Foto Yay Media AS / Alamy / Alamy / Profimedia)
Creșterea cu 40 la sută a punctului de pensie de la 1 septembrie este o eroare economică ce va avea consecințe economice și sociale grele. Orice economist adevărat știe acest lucru. Guvernele pot stabili variabilele nominale, dar este sectorul privat cel care stabilește valorile reale. Pentru ca aceste creșteri să fie adevărate și în termeni reali, adică pensiile să poată cumpăra cu 40 la sută mai multe bunuri și servicii, deficitul bugetar ar trebui să nu crească. Asta înseamnă că guvernul ar trebui să extragă resurse din alte locuri pentru a le da pensionarilor. Altfel, creșterea cu 40 la sută a pensiilor nu ar fi nimic altceva decât stabilirea de către parlament a unor noi valori nominale pentru pensii. Nu ar trece mult și sectorul privat ar lua înapoi din această creștere în termeni reali.
Economic vorbind, guvernul nu are cum să compenseze această creștere uriașă pentru a menține deficitul bugetar la niveluri sustenabile. În final, deciziile fiscale se iau în parlament, iar în prezent, guvernul Orban se confruntă cu o majoritatea care susține creșterea de 40 la sută. În consecință, guvernul nu poate controla cheltuielile și, ca urmare, deficitul bugetar va crește. Pentru a face aceste plăți crescute, guvernele vor trebui să se împrumute mai mult. Va crește costul împrumuturilor. Producția de bunuri și servicii este departe de a crește sufucient pentru a da substanță materială creșterii cu 40 la sută a pensiilor. Moneda se ve deprecia, confiscând din economisirile în lei ale publicului. Pensionarii vor avea o pensie nominal mai mare, dar avuția lor va scădea.
Când știi aceste lucruri – și este cert că economiștii pardidelor care susțin creșterea pensiilor știu acest lucru – și totuși continui cu politica de creștere nesustnabilă a pensiilor, generând iluzii pentru pensionari, atunci ai o probemă de morală. Cei ce susțin această creștere cunoscând implicațiile politice favorabile lor și efectele economio-sociale negative majore pentru restul publicului dovedesc ceea ce eu am numit cinism fiscal (sau ipoteza cinismului fiscal).
Pe scurt, ipoteza cinismului fiscal spune că atunci când instituțiile, înțelese ca reguli, sunt slabe, poate exista un partid care alege să guverneze, direct sau prin interpuși, numai în fazele ascendente ale ciclului de afaceri, promovând politici fiscale prociclice, adică mărind deficitele bugetare în perioadele în care nivelul PIB și ratele sale de creștere sunt peste nivelurile lor normale. În aceste condiții, economia nu are nevoie de stimulii respectivi, care nu fac decât să accentueze dezechilibrele economice și financiare. Aceste dezechilibre împiedică politica fiscală să se relaxeze când economia intră în recesiune și are nevoie de stimuli, inclusiv fiscali. Din acest motiv, partidele celelalte ajung să guverneze în recesiune și sunt nevoite să impună corecții economice dure, plătind pentru aceasta prin pierderea de voturi la viitoarele alegeri.
La noi, partidul care a guvernat în virtual toate perioadele bune, direct sau indirect, a fost PSD. Acesta este un fapt. PNȚCD, perceput ca lider al Convenței Democrate din România, și PDL au guvernat în recesiunile care au urmat după ce PSD a promovat politici fiscale prociclice în perioadele bune. Așa au reușit social democrații să contribuie la ieșirea de pe scena politică a celor două partide. Aceasta a fost în general politica PSD în ultimii 30 de ani și nu cred că s-a schimbat ceva care să ducă în prezent la o altă filozofie referitoare la politică fiscală.
Este generalizată ideea că în 2021 economia își va reveni. Aceasta ar fi o veste bună, dacă nu ar determina în planul acțiunii politice o serie de acțiuni cu consecințe economice care, așa cum am spus de la început, ar fi foarte rele.
În primul rând, convingerea că economia va relua creșterea economică în 2021 cu rate înalte este suficientă pentru ca, în virtutea ipotezei cinismului fiscal, PSD să găsească oportună revenirea la guvernare cât mai curând, chiar și în anul recesionist 2020, încă înainte de alegeri, fără a dori însă să dețină postul de prim ministru, deși deține majoritatea în paralment. Pentru atingerea acestui obiectiv, trecerea moțiunii de cenzură împotriva guvernului, citită pe 20 august în parlament, este esențială. Ea va da ocazia PSD să dețină posturi cheie în guvern, pe care le poate obține pentru că are majoritatea în parlament, fără a dori însă să fie perceput ca fiind liderul unui eventual guvern de coaliție ce va funcționa până la alegeri, probabil în condiții de recesiune. Asta îi va permite o implicare mai mare în administrarea treburilor și resurselor publice, fără a suferi o erodare semnificativă prin prezența la guvernare. S-a mai întâmplat așa în recesiunea din 2009, când PSD a intrat în guvern, fără a fi perceput ca lider, alături de PDL, care era perceput ca lider de coaliție de guvernare. Consecința a fost aceea că a apărut o amânare a măsurilor de ajustare necesare și, în consecință, s-a ajuns la tăierea salariilor în iunie 2010. Întregul cost politic a fost plătit de PDL.
În al doilea rând, stimulează PSD și alte partide, sateliți ai săi sau nu, să facă tot ce e posibil pentru creșterea nesustenabilă a pensiilor. Cei ce susțin creșterea pensiilor cu 40 la sută nu au nimic de pierdut. Ei vor câștiga voturi de la cei cărora o creștere cu 40 la sută a pensiilor le determină iluzii monetare. Așa s-ar putea ca PSD și aliații să câștige suficiente locuri pentru a juca un rol important în viitorul parlament. Problema ar apărea doar dacă creșterea cu 40 la sută a pensiilor ar aduce la câștigarea alegerilor parlamentare de către PSD. Atunci creșterea pensiilor cu 40 la sută, a cărei aplicare o spijină acum, s-ar întoarce împotriva PSD, care va fi nevoit să facă ajustări fiscale, mai ales dacă revenirea economică va fi lentă începând cu 2021. Readucerea finanțelor țării pe o cale sustenabilă, va necesita măsuri dure. Chiar și așa, cu majoritate parlamentară și cu ajutorul creșterii economice, PSD va putea guverna fără ca prețul plătit să fie ieșirea de pe scena politică la alegerile din 2024. Totuși, dacă va apărea o recesiune, conform ipotezei cinismului fiscal PSD va găsi o cale să iasă de la guvernare, lăsând altora sarcina ajustărilor fiscale dure.
Și în cazul în care nu câștigă alegerile, PSD va beneficia de rezultatele cinismului fiscal. Chiar dacă nu din vina lor, exact aceleași probleme referitoare la ajustări fiscale le-ar avea PNL și aliații săi dacă ar câștiga alegerile. O problemă deosebită ar apărea însă pentru PNL dacă ar ajunge să guverneze în recesiune. În acest caz, duritatea ajustărilor fiscale va crește și îi va trebui mult talent PNL-ului, care va fi perceput ca lider al coaliției de guvernare după alegerile parlamentare ce urmează în curând, dar a căror dată depinde de evoluția pandemiei, pentru a evita să aibă soarta PNȚCD și a PDL la alegerile din 2024. Dacă nu-l va avea, democrația și liberalismul din România vor avea de suferit.
Decizia PSD de a susține creșterea pensiilor cu 40 la sută, chiar dacă este clar că această politică este economic greșită, dovedește că deși în interiorul său există forțe care doresc ca partidul să se modernizeze și să nu mai practice cinismul fiscal, ele nu sunt majoritare. Din păcate, cei care dau încă tonul în partid par să îmbrățișeze populismul economic. Cinismul lor fiscal poate fi chiar mai mare decât al celor care au fost majoritari în trecut.
PSD își va alege în curând un președinte și echipa de conducere. Dacă această nouă conducere va reuși să găsească soluția pentru a renunța la practicarea a ceea ce eu am numit cinism fiscal – guvernarea directă sau indirectă numai în periodele de creștere economică prin promovarea de politici fiscale prociclice – atunci acea echipă va fi făcut un mare serviciu democrației din România. Ar fi ceva similar cu efortul făcut de PSD în perioada 2001-2004, când a înțeles necesitatea integrării României în NATO și, alături de alte partide, a înțeles să contribuie major la atingerea acelui scop .
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
&&&
Jumătate de adevăr reprezintă de cele mai multe ori o mare minciună (Benjamin Franklin – unul din fondatorii Statelor Unite ale Americii).
