Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Comisarul Adina Vălean, despre ce poate face România cu fondurile de la UE: Autostrada Comarnic – Brașov poate fi demarată, pot fi direcționate miliarde de euro către noi spitale, educație, digitalizarea administrației

Adina VAlean - ( Foto Olivier Hoslet/ AFP / Profimedia)

Foto Olivier Hoslet/ AFP / Profimedia

România poate decide să facă „aproape orice are nevoie” cu miliardele de euro pe care ar urma să le primească de la Uniunea Europeană, a spus într-un interviu la Hotnews comisarul european pentru Transporturi Adina Vălean, care a dat ca exemplu construirea de autostrăzi, noi spitale, școli și digitalizarea sistemului administrativ și de educație.

România ar urma să primeacă 19,6 miliarde de euro, fonduri nerambursabile, și 11,58 de miliarde sub formă de împrumuturi, în cadrul unui plan amplu, în valoare de 760 miliarde de dolari, pentru reconstrucţie economică, după pandemia de coronavirus. 

„Aproape orice are nevoie să facă, de aceea am spus că e o imensă oportunitate pentru noi. Cele 19,6 miliarde sunt împărțite în mai multe programe. De pildă, avem la dispoziție 13,5 miliarde nerambursabile numai ca parte a Mecanismului pentru Redresare și Reziliență, care pot fi cheltuiți în următorii patru ani. Accesarea lor e simplă și rapidă și se bazează pe recomandările primite în raportul de țară din Semestrul European. Partea bună e că avem multe recomandări, din cele mai diferite domenii - sănătate, educație, infrastructură, reformă administrativă, mediu, sprijin pentru companiile private și nu numai”, a spus Adina Vălean.

Citește și:

„Deci avem multe de făcut și avem și bani să facem asta. Să vă dau niște exemple. România poate decide să direcționeze un număr de miliarde din aceste 13,5 către proiectele de autostrăzi fără finanțare asigurată, către noi spitale sau dotarea acestora, către educație – construirea de școli, dar și digitalizarea sistemului de educație. De asemenea, poate investi în digitalizarea serviciilor administrative, dar și în lucruri încă urgente pentru noi – rețelele de apă și canal, extinderea rețelelor de gaz.

Un exemplu concret este autostrada Comarnic – Brașov pentru care fondurile de coeziune acum la dispoziția noastră nu sunt suficiente poate fi demarată în baza acestei finanțări”, a declarat pentru Hotnews comisarul european pentru Transporturi.

„România trebuie să pregătească un plan național”

Pentru accesarea fondurilor există condiții clare, la fel și pentru cheltuirea banilor. România trebuie să pregătească un plan național în conformitate cu raportul de țară, cu proiecte concrete, care vor trebui să respecte prioritățile politicilor europene, a punctat Adina Vălean.

Criteriile de evaluare a acestor planuri elaborate de statele membre au în vedere în primul rând, spune comisarul european, contribuția la îndeplinirea recomandărilor din raportul de țară, în liniile politicilor europene.

România este, ca total al fondurilor alocate prin acest plan, a șasea țară din Uniunea Europeană, după Italia (172), Spania (140), Polonia (64), Franța (39) și Grecia (32). Germania va primi 28 de miliarde, iar Ungaria 15 miliarde de euro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Desigur, e necesar sa legam Bucurestiul de Brasov. Mai scapam de cozile alea de pe Valea Prahovei...
    Dar de ce nu se gindeste nimeni la autostrada Brasov/Intorsura Buzaului/Nehoiu/Buzau/Braila/Tulcea?
    Este legarea Transilvaniei de Dunarea maritima. O veche cale comerciala, definitorie pentru aceste spatii. Si se deviaza traficul greu dinspre Bucuresti. Inutil, de altfel; inseamna un mare ocol in traseul marfurilor. Si aglomerarea inutila a circulatiei in zona Bucurestiului si pe toata Valea Prahovei.
    Autostrada mai sus amintita, poate fi legata si de Galati (Braila/Galati) si de "autostrada soareleui" (Ianca/Viziru/Slobozia/Ciulnita).
    Poate e timpul sa mai si gandeasca cineva, in domeniu!

    Oricum, problema autostrazilor se va rezolva doar prin privatizare. (Proiectare, constructie, exploatare.) Tot comunisti ati ramas? Sau doar pofta de spaga?
    • Like 0
  • In vremurile bune Romania avea cam 550mm ploaie anual. Datorita schimbarilor climatice tindem la 300mm La un nivel de precipitatii similar Israelului, ar fi bina ca Romania sa construiasca o statie de desalinizare, canale de irigatii inca avem.
    • Like 1
  • AlexisZ check icon
    Macaralee, râd în soare argintii / Macaralee, ...doar pe hârtii !
    • Like 3
  • C”mon....doamna a făcut parte din trifecta powerpuff alături de Norica Nicolai & Renate Weber - din marea famiglie liberală...Bleahhh
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult