Foto: George Călin/ Inquam Photos
Conducerea Ministerului Afacerilor Externe minte din nou, așa cum obișnuiește să o facă de o vreme încoace. După ce a mințit la alegeri, după ce a mințit grosolan în raportul despre alegeri, azi minte despre eșecul umilitor al României pentru obținerea unui loc în Consiliul de Securitate.
MAE spune deci că pregătirile pentru candidatura României au început târziu, în 2017. Ceea ce este o minciună grosolană. Am avut onoarea să fiu ambasador al acestei minunate țări între 2012 și 2016 și pot să spun, fără să fie nevoie de detalii, că MAE și Corpul diplomatic al României au început să lucreze cel puțin din 2014 la pregătirea strategiei pentru obținerea acestui loc nepermanent în CS. Cu o strategie inteligentă, cu diplomați de calitate, cu schimburi bilaterale frecvente, cu acțiuni de curtoazie și reciprocități, ofensiva diplomatică a României a dat rezultate foarte bune, obținându-se promisiuni ferme de sprijin pentru România din partea a numeroase țări. Două grupuri de țări, parțial convergente, erau cu deosebire interesante: grupul țărilor arabe și grupul țărilor africane, adică în jur de 70 sau 80 de voturi.
Mai trebuie precizat un aspect puțin cunoscut: România dispune de peste 100 de misiuni diplomatice în lume, cu mult peste numărul ambasadelor micului stat baltic, foarte puțin cunoscut pe continentul african sau în lumea arabă. România pornea așadar cu un avantaj considerabil, provenit și din capitalul de imagine pozitivă de care dispuneam încă (acum câțiva ani) în aceste părți ale lumii: România a oferit mii de burse în anii 80 studenților din numeroase țări africane și arabe, iar mulți dintre aceștia au ajuns azi personalități importante și influente în țările lor.
Dar acest capital de imagine, binevenit fără îndoială, nu este de ajuns în astfel de situații de negociere, în care pentru fiecare promisiune de vot favorabil din partea unei țări partenere, România trebuia să se angajeze cu altceva, bunăoară să susțină acea țară pentru un post într-o altă structură internațională. Iar asta s-a întâmplat de multe ori în ultimii cinci ani, grație unui efort remarcabil al diplomaților români, care au știut, cu profesionalismul și cu patriotismul lor, să ducă la bun sfârșit multe din negocierile favorabile țării noastre. E bine de știut că România a cheltuit mulți bani în acțiuni de promovare, în nenumărate misiuni în țări îndepărtate ale unor delegații ministeriale, parlamentare, academice, economice, toate animate de acest obiectiv foarte important.
Prin urmare, nu e adevărat că România a început doar în 2017 pregătirile pentru obținerea acestui loc în CS. În 2017 a început compromiterea șanselor României de a obține acest loc. Rațiunea înfrângerii umilitoare de azi în fața Estoniei se află în instrumentalizarea diplomației române în folosul unei rețele de interese private, pe fondul combinației letale între inconștiența prim-ministrului și slugărnicia interesată a celor care se află la conducerea MAE de doi ani încoace.
Mai există un factor de care trebuie ținut seama când încercăm să înțelegem acest eșec: îndelunga absență a Președintelui – ca titular al politicii externe – din relațiile cu țările din afara Europei. Nu am cunoștință ca vreun șef de stat african să fi vizitat România în ultimii cinci ani. Invers, nu-mi aduc aminte nici ca Președintele să fi efectuat vreo vizită în lumea africană sau în cea arabă. Adăugați la aceste lumi America de Sud și o bună parte din Asia și veți înțelege „discreția” cu care șeful statului s-a manifestat în afara spațiului european, lăsând pe seama unui guvern incompetent relații vechi sau relații sensibile de care ar fi trebuit să se preocupe cu prioritate.
Cu siguranță, pentru mulți din diplomații români, eșecul de la New York nu este o surpriză. Numirile haotice de ambasadori, politica improvizată de personal, nepotismul și numirile de la partid și din alte structuri în misiunile diplomatice ale unor oameni care nu au avut niciodată vreo tangență cu diplomația, toate acestea au contribuit la acest rezultat catastrofal, dar previzibil. Dacă adăugăm aici și sceneta de proastă calitate a anunțului mutării ambasadei României din Israel, anunț care a iritat și lumea arabă, dar și partenerii europeni, dacă mai punem aici și bădărănia agresivă cu care puterea de la București s-a manifestat în relația cu partenerii europeni – avem toate ingredientele unui dezastru diplomatic anunțat.
Nu cred că în acest moment poate să existe eșec diplomatic mai mare pentru țara noastră. Şi nu cred că, după tot ce s-a întâmplat în ultimele două săptămâni, conducerea MAE mai poate pretinde să rămână în funcție. După ce corupția și ticăloșia au compromis votul românilor din Diaspora, a venit vremea ca România însăși să fie umilită în plenul ONU de aceiași iresponsabili corupți. Demisia lor e un act de reparație și o eliberare a țării de povara acestei ticăloșii care ne apasă ca o mantie neagră și grea. Rămânerea lor în funcții este continuarea agoniei unei țări care își pierde pe zi ce trece reperele și aliații.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sau poate nu înțelegem noi și de fapt strategia politicii externe tocmai asta este, să lucrăm la „mai multe capete” și vedem de unde ne pică ceva.
Numirile haotice de ambasadori, politica improvizată de personal, nepotismul și numirile de la partid și din alte structuri în misiunile diplomatice ale unor oameni care nu au avut niciodată vreo tangență cu diplomația, toate acestea au contribuit la acest rezultat catastrofal, dar previzibil. Dacă adăugăm aici și sceneta de proastă calitate a anunțului mutării ambasadei României din Israel, anunț care a iritat și lumea arabă, dar și partenerii europeni, dacă mai punem aici și bădărănia agresivă cu care puterea de la București s-a manifestat în relația cu partenerii europeni – avem toate ingredientele unui dezastru diplomatic anunțat.
Marea problema a Romaniei este Constitutia care permite aceste derapaje si ca simbolurile unui stat(prim ministrul, presedintele, deputatii, senatorii) sa devina niste simboluri usor manipulabile, dar asta se intampla la un nivel diferit si in tari pe care le admiram pentru democratie...sau le admiram pe vremuri mai degraba, acum nu mai suntem copii si ii admiram cu un ochi deschis in timp ce un altul il folosim ca sa admiram visurile proprii.
,,Nu se plimba prin tarile africane" - zic altii facand abstractie de faptul ca (poate) are alte prioritati.
,,Se plimba mult prin strainatate - dar fara folos" - ar fi o critica cu adevarat intemeiata DACA ar fi si probata in concret !!!!!
Cati credeti ca au inteles insa rationamenul celor etalate mai sus ? - Turma vede doar ca ,,se plimba" - nimeni nu are habar de atributiile constitutionale.....Urmeaza alti adversari , mai subtili, care stiu care sunt atributiile dar considera ca altceva ar trebui sa faca presedintele...
,,Nu se plimba prin tarile africane" - zic altii facand abstractie de faptul ca (poate) are alte prioritati.
,,Se plimba mult prin strainatate - dar fara folos" - ar fi o critica cu adevarat intemeiata DACA ar fi si probata in concret !!!!!
Cati credeti ca au inteles insa rationamenul celor etalate mai sus ? - Turma vede doar ca ,,se plimba" - nimeni nu are habar de atributiile constitutionale.....Urmeaza alti adversari , mai subtili, care stiu care sunt atributiile dar considera ca altceva ar trebui sa faca presedintele...
Ma refer la ,,turma" celor care vor, spre exemplu , ca ,,presedintele sa faca ceva". Mai precis, indivizii care se intreaba ,,ce a facut presedintele??" .....inainte insa de a citi CONSTITUTIA si vedea ,,CE POATE" , conform acesteia, sa faca presedintele ! - Si pentru a risipi suspansul creat - si a nu ramane dator = dau doar doua exemple (suficiente pentru mine) referitor la activitatea presedintelui - Imediat dupa alegerea sa - domnul Iohannis a taiat elanul Parlamentului in problema amnistiei si gratierii....in jurul careia gravitau toti (in principal V.Ponta)).
Un al doilea exemplu ar fi - combaterea cu succes a proiectului de lege care ar fi permis primarilor condamnati cu suspendarea executarii pedepsei sa isi duca mandatul la sfarsit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Probabil ca lista ar putea continua.......Poate chiar rezultatul referendumului pe justitie ar ocupa un loc important pe lista realizarilor Presedintelui Romaniei.
Ca sa nu pierdem insa firul discutiei - precizati concret , nu doar retoric, ce ati vrea sa faca partidele din opozitie.....care sunt acele partide....Si alte detalii pe care le considerati necesare. Simpla plasare a unor lozinci e doar pentru a incita spiritele celor ,,saraci cu duhul".....
Averile lor au fost spalate prima data la Revolutie.Milionul de dolari facut din ciubucuri , ness-cafe si tigari Kent la minister .Cand Rugina propunea reforma fiscala imediat dupa Revolutie, nimeni nu a vrut sa auda pt ca erau multi bani romanesti nefiscalizati de schimbat in dolari.Legea 18 a Ilicitului a fost prima care a fost anulata.De aia care erau deja in dolari stia Securitatea bine mersi.Acum au transferat si inmultit averile catre nepoti si toate rudele.E imposibil sa mai dai de fundul gaurii dupa 30 de ani.
http://www.ziare.com/laura-codruta-kovesi/dna/black-cube-de-la-tentativa-de-compromitere-a-lui-kovesi-la-cea-de-salvare-a-lui-weinstein-doua-ratari-de-rasunet-1488359
E cam uzata moneda asta...Cata vreme Armata Romaniei achizitioneaza armament de la firme israeliene nu putem fi prea vocali impotriva acestora si de aia PSD-ALDE a avut succes in angajarea de agenti israelieni pentru campanie si tot ei pe usa din spate i-au eliberat pe agentii Black Cube .
Niste ticalosi.
Nu uitati ca a fost inaintat un raport catre ONU ce demonstreaza ilegitimitatea si intentii clare de genocid ale guvernului PSD si ONU deja a dat unda verde in acest sens.Avem un guvern care daca nu se trezeste la realitate va fi eliminat fizic si noi o sa fim ghizii soldatilor NATO lingandu-ne pe degete de ciucalata.Ba Limba, unde a intrat ala din Ferrari? Uite-acolo nenea, acolo a intrat !