Toată lumea își dă cu presupusul despre imposibila majorare legală cu 40% a pensiilor nespeciale. Doar părerea pensionarilor nu interesează pe nimeni. Până acum chiar și majoritatea „MUTĂ” a pensionarilor a rămas… „TĂCUTĂ”. Sper ca la alegerile locale din septembrie și parlamentare din decembrie să-și „VADĂ” interesul.
Nu putem să acceptăm „situația în care categoriile cele mai vulnerabile, adică copiii și pensionarii să plătească nota de plată pentru această epidemie și pentru recesiunea economică” (președintele României Klaus Werner Johannis)
Și președintele și ziariștii vorbesc despre cele 14% promise ca despre un act de eroism al guvernului celor lacomi.
Guvernanții acompaniați de jurnaliștii cumpărați cu contracte generoase de publicitate idioată inutilă se vaită întruna din zori până noaptea târziu că nu pot majora alocațiile pentru copii și pensiile din lipsă de fonduri, care, fonduri, la adoptarea Legii bugetului erau destui.
Așa cum spuneam la început, jumătate de adevăr reprezintă o mare minciună. Nu fonduri lipsesc guvernului ca SĂ APLICE LEGILE referitoare la dublarea alocației pentru copii și la majorarea punctului de pensie cu 40 %. Fără a arăta cauzele „slăbirii” bugetului simpla afirmație despre insuficiența banilor pentru pensii și alocații este o mare minciună. Dacă nici într-o situație de criză ca cea actuală nu se iau măsuri pentru restabilirea dreptății garantate de stat (Constituția României, Art. 1, al. 3) și abrogarea legilor neconstituționale care acordă privilegii dedicate (prin încălcarea Art. 16 din Constituția României), atunci când să se „repare” România?! Lista căilor de risipire a banului public este extrem de lungă și este o încercare temerară de a o face completă. O modestă schiță:
• pensii speciale și de serviciu
• salarii exorbitante în instituții de stat
• pensionari de lux menținuți în posturi foarte bine plătite ca și când ar fi de neînlocuit
• indemnizații – rentă viageră pentru „revoluționari” (de cele mai multe ori revoluționari închipuiți, îndoielnici sau falși) de parcă ar fi fost mercenari cu contract (negociat cu cine?!). Pretențiile lor și privilegiile care le-au fost acordate contravin total noțiunii de revoluționar!
• acordarea titlului de erou militarilor români care au suferit accidente de muncă pe teatrele de operațiuni din afara României unde s-au dus de bună voie să câștige un ban în plus
• subvenții de la buget acordate agricultorilor care nu-și asigură recoltele, dar care își recuperează pierderile încă o dată direct de la contribuabilii la buget prin substanțiale majorări de prețuri ale produselor lor.
• sporuri sau salarii ultra stimulative ca anumite categorii profesionale să-și facă treaba conform fișei postului ocupat (nu ceva nou, nu ceva suplimentar)
• nerecuperarea sumelor definitiv stabilite de instanțe ca fiind datorate la buget
• menținerea unui număr exagerat de mare de personal birocratic în administrația centrală și locală (ex. în sect. 2 sunt în plată 372 polițiști locali, iar la registratura primăriei sunt plătite 19 persoane!); imobilul PLs2 este păzit de o firmă privată de pază!;
• salariile personalului din instituțiile de stat este mai mare decât salariile celor care lucrează la privat
• cheltuieli enorme (de cele mai multe ori inutile) cu „reclama” realizărilor(!?) administrației (Ex.: pentru agasanta „Poartă mască” guvernul a plătit deja 40 milioane de EURO, iar pentru total inutila reclamă a „consolidăriPMB” primarul Gabriela Firea a plătit 4 milioane de EURO!)
• prea mulți bani pentru asistații social, prin care se încurajează nemunca, dar și traiul în cea mai cruntă mizerie;
Nici unui guvernant nu-i trece prin minte că RATA INFLAȚIEI „PERSONALE” pentru pensionari este mult mai mare decât rata inflației pe întreaga economie națională, pentru că în coșul de cumpărături al pensionarului intră aproape numai produse care totdeauna au cele mai mari creșteri de prețuri: alimente, medicamente, cheltuielile cu utilitățile locuinței („întreținerea”), impozite locale, tratamente boli cronice (ochelari, aparate auditive, operații de cataractă, cârje etc.), cure balneare, transport, servicii de îngrijire personală (frizerie, coafor etc.). Cele 40% urmau să acopere (parțial!) efectele neglijării acestei inflații „personale” din coșul pensionarului, care timp de 7 – 10 ani a tot erodat puternic nivelul de trai al pensionarului mediu. Adăugați la asta mutarea parșivă din ianuarie în septembrie a datei de aplicare a noilor puncte de pensie (debilizate) și vedeți prăpastia sărăcirii ca metodă de exterminare a bătrânilor României. Cele 14% promise cu... eforturi eroice din partea guvernului nu acoperă nici pe departe măcar creșterile de prețuri din ultimele 6 luni!
Pentru alocații s-a propus o eșalonare a majorării până se atinge dublarea, dar pentru pensii nici măcar atât! Așa că rămâne ca „pensionarii să plătească nota de plată pentru această epidemie și pentru recesiunea economică” (Vorbele dvs. rămân... vorbe, domnule președinte KWJ?!) Generațiile mai tinere, active în prezent, ar trebui să „vadă” că trăiesc ÎN și se folosec DE realizările celor acum aflați la pensie. După „revoluție” s-au făcut palate pentru multinaționale, pentru bănci (mai ales străine), pentru instituții birocratice parazite, pentru cei îmbogățiți peste noapte, pentru „baroni” și interlopi, pentru evazioniști și corupți.
Nu banii lipsesc! Lipsește dreptatea socială, respectul față de Constituție și de legi, onestitatea, voința de a servi țara și poporul. Prisosesc lăcomia, hoția, lenea intelectuală și incompetența politicianului român aflat la putere sau în opoziție. Trebuie să ne facem auzită vocea: AJUNGE!
---Marea evaziune fiscala prin stoparea sau cel putin reducerea la cote minime ,,ar aduce bani la buget ptr dublarea de alocatii si o parte din cei 40% ptr pensii , Nici nu va inchipuiti ,cam ce comert se face cu produsele agro incepand de la comerciantii tuciurii de pe marginea drumului cu lebenita ,rosii , etc etc,, Acei comercianti ,au mainile fine ,ptr ca nu stiu ,lucra pamantul Ei doar le cumpara si le revand la ,,dublu pret, iar de bon ,nici vorba Ei merg la intelegere cu tyristii care aduc marfa din Grecia ,Turcia , Bulgaria Ungaria ,etc, si o vand fara acte, ,pe repede inainte ,, sa nu se strice , iar tigani se descurca etc Iar acasa la tigani ,,vile cu etaj si neamuri cu Clanurile interlope !!!
Sunt atat de prosti totusi oponentii PSD? Hm, s-ar putea sa gasim un raspuns daca ne gandim ca guvernul poate numi diversi functionari in diverse functii si ca statutul functionarilor publici si Codul Muncii le poate asigura acestora o sinecura pe viata odata ajunsi acolo, indiferent de conjunctura. Zic si eu, nu stiu. Si atunci poate ca degeaba se gandesc strategii la centru daca la firul ierbii, in teritoriu, se doreste altceva si presiunea in directia aceea este insuportabila. Oamenii din teritoriu trebuie multumiti, ca pe ei ne bazam in campanie.
Ciudat este faptul că majoritatea experților în politici economice de tip financiar-contabil ne spun că veniturile românilor nu pot fi crescute la nivelul celor din occident dar că prețurile trebuie liberalizate pentru a se alinia la cele din țările occidentale, în lipsa acestor două condiții economia românească se va prăbuși cu siguranță.
in occident dupa 11 ani de cotizare am $18.000/luna pensie...
se mai merita sa fi roman... sa-ti mai pese de tara in care te-ai nascut, zbatut, muncit?!
--De ce bati campii ? Autorul face o analiza de economist ,cam ce ar fi daca , pensiile ar creste cu 40%,,asa cum urla ,,pe toate strazile ,,trompetele pesediste !!
De unde ,,branza daca oile-s la munte ! Cum este vorba romanului !De unde bani 40 % daca ,economia a scazut , chiar si asa in stare normala , cred ca numai cu , reducerea pensiiilor nesimtite , si recuperarea valorilor dovedite in instante ca fiind furate , stoparea marii avaziuni fiscale ,,((((( incepand de la comerciantii tuciurii ,de lebenite , de pa marginea drumului si pana la cei din toate pietele agro din toata tara ,))) Se barfeste prin targ ,,precum ca ;;
---Majoritatea , comerciantilor - buticari, din piete agro ,ar fi in sub ordinea Clanurilor de interlopi ,!!!! Ar fi posibil ??Acolo se invart banii fara fiscalitate, si noi ne certam ptr alocatii !!