Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Costul închiderii școlilor este copleșitor, chiar dacă pentru moment invizibil

school - (Foto: Wavebreak / Profimedia)

Foto: Wavebreak / Profimedia

În urmă cu un an m-am numărat printre primii care au susținut închiderea școlilor. Am susținut și lockdown-ul instituit pe 15 martie, ca măsură de precauție și de frânare a pandemiei. Am explicat de ce: nu știam mare brânză despre virus, nu știam ce tratamente funcționează (la nivel mondial s-au făcut experimente pe pacienți cu hidroxiclorochina ș.a., dovedite ulterior cel puțin ineficiente), nu aveam echipamente medicale, pe scurt, un dezastru umanitar era iminent. Am arătat că această măsură reprezintă „opțiunea nucleară", pe care poți să o folosești in extremis, cu unicul scop de a întârzia propagarea pandemiei, nicidecum de a o stopa.

În ceea ce privește educația, costul închiderii școlilor este copleșitor, chiar dacă pentru moment invizibil. Puțină lume îi dă atenție; mass media este preocupată mereu cu evenimentele momentului. Peste ceva timp, un an sau poate doi, când catastrofa educațională va deveni vizibilă, brusc o să ne lamentăm. Dar orice profesor vă poate spune: ce s-a întâmplat în acest an de pandemie este că am sacrificat educația a milioane de copii și de tineri. Școala online a retezat pur și simplu stimulentele pentru învățare, atâtea câte erau într-un sistem care producea oricum 40% analfabeți funcțional. Este o iluzie să credem că impactul nimicitor va dura doar un an, el se va întinde în viitor și când îl vom descoperi vom plânge - exact cum plângem după victimele virusului.

În ceea ce privește îngrijirea sănătății, zeci de mii de oameni suferind de boli cronice sau de diverse afecțiuni au avut și încă au de suferit din cauza dirijării resurselor cu prioritate către combaterea pandemiei; sacrificiul lor nu îl vedem.

Focalizarea excesivă doar pe „ceea ce se vede", atenția obtuză acordată problemelor imediate, cultivarea unui tip de reacție emoțională (în dauna discernământului și a soluțiilor echilibrate) prin mediatizarea bolnăvicioasă a situației din spitale și a opiniilor unor medici reprezintă o maladie a vremurilor pe care le trăim.

În urmă cu un an, când am promovat și susținut măsuri de restricție dure, nu am crezut că pandemia va deveni o obsesie sau că acest eveniment nefericit al istoriei noastre ne va amputa capacitatea de a judeca și a de a (re)cântări costurile și beneficiile acestor măsuri, în lumina noilor informații.

Mărturisesc că acum sunt îngrijorat în legătură cu ce s-ar putea întâmpla în viitor - căci doar nu s-au terminat virusurile și infecțiile - și, mai ales, sunt îngrijorat în legătură cu capacitatea cognitivă a viitoarelor generații de a aborda problemele prezentului lor. Dacă modelul pe care îl lăsăm moștenire copiilor este cel oferit azi de orașul australian Brisbane, care a intrat în lockdown după ce s-au descoperit 7 cazuri de covid - care, de fapt, este modelul comunist chinezesc, atunci nu cred că avem motive de mândrie.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult