mea pentru ocazie, a mai atenuat șocul și a netezit o parte din drumul spre vindecare. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult