Cum să lași tu jobul tău bine plătit și să te apuci de un business despre care nu știi nimic? Spre nedumerirea părinților săi, dar și a multor cunoscuți, Vlad Farcău a renunțat la o poziție de middle management într-o companie IT din Cluj, pentru a se dedica propriei afaceri cu batoane raw vegane, pe care a dezvoltat-o, împreună cu soția sa, sub brandul Tata Vlad. Un nume simplu și onest, pentru că Vlad este tatăl a doi băieți, iar ideea business-ului a fost cumva inspirată de ei.
Când a decis să intre în concediu de creștere a celui de-al doilea copil, Vlad nu voia decât să o ajute pe soția sa Ioana și să ia o pauză în care să-și limpezească mintea. Dar tocmai această pauză i-a oferit răgazul necesar pentru a explora, printre scutece și cu prețul multor nopți nedormite, oportunitatea de a transforma preocuparea lor de a mânca sănătos într-un business.
„Mă plimbam cu Bogdan pe dealuri și prin pădure, câte 3-4 ore în fiecare zi. Îl țineam într-un sistem de purtare și dormea foarte bine așa. Pentru că aveam mai mult timp și nu mă mai gândeam la lucru, mintea mea a început să zburde la tot felul de business-uri. Îmi făcusem o listă de 20-30 de idei și undeva pe la mijloc era și ideea de batoane raw vegane. Apoi am mers la un curs de gătit, unde am pregătit ca desert chiar niște batoane și atunci i-am spus prietenei care mă însoțea, că eu aș putea face unele mai bune, iar ea mi-a zis: ‘Păi fă, de ce nu faci?’ Acela a fost momentul de declic, atunci s-a implantat ideea”, povestește Vlad.
„M-am lăsat împins de ideea de a face ceva nou fără să mă gândesc la toate consecințele”
Vlad s-a atașat de ideea de a face batoane, dar când se gândea puțin mai departe, nu reușea să definească un proces de business. A făcut însă primul pas și a definit criteriile produsului: să fie sănătos, să fie bun și să aibă cacao astfel încât să poată concura cu ciocolata. Apoi, timp de două luni, a tot testat rețete și proporții de ingrediente. A prezentat rezultatul invitaților de la ziua de naștere a lui Dragoș, fiul său mare, care au fost încântați, dar tot nu credea că se poate face un business din asta. Se întâmpla în martie 2018.
Deși a primit un feedback inițial bun, nu l-a considerat relevant pentru că venea din partea unor cunoscuți. Așa că a mers să-și testeze batoanele printre colegii săi de serviciu. Și astfel a venit prima validare obiectivă a produsului. Unii dintre ei chiar i-au propus să aducă batoane și să le pună în automatele din firmă. Pentru asta era însă nevoie de un nume și de un ambalaj.
A ales să-și numească batoanele „Tata Vlad” pentru că așa îi spuneau Dragoș și ceilalți tătici din parc, și i se părea că-l definește. Logo-ul și prima variantă de ambalaj le-a făcut singur, chiar dacă în școala generală fusese singurul cu nota 9 la desen și rămăsese cumva cu ideea că nu se pricepe foarte bine la asta.
„M-am apucat să desenez într-o perioadă în care Bogdan dormea rău și îl țineam lângă mine. Nu aveam neapărat o strategie. M-am lăsat împins de ideea de a face ceva nou. Aceasta este o caracteristică a mea: sunt destul de hotărât atunci când îmi vine o idee și merg înainte fără să mă gândesc la toate consecințele. Dacă am un proiect, sunt în stare să stau până la 5 dimineața și să lucrez. Îmi găsesc energia în pasiune. Și știam că acolo este ceva chiar dacă nu puteam să definesc exact ce”, explică Vlad.
Cât despre ambalaj, lucrurile au fost puțin mai complicate. Își dorea unul care să transmită ideea că produsul e homemade și, în același timp, prietenos cu mediul. A testat mai multe variante, dar, în cele din urmă a trebuit să facă un compromis și să folosească și folia de aluminiu ca prim strat, pentru că era singura care oferea protecție optimă produsului.
Dar și mai complicată a fost luarea deciziei de a nu mai reveni la job, la finalul concediului, în vara lui 2019. Dar pentru că produsul său fusese bine primit și cererea de batoane era tot mai mare, și-a dat demisia și, după un an și jumătate de încercări și tatonări, a început „munca serioasă”.
„Aleg cu inima, apoi găsesc o soluție ca lucrurile să se întâmple”
Ca să-și vândă produsele, Vlad a început să viziteze diverse companii de IT din Cluj, unde știa oameni de pe vremea când era angajat. Își lua câteva mostre, batoanele și casa de marcat, și mergea din birou în birou. Mai întâi le oferea spre degustare, apoi, celor care doreau, spre vânzare.
„Empatizau cu ideea că am fost programator și am marșat pe ideea asta. Modelul acesta de business a funcționat. Era important că oamenii vedeau că eu sunt Tata Vlad. Ușor-ușor, au început să comande și prin intermediul site-ului care este încă în construcție, dar 80% din vânzări erau directe. (...) Aveam și momente când eram dezamăgit pentru că îmi propuneam să vând un anumit număr de batoane și când nu se întâmpla, luam lucrurile foarte personal. (...) Am făcut și multe greșeli, dar mă bucur că le-am făcut pentru că altfel nu ajungeam aici. Sincer, dacă aș fi știut de la început cât e de greu, nu m-aș fi apucat niciodată. Dar, așa sunt eu, aleg cu inima și apoi îmi folosesc capul ca să găsesc o soluție ca lucrurile să se întâmple”, mărturisește Vlad.
Iar pentru că pandemia și perioada restricțiilor în care clienții lui au lucrat de acasă, i-au anulat practic modelul de business, chiar a fost nevoie să găsească rapid o soluție.
„Am refuzat să renunț la prima bătălie serioasă”
„Prima lună a fost foarte grea, mai ales că în ianuarie angajasem prima persoană. Am apelat tot la oamenii pe care îi știam în companii și îi rugam să mai dea câte un mail, s-au creat niște grupuri de susținere pe Facebook, și încet-încet am început să ne redresăm. Am refuzat să accept să renunț la prima bătălie serioasă. Mă întrebam tot timpul dacă am făcut destul să continuăm, și așa am găsit resursele să continui”, spune Vlad.
Numai că pentru a continua și a-și dezvolta în continuare business-ul era nevoie de o schimbare majoră în ceea ce privea distribuția. Așa că Vlad a început să caute parteneri prin care să revândă batoanele, iar această mișcare a însemnat o altă provocare, inclusiv în ceea ce privește dezvoltarea unei strategii de preț, pe care până atunci nu o avusese.
„Mi-am luat batoanele și am început să merg prin magazine. Nu aveam un discurs pregătit, nici strategie de pricing, dar am mers pe sinceritate și deschidere. Le spuneam că nu am mai făcut asta până acum și îi întrebam onest cu ce preț ar trebui să le dau batonul pentru a ajunge la o înțelegere. Nu m-am lăsat descurajat că nu mai făcusem un lucru. Îmi spuneam tot timpul ‘că încă nu știu să-l fac’”, spune Vlad.
Iar faptul că și-a găsit mai mulți colaboratori, l-a ajutat nu numai să supraviețuiască, dar și să își dezvolte business-ul, cu atât mai mult cu cât aceste parteneriate îi dau acum predictibilitate. În prezent, componenta B2B a afacerii sale generează 60—70% din venituri, iar restul vine din comenzile online.
Vlad spune că nu se va mai întoarce la modelul de business inițial, de vânzări directe, dar că va targeta în continuare clientul final prin prezența la diverse evenimente și online. Altfel, își dorește să păstreze calitatea produselor prin ținerea sub control a cheltuielilor care cresc odată cu veniturile, și să ajungă în cât mai multe orașe din țară. Până atunci, se bucură că se dedică unui lucru pe care îl face din inimă și cu multă pasiune.
„Am un program mai flexibil, dar lucrez mult mai mult, sunt mult mai stresat, am mai puțini bani, datorii mai multe, dar am un sentiment de împlinire pe care nu l-am mai avut niciodată. E pentru prima oară în viața mea când simt că merit banii pentru care muncesc. Faptul că facem un produs cu mâinile noastre, că îl vindem și clienții îl apreciază, îți dă un sentiment extraordinar. Mi-a plăcut să fiu programator pentru că făceam lucruri super faine și importante, dar acum e cu totul altfel. Acum îmi place pentru că fac din inimă, cu pasiune. Nici nu mă mai gândesc cât e de greu”.
Fisă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? O pasiune pe care să ai curajul să o transformi într-un business.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Nu știu ce înseamnă să fii antreprenor în altă țară, dar cred că peste tot se aplică aceeași regulă: muncă, muncă și iar muncă. Și desigur foarte multă răbdare.
A fost vreun moment în care ai vrut să renunți? Da. La început erau mai multe astfel de momente în care mă întrebam ce fac, pentru ce mă stresez. Acum sunt mai rare, dar mai sunt momente în care sunt jos. Prima reacție este să mă întorc la plasa de salvare, la meseria mea. Și aș putea să-mi iau ceva part-time, dar doar pentru a susține business-ul ăsta. De obicei mă ajută un somn bun. Nu iau hotărâri când sunt obosit. Dorm sau mă duc să alerg. Multe răspunsuri mi-au venit în timpul alergării.
Care a fost momentul în care ți-ai dat seama să ești pe drumul cel bun? Momentele de feedback de la clienți și faptul că produsele sunt cerute și apreciate. Acesta este un indicator că facem o treabă bună și trebuie să continuăm.
Ce este antreprenorul? Antreprenorul de succes este acel personaj care are puterea de a se lupta cu proprii demoni și propriile frici, și are capacitatea de a se ridica de fiecare când este doborât de tot felul de situații neprevăzute.
Fișă de business. Obiectiv
Investiție inițială - 20.000 euro
Timp de recuperare a investiției - 3 ani
Număr de angajați - 3
Cifră de afaceri 2020 - 280.000 lei
Profit 2020 - 24.000 de lei
Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Cumpără de la o afacere mică este o campanie Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
P.S. Succes în continuare!