Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Companiile vor raporta noi informații privind operațiunile cu afiliați. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer

companie - GettyImages

Foto Guliver/Getty Images

Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.

În prezent, prin formularul 394, plătitorii de TVA declară toate operațiunile naționale, iar forma lui actuală a suferit o serie de modificări în 2016 când volumul informațiilor pe care contribuabilii ar fi trebuit să le declare a fost mult extins. Din cauza nemulțumirii create de povara administrativă pe care o aducea, ANAF a făcut o serie de ajustări și îmbunătățiri. Așadar, este vorba de un formular a cărui complexitate și dificultate de completare este cunoscută. Declararea operațiunilor realizate cu afiliați în cadrul formularului 394 va impune un nou efort de conformare, mai ales, pentru cei care au un număr ridicat de tranzacții.

Modificările propuse vizează obligația de a preciza calitatea de persoană afiliată, definită de Codul fiscal, prin bifarea casetelor corespunzătoare pentru fiecare furnizor / beneficiar al persoanei impozabile înregistrată în scopuri de TVA care depune declarația informativă.

Identificarea relației de afiliere nu reprezintă un proces simplu. Persoanele afiliate pot fi atât persoane fizice, cât și persoane juridice. De exemplu, sunt considerate persoane afiliate două sau mai multe entități juridice dacă există dețineri între acestea, în mod direct sau indirect, de cel puțin 25% din valoarea părților sociale sau a drepturilor de vot sau dacă există un control indirect între ele.

Informațiile despre relațiile de afiliere și tranzacțiile între aceste persoane care, de regulă, constituie un grup, sunt furnizate către ANAF prin intermediul dosarului de prețuri de transfer, cu mențiunea că obligația le revine companiilor încadrate ca mari contribuabil, iar tranzacțiile cu părțile afiliate declarate sunt cele care depășesc un anumit prag de semnificație, în funcție de natura tranzacției. Extinderea formularului 394 cu o casetă specifică pentru declararea tranzacțiilor cu afiliați realizate în fiecare perioada fiscală ar viza, însă, toate tranzacțiile cu persoanele afiliate și toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA.

Mai exact, contribuabilii trebuie să completeze persoanele afiliate atât înregistrate, cât și neînregistrate în scopuri de TVA, menționând CUI-uri și CNP-uri unice, valoarea bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către și de la persoane afiliate,și valoarea totală a TVA aferentă , defalcată pe cote de TVA, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA.

În mod cert, orice obligație suplimentară reprezintă un nou efort de conformare care implică noi costuri și resurse umane, logistice etc. Așa cum am mai spus, informatizarea ANAF ar simplifica procedurile de raportare pentru contribuabili și ar sprijini administrația fiscală să realizeze analize de risc complexe și să identifice mai ușor, mai rapid zonele de neconformare sau de încălcare a legii, utilizând datele deja existente la nivelul autorităților. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ha, ha, dupa 25 de ani de giumbuslucuri cu preturile de transfer vine si Anaf-ul cu un “proiect de ordin”...
    • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult