Foto: Vali Mirea
Ce bei când mergi într-un restaurant, un bar sau o terasă, dar nu vrei să consumi alcool? Opțiunile sunt puține, dar bogate în zahăr și coloranți artificiali. Pornind de la identificarea acestei nevoi crescânde în rândul celor care și-au educat papilele gustative și sunt deschiși să le provoace de câte ori au ocazia, Cosmin Pasnicu și soția sa Raluca au creat brandul Kofi Ti, sub care produc băuturi non-alcoolice, inspirate din numeroasele călătorii pe care le-au făcut în întreaga lume.
După mai bine de 4 ani, în care au propus diverse combinații de arome și gusturi inedite, dar și mai familiare, și au testat mai multe variante de distribuție, Cosmin spune că, deși este un business care a început local, potențialul de dezvoltare este global. Astfel, de anul acesta au început listarea pe Amazon UK, au continuat cu Germania, Franța, Italia și Spania, iar în curând vor fi pe toate versiunile platformei din Europa.
Cu toate acestea, în ultimul an, lucrurile au evoluat bine și pe plan local. Pe de-o parte, pentru că există o „bulă” suficient de mare, în plină expansiune în marile orașe, care caută variante de bună calitate, iar pe de altă parte, pentru că pandemia a determinat o creștere a cererii de produse locale.
„În România sunt puțini oameni cu papilele gustative deschise. Suntem atipici pentru profilul aromatic al românilor, care preferă dulcele, iar piața locală este destul de dificilă pentru noi. Băuturile noastre sunt apreciate mai ales în străinătate, de unde am primit feedback-uri foarte bune de la cunoscători ai pieței. Lucrurile au mai evoluat însă și la noi, pentru că pandemia a accelerat focusul pe produsele locale sănătoase. Acum 3 ani, am fost refuzat în foarte multe locuri, pentru că erau preferate băuturi din Londra, Berlin sau Copenhaga, iar acum ne sună ei pe noi pentru că asta le cer clienții. Pentru o majoritate covârșitoare din HoReCa, tot ce era de import era mai bun”, spune Cosmin.
Nu am fugit de IT. Am vrut să facem un business de plăcere
Cosmin a scris primele programe când avea 8 ani. Și-a urmat pasiunea pentru IT și a absolvit Facultatea de Cibernetică – Secția „Informatică Economică”, în cadrul ASE. A ales-o în detrimentul Politehnicii, pentru că acolo avea o zi liberă în care putea merge la diverse cursuri de istorie, la Universitatea București, ca să-și hrănească o altă pasiune. Și tot o pasiune i-a inspirat și ideea business-ului: cea pentru gusturi și arome, pe care a crescut-o și a rafinat-o în timpul călătoriilor sau șederilor mai îndelungate în diverse colțuri ale lumii.
„Împreună cu Raluca ne-am stabilit câteva obiective, iar unul dintre ele a fost să facem un business de plăcere. Nu am fugit de IT, încă fac asta și o fac din pasiune. De ce n-ai putea să faci două joburi din pasiune? E adevărat că asta vine cu niște consecințe. Toate concediile mele de la corporație se duc în Kofi Ti. Lucrez de dimineață până seara în atelierul din Buftea sau la clienți, dar îmi face plăcere. Sigur că nu poți face asta de unul singur și e nevoie de o echipă la atelier pentru operațional, în fiecare zi.”, spune Cosmin.
Foto: Octavian Pavel
Iar ajutorul a venit din partea a doi prieteni care le-au devenit asociați, Florian şi Irina Burcea, și cărora pe parcurs li s-au alăturat alți trei: Renato, Ana şi Ecaterina. Pentru a împărţi compania, au folosit un model inspirat din Slicing Pie, în care fiecare primește partea din plăcintă proporțională cu munca și banii investiți. Alături de asociaţi, la Kofi Ti mai lucrează încă 6 persoane în acest moment.
Inițial, în 2016, a încercat să-și valorifice pasiunea pentru cafeaua de specialitate, pe care a început să o prăjească singur, acasă. Planul era să meargă cu o bicicletă pe care instalase un espressor, lângă stația de metrou Pipera, să vândă cafea până la ora 10, iar apoi să meargă la lucru, iar în weekend-uri să participe la evenimente. Nu a obținut însă autorizație pentru a amplasa bicicleta pe spațiul public și, pentru că nu a vrut să dea șpagă, s-a rezumat doar la evenimente. Și-a dat curând seama că ideea nu are potențial să scaleze, așa că a încercat o altă variantă: cafea la draft. A abandonat-o însă și pe aceasta, deși reușiseră să intre în 6 locații din București și din țară.
Kofi Ti a ajuns astfel la a treia versiune, în care produce băuturi infuzate cu ingrediente aduse din diverse colțuri ale lumii. Cafeaua de specialitate a rămas însă parte importantă a afacerii. În atelierul din Buftea, Kofi Ti produce cold brew coffee atât sub brand propriu cât și pentru lanțurile de cafenele 5 to go și Ted’s, dar exportă și în Bulgaria, Cehia și Slovacia. O linie de business care vara aceasta a generat 20% din venituri.
„Exigențele și absurditățile mele nu se găsesc în România”
Lui Cosmin îi place apa tonică. Atât de mult încât a început să și-o prepare singur, după ce a descoperit scoarța arborelui Cinchona. Aceasta este planta din care se extrage chinina naturală, iar Cosmin o infuzează întreagă pentru a obține apă tonică, pe care o vinde ca atare, atât în varianta sirop, cât și ready to drink, dar care reprezintă și ingredientul principal în jumătate din băuturile din portofoliul Kofi Ti.
„Apa tonică este firul roșu, este o pasiune a mea transferată în business. Prima oară, am scos produsul sub formă de sirop, într-o sticlă din care obții echivalentul a 25 de sticle ready to drink. Dar a fost greu, pentru că românilor le place dulcele, iar apa tonică a câștigat popularitate odată cu ginul. Însă nu reușeam să ajungem cu siropul la oameni. Și atunci, vara trecută, am lansat apa tonică pentru leneși, adică gata de băut. Și din momentul acela, lucrurile au început să funcționeze. La a doua sau la a treia comandă, le dădeam și o mostră de sirop ca să-și dilueze singuri cu apă. Și astfel, siropul de tonic a devenit cel mai bine vândut produs al nostru”, explică Cosmin.
Foto: Dora Marian Cosmin
În categoria ready to drink, cel mai popular produs este, în prezent, o rețetă reinterpretată de socată. Băutura îți aduce aminte de ceva ce știi, dar vine și cu ceva nou. Acesta este strategia adoptată de Cosmin pentru a atrage și categoria de public reticentă la gusturi și arome total noi. Altfel, rețele sunt simple. Cheia, spune antreprenorul, este să folosești ingrediente de calitate și să dai combinației acel „twist” care să surprindă prin noutate.
Foto: Octavian Pavel
„Un sfert din timpul meu pentru Kofi Ti îl aloc gestionării relației cu furnizorii pentru că găsim ingredientele foarte greu. De exemplu, scorțișoara pe care o folosim la Kofi Ti nu este acel baton tare pe care îl știm cu toții, ci scorțișoară de Ceylon care poate fi mâncată ca atare, are un gust dulceag și este mult mai greu de procurat. Acesta este și situația în cazul cardamonului verde sau a anasonului stelat. Chiar și zahărul nerafinat din trestie de zahăr l-am găsit cu mare greutate la un furnizor din România. Exigențele și absurditățile mele nu se găsesc în România. Dar este exact ca la mâncare: dacă pui ingrediente bune și nu-ți bați joc de ele, iese ceva bun”, spune Cosmin, care, atunci când timpul îi permitea, obișnuia să gătească în funcție de ce ardei iuți, tipuri de piper sau vinuri avea în casă.
Trump, hidroxiclorochina și eMAG
Pentru că ideea băuturilor a pornit de la lipsa unei alternative la sucurile carbogazoase, limonade și fresh-uri în restaurante și baruri, distribuția s-a concentrat pe zona HoReCa, care genera 95% din business-ul Koti Ti. Dar asta până în martie 2020, când sectorul a fost înghețat de pandemie.
În următoarele două luni, business-ul a fost susținut din vânzările de pe eMAG, de unde până atunci nu venea aproape nimic. Explicația? Reclama făcută de Donald Trump hidroxiclorochinei, medicament ce conține chinină și care ar fi fost eficient în tratarea COVID 19, ipoteză infirmată ulterior.
„În acest context, românii au început să caute chinină. Ne listasem pe eMAG la invitația lor, dar vânzările nu mergeau și chiar ne gândeam să ieșim. Dar pentru că eMAG este bine indexat, în martie, dacă căutai pe Google, singurul produs cu chinină pe care îl puteai cumpăra era siropul nostru tonic. Iar asta ne-a salvat în acele luni. Amuzant a fost că ei tocmai făcuseră un upgrade și, când am văzut că am primit 100 de comenzi într-o oră, am crezut că este un bug. Dar apoi, am verificat, iar numele și adresele erau diferite, deci comenzile erau reale. Am vândut în martie cât în ianuarie și februarie la un loc”, își amintește Cosmin.
Apoi și-au făcut propriul site și au început să vândă direct la consumatorul final. Luna trecută, 25-30% din vânzări au fost venit din online, care a căpătat o nouă dimensiune odată cu listarea pe Amazon.
Planurile pentru anul care urmează vizează lansarea unui site global, cu versiuni locale pentru toate țările unde vor ajunge produsele Kofi Ti, extinderea pe Amazon Europa, dar și pe emag.hu și emag.bg. Cosmin are de asemenea în vedere diversificarea distribuției la nivel local, prin listarea unor produse în anumite magazine de retail premium. Tot anul viitor, intenționează să mute producția într-un spațiu mai mare pentru că numai astfel poate scala, dar și pentru că are multe rețete la sertar care așteptă să fie lansate pe piață.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Perseverenţă
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Foarte multă perseverenţă
A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? În mod interesant nu. Au fost multe momente de blocaj, de „aşa ceva nu este posibil”, de „nu vei reuşi niciodată”, de probleme financiare, de acum ori niciodată, însă n-am luat niciodată în serios ideea de a renunţa. Dacă renunţăm, cred că a doua oară nu vom mai resurse pentru a încerca. Iar dacă este să nu meargă, vrem să fim împăcaţi că am dat totul.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? Când cafenele la ușa cărora bătusem în urmă cu an-doi şi nu ne luaseră în serios, au început să ne ceară produsele.
Ce este antreprenorul? O persoană căreia îi place să construiască.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: Aproximativ 200.000 euro hard cash și cel puțin 15.000 de ore de muncă neplătite.
Număr de angajați: 8
Timp de recuperare a investiției: încă nu am recuperat investiţia
Cifra de afaceri: 2020 – 665.360 lei; 2021 – 1.100.000 lei
Profit: 2020 - 51.886 lei
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Tine o pozitie blocata degeaba si colegii sunt supra-incarcati . Cel mai bine pentru toata toti ar fi sa isi vada de afacerea lui si sa nu mai incurce lumea la corporatie!